مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

چـرا دانه‌هـای تسبیح ۱۰۱ عـدد اسـت؟



چـرا دانه‌هـای تسبیح ۱۰۱ عـدد اسـت,تسبیح

تسبیح برای به خاطر سپردن تعداد تسبیحات است، اصل این موضوع به هر روشی ممکن است انجام شود.

 آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که در زمان ائمه(علیه السلام) تسبیح ۳۴ دانه و ۳۳ دانه وجود داشته است.

1-«وَ رَوَى عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِیٍّ الْحَلَبِیُّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا یَخْلُو الْمُؤْمِنُ مِنْ خَمْسَةٍ مِسْوَاکٍ وَ مُشْطٍ وَ سَجَّادَةٍ وَ مِسْبَحَةٍ فِیهَا أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً وَ خَاتَمِ عَقِیقٍ»؛[۱]

امام موسی بن جعفر(علیه السلام) فرمود: مؤمن از پنج چیز بی‌نیاز نیست؛ مسواک، شانه، سجاده، تسبیح ۳۴ دانه و انگشتر عقیق.

2- «قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السلام) لَا تَسْتَغْنِی شِیعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ یُصَلِّی عَلَیْهَا وَ خَاتَمٍ یَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاکٍ یَسْتَاکُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِینِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ ع فِیهَا ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً مَتَى قَلَبَهَا ذَاکِراً لِلَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعِینَ حَسَنَةً وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِیاً یَعْبَثُ بِهَا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِشْرِینَ حَسَنَة»؛[۲]

امام کاظم (علیه السلام) فرموده است: شیعیان ما از چهار چیز بى‌‏نیاز نیستند، حصیرى که بر آن نماز بگزارند و انگشترى که در دست کنند و مسواکى که با آن مسواک کنند و تسبیح از تربت سید الشهداء(ع) که داراى ۳۳ دانه باشد، هرگاه با آن ذکر بگویند خداوند برایشان در قبال هر دانه آن چهار حسنه مى‌‏نویسد و هر گاه بدون این‌که ذکر بگویند، با آن تسبیح بازى کنند، خداوند براى آنان ۲۰ حسنه می‌نویسد.

این دو روایت با هم منافاتی ندارند؛ و اگر جایی ۳۴ دانه گفته شده به این جهت بوده که مهره بزرگ رشته تسبیح را که بالای همه مهره‌ها است، ‌به حساب آورده‌اند و آنجایی که ۳۳ دانه ذکر شده، این مهره به حساب نیامده است؛ محمدتقی مجلسی(پدر علامه مجلسی) در این‌باره می‌نویسد: «سى و سه دانه اصل و یکى بر فوق همه و این تسبیح مولاة و واجب الاطاعة و المحبة ما فاطمه زهرا (صلوات اللَّه علیها) است؛ چون حمزه شهید شد آن‌حضرت از خاک قبر حمزه این تسبیح را ساختند و بعد از هر نمازى به آن تسبیح می‏کردند».[۳]

آنچه اکنون مرسوم است، تسبیحی است که سه ردیف ۳۳ دانه‌‌ای در آن وجود داشته و یک سر تسبیح و دو حد فاصل نیز در آن وجود دارد.

پی نوشت ها:
[۱]. شیخ مفید، محمد بن محمد، کتاب المزار(مناسک المزار)، محقق و مصحح: ابطحى، محمد باقر، ص ۱۵۲، کنگره جهانى هزاره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق.‏
[۲]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، ‏تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج ۶، ص ۷۵، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق‏.
[۳]. مجلسی، محمدتقی، لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه، ج ۳، ص ۴۴۳، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ یوم، ۱۴۱۴ق.

منبع: rozenews.com


ویدیو مرتبط :
تسبیح پودر کهربا 33 دانه استخوانی دانه هلی - کد 5794

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانه تسبیح عامل فرود اضطراری هواپیما



اخبار حوادث - دانه تسبیح عامل فرود اضطراری هواپیما

روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام‌کرد: در پی ایست تنفسی دختر چهار ساله که مسافر پرواز تبریز-تهران بود، پرواز هواپیما در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به تاخیر افتاد.

حبیب حسینقلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: با اعلام ایست قلبی - تنفسی دختر 4 ساله داخل هواپیمای پرواز تبریز - تهران، تکنیسین‌های پایگاه اورژانس مستقر در فرودگاه در ساعت 23:30 شب‌گذشته به داخل هواپیما اعزام شدند.

وی افزود: در پی ایست تنفسی این دختربچه و اعلام حادثه به خلبان پرواز، هواپیما که در حال برخواستن از باند بود، اقدام به فرود کرد و با اقدامات سریع تکنیسین‌های اورژانس 115، بیمار از مرگ حتمی نجات یافت.

وی اظهارکرد: در این حادثه دانه تسبیح به راه هوایی کودک پریده و در پی آن قطع تنفس و ایست قلبی رخ داد.

وی گفت: با انجام مانور خارج‌کردن جسم خارجی در مسیر راه تنفسی و انجام اقدامات احیایی، کودک به زندگی بازگشت و بیمار با اقدامات پیش‌بیمارستانی به بیمارستان کودکان تبریز انتقال داده شد.

حسینقلی‌زاده در ادامه گفت: در کودکان عامل اصلی ایست قلبی، وقفه یا ایست تنفسی آنهاست که اکثرا به دنبال پریدن جسم خارجی همچون توپ کوچک، دانه تسبیح، تکه‌های غذا و میوه و ... است.

روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت آموزش در بین هموطنان گفت: آموزش فوریت‌های پزشکی برای تمامی هموطنان امری لازم است تا در صورت بروز چنین حوادثی، بتوانند جان عزیزان خود را نجات دهند.
اخبار حوادث - ایسنا