دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آزمایشگاه جیبی+ عکس



بازی با یک جعبه موسیقی منجر به طرح ایده ای جدید در ساخت یک آزمایشگاه جیبی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در سال ۲۰۱۱ یک روز وقتی "مانیو پارکاش" در حال بازی با یک  جعبه موسیقی بود متوجه شد مکانیسم چرخ دنده ای دوار آن می تواند یک ست شیمیایی هم باشد.

بیشتر دستگاه های "Lab On A Chip" یا در واقع کیت های کوچکی که یک آزمون شیمیایی خاص را انجام می دهند نیازمند وجود تکنسین ها و ابزار ها و آزمایشگاه های پیشرفته و گران قیمت برای قرار دادن مایع آزمایشگر درون چیپ دستگاه هستند، اما یک مکانیسم دستی می تواند نیاز ما را به همه این ها از بین ببرد. ایده "پارکاش" حتی نیاز به نیروی راه انداز الکتریکی ندارد و با دست کار می کند.

"مانیو پارکاش"که مسئول یک آزمایشگاه در دانشگاه "استندفورد" ایالات متحده است از کمک "جورج کوریر"، یک دانشجوی تازه فارغ  التحصیل شده، برای ساخت دستگاهی ساده با کاربرد علمی بالا و پیچیده که شبیه به یک جعبه موسیقی بود، کمک گرفت.

در ابتدا آنها باید می فهمیدند الگوی قرارگیری واکنش دهنده ها برای تولید آزمایشگر در دستگاه چگونه است تا بتوانند با ایجاد یک ترتیب منظم در مخلوط شدن مواد شیمیایی مورد نیاز،واکنشی طراحی کنند که طی آن ماده آزمایشگر از واکنش دهنده ها تولید شود.

آنها بعد از بیست و چند نمونه آزمایشی به مدل نهایی خود رسیدند که نتیجه آنقدری کارآمد هست که قابلیت تولید در حجم انبود را داشته باشد. انواع دیگر آزمایشگرهای موجود در بازار قیمتی در حدود ۱۵۰۰ دلار دارند  در حالی که قیمت جعبه موسیقی آزمایشگر ساخته "پارکاش" و همکارش در حدود ۵ دلار خواهد بود.

همچنین علاوه بر قیمت بسیار مناسب تر نسبت به سایر دستگاه های مشابه، استفاده از آن نیز بسیار آسان است.

برای استفاده از آن کافیست دسته چرخنده جعبه موسیقی را بچرخانید تا با حرکت رول متحرکی که واکنش دهنده ها روی آن قرار دارند حباب واکنش دهنده ها توسط سوزن تعبیه شده روی دستگاه بترکد تا واکنش گر ها به ترتیب با هم مخلوط شوند و طی واکنش شیمیایی ایجاد شده آزمایشگری ایجاد شود که شما برای انجام تست شیمیایی احتیاج دارید.میزان کاربرد این دستگاه بسیار بسیار گسترده خواهد بود به طوری که با وجود واکنش دهنده های متفاوت و یک نمونه خون می توان بسیاری از بیماری ها یا ناهنجاری ها را تشخیص داد.

 

اخبار,اخبار علمی,آزمایشگاه  جیبی

 اخبارعلمی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
فلاخن جیبی/پلخمون جیبی (ترفند بقا 10)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مبتکر ایرانی، بخاری جیبی چندمنظوره ساخت (+عکس)



اخبار علمی - مبتکر ایرانی، بخاری جیبی چندمنظوره ساخت (+عکس)

این مبتکر در پایان با اشاره به ساخت ترمینال سه گانه کاهش مصرف آب، برق و گاز که به گفته وی می‌تواند میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها را به نحو قابل توجهی کاهش دهد، حمایت مراکز ذی ربط در تجاری سازی اختراعات خود را خواستار شد.

مبتکر ایرانی موفق به ساخت بخاری همراه چندمنظوره شد.

ابراهیم عزیزی، مبتکر این دستگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: بخاری همراه که در ابعادی کوچک به اندازه یک بی سیم ساخته شده و می‌تواند به صورت گردن آویز، جیبی یا با اتصال به کمربند مورد استفاده قرار گیرد در شرایط مختلف از جمله توسط کوهنوردان، امدادگران، سربازان، فعالان مشاغل ساختمانی و تمامی کسانی که ناچارند در محیط‌های سرد کار کنند، کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: سوخت مورد نیاز این بخاری که ترکیبی ابداعی است به صورت کارتریج‌های کوچک در دستگاه قرار می‌گیرد که با اشتعال هر کارتریج، بخاری تا چند ساعت گرما تولید می‌کند.

عزیزی با اشاره به قیمت بسیار اندک بخاری و کارتریج‌های سوخت آن اظهار داشت: با بهره گیری از ترکیب سوختی ابداعی در زیرمجموعه بخاری همراه، دستگاه های کوچک دیگری هم به عنوان «کنسروگرم کن» و «هیزم همراه» برای استفاده در سرما و شرایط سخت ساخته شده که خصوصا در کمک به زلزله زدگان و امدادرسانی فوری به سانحه دیدگان در مناطق سردسیر بسیار کارایی دارند.

این مبتکر در پایان با اشاره به ساخت ترمینال سه گانه کاهش مصرف آب، برق و گاز که به گفته وی می‌تواند میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها را به نحو قابل توجهی کاهش دهد، حمایت مراکز ذی ربط در تجاری سازی اختراعات خود را خواستار شد.

 

اخبار,اخبار علمی,بخاری جیبی,بخاری,انواع بخاری,جدیدترین بخاری

 

اخبار,اخبار علمی,بخاری جیبی,بخاری,انواع بخاری,جدیدترین بخاری

 

اخبار علمی - ایسنا