مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

چرا باید به نان احترام بگذاریم؟!



چرا باید به نان احترام بگذاریم

در روزگاری به سر می بریم که برخی از عادات و رسوم مردم کم کم از میانشان رخت بربسته و رو به فراموشی می گذارد.

 احترام به نان یکی از این اخلاقیات و روحیات است که امروزه کمتر شاهد آن بوده و بایست دیگر با آن خداحافظی کرد. دیروز کودک دست در دست مادر یا مادربزرگش اگر در خیابان با تکه ای  نان مواجه می شد که بر روی زمین افتاده، شاهد برداشت آن با احترام از روی زمین توسط مادر و گذاشتنش به گوشه ای بود و امروز!!! شاید باشند افرادی که هنوز به سنت های گذشتگان خویش پایبندند.

 احترام به نان ریشه در کجا دارد؟
آیا تا به حال برای شما این سوال ایجاد شده که علت احترام گذاشتن به نان چیست؟ پاسخ را می توان در دل دین و مذهب که سرچشمه اصلی اعتقادات و اعمال و رفتار آدمی است یافت. روایات ارزشمندی دال بر احترام به نان وجود دارد از آن جمله، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر كه تكه نانى یابد و آن را بخورد 700 حسنه دارد و هر كه آن را در جاى پلیدى یابد و بشوید و بردارد 70 حسنه دارد.

در دعائم از حضرت على علیه السّلام روایت شده است: درباره لقمه افتاده در راه رسیده كه هر كه‏اش بردارد و خوب پاك كند و در شكاف دیوار نهد خدا برایش یك حسنه نویسد و یك حسنه ده برابر باشد و اگرش بخورد خدا برایش دو حسنه مضاعف نویسد. (آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوار) ج‏10)

امام باقر صلوات اللَّه علیه داخل خلا شدند دیدند كه لقمه نان در آنجا افتاده بود آن لقمه را برداشتند و شستند و به غلامى دادند كه با تو باشد كه چون بیرون آیم بخورم پس چون حضرت بیرون آمدند فرمودند كه كو لقمه غلام گفت كه یا ابن رسول اللَّه آن را خوردم حضرت فرمودند كه هر كه چنین لقمه را بخورد كه از جاهاى كثیف یا نجس برداشته باشد بعد از شستن آن بهشت او را واجب شود برو كه تو را آزاد كردم از براى خدا كه مرا خوش نمى‏آید كه شخصى كه از اهل بهشت باشد او را به عنوان بندگى خدمت فرمایم.(الحیاة/ ترجمه احمد آرام / ج‏6 / 195) تمامی این احادیث دال بر این است که احترام به نان از سنت رسول خدا صلوات الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام بوده است، از همین رو این سنت در میان ایرانیان مسلمان نیز جا باز کرده هر چند متأسفانه، امروز رو به فراموشی می رود.

از امیر مۆمنان (علیه السلام) روایت است که فرمودند: نان را گرامى شمارید، پرسیدند اكرام آن چیست؟ فرمود گرامى داشتن نان آنست كه دور و زیر پا نریزید.

چرا نان قابل احترام است؟
تمامی نعمت های خداوند ارزش احترام دارند چرا که همگی در راستای خدمت به انسان و رفع نیاز های او قدم به عالم هستی گذاشته‌اند از این رو احترام بدان ها نیز به جهت نعمت خداوند بودن قابل تقدیر است، اما در میان این نعمت ها نان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و روایات و حکایات، تمامی دال بر این موضوع هستند.

پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: نان را گرامى دارید كه آنچه میان عرش تا فرش است در آن كار كرده با آفریده‏هاى بسیارش، سپس بدانها كه در گردش بودند فرمود: براى شما حدیث نكنم؟ گفتند: چرا یا رسول اللَّه پدران و مادران ما به قربانت، فرمود: پیش از شماها پیغمبرى بود بنام دانیال و گرده‏اى به یارش داد تا او را از آب گذر دهد و آنكه وسیله گذر داشت گرده نان را بدور افكند و گفت: من با این نان چه كنم نان نزد ما لگد مال مى‏شود، چون دانیال این را دید دست به آسمان برداشت و گفت: بار خدایا نان را گرامى دار. پروردگارا دیدى این بنده چه كرد و چه گفت، فرمود: خدا عزّ و جلّ به آسمان وحى كرد تا باران را بند آورد و به زمین وحى كرد تا چون‏ گل پخته شود، فرمود: باران بر آنها نبارید تا كارشان بدان جا رسید كه همدیگر را خوردند، و چون بدینجا رسیدند كه خدا عزّ و جلّ خواست: زنى به دیگرى گفت بیا امروز فرزند مرا با هم بخوریم و فردا فرزند تو را، گفت بسیار خوب و فرزند او را امروز با هم خوردند و چون گرسنه شدند به دیگرى گفت تا فرزند او را بخورند و او سرباز زد و به او گفت میان من و تو پیغمبر خدا دانیال حكم باشد و نزد او به محاكمه رفتند و آن حضرت به آنها فرمود: كار بدینجا رسیده؟ گفتند: اى پیغمبر خدا آرى و سخت‏تر است و او دست به آسمان برداشت و فرمود: بار خدا یا بازگردان به ما فضلت را و فضل رحمت خود را و شكنجه مده كودكان و خیرمندان را به گناه كشتیبان و روگردانیش از نعمت تو، فرمود: خدا به آسمان فرمود: ببار بر زمین و زمین را فرمود: برویان براى آفریده‏هایم هر خیرت را كه از آنها فوت شده كه من آن را براى كودك خردسال رحمت آوردم. ( آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوار) / ج‏10 / 206 )

پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: نان را گرامى دارید كه آنچه میان عرش تا فرش است در آن كار كرده با آفریده‏هاى بسیارش، سپس بدانها كه در گردش بودند.

چگونه باید نان را گرامی داشت؟
از امیر مۆمنان(علیه السلام) روایت است که فرمودند: نان را گرامى شمارید، پرسیدند اكرام آن چیست؟ فرمود گرامى داشتن نان آنست كه دور و زیر پا نریزید. و از آن حضرت(علیه السلام) که فرمودند: نان را گرامى بدارید كه خداوند عز و جل آن را از بركات آسمان فرستاده است، پرسید گرامى داشتن نان چیست؟ فرمود: وقتى بر سفره گذارده‏ شد به انتظار غذاى دیگرى نباشید(به آن به چشم بى‏اعتنایى منگرید). (مكارم الأخلاق/ ترجمه میرباقرى/ ج‏1 /292) تمامی روایات قطره ای از دریای عظیم معرفت هستند که فهم و درک آنها راهگشای بسیاری از مسائل زندگی انسان می شود. در روایات نقل شده احترام به نان به صورت های خاصی ذکر گردیده و این هنر توست که حدیث مفصل  از این مجمل بخوانی. امروز احترام نان در میان ما از زمان پخت تا زمان مصرف بر سر سفره به وجوه مختلفی معنا پیدا می کند، به عنوان مثال هنگام پخت به گونه ای باشد که نان مرغوبی حاصل شده تا به هنگام استفاده بخش اعظم آن دور ریز نشود. از نان به عنوان وسیله آشپزخانه مانند زیر قابلمه ای یا ... استفاده نشود همان گونه که متأسفانه گاهی شاهد این ماجرا هستیم. خوب است نان همچون سابق در میان ما ارزش و احترامش را بازیابد و بدان به چشم نعمت بزرگ خداوند نگریست نه نعمتی خرد و ناچیز.

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
به حق هم احترام بگذاریم !!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: همایش حجاب برای چادری‌ها چه فایده دارد/باید به خانم های کم حجاب احترام بگذاریم



اخبار,اخبار سیاسی,علی مطهری


اخبار سیاسی - مطهری: همایش حجاب برای چادری‌ها چه فایده دارد/باید به خانم های کم حجاب احترام بگذاریم/نباید برای حجاب فضا را امنیتی کنیم

طرح‌های دریا در سال جاری پیشرفت کرده و با وجود اینکه دولت متهم است در برنامه‌های فرهنگی سهل‌انگاری می‌کند اما رفتار دولت یازدهم در برنامه‌های طرح دریا قابل قبول‌تر از دولت گذشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئله قلیان باید حل شود؛ چون خودم هم نمی‌دانم قلیان ممنوع است یا نه!

به گزارش «تیک»، از شهرستان ساری علی مطهری در جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان فرهنگی مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران اظهار داشت: در اجرای طرح دریا در سال‌های گذشته سهل‌انگاری صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: طرح‌های دریا در سال جاری پیشرفت کرده و با وجود اینکه دولت متهم است در برنامه‌های فرهنگی سهل‌انگاری می‌کند اما رفتار دولت یازدهم در برنامه‌های طرح دریا قابل قبول‌تر از دولت گذشته است.

مطهری با اشاره به اینکه انتظار بر این بود در این نشست به مسائل ویژه مازندران پرداخته شود، یادآور شد: اما مسائل کلی فرهنگی کشور که مشترک در بین استان‌هاست در این نشست مطرح شد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه گردشگری مهمترین مسئله مازندران است، افزود: مردم زیادی به مازندران سفر می‌کنند تا از مواهب طبیعی بهره‌مند شوند اما چه باید کنیم که این افراد را جذب فرهنگ اسلامی و نظام کنیم و چهره خوبی از نظام را برای آنها نشان دهیم.

مطهری با بیان اینکه منطقی نیست که فقط بخواهیم به بودجه تکیه کنیم که کار پیش برود، اظهار داشت: گاهی یک لبخند از سوی یک مسئول در مردم بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند مردم را جذب کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برخوردهای قهری در این مسئله را نمی‌پذیریم، ادامه داد:‌مسئله قلیان هم باید حل شود. چون خودم هم نمی‌دانم قلیان ممنوع است یا نه. در حالی که در غذاخوری‌های تهران قلیان هم ارائه می‌شود.

مطهری با بیان اینکه هدف ما باید جذب قشر سهل‌انگار در دین باشد، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش حجاب برای خانم‌های چادری چه فایده دارد اگر همایشی گذاشتیم که بانوان کم‌حجاب وارد شدند آن زمان موفق عمل کرده‌ایم.

وی راه جذب افراد کم‌حجاب به دین را احترام گذاشتن به این قشر عنوان کرد و یاد‌آور شد: ضمن اینکه نظارت انجام می‌شود نباید فضا را امنیتی کنیم.

وی با اعتراض به دریافت حق ورود در سواحل یادآور شد: ممکن است عده‌ای برای نپرداختن این حق ورودی به نقاط دیگری از ساحل بروند و در آن مناطق تخلفی هم صورت گیرد.

وی همچنین خواستار مشخص شدن وضعیت دریا در ماه رمضان شد.
 اخبار سیاسی - تیک