مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
مواظب باشیم با عمل خود قیامت را تکذیب نکنیم!
دین مقدس اسلام مسئله ایتام را به عنوان یک مسئله اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را به سرنوشت آنان از جمیع جهات (اقتصادی، عاطفی، آموزشی و تربیتی) مسئول دانسته است. در این مجال به بررسی آیات قرآن در زمینه یتیمنوازی پرداخته میشود.
یکی از محاسن اخلاقی، سرپرستی ایتام و تفقد و محبت نسبت به آنان است. در زندگی انسانها خلأها و کمبودهایی وجود دارد که جز از طریق محبت و دوستی نمیتوان آن را جبران نمود و در این میان کودکان یتیم بیشترین نیاز را احساس میکنند.
آنها در اثر از دست دادن پدر و یا مادر از سرچشمه محبت دور افتاده و بیش از هر چیز به نوازش و محبت محتاجند و برای این احساس عاطفی و روحی، خواه ناخواه در انتظار پاسخ هستند که این نیاز در ایامی مثل عید نوروز بیشتر است. در چنین محیطی برای رفع این کمبودها باید پیشبینیهای لازم را معمول داشت.
دین مقدس اسلام مسئله ایتام را به عنوان یک مسئله اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را به سرنوشت آنان از جمیع جهات (اقتصادی، عاطفی، آموزشی و تربیتی) مسئول دانسته است. در این مجال به بررسی آیات قرآن در زمینه یتیمنوازی پرداخته میشود.
اهمیت یتیم نوازی
مسئله یتیم نوازی به قدری حائز اهمیت است که نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان پیشین نیز به آن سفارش شده یکی از پیمانهایی است که خداوند در اعصار گذشته از بنی اسرائیل گرفته است.
قرآن کریم میفرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُون»؛ «و چون از فرزندان اسرائیل پیمان محكم گرفتیم كه: جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر، و خویشان و یتیمان و مستمندان احسان كنید، و با مردم [به زبانِ] خوش سخن بگویید، و نماز را به پا دارید، و زكات را بدهید آنگاه، جز اندكى از شما، [همگى] به حالت اعراض روى برتافتید» (بقره/83)
احسان، جامعترین و وسیعترین واژه در باب نیكى است. به یتیم شامل تأدیب، حفظ حقوق، محبّت و تعلیم او مىشود.
اصول همهى ادیان یكى است و همه این میثاقها، در اسلام نیز هست.
جفا در حق یتیم نشانه تکذیب دین و قیامت است. «كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتیمَ»؛ «ولى نه، بلكه یتیم را نمىنوازید» و «فَأَمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقْهَر»؛ «و امّا [تو نیز به پاس نعمت ما] یتیم را میازار»
خداوند از طریق عقل، فطرت و وحى، از مردم پیمان مىگیرد. توحید، سرلوحه مكتب انبیاست. و بعد از آن كارهاى نیك قرار گرفته است. در این زمینه نیز سفارش شده است که ابتدا خویشان نیازمند، سپس دیگران باید مورد تفقد قرار گیرند که البتّه در بین خویشاوندان نیز اولویّتها محفوظ است. احسان باید همراه با ادب و بدون منّت باشد.
در كنار احسان، جمله «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» آمده است زیرا اگرچه به همه مردم نمىتوان احسان كرد، ولى با همه مىتوان خوب سخن گفت. برخورد خوب و گفتار نیكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه مردم لازم است.
خداوند هستیبخش در آیه 177 سوره بقره رسیدگی به وضع مالی یتیمان را نیز مورد سفارش قرار گرفته است: « ... وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ ... »؛ « ... و مال [خود] را با وجودِ دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان و گدایان و در [راهِ آزاد كردن] بندگان بدهد ... »
نتایج بررسی آیات
آنچه میتوان در قرآن کریم در مورد ایتام استفاده کرد آن است که:
1ـ پذیرایی از یتیم یک ارزش و معیار برای انسان تکاملیافته و نیکوکار است. «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»؛ «و به [پاس] دوستىِ [خدا]، بینوا و یتیم و اسیر را خوراك مىدادند». (دهر/8) و «یَتیماً ذا مَقْرَبَةٍ»؛ «به یتیمى خویشاوند» (بلد/15)
2ـ نیکی و رسیدگی به امور مادی و معنوی یتیمان به دنبال احسان به والدین و نزدیکان قرار داده شده است. (بقره/83)
3ـ احسان و نیکی به ایتام به عنوان یکی از زمینههای سازندگی اخلاق و مبارزه با بخل و غرور و مفاسد اخلاقی دانسته شده است. «وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكینُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً»؛ «و هر گاه، خویشاوندان یتیمان و مستمندان در تقسیم [ارث] حاضر شدند، [چیزى] از آن را به ایشان ارزانى دارید و با آنان سخنى پسندیده گویید». (نساء/8)
خداوند هستیبخش در آیه 177 سوره بقره رسیدگی به وضع مالی یتیمان را نیز مورد سفارش قرار گرفته است: « ... وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ ... »؛ « ... و مال [خود] را با وجودِ دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان و گدایان و در [راهِ آزاد كردن] بندگان بدهد ... »
4ـ برای ایتام نیازمند در بیت المال و اموال مردم حق و سهمیه مقرر گریده است. «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ»؛ «و بدانید كه هر چیزى را به غنیمت گرفتید، یك پنجم آن براى خدا و پیامبر و براى خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى [حقّ از باطل]- روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند- نازل كردیم، ایمان آوردهاید. و خدا بر هر چیزى تواناست». (انفال/41)
5ـ جفا در حق یتیم نشانه تکذیب دین و قیامت است. «كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتیمَ»؛ «ولى نه، بلكه یتیم را نمىنوازید» (فجر/17) و «فَأَمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقْهَر»؛ «و امّا [تو نیز به پاس نعمت ما] یتیم را میازار»(ضحی/9)
با در نظر گرفتن این تأکیدات امید است فرصت عید را مغتنم دانسته و به حال ایتام رسیدگی نماییم تا علاوه بر شاد نمودن دل انسانی، به پیروی از دستورات دینمان نیز اقدام کرده و در تحویل قلوب پیش رفته باشیم.
منبع:tebyan.net
ویدیو مرتبط :
قرایتی / تفسیر آیه 1 تا 5 سوره حاقه، تکذیب قیامت
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
حداد: به تکذیب سخنان هاشمی اصرار نکنیم
حداد: به تکذیب سخنان هاشمی اصرار نکنیم
به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل در حاشیه مراسم تقدیر از سخنگوی سابق شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره تعامل مجلس با دولت اظهار کرد: به این موضوع خوشبین هستم و تلاش می کنیم که به دولت آقای روحانی کمک کنیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر کمک به دولت تدبیر و امید تاکید کرده اند، افزود: ما نیز تلاش خواهیم کرد که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل کرده و وظیفه خودمان می دانیم که به دولت کمک کنیم.
نماینده تهران در پاسخ به این سئوال که با توجه به انتصاب های دولت، آیا رویکرد اعتدالگرایانه مدنظر رئیس جمهور بوده است یا خیر، تصریح کرد: هنوز برای اظهارنظر در این خصوص زود است، اجازه بدهید زمان بیشتر بگذرد آن وقت بهتر می توان در این باره اظهارنظر کرد.
وی درباره اظهارات اخیر مطرح شده از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره موضوع سوریه گفت: وقتی خودشان می گویند این اظهارات جعلی است چرا ما باید اصرار و تلاش کنیم که این اظهارات را تکذیب کنیم.
حداد عادل درباره انتصابات صورت گرفته از سوی سرپرستان تعیین شده برای سه وزارتخانه باقیمانده، عنوان کرد: معتقدم سرپرستان وزارتخانه ها بهتر است صبر کنند تا تکلیفشان روشن شود سپس به عزل و نصب افراد بپردازند.
وی ادامه داد: معنای سرپرستی این است که وضعیت روشن نیست لذا اگر عزل و نصبی صورت بگیرد سرپرست دست وزیر را برای انتخاب افراد می بندد.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره ویژگی های شهردار تهران و اینکه چه کسی باید در راس این مسند قرار گیرد، گفت: باید فردی ارزشی باشد که مدیربودن و اعتقادش به نظام اسلامی تجربه شده باشد.
حداد عادل یادآور شد: شهرداری تهران یکی از مسئولیت های مهم نظام اسلامی است برای همین باید شخصی در راس شهرداری قرار گیرد که توان او در اجرا و اعتقادش به نظام اثبات شده باشد.
وی درباره توصیه های مجلس به دولت برای انتخاب وزیران سه وزارتخانه باقیمانده اظهار کرد: توصیه هایی در این ارتباط به دولت داشته ایم و باز هم این توصیه ها را خواهیم داشت.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سئوال که اگر بخواهید آقای کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان را در یک کلام معرفی کنید چه خواهید گفت، خاطر نشان کرد: یک حقوقدان اصولگرا و به واقع همان مرد صداقت و امانت./مهر