مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

همه چیز در مورد مبطلات روزه...!!!



مبطلات روزه,احکام مبطلات روزه

    چه چیزهایى روزه را باطل مى كند

 روزه دار باید از <اذان صبح > تا <مغرب > از برخى كارها بپرهیزد و اگر پرهیز نكند, روزه اش باطل مى شود, به مجموعهء این كارها <مُبطلاتِ روزه > گفته مى شود, كه عبارتند از:


 -- خوردن و آشامیدن .
 -- دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص ) و جانشینان آن حضرت (ع ).
 -- رساندن غبار غلیظ به حلق .
 -- فرو بردن تمام سر در آب .
 -- قى كردن .
 -- آمیزش .
 -- استمناء.
 -- باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح .
 -- اماله كردن با چیزهاى روان .(1)


 خوردن و آشامیدن

1- اگر روزه دار عمداً چیزى بخورد یا بیاشامد, روزه اش باطل مى شود هر چند خوردن و آشامیدن آن معمول نباشد; مانند خاك و نفت(2) .


 2- اگر كسى عمداً چیزى را كه لاى دندانش مانده است فرو برد, روزه اش باطل مى شود(3).


 3- فرو بردن آب دهان , روزه را باطل نمى كند, هر چند زیاد باشد.(4)


 4- اگر روزه دار به سبب فراموشى (نمى داند روزه است ) چیزى بخورد یا بیاشامد, روزه اش باطل نمى شود.(5)


 5- انسان نمى تواند, بخاطر ضعف , روزه را بخورد ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولاً نمى شود آن را تحمل كرد, خوردن روزه اشكال ندارد.(6)


 6- فرو بردن اخلاط سر و سینه , تا به فضاى دهان نرسیده روزه را باطل نمى كند, ولى اگر داخل فضاى دهان شود, احتیاط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.(7)


 تزریق آمپول
    آمپول اگر به جاى غذا نباشد تزریق آن , روزه را باطل نمى كند, هر چند عضو را بى حس كند ولى احتیاط واجب آن است از آمپولى كه به جاى غذا به كار مى رود پرهیز كند.(8)


  رساندن غبار غلیظ به حلق

 1- اگر روزه دار غبار غلیظى به حلق برساند, روزه اش باطل مى شود; چه غبار خوراكی ها باشد دمانند آرد, یا غیر خوراكى مانند خاك .

 2- در این موارد, روزه باطل نمى شود.

  -- به حلق نرسید. (فقط به داخل دهان برسد).

 -- بى اختیار به حلق برسد.

  -- نمى داند روزه است .

  -- شك كند غبار غلیظ به حلق رسیده است یا نه ؟(9)

    دروغ بستن به خدا و پیغمبر
    در تمام موارد زیر, دروغ بستن از روى عمد, به خدا, پیغمبر(ص) یا امام (ع) روزه را باطل مى كند. و بنابر احتیاط واجب دروغ بستن به حضرت زهرا3و سایر پیامبران : همین حكم را دارد:


  ـ در امور دنیوى باشد یا اخروى .

  ـ دروغ نسبت به اقوال آنان باشد یا افعال .

     ـ با گفتار باشد یا نوشتار یا اشاره یا انجام كارى كه از آن , نسبت دروغ فهمیده شود.ـ به صراحت باشد یا كنایه .ـ دروغ را خودش ساخته باشد یا دیگرى .ـ اخبار باشد یا پاسخ به سؤال دیگرى .ـ دروغى كه قبلاً گفته , تصدیق كند; یعنى بگوید آنچه گفته ام راست است .ـ راستى كه قبلاً گفته است , تكذیب كند.(10)

  در این موارد روزه باطل نیست :

  -- اگر قصد راستگویى داشته باشد و دروغ در آید.

  -- اگر قصد دروغگویى داشته باشد و راست در آید.

  -- بازگویى دروغى كه دیگرى ساخته یا گفته , بر وجه نقل قول یا حكایت اشكال ندارد; مثلاً در حالى كه روزه است ب بگوید: یزید گفت : <لعبت هاشم بالملك فلا خبر جاء ولا وحى نزل(11)

مبطلات روزه,احکام مبطلات روزه

  فرو بردن تمام سر در آب

1-اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب مطلق فرو برد, روزه اش باطل مى شود.

2- احتیاط واجب آن است كه سر را در گلاب فرو نبرد ولى در آبهاى مضاف دیگر در چیزهایى كه روان است اشكال ندارد.


  3- در این موارد روزه باطل نیست :

    -- سهواً سر را زیر آب ببرد.
    -- قسمتى از سر را زیر آب ببرد.
    -- نصف سر را یكبار و نصف دیگر را بار دیگر در آب فرو برد.
    -- بى اختیار در آب بیفتد.
    -- شخصِ دیگرى به زور سر او را در آب فرو برد.
    -- شك كند تمام سر زیر آب رفته است یا نه ؟(12)


 3- اگر در حال روزهء ماه رمضان براى غسل سر را در آب فرو برد, غسل و روزهء او باطل است , مگر آنكه زیر آب دتوبه كند و در حال خارج شدن از آب نیّت غسل كند كه در این صورت , غسل او صحیح و روزه باطل است .(13)


  قى كردن
 1 - هرگاه روزه دار عمداً قى كند, هر چند به سبب بیمارى باشد, روزه اش باطل مى شود(14). 

  2- اگر روزه دار بى اختیار قى كند, روزه اش باطل نمى شود.(15)


    اِسْتِمناء

 1- اگر روزه دار <استمنا> كند; یعنى با خود كارى كند كه مَنى از او بیرون آید, روزه اش باطل مى شود.(16)

 2- اگر بى اختیار مَنى از او بیرون آید; مثلاً در خواب جنب شود, روزه اش باطل نیست .(17)

    باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح اگر شخص جنب , تا اذان صبح غسل نكند و یا اگر وظیفهء او تیمم است , تیمم نكند, در برخى موارد روزه اش باطل -مى شود; اینك برخى از مسائل آن را مى آوریم :


 1 -اگر عمداً تا اذان صبح غسل نكند و یا اگر وظیفه اش تیمم است تیمم نكند:

  -- در روزهء ماه رمضان :روزه اش باطل است .
  -- در قضاى آن :
  -- در بقیهء روزه هاروزه اش صحیح است .(18)


 2- اگر جنب در روزهء ماه رمضان غسل یا تیمم را فراموش كند و پس از یك یا چند روز یادش بیاید:باید آن روزه هارا قضا كند.(19)


 3- اگر روزه دار, در خواب جنب شود, واجب نیست فوراً غسل كند و روزه اش صحیح است .(20)


  4- اگر شخص جنب در شب ماه رمضان مى داند براى غسل , قبل از اذان صبح بیدار نمى شود, نباید بخوابد و اگر7خوابد و بیدار نشود, روزه اش باطل است .(21)


  باقى ماندن بر حیض و نفاس

1 - اگر زن قبل از اذان صبح از خون پاك شود:

الف : عمداً تا اذان غسل نكند, یا اگر وظیفه اش تیمم است تیمم نكند, روزه اش باطل است .

ب : براى غسل وقت ندارد: در روزهء رمضان و قضاى آن , باید تیمم كند و روزه اش صحیح است . در روزهء واجب دیگر یا مستحب , گرچه روزه اش بدون تیمم صحیح است , ولى احتیاط مستحب است كه تیمم هم بكند.

2- اگر نزدیك اذان صبح پاك شود, و براى تیمم یا غسل وقت نداشته باشد, روزه اش صحیح است.

3- اگر بعد از اذان بفهمد كه قبل از اذان پاك شده روزه اش صحیح است .

4 -اگر بعد از اذان پاك شود, روزه اش باطل است .5

اگر در روز حیض یا نفاس ببیند, گرچه نزدیك مغرب باشد, روزه اش باطل است .اگر مستحاضه غسلهاى خود را به تفصیلى كه در احكام استحاضه گفته شده به جا آورد روزه اش صحیح است .(22)


  حكم كلى هیچكدام از مبطلات روزه اگر سهواً انجام شود روزه را باطل نمى كند.

    منابع :
    1ـ توضیح المسائل , م 1572
    2- توضیح المسائل , م 1573
    3- توضیح المسائل , م 1577
    4-توضیح مسائل , م 1579
    5-توضیح المسائل , م 1575
    6-توضیح المسائل , م1583
    7-توضیح المسائل , م 1580
    8-توضیح المسائل , م 1576
    9- تحریرالوسیله , ج 1 ص 285و 286 الثامن ـ توضیح المسائل , م 1603تا 1607
    10- همان .
    11- تحریرالوسیله , ج 1 ص 284و 285توضیح المسائل , م 1596تا 1602
    12- توضیح المسائل , م 1610ـ 1913ـ 1615ـ العروة الوثقى , ج 2 ص , 187 م 36
    13- توضیح المسائل , م 1617
    14- توضیح المسائل , م 1646
    15- توضیح المسائل , م 1646
    16- توضیح المسائل , م 1588
    17- توضیح المسائل , م 1589
    18- توضیح المسائل , م 1619تا 1631
    19- توضیح المسائل , 1622
    20- توضیح المسائل , م 1632
    21- توضیح المسائل , م 1625
    22- توضیح المسائل , م 1643

منبع:askquran.ir


ویدیو مرتبط :
مبطلات روزه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مبطلات روزه



 

مبطلات روزه, روزه, روزه گرفتن, روزه داری,

مبطلات روزه

 

چیزهایى كه روزه را باطل مى‏كنند ( مبطلات روزه )

 

ده چیز روزه را باطل مى‏كند:

 

اول: خوردن

 

دوم: آشامیدن

 

سوم : دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر علیهم السلام

 

چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان)

 

پنجم:استمنا، و استمنا آن است كه انسان با خود كارى كند كه منى از او بیرون آید .

( سیستانی ، وحید ، تبریزی : یا دیگری غیر از جماع ، كاری كند كه منی از او بیرون آید.)

 

ششم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح

 

هفتم: رساندن غبار غلیظ به حلق

 

هشتم: فرو بردن تمام سر در آب  ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد )

 

نهم: اماله كردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چیزهاى روان

 

دهم: قى كردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد)

 

------------------------------------------------------------------------

 

مسئله ها

 

مساله 1:

اگر روزه دار عمدا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب ، چه معمول نباشد مثل خاك وشیره درخت ، و چه كم باشد یا زیاد.

 

حتی اگر مسواك را از دهان بیرون آورد ودوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می شود

 

(قسمت آخر در رساله آیت الله بهجت نیامده )

 

(آیت الله وحید خراسانی: مگر آنکه آن رطوبت در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود)

 

مساله 2:

اگر موقعی كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده ، باید لقمه را از دهان بیرون آورد. و چنانچه عمدا فرو برد، روزه اش باطل است و به دستوری كه بعدا گفته خواهد شد، كفاره هم بر او واجب می شود.

 

مساله 3:

اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود.

 

مساله 4:

احتیاط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولی كه به جای غذا به كار می رود، خودداری كند. ولی تزریق آمپولی كه عضو را بی حس می كند یابه جای دوا استعمال می شود، اشكال ندارد.

 

(آیت الله وحید خراسانی : احتیاط مستحب آن استکه ... )

 

(آیت الله صافی: احتیاط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خودداری كند وفرقی بین آمپولها نیست .

 

و اگر لازم شد و تزیق كرد، روزه او باطل نمی شود احتیاط واجب آن استکه...  .)

 

(آیت الله سیستانی:  آمپولى كه عضو را بى حس مى كند یا به جهت دیگر استعمال مى شود , براى روزه دار اشكال ندارد. بهتر آن است كه از استعمال آمپولی كه به جای دوا و غذابه كار می برند، خودداری كند.)

 

مساله 5:

اگر روزه دار چیزى را كه لاى دندان مانده است , عمدا فرو ببرد , روزه اش باطل مى شود.

 

مساله 6:

كسى كه مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را خلال كند، ولى اگر بداند غذایى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى رود(1)، چنانچه خلال نكند و چیزى از آن فرو رود روزه‏اش باطل مى‏شود. (2)

 

بلكه اگر فرو هم نرود، بنابر احتیاط واجب باید قضاى آن روز را بگیرد.

 

(1 - آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی: باید خلال کند)

 

(آیت الله مکارم : احتیاط واجب آن است كه قبلا آن را بشوید و خلال كند، و اگر نكند و فرورود روزه را تمام کند و بعد قضا نماید)

 

(2- آیت الله صافی :روزه اش باطل است خواه فرو رود یا نرود)

(جمله آخر در رساله آیت الله وحید نیامده)

 

مساله 7:

فـرو بـردن آب دهان , اگر چه به واسطه خیال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد , روزه را باطل نمى كند.

 

مساله 8:

فرو بردن اخلاط سر و سینه , تا به فضاى دهان نرسیده اشكال ندارد , ولى اگر داخل فضاى دهان شود , احتیاط واجب آن است كه آن را فرو نبرند.

 

منبع:.eteghadat.com