مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

موجبات قطع رحم در كلام امام رضا علیه سلام



قطع رحم,صله رحم,احادیث امام رضا(ع)

موجبات قطع رحم در كلام امام رضا علیه سلام
1 - مال اندوزى
عن محمدبن اسماعیل بن بزیع : قال : سمعت الرضا (علیه سلام ) یقول : لا یجمع المال الا بخمس خصال : ببخل شدید، وامل طویل ، و حرص غالب ، وقطیعة الرحم ، وایثار الدنیا على الاخرة .(1)

امام رضا (علیه سلام ) مال جز با پنج خصلت در یكجا جمع نمى شود: بخل شدید، آرزوهاى دور و دراز، حرص غالب ، قطع رابطه با خویشاوندان ، مقدم داشتن دنیا بر آخرت .

 

--------------------------------

2 - اصالت دادن به مزایاى ظاهرى (همچون مال ، شهرت ، مقام )
الامام الرضا (علیه سلام ) قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): من استذل مؤ منا، او حقره لفقره ، او قلة ذات یده ، شهره الله یوم القیامة ، ثم یفضحه .(2)

امام رضا (علیه سلام ) فرمود: رسول اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر كس مؤ منى را خوار كند، یا او را به سبب فقر و تنگدستیش حقیر شمارد، خداوند او را در روز قیامت انگشت نما و رسوا خواهد كرد.


من لقى فقیرا فسلم علیه خلاف سلامه على الغنى لقى الله عزوجل یوم القیامة وهو علیه غصبان .(3)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: هركه فقیر مسلمانى را ملاقات كند و بر او نه بدانگونه كه بر غنى سلام مى كند، سلام كند، خدا را در روز قیامت در حالى كه بر او خشمگین است ملاقات خواهد كرد.

 

--------------------------------
3 - مستى مقام
عن على بن موسى الرضا (علیه سلام ): ملعون ، ملعون من احتجب عن اخیه .(4)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: از رحمت خداوندى به دور است ، از رحمت خداوندى به دور است كسى كه از برادر مسلمان خود، روى پوشیده در پرده مى شود. (در موارد نیاز و گرفتارى دوست یا یكى از بستگان ، خود را پوشیده بدارد به طورى كه دسترسى به او به آسانى ممكن نباشد).

 

--------------------------------
4 - حسد
قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): لا لحسود لذة .(5)
حضرت رضا (علیه سلام ) فرمود: حسود را لذت نباشد.

 

--------------------------------
5 - توقعات و انتظارات بیجا
قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): یقول الله تعالى : لاقطعن امل كل مؤ من امل دونى الا یاءس ، ولالبسنه ثوب مذلد بین الناس ولانحینه من وصلى ، ولابعدنه من قربى .(6)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: خداى تعالى مى فرماید: البته ریسمان و رشته آرزو و امید هر مؤمنى را كه به غیر من امیدوار شود، پاره كنم و به یاس و ناامیدى نمایم و در میان مردم جامعه خوارى و مذلت بر او بپوشانم و او را از نزدیكى و اتصال به خود دور مى كنم .

 

--------------------------------
6 - دنائت نفس (پستى )
سئل الرضا (علیه سلام ): عن السفلة ؟ فقال (علیه سلام ): من كان له شى ء یلهیه عن الله .(7)
از امام رضا (علیه سلام ) پرسیدند: فرومایه كیست ؟ فرمود: كسى كه چیزى داشته باشد و به وسیله آن سرگرم و از انجام حقوق الهى غافل گردد.


حضرت امام خمینى (رحمهم الله ) فرموده است :
((دنیاى مذموم ، آن است كه در ما هست و ما را از مبداء كمال دور مى كند و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا مى كند. دنیاى مذموم همین است كه انسان توجه به آن داشته ولو به یك تسبیح و به یك كتاب . چه بسا كه دل بستن به كسى به یك ((تسبیح )) و به یك كتاب بیشتر باشد تا دل بستن دیگرى به یك پاركى و باغى ...)).(8)


قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): اسوء الناس معاشا من لم یعش ‍ غیره فى معاشه .(9)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: بدترین مردم از نظر زندگى اقتصادى ، كسى است كه به دیگران در معاش خود، معاش ندهد و مردم در پرتو زندگى او زندگى نكنند.

 

--------------------------------
7 - بى پروایى (تن پرورى و آسایش طلبى)
قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل .(10)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: هر كه صله رحم نكند، حق تقواى الهى را رعایت نكرده است. 

 

--------------------------------
8 - كفران وناسپاسى (ادانكردن حقوق مخصوص خویشاوندى )
قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): احسنوا جوار النعم ، فانها وحشیة ما ناءت عن قوم فعادت الیهم .(11)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: با نعمتها نیكو همدمى و همسایگى (خوشرفتارى ) كنید زیرا آنها وحشیند، از قومى كه دور شدند، به آنان برنمى گردند.

 

--------------------------------
9 - ریاست طلبى
ما ذئبان ضاریان فى غنم قد تفرق رعاؤ ها باضر فى دین المسلم من الرئاسة .(12)
اگر دو گرگ درنده به رمه گوسفندان هجوم آورند - (گرگى از این سو و گرگى از آن سو) در حالى كه شبان رمه حاضر نباشد، به آن رمه گوسفندان چندان خسارتى وارد نمى شود كه جاه طلبى به دین انسان خسارت وارد مى كند.

 

--------------------------------
10 - بخل
صفت رذیله بخل ، یكى از موانع مهم تحصیل آسایش (ناشى از) مصاحبت با دیگران است زیرا طبیعى است كه فرد بخیل به علت نگرانى از فقر و نیازمندى و تلقین به خود كه اگر مالى را به دیگران انفاق كند، دارایى او كم مى شود و سرانجام فقیر مى گردد، هرگز راضى نیست لقمه اى از طعام او را كسى میل پیدا كند.از این رو، بخیل سر سفره مردم نمى نشیند و از طعام آنها میل نمى كند زیرا مى ترسد دیگران نیز سر سفره او نشسته و از آن استفاده كنند.


قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): البخیل لا یاءكل من طعام الناس لئلا یاءكلوا من طعامه .(13)
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: بخیل از غذاى مردم نمى خورد تا مردم از غذاى او نخورند.
((بخل ! مهلك ترین هرزگى هاى خزان است ! بخیل زندگانیش را مسموم مى كند و خودش را جسما و رحا تحلیل مى برد، بخیل موجودى بى حاصل و بدخواه است و از عاطفه و ترحم و شرافت به كلى عارى است . تقلب یگانه شعار او در زندگانى است.

 

از درستكارى و صداقت و احترام به نفس ، چیزى نمى فهمد و حاضر است خود را در مقابل مردم زبون و بیچاره قلمداد كند تا از مساعدتهاى آنان محروم نماند و احسان مؤسسات خیریه كه مخصوص تنگدستان است ، شامل حال او گردد... چنین كسانى ، تمام احساسات نیك و غرایز طبیعى و صفات پسندیده خود را از دست مى دهند و آتش نشاط و مسرتشان به خاموشى مى گراید و نیروى روحانى و معنوى در آنان رو به ضعف مى نهد)).(14)

 

--------------------------------
11 - عدم برنامه ریزى صحیح در زندگى
اجتهدوا ان یكون زمانكم اربع ساعات : ساعة لله لمناجاته ، وساعة لامر المعاش ، وساعة لمعاشرة الاخوان الثقات ، الذین یعرفونكم عیوبكم ویخلصون لكم فى الباطن ، وساعة تخلون فیها للذاتكم ، وبهذه الساعة تقدرون على الثلاث الساعات .(15)
كوشش كنید اوقات شبانه روز خود را به چهار بخش تقسیم كنید: ساعتى براى عبادت و خلوت با خدا، ساعتى براى تامین معاش ، ساعتى براى معاشرت با دوستان مورد اعتماد و كسانى كه شما را به عیوبتان واقف مى كنند و در باطن خیرخواهتان هستند، و ساعتى را به تفریحات و لذایذ مشروع خود اختصاص دهید و متوجه باشید كه ساعت تفریح و كامیابى ، به شما نشاط و مسرت مى بخشد و قدرتتان را در انجام وظایفى كه در ساعات دیگر به عهده دارید، تقویت مى كند.


-------------------------------------
1- وسائل الشیعه ، جلد 15، ص 265 - ابواب النفقات ، حدیث 31 - تفسیر نورالثقلین ، جلد 5، ص 668
2- عیون اخبارالرضا، جلد 2، ص 33.
3- سفینة البحار، جلد 7، ص 133 - وسائل الشیعه ، جلد 5، ص 442.
4- وسائل الشیعه ، جلد 5، ص 563
5- تحف العقول ، ص 528
6- بحارالانوار، جلد 68، ص 143.
7- بحارالانوار، جلد 78، ص 335
8- روزنامه جمهورى اسلامى ، شماره 1196.
9- تحف العقول ، ص 334
10- عیون اخبارالرضا، ص 258
11- بحارالانوار، جلد 75، ص 341.
12- سفینة البحار، جلد 2، ص 84.
13- بحارالانوار، جلد 75، ص 446.
14- خزان زندگى ((دكتر ویكتور پوشه ))، ص 138.
15- مستدرك الوسائل ، جلد 2، ص 423 و بحارالانوار، جلد 17، ص 208
منبع : sibtayn.com


ویدیو مرتبط :
حدیثی زیبا از امام رضا(علیه السلام)پیرامون صله رحم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حدیثی از امام رضا علیه السلام



 

 

 

 

قال الامام الرّضا علیه السّلام :مَنْ كانَ یَوْمُ عاشورا یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ یَوْمَ القیامَةِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ.

 



هر كس كه عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روزشادى و سرور قرار مى دهد.

 

 

بحارالانوار، ج 44، ص 284