دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آنچه درباره آدامس باید بدانیم!



آدامس,تاثیرات آدامس,جویدن آدامس


این کوچک جویدنی
خوب و موجه به نظر رسیدن و احساس مطلوب داشتن آرزوی همه ی ما است، شاید شما، برای برآوردن این نیاز، مدل موی جدیدی انتخاب کنید یا به کلاس بدنسازی بروید، نتیجه یکسان خواهد بود. حال تصور کنید؛ در میان همه ی این ها، یک لبخند زیبا با دندان های سفید، پاکیزه و دهانی خوشبو دارید... بی تردید تأثیر مثبتی در زندگی اجتماعی و فردی خود مشاهده خواهید کرد. برای کشف این راز تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.


تاثیرات آدامس بر ذهن
 زمان های زیادی پیش می آید که آهنگ یا فکر خاصی در ذهن انسان تکرار می شود و خلاصی از آن به سختی صورت می گیرد؛ اما اکنون محققان دریافته اند که جویدن آدامس می تواند راه حل ساده ای برای این معضل باشد. هم چنین پژوهشگران دانشگاه ریدینگ انگلیس در یافته اند که آدامس می تواند برای جلوگیری از عود خاطرات آزار دهنده در مغز مورد استفاده قرار بگیرد. شواهد علمی نیز در تأیید تأثیر جویدن آدامس برای سرعت بخشیدن به روند تفکر و هوشیاری در نشریه ی "Brain and cognition"  منتشر شده است.

 

انواع آدامس, فایده آدامس,ساخت آدامس

 جویدن آدامس خاصیت های فراوانی از لحاظ روان شناسی دارد


شاید بارها و بارها دیده اید که افراد هنگام استرس از جویدن آدامس بهره می برند، این یک تلقین بی اساس نیست، تحقیقات نشان داده که جویدن آدامس واقعا برای تمرکز فکر و کاهش استرس موثر است. بهبود حافظه علمی و افزایش توان یادگیری کوتاه مدت و بلند مدت از دیگر مزایای جویدن آدامس بیان شده است، به طوری که برخی محققان اعلام کرده اند که جویدن آدامس بخش جلوی شبکه ی کورتکس مغزی را فعال تر کرده و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان می شود.


خواص درمانی آدامس
این کوچک جویدنی ، خاصیت درمانی هم دارد. طبق مطالعات انجام شده و اطلاعات منتشر شده در مجله ی "Biological chemistry " نوعی از شیرین کننده های آدامس به نام مانیتول، باعث بهبود روند بیماری پارکینسون و از بین بردن توده های خونی و مغزی می شود.


تاثیر آدامس بر دندانها
این شیرینی کوچک که فقط برای جویدن آماده شده، برای سلامتی دندان ها نیز مفید است. عموم مردم بر این باورند که جویدن آدامس مضر است، اما برخی از دندانپزشکان معتقدند که جویدن آدامس باعث تولید بزاق می شود و بزاق عامل بیرون انداختن باکتری های درون دهان است.


مواد تشکیل دهنده آدامس
جالب است بدانید که حدود 30 درصد از آدامس را موادی تشکیل می دهند که هنگام جویدن حل نمی شوند. این مواد شامل صمغ های طبیعی، پارافین جامد یا موم زنبور عسل هستند. شیرین کننده ها نیز حدود 59 درصد مواد آدامس را به خود اختصاص می دهند. 5 درصد مواد تشکیل دهنده ی آدامس نیز شیرین کننده های قوی هستند که به عنوان طعم دهنده و افزایش ماندگاری طعم کلی به آدامس افزوده می شوند. نرم کننده ها نیز که شامل گلیسیرین و سوربیتول مایع هستند، 2 درصد آدامس را تشکیل می دهند. 10 درصد نیز شیره ی ذرت است که به عنوان نگهدارنده و جاذب رطوبت و برای حفظ و تازگی به آدامس افزوده می شود. طعم دهنده ها نیز 4 درصد مواد تشکیل دهنده ی آدامس هستند.


آدامس و راز سفید شدن دندانها
 اکنون ممکن است این سوال در ذهنتان تداعی شود که چگونه آدامس باعث سفید شدن دندان و لبخند زیبا می شود؟ پاسخ این پرسش در اجزای فعال آدامس که 5 درصد آن را تشکیل می دهند، خلاصه می شود. این اجزاء به عنوان سفید کننده و تمیز کننده دندان ها، خوشبو کننده دهان، تنفس و بهبود سلامتی دندان ها افزوده می شوند.


انواع آدامس
آدامس ها انواع مختلفی دارند، نوعی از آنها حاوی  نیكوتین بوده و علایم محرومیت از نیكوتین و هوس كشیدن سیگار، درافرادی كه مایل به ترك سیگار میباشند را كاهش میدهد. نوع دیگر آنها صورتی رنگ بوده و از صمغ بیشتری برخوردار است و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند.

 

حجم شان نیز نسبت به آدامس های معمولی بیشتر میباشد و بالاخره آدامس های حاوی ویتامین ها كه مخصوص كودكان تهیه میگردد. بهترین نوع آدامس ها، انواع رژیمی و بدون قند آن است که برای هر گروه سنی یا هر فرد بیمار یا سالمی مناسب است. هر عدد از این آدامس ها حاوی 2 کالری و انواع غیر رژیمی آن حاوی 10 کالری انرژی است.

 

مهم ترین فایده آدامس های رژیمی این است که شیرین کننده آن از سوی باکتری های دهانی تجزیه و تخمیر نشده و باعث پوسیدگی و برداشت کلسیم و فسفات از دندان نمی شود و به حفظ تمیزی و سلامت دهان کمک می کند.

 

در میان انواع آدامس های رژیمی انواعی که حاوی زایلیتول است توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است اگر کودکان جویدن آدامس های بدون قند را یک سال قبل از رویش اولین دندان دائمی آغاز کنند میزان پوسیدگی دندان هایشان به طور چشمگیر کاهش خواهد یافت. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم که شایع ترین جویدنی دنیا آدامس است؛  وقتی که هر سال حدود 374 بیلیون قطعه آدامس درسراسر جهان به فروش می رسد.


چه کسانی بیشتر آدامس مصرف می کنند؟
جالب است که مشتریان اصلی آدامس را جوانان تشکیل می دهند و خانم ها بیشتر از آقایان آدامس می جوند. در مورد آدامس و نحوه ی اختراع آن داستان های زیادی وجود دارد. مثلا گفته می شود که در سال 1993 باستان شناسان جسد مردی با قدمت 9 هزار سال را کشف کردند که شواهد نشان می داد او در حال جویدن مداوم نوعی ماده رزینی آغشته به عسل بوده، که در اثر یک حادثه کشته شده است. مطالعات دقیق تر نشان داد که این فرد یک نوجوان بوده است!

 

روان شناسی آدامس,آدامس نعنایی,ساخت آدامس


مراحل ساخت آدامس
برای ساخت این کوچک جویدنی در کارخانه ها، ابتدا صمغ رزینی اولیه آدامس و مواد دیگر در دمای بالا و تحت فشار بخار حرارت داده می شوند تا غلیظ شوند. سپس وارد قسمت دیگری از دستگاه می شوند که به آن طعم دهنده و شیرین کننده ها اضافه می شود و سر انجام این مایع وارد قسمت سرد تر از دستگاه می شود و به کمک غلتک و با کاهش حرارت به صورت لایه های نازک آدامس در می آید.


آنچه از خواص آدامس نمی دانید!
جویدن آدامس در حین پیاده روی از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند. خوشبو کردن دهان نیز، مزیت مهم جویدن آدامس است. از سوی دیگر 10 دقیقه جویدن آدامس بعد از صرف وعده های غذایی به دلیل تحریک تراوش بزاق به هضم بهتر غذا کمک می کند و هم چنین برای رفع خشکی دهان موثر است. علاوه بر مزایایی که گفته شد، کمک به بازتوانی ماهیچه های صورت از دیگر فواید جویدن آدامس است.


تاثیر آدامس بر عمل سزارین
در یک بررسی بوسیله پژوهشگران مصری بر روی گروهی از زنان که تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، نشان داده شد که جویدن آدامس پس از این عمل به این زنان کمک می‌‌کند تا حرکات طبیعی روده را بازیابند و زمان بستری آنها در بیمارستان کاهش یابد...


تاثیر آدامس بر لاغری
برخی مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس می تواند به کنترل تمایلات غذایی، مدیریت گرسنگی و تقویت کاهش وزن کمک کند. افرادی که آدامس می جوند، در ناهارشان چیزی در حدود 68 کیلو کالری کمتر مصرف می کنند و در بقیه اوقات روز کمتر دچار پر خوری می شوند. شاید بزرگ ترین مزیت جویدن آدامس برای کاهش وزن وقتی باشد که شما یک تکه آدامس را به جای شکلات یا شیرینی جات مصرف نمایید.


روان شناسی آدامس
 ممکن است ندانید که از روی آدامس مورد علاقه تان تا حدی می توان شخصیت شما را تحلیل کرد، به طور مثال:
آدامس نعنایی، خنک کننده است و شما با خوردن آن احساس می کنید سرشار از انرژی شده اید و احساس برتری و اعتماد به نفس عجیبی دارید. و مثل قرص های آرامش بخش خفیف عمل می کند و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش می دهد.


• شخصیت افرادی که آدامس های موزی را ترجیح می دهند معمولا با نوآوری و خلاقیت همراه است، بنابراین همواره سرشار از ایده های خلاق و مثبت و سازنده اند.


• افرادی که عاشق آدامس های دارچینی هستند، افرادی احساساتی و رمانتیک بوده و شادی و نشاط را به دیگران منقل می کنند.


• جویدن آدامس های با طعم تند که در واقع خاصیت سفید کنندگی دندان ها را نیز دارد و به انسان آرامش عجیبی می بخشند و در حقیقت نوعی آرام بخش قوی هستند.


• اگر شما آدامس های توت فرنگی را ترجیح می دهید، فردی سختکوش هستید که همیشه آماده کشف چیزهای جدیدید.


آدامس های پرتقالی، معرف افرادی به شدت اجتماعی و عاشق طبیعت هستند، شخصیت شاد و اجتماعی آنها باعث می شود مردم فکر کنند، سالهاست آنها را می شناسند.


•  به گفته محققان انگلیسی جویدن آدامس های میوه ای تاثیر زیادی روی خلق و خو دارد و حس و بی حوصلگی و کسلی را از بین می برد.


در پایان، اگر این کوچک جویدنی توجه شما را جلب کرده است، دیگر از قورت دادن آدامس تان نگران نباشید، زیرا تمامی ترکیبات آدامس طی مراحلی در دهان، معده، روده کوچک، روده بزرگ هضم می شوند، یعنی آدامس در معده تان باقی نمی ماند.

نوشته توسط بنیانگذار سایت: Persians Are Not Arabs در آمریکا


ویدیو مرتبط :
آدامس ویویدنت یکی از محصولات پخش سریع تهران آدامس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آدامس بجویم یا نجویم



 

آدامس جویدن چندان هم بی‌فایده نیست: تقويت عضلات دهان و زبان، خارج كردن باقیمانده‌هاي غذا از لابه‌لاي دندان‌ها، فعال کردن قشر مغز و . . . دكتر نيكي، متخصص تغذیه، به صراحت می‌گوید: «استفاده به اندازه از آدامس‌هاي بدون قند طبيعي، مي‌تواند مفيد باشد.» اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که بعضی‌ها در آدامس جویدن، زیاده‌روی می‌کنند. ضمن این‌که آدامس‌هایی حاوی قند طبیعی نیز در بازار وجود دارند که سلامت دهان و دندان را واقعاً تهدید می‌کنند. دکتر نیکی در این خصوص می‌گوید: «آدامس‌هايي كه حاوي قندهاي طبيعي مثل گلوكز هستند، به رشد باكتري‌هاي دهان كمك می‌کنند و خطر پوسيدگي دندان را به همراه دارند اما آدامس‌هايي که شيرين‌كننده مصنوعي دارند، قابل استفاده ميكروب‌هاي دهان نیست و خطر چنداني نخواهند داشت.»

با این وجود، افراط در جویدن هر آدامسی، چه با قند طبیعی و چه با قند مصنوعی، خطرناک است. متخصصان تغدیه معتقدند جويدن بيش از حد آدامس جلوي تشنگي فرد را می‌گیرد و بدن را در معرض خطر كم‌آبي قرار مي‌دهد. دکتر نیکی همچنین می‌افزاید: «این مسأله به خصوص درمورد كودكان ممكن است به عاملي براي كم‌غذايي و سوء تغذيه آن‌ها تبدیل شود.