دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آب اقیانوس‌ها از کجا آمده است؟ + تصاویر



اخبار علمی - یافتهٔ جدید فضاپیمای رزتا؛
آب اقیانوس‌ها از کجا آمده است؟ + تصاویر

محبوب‌ترین نظریه در میان دانشمندان این است که آب توسط دنباله دار‌ها و سیارک‌ها به زمین آورده شده است اما داده‌های فضاپیمای رزتا می‌گوید چنین نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سوالات در مورد منشا اقیانوس‌های زمین، یکی از مهم‌ترین مسائل علمی بشر است چراکه پاسخ به این سوال، راه گشای کشف چگونگی شکل گیری سیارهٔ ما و منشا حیات است.

 

اخبار,اخبار علمی ,منشا اقیانوس‌های زمین

 
محبوب‌ترین نظریه در میان دانشمندان این است که آب توسط دنباله دار‌ها و سیارک‌ها به زمین آورده شده است. داده‌های فضاپیمای رزتا، مدارگرد طیف سنج آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که آبی که ما در زمین داریم،‌‌ همان آبی نیست که در دنباله دار‌هایی نظیر رزتا وجود دارد.

محققان معتقدند که آب باید در مرحله‌ای دیگر از تکامل زمین به آن داده شده باشد. با این حال مشخص نیست که این آب از کدام خاندان آسمانی به زمین رسیده است. اجرام کوچک نظیر سیارک‌های منطقهٔ مشتری، دنباله دار‌های ابر‌های اورت و دنباله دار‌های کوییپری مظنون‌های این راز کیهانی هستند.

 

اخبار,اخبار علمی ,منشا اقیانوس‌های زمین

 
داده‌های حاصل از بررسی بخار آب در دنباله دار چوریومف با ابزار‌های طیف سنجی رزتا نشان می‌دهد که نسبت وجود دوتریم به هیدروژن در دنباله دار چوریومف بیش از سه برابر میزان زمینی آن است. و این بدان معناست که بعید است دنباله داری مانند چوریومف مسئول رسیدن آب به زمین بوده باشد.

دوتریم ایزوتوپی از هیدروژن است که از نظر سنگینی و طعم نسبت به هیدروژن برتری دارد.


حدود ۳۰ سال پیش در سال ۱۹۸۶ نیز که دانشمندان در ماموریت جیتو، دنباله دار هالی را مورد بررسی قرار دادند مشخص شد نسبت حضور دوتریم در این جرم خرد، حدودا ۲ برابر زمین است. آن زمان دانشمندان نتیجه گرفتند که احتمالا آب موجود در زمین از ابر اورت نیامده است چرا که مشاهدات بعدی آن‌ها بر روی چند دنباله دیگر که از اورت می‌آمدند نیز چنین نتیجه‌ای را در بر داشت.

 

اخبار,اخبار علمی ,منشا اقیانوس‌های زمین


اگر چه هنوز دلیل قاطعی برای رد این باور که آب در زمین ارمغان یک دنباله دار بوده، وجود ندارد اما یافته‌های اخیر رزتا ضربه‌ای مختصر به این باور وارد آورده است.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
پرواز بر فراز اقیانوس همراه با تصاویر آرامش بخش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر زیبا و نادر از اعماق اقیانوس


 
 
 
 
تصاویر زیبا و نادر از اعماق اقیانوس

  العالم: