دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آلزایمر می تواند مثل عفونت پیشرفت كند



 

آلزایمر, درمان آلزایمر

 

متخصصان مغز و اعصاب در یك مطالعه جدید تاكید كردند آسیب وارد شده به مغز بر اثر ابتلا به آلزایمر می تواند مانند عفونت از یك سلول مغزی به سلول دیگر منتقل شود و به این ترتیب در مغز پیشرفت كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، كلودیو سوتو استاد نورولوژی دانشكده پزشكی دانشگاه تگزاس در هوستون در این مطالعه خاطرنشان كرد: ویروس ها و باكتری ها باعث بروز عفونت می شوند اما آلزایمر نه عامل ویروسی دارد و نه باكتریایی با این حال به نظر می رسد كه این بیماری نیز به روش عفونت ها پیشرفت می كند.

به نوشته روزنامه بلومبرگ، سوتو تشریح كرد: مكانیسم واقعی بیماری آلزایمر به این ترتیب است كه یك پروتئین طبیعی به طور غیرعادی تغییر شكل می دهد و می تواند از یك نورون (سلول عصبی) به نورون دیگر با تغییر پروتئین های سالم به پروتئین های معیوب، گسترش پیدا كند. پروتئین های معیوب سپس در مغز تجمع می یابند و پلاك هایی را تشكیل می دهند كه به اعتقاد متخصصان عامل نابودسازی نورون ها در مغز بیمار مبتلا به آلزایمر هستند.

بر اساس این گزار ش، پزشكان معتقدند كه سایر بیماریهای مغزی نیز به همین شیوه گسترش پیدا می كنند..... /  خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پیشرفت در تشخیص و درمان آلزایمر یا زوال ذهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلامت لثه ها از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می کند



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,آلزایمر

به گفته محققان، بیماری های لثه با کاهش حافظه در بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

به گزارش مهر، تیمی از محققان بریتانیایی به ارتباط بین بیماری لثه و افزایش نرخ کاهش شناختی در افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند پی برده اند.

به گفته این محققان بیماری لثه با شدت دمانس یا زوال عقل و پیشرفت بیشتر کاهش شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر مرتبط است.

«کلایو هولمز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوتهامپتون، در این باره می گوید: «اگر رابطه مستقیمی بین بیماری لثه و زوال شناختی وجود داشته باشد، درمان بیماری لثه می تواند یک شیوه درمانی احتمالی برای بیماران آلزایمری باشد.»

در این مطالعه مشاهده ای، ۵۹ شرکت کننده مبتلا به بیماری آلزایمر از حالت خفیف تا ملایم، به لحاظ شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمونه خون آنها برای اندازه گیری نشانگرهای التهابی در خون شان گرفته شد.

شرکت کنندگان به مدت ۶ ماه تحت نظر بودند و تمامی بررسی ها در این مدت مجددا تکرار شد. محققان دریافتند وجود بیماری لثه در افراد با افزایش شش برابری نرخ زوال عقل در شرکت کنندگان در طول این شش ماه مرتبط بود.

به گفته محققان بیماری لثه با افزایش زوال شناختی در بیماری آلزایمر مرتبط است که احتمالا به خاطر مکانیسم های مرتبط با واکنش التهابی بدن است. باکتری عامل بیماری لثه سطح التهابات در بدن را بالا می برد، التهابات نیز به نوبه خود با افزایش زوال عقل در مبتلایان به آلزایمر مرتبط است.

براساس این مطالعه، افرادی که هم آلزایمر و هم بیماری لثه دارند، سریعتر از افرادی که سلامت دهان و دندان دارند، حافظه و قدرت تفکر خود را از دست می دهند. اما هنوز مشخص نیست که بیماری لثه سبب تسریع زوال عقل است و یا برعکس.

 

اخبار پزشکی - مهر