دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آلودگی ترافیک دریایی خطرناک‌تر از دود خودروها



اخبار,اخبارعلمی,ترافیک دریایی

داده های جدید محققان حاکی از آن است که هوای اطراف نواحلی ساحلی مملو از نانوذرات خطرناک ناشی از ترافیک دریایی است. .

طبق پژوهش محققان دانشگاه لوند سوئد، آلودگی هوای اطراف سواحل ناشی از ذرات خطرناکی است که بواسطه ترافیک دریایی ایجاد می شود. تقریباً نیمی از ذرات اندازه گیری شده ناشی از مواد منتشرشده از ترافیک دریایی است، در حالیکه مابقی اساساً مربوط به آلاینده های ناشی از دود اتومبیل ها و صنایع است.

«آدام کریستنسون»، از دانشگاه تاسیسات مهندسی لوند سوئد، در این باره می گوید: «قبلا این باور وجود داشت که آلودگی سطح خشکی از سوی کشورهای اروپای شمالی و انتشار ذرات طبیعی از سطح دریا سهم زیادی از آلودگی را شامل می شوند، اما اکنون متوجه شدیم که سهم آلودگی ناشی از ترافیک دریایی به مراتب بیشتر است.»

نانوذرات ناشی از ترافیک دریایی به مراتب خطرناک تر هستند، چراکه به دلیل اندازه کوچک شان بیشتر از ذرات بزرگتر در عمق ریه ها نفوذ می کنند و در بیماری های قلبی-عروقی و ریوی نقش بیشتری دارند. یک سانتیمتر مکعب می تواند حاوی چندین هزار نانوذرات باشد.

 

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
مدلسازی انتشار آلودگی هوا خودروها (قسمت اول IVE)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کباب، صدها برابر خطرناک تر از دود خودروها!


تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می هد ترکیباتی که بر اثر کباب کردن گوشت تولید می شود، صدهابار بیشتر از دود خارج شده از اگزوز خودروها امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

خبرگزاری ایرنا: تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می هد ترکیباتی که بر اثر کباب کردن گوشت تولید می شود، صدهابار بیشتر از دود خارج شده از اگزوز خودروها امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
 
 پایگاه خبری مدیکال دیلی نوشت:  محققان دانشگاه اورگان در آمریکا واکنش شیمیایی ناشی از اگزوز موتورهای خودرو و کباب کردن گوشت را در آزمایشگاه شبیه سازی کردند.
 
پیش از این نیز ایجاد ترکیبات خطرناک به هنگام کباب کردن گوشت به اثبات رسیده بود. اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد این ترکیبات می توانند احتمال جهش ژنی دی ان ای را صدها برابر افزایش دهد.
 
به گفته محققان هر نوع احتراق اعم از سوزاندن چوب یا کشیدن سیگار می تواند ترکیبات هیدروکربنی (PAHs) تولید کند.
 
محققان دریافتند برخی از این ترکیبات هیدروکربنی می تواند با نیتروژن واکنش دهد و ترکیب NPAHs را به وجود آورد. این ترکیب می تواند موجب جهش در ساختار دی ان ای شود.
 
استیسی سیمونیچ استاد شیمی و سم شناسی دانشگاه علوم کشاورزی و یکی از محققان این پژوهش در این مورد گفت : بعضی از این ترکیبات به مراتب خطرناک تر از آن چیزی هستند که تا کنون تصور می شد.
 
به گفته وی همچنین برخی از این ترکیبات خطراتی شبیه به ترکیبات مواد آلاینده در هوای شهرهای آلوده دارند.این مواد آلاینده اغلب به دلیل عملکرد وسایل نقلیه سنگین وارد هوا و از این طریق به بدن انسان وارد می شوند.