مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

وقایع اتفاق افتاده در اربعین



اربعین,وقایع اربعین,اربعین امام حسین(ع)

وقایع اتفاق افتاده در اربعین
در این نوشتار تنها به سه واقعه مشهور مرتبط با قیام حسینی در اولین اربعین شهادت سیدالشهداء اشاره می شود و به وقایع دیگر که طبیعتا در آن زمان رخ داده است عنایتی ندارد.


1. نخستین زیارت قبر امام حسین علیه السلام  توسط جابربن عبدالله انصاری
بشارة المصطفى: از اعمش، از عطیه عوفى روایت شده كه گفت: با جابر بن عبد اللَّه انصارى، جهت زیارت قبر حضرت حسین‏ بن على علیه السّلام، راه افتادیم وقتى به كربلا رسیدیم، جابر به كنار آب فرات رفت، و در آن غسل كرد، سپس پارچه‏ اى را به كمر بست و دیگرى را به دوش انداخت [و خود را به هیأت زائران خانه خدا در آورد] آنگاه خود را با عطرى خوشبو كرد. و قدمى بر نداشت مگر اینكه خدا را یاد كرد تا به قبر نزدیك شد [جابر در آن ایام نابینا شده بود و جایى را نمى‏دید لذا] به من گفت: یاریم كن تا قبر حضرتش را لمس كنم، من او را یارى كردم، روى قبر افتاد و بیهوش شد، آبى به سر و صورتش زدم تا به حال آمد و سه بار صدا زد: یا حسین، و سپس گفت: دوستى، جواب دوستش را نمى ‏دهد، سپس گفت: و چگونه مى‏ توانى جواب بدهى، و حال آنكه رگهاى گردنت بریده شده، و بین بدن و سرت جدایى افتاده است.

 

من شهادت مى ‏دهم كه تو، فرزند پیامبرانى، و فرزند سرور مؤمنانى، فرزند همراه تقوایى، فرزند سلیل هدایتى، تو پنجمین اهل كسائى، تو فرزند سید نقبائى، تو فرزند فاطمه سیده زنانى، و چرا چنین نباشى و حال آنكه به دست سید پیامبران به تو غذا داده شد و در دامن پرهیزكاران تربیت یافتى و از پستان ایمان شیر خوردى، پاك زیستى، و پاك به شهادت نائل شدى، دلهاى مؤمنان در فراقت ناآرامند، و شك و تردیدى ندارند كه [شهادت‏] برایت اختیار شده بود. پس سلام خدا و رضوان او بر تو باد، و گواهى مى‏دهم كه تو بر همان راهى رفتى كه برادرت یحیى بن زكریا رفت. (1)

 

2. بنا بر قولی رسیدن کاروان اسرا به کربلا
 سید بن طاوس می نویسد: قال الراوی و لما رجع نساء الحسین ع و عیاله من الشام و بلغوا العراق قالوا للدلیل مر بنا على طریق كربلاء فوصلوا إلى موضع المصرع فوجدوا جابر بن عبد الله الأنصاری رحمه الله و جماعة من بنی هاشم و رجالا من آل رسول الله ص قد وردوا لزیارة قبر الحسین ع فوافوا فی وقت واحد و تلاقوا بالبكاء و الحزن و اللطم و أقاموا ...

 

هنگامى كه زنان و فرزندان حسین از شام برگشتند و به عراق رسیدند به راهنما گفتند: ما را از راه كربلا ببر. وقتى به موضع قتلگاه رسیدند جابر بن عبد اللَّه انصارى را با گروهى از بنى هاشم و مردى از آل رسول اللَّه یافتند كه براى زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده بودند. همه در یك وقت وارد شدند و با یك دیگر شروع به گریه و حزن كردند و لطمه بصورت زدند.

ماتمى بپا كردند كه فوق العاده دلخراش و جگر سوز بود. زنان آن دیار نیز به ایشان پیوستند و عموما چند روزى عزادارى كردند.(2) البته آقای رسول جعفریان این نظر را مورد بررسی و نقد قرار داده اند.(3)

 

اربعین,وقایع اربعین,اربعین امام حسین(ع)

 

3. رسیدن کاروان اسرا به مدینه
بشیر بن حَذلَم می گوید: وقتى نزدیك مدینه رسیدیم حضرت زین العابدین علیه السلام پیاده شد و پس از اینكه خیمه‏ هاى خود را بر سر پا كرد زنان را پیاده نمود. بعد به بشیر فرمود: خدا پدر تو را كه شاعر بود رحمت كند. آیا تو بر گفتن شعر قادرى؟ گفتم: آرى. یا ابن رسول اللَّه، من نیز شاعرم. فرمود: وارد مدینه شو و خبر شهید شدن امام حسین را بده. من بر اسب خود سوار شدم و آن را راندم تا وارد مدینه گردیدم. هنگامى كه بر در مسجد پیغمبر خدا رسیدم صدا بگریه بلند كردم و این شعر را سرودم:

 

یا أهل یثرب لا مقام لكم بها            قتل الحسین فادمعی مدرار
الجسم منه بكربلاء مضرج              و الرأس منه على القناة یدار

 

یعنى اى اهل مدینه (نام مدینه قبلا: یثرب بوده است) جا ندارد كه شما در مدینه بمانید. حسین مقتول شد! این اشکهاى من است كه فرو می ریزند؛ جسم مقدس امام حسین در كربلا غرقه به خون است و سر مباركش بر فراز نیزه دور میزند! بشیر میگوید: سپس گفتم: این على بن الحسین است كه با عمه‏ ها و خواهرانش نزدیك شما بر در دروازه مدینه وارد شده ‏اند. من فرستاده آن حضرت می باشم، آمدم تا شما را از مكان آن بزرگوار آگاه نمایم. هیچ زن پرده‏ نشین و محجوبه‏ اى نبود مگر اینكه از مكان خود خارج شد.


زنان در حالى بیرون آمدند كه سر و پاى برهنه بودند، صورت‏هاشان خراشیده بود، لطمه بصورت خود میزدند و صدا به وا ویلا بلند می كردند، هیچ روزى بقدر آن روز گریه‏ كننده نبود، هیچ روزى نظیر آن روز به مسلمانان تلخ نگذشت... بشیر میگوید: عموم مردم بر من سبقت گرفتند و متوجه حضرت سجاد(علیه السلام) شدند.


بخدا قسم اگر پیامبر خدا آن طور كه به این مردم درباره ما سفارش كرده راجع به كشتن ما توصیه میكرد اینان بیشتر از این به ما ظلم نمی كردند و ما را نمى ‏كشتند...
من نیز اسب خود را به تعجیل راندم و بسوى آن مردم باز گشتم. دیدم آن مردم راه و جاده‏ ها را فرا گرفته ‏اند. من از اسب خود فرود آمدم و روى دوش مردم راه میرفتم تا خود را نزدیك در آن خیمه ‏اى رساندم كه حضرت على بن الحسین(علیهماالسلام) در میان آن بود.

 

حضرت سجاد(علیه السلام) پارچه ‏اى بدست داشت كه اشکهاى خود را بوسیله آن خشك می كرد. یك خادمى پشت سر امام سجاد(علیه السلام) بود كه صندلى همراه خود داشت. وى آن صندلى را نهاد و امام سجاد(علیه السلام) در حالى بر فراز آن نشست كه نمی توانست از گریه‏ خوددارى نماید! صداى مردم به گریه بلند شد. ناله و فریاد دختران و زنان بلند شد. مردم از هر طرف به امام سجاد(علیه السلام) تسلیت و تعزیت می گفتند. كار بجایى رسید كه آن بقعه یك پارچه ضجه و گریه شد!! امام سجاد بدست خود به مردم اشاره كرد: ساكت شوید! وقتى مردم آرام شدند؛ آن حضرت فرمود:
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ‏، بارئ الخلائق اجمعین، الذى بعد فارتفع فی السموات العلى، و قرب فشهد النجوى و ...


ایها الناس! آن خدائى كه حمد مخصوص او است ما را به مصیبت‏هاى جلیل و بزرگ و رخنه بزرگى در اسلام مبتلا كرد. زیرا امام حسین علیه السلام با عترتش شهید شدند، زنان و كودكانش اسیر گردیدند، سر مباركش را بر فراز نیزه در شهرها گردانیدند. و این مصیبتى است كه نظیرى نخواهد داشت.


ایها الناس! كدام یك از شما بعد از شهادت امام حسین مسرور و خوشحال خواهد شد؟ كدام چشم است از شما كه از ریختن اشك خوددارى و مضایقه نماید... ایها الناس! كدام قلب است كه براى شهید شدن حسین شكافته نشود. كدام قلب است كه به حسین علاقه نداشته باشد. كدام گوش است كه این مصیبت اسلام را بشنود و ناراحت نشود... بخدا قسم اگر پیامبر خدا آن طور كه به این مردم در باره ما سفارش كرده راجع به كشتن ما توصیه میكرد اینان بیشتر از این به ما ظلم نمی كردند و ما را نمى‏ كشتند... (4)

 

پی نوشت ها:
1. درر الأخبار با ترجمه‏ سید مهدى و على رضا حجازى و عیدى خسروشاهى‏، ج 1، ص: 697 و 699، ناشر: دفتر مطاالعات تاریخ و معارف اسلامى‏
 2. سید على بن موسى بن طاوس، اللهوف، انتشارات جهان تهران، 1348 شمسى،‏ ص : 196
3. رجوع شود به ره توشه راهیان نور، ویژه محرم و صفر 1430ق، صص200 تا 205
4. زندگانى حضرت امام حسین علیه السلام‏،محمد جواد نجفى‏، ج 1، ص: 196 تا  198،ناشر: اسلامیه‏
منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
وقایع اتفاق افتاده در هنگام میلاد پیامبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده تهران خطاب به احمدی‌نژاد: نکند اعتقاد دارید بخشی از «ظهور» اتفاق افتاده است؟



نماینده تهران خطاب به احمدی‌نژاد: نکند اعتقاد دارید بخشی از «ظهور» اتفاق افتاده است؟/ نماینده بناب: آقای احمدینژاد شجاعت عذرخواهی از مردم را دارید؟

 نمایندگان در نطقهای امروز خود به اختلاف نظرهای اصولگرایان، القابی که برای افراد از سوی رئیس جمهور به کار برده میشود و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ... انتقاد کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، مجتبی رحماندوست نماینده تهران در نطق میان‌دستور خود خطاب به دو فراکسیون سیاسی مجلس گفت: از این دو فراکسیون می‌خواهم با برگزاری جلسات مشترک در سطح هیات‌رئیسه مانع از دورتر شدن از هم و مانع از تعمیق دوگانگی در مجلس شوند. چرا که اگر بر اثر این اختلافات دودی به چشم انقلاب و مردم انقلابی ایران برود، بزرگان دو جناح سیاسی در پیشگاه خداوند متعال مسئول هستند

.وی خطاب به اصولگرایان گفت: آیا از این مسأله نگران نیستید که با اختلافات اصولگرایان بر سر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، اتحاد شوم فساد، فتنه، انحراف و ضدانقلاب به پیروزی برسد؟نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای اخیر خود مخاطبان را از به کار بردن القابی برای ایشان که ویژه اولیاء‌الله است منع کردند. من از آقای رئیس‌جمهور می‌خواهم که از به کار بردن القابی که بعضی از آنها شاید مناسب امام عصر (ع) باشد در مورد برخی افراد خودداری کنند. نکند معتقدند مقداری از ظهور اتفاق افتاده است؟!

وی تاکید کرد: از رئیس جمهور تقاضا دارم در برابر ولایتمداری و رهبری خضوع داشته باشد و در استفاده از القاب برای ایشان رعایت تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

به بهانه پرداخت 45 هزار و 500 تومان به یک جیب مردم عملاً چند برابر آن از جیب دیگر مردم برداشت می‌شود

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور در نطق میان دستور خود، توجه به منویات رهبری را ضروری دانست و گفت: وظیفه مجلس پرداختن به قوانین بازگشای زندگی مردم و پرهیز از حاشیه‌سازی‌های سیاسی و جدال خودمانی است.

چرا که چالش‌ها و تعارضات در درون قوای نظام در مقابله با یکدیگر، آستانه مقاومت نظام در برابر هجوم نظام سلطه را کاهش می‌دهد.وی تصریح کرد: اشتغال به دعواهای بی‌ثمر که گاهگاهی به چهره‌خراشی و یقه‌درانی سران قوا از همدیگر مبدل می‌شود، برخلاف خواسته‌های مردم و نظام مردم سالاری دینی است.

فیاضی با بیان اینکه نام مجلس را از این جهت خانه ملت گفتند که امنیت در ذیل آن تحقق یابد، اظهار داشت: وظیفه ما نمایندگان شنیدن صدای مردم و تدبیر برای پاسخگویی به هنگام و بایسته آن است.وی همچنین در ادامه از سیاست‌‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک‌ها امروز خاصیتی برای مردم ندارند و روز به روز با سپرده سپرده‌گذارانی که از تولید می‌گریزند، عمارت‌های خود را بلندتر می‌کنند. باید قوانینی برای مقابله با زمین‌خواران بزرگی که در حوزه انتخابیه بنده نیز منابع طبیعی را آشکارا به کام خود فرو می‌برند تنظیم شود. برخورد با سرکشان و گردن کلفتان و بدهکاران بانکی که سرمایه مملکت را در ناکجا ‌آباد برای هوس‌های نامشروعشان هزینه کرده‌اند، از مسائل مهم کشور است و مجلس باید در چنین موضوعاتی شجاعانه عمل کند.فیاضی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند با داد و فریاد و توهین به این و آن، مدرس می‌شوند، افزود: اما مدرس با داد و فریاد جاودانه نشد.

بلکه آن چیز که مدرس را به آزادگی در تاریخ معروف کرده است، تفکر مبتنی بر زهد و پارسایی و دوری از تعلقات مادی خود بوده است.نماینده مردم نور در مجلس در پایان طرح اصلاح قانون انتخابات را مورد نقد قرار داد و گفت: اصلاح قانون انتخابات برای مردم نان نمی‌شود. البته برای کسانی که از فراسوی مجلس آن را پی می‌گیرند نیز، نامی نمی‌شود.

هشدار به جریانی که از حلم ولی فقیه برای به کرسی نشاندن سلایق خود استفاده می کنند

محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب دیگر ناطق امروز مجلس بود. وی با بیان اینکه مترقی‌ترین بخش قانون اساسی، اصل 110 است و مشروعیت الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این اصل که مربوط به نظریه ولایت فقیه است، بر‌می‌خیزد، گفت: نظریه ولایت فقیه از پشتوانه مستحکمی برخوردار است و همانگونه که امام (ره) فرمودند تصور ولایت فقیه سبب تثبیت آن است. واضح است که در غیبت معصوم تنها نمونه قابل تمسک برای ولایت بر مسلمین، فقیه جامع‌الشرایط است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فصل‌الخطاب در مسائل اختلافی میان قوا، فرمایشات مقام معظم رهبری است.

باقری ادامه داد: ‌برخی گروه‌ها و افراد در سخنرانی‌ها و نشریات به ویژه در سال‌های اخیر مطالبی را در خصوص استنباط‌های خود از فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند که گاها با عدم توجه به همه جوانب، آن را به عنوان تحلیل و تفسیر بیانات مد نظر مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند و با سوء‌استفاده از حلم پیامبرگونه ایشان از قداست و محبوبیت نام ولایت برای به کرسی نشاندن سلایق، علایق خود می‌کاهند. این جریان و ادامه آن به ضرر امروز و فردای نظام ما است.

باقری در ادامه با بیان اینکه قانون هدفمندی در مسیر اجرا دچار انحراف شد، خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور! آیا می‌دانید که عدم اجرای صحیح این قانون چه قدر نقدینگی را در جامعه افزایش داده و موجب تورم بیش از حد انتظار شده است؟، آیا می‌دانید عدم اجرای این قانون موجب رکود تولید و ورشکستگی واحده‌های تولیدی شده است؟، آیا می‌دانید به خاطر پرداخت بیش از حد یارانه‌های نقدی کارهای عمرانی کشور دچار رکورد شده است؟ آیا می‌دانید وضعیت اکثر کارکنان دولت از جمله معلمان و کارگران به علت تورم و گرانی‌های بی‌دلیل چگونه است؟

نماینده بناب در مجلس اضافه کرد: آیا می‌دانید به بهانه پرداخت 45 هزار و 500 تومان به یک جیب مردم، عملاً چند برابر آن از جیب دیگر مردم برداشت می‌شود؟، آیا واقعاً معتقدید که با این نحو اجرای قانون، شکاف طبقاتی را کم کرده‌اید؟، آیا می‌توانید با شهامت و شجاعت از اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید و قانون هدفمندی یارانه‌ها را از مسیر اصلی منحرف کرده‌اید، از مردم عذرخواهی کنید؟، آیا جرأت این اقدام صادقانه را دارید؟/خبرآنلاین