دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آموزش عکاسی: هنر بازتاب


بازتاب عبارت است از تغییر مسیر نور پس از برخورد با یک شی. قانون بازتاب می‌گوید اگر روی نقطهٔ بازتاب خطی عمود بکشیم زاویه تابش با بازتابش برابر خواهد بود این قانون را با اصل کمترین زمان نیز می‌شود اثبات کرد.

بازتاب عبارت است از تغییر مسیر نور پس از برخورد با یک شی. قانون بازتاب می‌گوید اگر روی نقطهٔ بازتاب خطی عمود بکشیم زاویه تابش با بازتابش برابر خواهد بود این قانون را با اصل کمترین زمان نیز می‌شود اثبات کرد.


ویدیو مرتبط :
آموزش عکاسی مدرسه عالی هنر پارسان - 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش هنر ميناکاري




میناکاری

 

وسايل مورد نياز :
1 ـ پرگار
2 ـ قلم جهت رنگ گذاري و رنگ برداري اضافه
3 ـ قلم هاي دست ساز که توسط خود شخص ساخته مي شود .
4 ـ رنگ مخصوص ميناکاري ( پودري )
5 ـ صمغ مخصوص ميناکاري
6 ـ ظرف مسي لعاب داده شده در طرح دلخواه
ميناکاري هنر درخشان آتش و خاک است با رنگ هاي پخته که سابقه ي آن به 1500 سال پيش از ميلاد مي رسد . بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد که ميناکاري براي اولين بار در ايران به وجود آمده و بيش از نقاط ديگر تجلي يافته و سابقه ي اين هنر به زمان اشکانيان و ساسانيان مي رسد .
رواج صنعت ميناکاري در اصفهان از دوران پهلوي و حدود 1310 شمسي است و طي سي سال اخير به وسيله ي استاد هنرمند آقاي شکرالله صنيع زاده بسط و توسعه يافته است .مينا که طبعاً شفاف است شفافيت خود را از اکسيد قلع به وجود مي آورد . ميناکاري روي مس انجام مي شود . براي فراهم آوردن مينا ابتدا آن چيزي که مي خواهند ميناکاري کنند به هر شکل و هر اندازه بايد به وسيله مس گر متخصص به شکل لازم درآيد و پس از آن که ساخته شد استاد مينا کار به آن لعاب سفيد رنگ مي دهد معمولاً سه الي چهار بار لعاب داده مي شود و در هر بار شي ء به کوره مي رود و حدود 700 درجه حرارت مي بيند تا رنگ لعابش ثابت شود بعد روي آن با رنگ هاي گوناگون نقاشي مي شود .شيء باز هم به کوره مي رود و حدود 400 تا 500 درجه حرارت مي بيند تا رنگ ها به صورت مطلوب درآيد .
توضيح راجع به قلم : انتهاي لوله ي خودکار را روي شعله گرفته ، مقداري که ذوب شد سر آن را سوزن فرو کنيد . ظرافت سوزن بستگي به نظر شخص هنرمند دارد . همچنين از چوب هاي کبابي و يا چوب هايي که توسط اشخاص تراشيده مي شود استفاده مي گردد .

 

میناکاری

 

مراحل کار :
1 ـ رنگ آبي لاجوردي را با ميزان مساوي صمغ مخلوط کرده به گونه اي که رنگي با پوشش دهي کامل به دست آيد . توسط قلم مو مرکز ظرف را مطابق با تصوير آموزشي رنگ کنيد


2 ـ توسط قلم موي ديگري اضافه هاي رنگ در حاشيه طرح را تميز نمائيد .


3 ـ دهانه ي پرگار را به اندازه ي 2/5 سانتيمتر باز کنيد . اين ميزان براي هر بشقاب يا کار ديگر ممکن است تغيير کند .

میناکاری

4 ـ با استفاده از پرگار باز شده مرکز بشقاب را پيدا کنيد . در ضمن دايره را قسمت بندي کرده تا نقش از پراکندگي مساوي برخوردار شود .


5 ـ توسط قلم ظريف نقش مورد نظر را بکشيد به گونه اي که رنگ اضافه برداشته شود و رنگ سفيد زمينه مشخص گردد . نقوش انتخاب شده سنتي بوده و بستگي به ذوق شخصي دارد  البته هنرمندان اين رشته از طرح هاي اسليمي استفاده مي نمايند .

 

میناکاری

6 ـ خطوط سفيد به دست آمده را با رنگ آبي فيروزه اي پرکنيد . بايد توجه داشته باشيد که رنگ ها متضاد بوده يعني آبي فيروزه اي روي آبي لاجوردي و برعکس .


7 ـ مرزهاي طرح هاي پر شده از مرحله ي قبل را با قلم مخصوص دورگيري که بسيار ظريف و نازک مي باشد دورگيري کنيد .

 

8 ـ خطوط نازک براي مشخص کردن و جدا نمودن طرح از زمينه مي باشد . پس خطوط را در مرز رنگي بکشيد تا رنگ طرح اسليمي در بين خطوط قرار گيرد .

 

میناکاری

 

9 ـ اطراف طرح را با نقش هاي گل و برگ پر کنيد .


10 ـ توسط قلم موي تميز رنگهاي اضافه را از دور طرح برداشته و با قلم ، خطوط اصلي هر مرز را بکشيد تا زمينه ي بشقاب مشخص شود .


11 ـ با قلم ظريف تر دور طرح را خالي کنيد (دورگيري نماييد ) نقوش اضافه و ريز را بکشيد . بقيه کار همانند توضيحات قسمت مرکزي مي باشد .در نهايت کار را جهت ثبات رنگ و درخشان شدن به کوره برده تا در درجه ي حرارت مشخص به آن گرما دهند .