دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آغاز سومین مرحله‌ی حفاری توسط "مریخ نورد کنجکاوی" + تصاویر



اخبار علمی - آغاز سومین مرحله‌ی حفاری توسط "مریخ نورد کنجکاوی" + تصاویر

محققان ناسا از آغاز سومین مرحله حفاری مریخ‌نورد "کنجکاوی" در سیاره سرخ خبر دادند و گفتند که این مریخ نورد کنجکاوی با ارسال تازه ترین تصویر از خودش به اهالی زمین سلام کرد.


به گفته ی کارشناسان تصویر موزاییکی و جدید کنجکاوی از ترکیب چند ده عکس درست شده که توسط دوربین MAHLI در پس زمینه کوه شارپ گرفته شده است.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


این کاوشگر ۲۱ ماه زمینی است که به کنکاش و جستجو در سیاره سرخ می پردازد که البته پیش از این نیز کنجکاوی عکسی از زمین و ماه و همچنین در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ نخستین تصویر از سیارک وستا و سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس در آسمان مریخ را ثبت و به زمین ارسال کرد.

تصویر پایین که در حقیقت منعکس کننده‌ی نخستین نما از سیارک‌ها در آسمان سیاره‌ای دیگر است حاصل ۱۲ثانیه نوردهی با دوربین علمی"MastCam" کاوشگر کنجکاوی است که در آن وستا و سرس به شکل دو رگه‌ی نوری کم‌فروغ به چشم می‌خورند.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


در این عکس که توسط دوربین علمی"MastCam" کنجکاوی گرفته شده، سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس در بالا سمت راست ، سیارک وستا در بالا سمت چپ ، دیموس قمر مریخ در پایین سمت راست، فوبوس قمر دیگر مریخ در سمت چپ مریخ و همچنین سیاره‌ی مشتری و سیاره‌ی زحل نیز قابل مشاهده هستند.

این مریخ‌نورد با استفاده از ابزارهای پیشرفته قصد دارد این بار خرده سنگ‌ها و خاک‌سیاره سرخ را تا اواخر هفته‌جاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و در این جست‌وجوی شگفت‌انگیز، گردوغبارهای به جای مانده روی سنگ‌های مورد آزمایش را کاملاً برطرف خواهد کرد تا تصویر واضح‌ تری از مواد ساختاری این سیاره مشاهده و تجزیه شود.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


عکس بالا را دوربین روی دکل کنجکاوی (Mastcam) به ثبت رسانده است. کاوشگر کنجکاوی ناسا تا جایی که می توانسته بازوی روباتیکش را بر روی ورقه ی ماسه سنگی که در مرکز این عکس می بینید دراز کرده تا به فرمان گروه دانشمندان و به کمک ابزارهای روی بازو و دکلش، بخشی از ورقه سنگی به نام"وینجینا"(Windjana)  را برای مته کاری بررسی کند.

ملیساریس از اعضای تیم علمی مریخ‌نورد "کنجکاوی" در مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفت: با استفاده از تجهیزات پیشرفته حفاری بسیاری از سنگ‌ریزه‌ها همراه رنگ واقعی صخره‌ها و ماسه سنگ‌ها مشاهده خواهند شد. برخی تخته‌سنگ‌ها از بافت متفاوتی تشکیل شده‌اند و حاوی عناصر و مواد خاصی هستند.

وی در ادامه افزود: با تکمیل تحقیقات میدانی آثار و شواهد بافت شیمیایی و وجود آب در سطح زیرین این سیاره به اثبات می‌رسد.

 

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران / ناسا


ویدیو مرتبط :
گجت نیوز : لحظه فرود مریخ نورد کنجکاوی بر روی سیاره مریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مریخ نورد کنجکاوی به هدفش رسید + تصاویر



اخبار علمی - پس از دو سال؛
مریخ نورد کنجکاوی به هدفش رسید + تصاویر

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) پس از دو سال تحقیق و جستجو در سیاره سرخ به پای کوه شارپ رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، ‌ مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) پس از دو سال تحقیق و جست‌وجو در سیاره سرخ به پای کوه شارپ رسید.
 
این کاوشگر در پیامی روی توئی‌تر نوشته: من به کوهپایه قله شارپ رسیدم و تحقیقات جدید در حال آغاز است.

 

اخبار,اخبار علمی , مریخ نوردان

نقشه مسیر طی شدهٔ مریخ نورد کنجکاوی تا روز ۷۴۳ مریخی


محققان این طرح گفتند اکنون کاوشگر کنجکاوی ناسا بعد از دو سال مأموریت در مریخ و پیمودن بیش از هشت کیلومتر مسافت در این سیاره، توانست به یکی از اهداف خود، یعنی پایه کوهستان شارپ در میانه حفره‌ای عمیق و وسیع برسد. پس از فرود آمدن در دهانه گیل در آگوست ۲۰۱۲، کنجکاوی نخستین سال ماموریتش را با دستیابی به این کشف علمی انجام داد که مریخ زمانی شرایط محیطی ایده‌آل برای حیات میکروبی داشته است.

اخبار,اخبار علمی , مریخ نوردان

 
این تصویر بخشی از موزاییک عکسی از محل جدید مریخ نورد کنجکاوی است که در امتداد دره «پاهرامپ هیلز» گرفته است.
 
دانشمندان معتقدند لایه‌های مختلف کوه شارپ آرشیوی از دوره‌های مختلف تحولات محیطی مریخ به شمار می‌رود. این کاوشگر که اکنون در نقطه‌ای در نزدیکی پاهرامپ هیلز (Pahrump Hills) قرار دارد، بزودی طی سفرش به سوی کوه شارپ، بستر حفره‌ای که کوه در میان آن واقع شده را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.
 

اخبار,اخبار علمی , مریخ نوردان

 
این عکسی است که کنجکاوی در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۱۲ از چشم انداز کوه شارپ گرفته است، حال پس از گذشت ۲ سال این کاوشگر در منطقهٔ بوتس (buttes) در محدودهٔ ۶. ۶ کیلومتری از آغاز سفرش در پای کوه رسیده است.

این مریخ‌نورد به عنوان پیچیده‌ترین کاوشگر ناسا است که ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، این خودروی شش چرخه با ۹. ۲ متر طول و ارتفاعی بیش از ۵. ۱ متر دارد. کوه شارپ که ارتفاعی بالغ بر ۵ کیلومتر دارد هدف نهایی پروژه کنجکاوی عنوان شده، البته طی کردن این مسیر برای کنجکاوی چندان آسان هم نبود، چون این مسیر کوهستانی و توام با سنگ لاخ است که به تعدادی از چرخ‌های کنجکاوی آسیب ناچیزی رسانده است، اما این آسیب چندان جدی نیست و این کاوشگر اگر مشکل خاصی برایش پیش نیاید می‌تواند ماموریت خود را با موفقیت به اتمام برساند.

 

اخبار,اخبار علمی , مریخ نوردان

 
تصویری از یکی از چرخ‌های کنجکاوی که در این مسیر سنگ لاخ و خشن دچار پارگی و آسیب شده است.

البته اعضای تیم هدایت کنجکاوی مجبور شدند مسیر این روبات را چندین بار تغییر دهند تا از سوراخ شدن بیشتر چرخ‌های آن توسط سنگ‌های تیز مریخی ممانعت کنند. هدف پیش روی کنجکاوی در مسیر پیش رو به سمت کوه شارپ رسیدن به شواهدی از وجود آب و شرایط حیات در گذشته مریخ است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران