دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آلودگی هوا عامل اصلی سرطان ریه در افراد غیرسیگاری



 

 

یك بررسی آماری نشان داد افرادی كه هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده‌اند، اما در مناطقی با آلودگی شدید هوا زندگی می‌كنند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

به گزارش ایسنا، فرانسیس لادن، پروفسور دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در این باره گفت: هرچند سیگار كشیدن عامل درجه یك ابتلا به سرطان ریه است اما تقریبا از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، یك نفر هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده است.

به گزارش رویترز، دكتر میشل ترنر از دانشگاه اوتاوا كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته می‌گوید: سرطان ریه در افرادی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند یك سرطان مهم و جدی است كه در آمریكا ششمین سرطان شایع محسوب می‌شود.

به گفته كارشناسان، ذرات آلاینده در هوا می‌توانند موجب تحریك ریه‌ها و بروز التهاب در این عضو حیاتی شوند. این آلاینده‌ها از عوامل مهم خطرزا در بروز سرطان ریه هستند.

این یافته حاصل مطالعه روی بیش از 180 هزار فرد غیرسیگاری برای یك دوره 26 ساله است.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
عامل اصلی آلودگی هوای تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرق ریه تهرانی ها با شهرستانی ها/ آلودگی هوا عامل ام اس و لوپوس



بیماری سرطان,عامل بیماری ام اس,عامل بیماری لوپوس,

فرق ریه تهرانی ها با شهرستانی ها/ آلودگی هوا عامل ام اس و لوپوس

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از اجرای پروژه مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه عوامل بروز بیماری‌های صعب العلاج خبر داد و گفت: در این مطالعه به نتایج مطلوبی در زمینه اثرات آلایندگی هوا بر روی تغییر ژن‌ها و بروز برخی بیماری‌ها به دست آوردیم.

دکتر قاسم آهنگرانی در گفتگو با خبرنگار مهر تمرکز این تحقیقات را در زمینه نحوه بیان ژن‌ها و تعامل آنها در تعامل با شرایط محیطی دانست و افزود: در این راستا مطالعات زیادی انجام شده است ولی بیشتر بر روی ژن‌های شناخته شده است.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر آنکه در این طرح تحقیقاتی مطالعه بر روی ژن‌هایی که تاکنون گزارش نشده است، انجام شد، اظهار داشت: در این پروژه مطالعه بر روی ژن‌هایی که در بیماری سرطان بروز می‌کنند و تکثیر می‌شوند، متمرکز شدیم.

وی یادآور شد: دراین پروژه تحقیقاتی با استفاده از علم ژنتیک متدلوژی جدیدی برای مطالعه روی بیماری‌های شایع ارائه کردیم.

محقق این طرح به جزئیات این طرح اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات اولیه نشان داد که تغییرات پیرامونی به ویژه آلودگی هوا بر روی تک تک سلول‌ها اثر می‌گذارد؛ چراکه آلودگی هوا باعث می‌شود که گازهایی چون ناکس، CO2 (دی اکسید کربن)، CO (منواکسید کربن) و سایر عوامل واسطه‌ای دیگر آزاد شوند و با جذب آن از طریق ریه‌ها سطح این گازها در خون افزایش می‌یابد.

آهنگرانی با تاکید بر اینکه این امر منجر به فراهم شدن زمینه مناسب برای رشد میکروب در بدن می‌شود، خاطر نشان کرد: در این پروه تحقیقاتی که با دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرایی شد بر روی اثرات این آلاینده‌ها بر روی ریه مطالعاتی انجام دادیم و نتایج قابل توجهی به دست آوردیم.

این محقق ادامه داد: در این مطالعه ریه افرادی که در شهر تهران با افرادی که در خارج از تهران زندگی می‌کردند، مطالعه و مشاهده شد که تقریبا الگوی بیان ژن‌های افرادی که در شرایط آلودگی هوا زندگی می‌کنند با الگوی افزایش بیان ژن بیماران مبتلا به آسم مشابه است در حالی که بیان ژن‌ها در افرادی که خارج از تهران زندگی می‌کنند از این الگو تبعیت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات نشان داد که در زمان آلودگی هوا اولین جایی که هدف قرار می‌گیرد ریه است، یادآور شد: بروز این اثرات به صورت آسم قابل مشاهده است ولی اثرات دیگری نیز دارد.

آهنگرانی با اشاره به شیوع بیماری‌هایی چون لوپوس و MS اظهار داشت: این بیماری از جمله معضلات قرن اخیر و هزاره سوم است که عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها آلاینده‌های زیست محیطی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را به همراه دارد.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: نتایج به دست آمده از این مطالعات می‌تواند دیدگاه جدیدی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های صعب العلاج و درمان بیماران باشد./مهر