مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

زمان شروع و پایان برزخ



عالم برزخ,برزخ,معنی برزخ,برزخ چیست,زمان شروع برزخ,ویژگیهای عالم برزخ

عالم برزخ از چه زمانی شروع و چه زمانی پایان می یابد؟

برزخ در لغت، به معنای چیزی است که در میان دو چیز دیگر حایل شود(1) و در اصطلاح علمای اسلام به عالمی گفته می‌شود که مابین این جهان و جهان اخروی(قیامت) است. همچنین به عالم برزخ عالم مثال نیز می‌گویند.(2)

انسان‌ که‌ از این‌ دنیا میرود، به‌ عالم‌ دیگری‌ به‌ نام‌ برزخ‌ وارد میشود و در آنجا می ماند‌ تا وقتیکه‌ در صور دمیده‌ شود و مردم‌ از قبرها بیرون‌ آیند، در آن‌ وقت‌ به‌ عالم‌ قیامت‌ وارد میشوند. چون‌ عالمی‌ که‌ انسان‌ پس‌ از مردن‌ در آنجا بسر میبرد، فاصله‌ایست‌ بین‌ عالم‌ دنیا و قیامت‌، که آن را عالم‌ برزخ‌ گویند.

این كلمه و واژه در قرآن سه بار و در سه آیه ذكر شده است:

آیه اول: وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا (3)؛ او خدائى است كه آب دو دریا را بهم آمیخت دو دریایى كه آب یكى از آن دو شیرین و گوارا است و آب دیگرى شور و تلخ و میان این دو آب فاصله و حائلى قرار داد تا همیشه از هم جدا باشند و به هم نیامیزند.

آیه دوم: «بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ »(4) میان آن دو دریا فاصله اى است كه به حدود یكدیگر تجاوز نمى كنند و به هم نمى آمیزند.

آیه سوم: « لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ».(5)

شاید، کارهای شایسته ای را که ترک کرده بودم به جای آورم، هرگز، این سخنی است که او می گوید و پشت سرشان تا روز قیامت مانعی است که بازگشت نتوانند.

در احادیث در توضیح عالم برزخ چنین وارد شده است، امام صادق(علیه السلام) خطاب به شیعیان آن زمان مى فرماید:

والله إتخوف علیكم فى البرزخ. قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حین موته الى یوم القیامه(6)

من بر شما(شیعیان) در عالم برزخ مى ترسم راوى مى گوید: من به امام صادق(علیه السلام) گفتم كه عالم برزخ كجا است؟ فرمود: قبر است. زندگى در آن از زمان مرگ تا روز رستاخیز ادامه دارد.

در مورد برزخ امام صادق(علیه السلام) می فرماید: الْبَرْزَخُ‏ الْقَبْرُ وَ فِیهِ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ بَیْنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة ؛ مراد از برزخ همان قبر مى باشد و در آن ثواب و عقاب بین دنیا و آخرت است. (7)

امام صادق(علیه السلام) به جمعى از شیعیان خود فرمود: به خدا قسم كه تنها خطرى كه من بر شما احساس مى كنم برزخ است و چون قیامت شود و كار به دست ما برسد ما بر كار شما از خودمان اولویت داریم. (8)

همچنین در حدیثی از امام سجاد(علیه السلام) چنین آمده است: برزخ‏ قبر است و براى آنان در آنجا زندگى سختى است و به خدا سوگند كه قبر، باغى از باغ‏هاى بهشت و یا گودالى از گودال‏هاى آتش است(9)

 پی نوشت:
(1) المفردات فی غریب القرآن چاپ بیروت ص48.
(2) کتاب معاد شناسی، سیّد محمد حسین حسینی طهرانی، ج2 ص160.
(3) فرقان/53.
(4) الرحمان/20.
(5) مومنون/100.
(6) الكافی ؛ ج‏3 ؛ ص242 ، نویسنده، كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏ ، محقق ، مصحح، غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر، دار الكتب الإسلامیة ، مكان چاپ، تهران‏ ، سال چاپ، 1407 ق‏ ، نوبت چاپ، چهارم‏.
(7) تفسیر القمی ؛ ج‏1 ؛ ص19، نویسنده، قمى، على بن ابراهیم‏ ، محقق ، مصحح، موسوى جزائرى، طیّب‏ ، ناشر: دار الكتاب‏ ، مكان چاپ، قم‏ ، سال چاپ، 1404 ق‏ ، نوبت چاپ، سوم‏.
(8) همان ؛ ج‏2 ؛ ص94.
(9) الخصال ، ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص185، نویسنده، ابن بابویه، محمد بن على‏ ، مترجم، جعفرى، یعقوب‏ ، ناشر، نسیم كوثر ، مكان چاپ، قم‏ ، سال چاپ، 1382 ش‏ ، نوبت چاپ، اول‏.
 
منبع: .porsemanequran.com

tebyan.net


ویدیو مرتبط :
زمان شروع و پایان دردهای کولیک در نوزادان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان آغاز و پایان میل جنسی



 

 

آغاز میل جنسی, رابطه‌ جنسی, رابطه‌جنسی لذت‌بخش, پایان میل جنسی

 

میل جنسی عبارت از آرزوی نوازش، تماس نزدیك و بالاخره انجام اعمال جنسی با جنس مخالف است.میل جنسی بطور طبیعی در هر كسی از زمان تولد وجود دارد و در تمام مدت زندگی ادامه پیدا می كند. اگر به خوبی كنترل گردد و عاقلانه اداره شود وضع طبیعی آن ادامه پیدا می كند اما اگر پیشرفت آن در یكی از مراحل متوقف بماند، نقائص جسمی یا روحی ایجاد می كند. عدم موازنه و اداره ی غلط میل جنسی، روح و جسم را مستعد بروز اختلالات و امراض گوناگونی می سازد، درجه قوت میل جنسی در اشخاص مختلف فرق می كند در بعضی ها به قدری قویست كه مایه ی تحریك دائمی می شود و در بعضی نیز به اندازه ای ضعیف است كه هیچگونه هیجانی احساس نمی كند.

 

 

میل جنسی عبارت از آرزوی نوازش، تماس نزدیك و بالاخره انجام اعمال جنسی با جنس مخالف است.میل جنسی بطور طبیعی در هر كسی از زمان تولد وجود دارد و در تمام مدت زندگی ادامه پیدا می كند.

 

اهمیت میل جنسی و رابطه آن را با سایر عناصر تشكیل دهنده ی قدرت جنسی، می توان با تشریح مكانیسم روابط جنسی در مراحل مختلف نشان داد . برای داشتن رابطه جنسی پیش از هر چیز باید میل و خواهش جنسی وجود داشته باشد. وجود این میل وابسته به عوامل مختلفی است. مثلاً اگر غدد تولید كننده ی ترشحات داخلی خوب كار نكنند، مركز میل جنسی در مغز نیز وظیفه خود را انجام نمی دهد و یا اعضاء تناسلی به تحریك این مركز عصبی جوابی نمی دهد.

ازدواج

 

یك مركز مغزی سالم و طبیعی، بر اثر احساس های مختلف و یا بوسیله ی سیستم اعصاب سمپاتیك، تحریك می شود و به این ترتیب میل جنسی را بیدار می سازد. دیدن جنس مخالف ، خواندن یك نوشته شهوت انگیز، دیدن یك نمایش و یا فیلم تحریك كننده، دست زدن به بدن جنس مخالف ،تماس و معاشقه، تخیل، پر شدن كیسه های منی، پر شدن لوله های بیضه، پر شدن غده پروستات از خون یا خراشیده شدن آن، پر شدن مثانه، همه ی اینها مركز عصبی مغز را به فعالیت می اندازند و هوس و میل جنسی تولید می كنند.

 

پس باید این موضوع را در نظر بگیریم كه برای یك رابطه ی جنسی كامل نباید هیچیك از تحریكاتی كه به مركز تحریك می رسند ناقص باشد و برای این كار، باید بین تمام عناصر به وجود آورنده رابطه جنسی همكاری نزدیك وجود داشته باشد و مدت ادامه یافتن این فعالیت و همكاری، اهمیت زیادی دارد. برای اینكه هم تحریك تا درجه ای برسد كه قضیه موفق به انجام عمل جنسی گردد و هم عضلات و غده های مختلف بتوانند وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند، باید روح و جسم به قدر كافی تحت كنترل قرار گیرد.

 

قدرت جنسی در عین حال به وضع عصبی و روحی محكم و ثابت و به اعضاء سالم و غده های منظم و فعال وابسته است، حتی فقط وجود اختلالات در غده ها كافی است كه تولید ناتوانی جنسی نماید.

 

دوره ی فعالیت جنسی در زنان در اثر ترشحات تخمدانها از آغاز بلوغ شروع می شود، تخمدان زن نه تنها ماهی یكبار تخمك رسیده ای رها می كند بلكه مرتباً ترشحاتی دارد كه به خون می ریزد و تندرستی زن را تأمین و مخصوصاً كیفیت جنسی او را مرتب می كند، این جریان30 تا 35 سالگی ادامه دارد و در غالب زنان در حدود سن 40 سالگی متوقف می شود.

 

این توقف گاهی ناگهان و یكباره صورت می گیرد و گاهی تدریجی است كه تراوشات داخلی رفته رفته كم می شود و سرانجام به كلی بند می آید و تخمك زن رسیده نمی شود ، این متوقف شدن ترشحات داخلی را یائسه شدن می نامند كه ماهیانه از نظم افتاده و شاید چند ماه یا چند سال این وضع ادامه پیدا كند تا بالاخره قاعدگی به كلی متوقف شود. بعضی زنان هم بی خبر و یك دفعه یائسه می شوند.

 

سالمند و ازدواج

 

ختم دوره جنسی مرد دیرتر از زن به وقوع می پیوندد و به مراتب تدریجی تر از اوست. شاید غالب مردان پس از 40 سالگی كم كم شور و هوای سابق را از دست می دهند و قدرت نزدیكی مكرر و پیاپی در آنها تقلیل می پذیرد، این تقلیل هوس سال به سال مشهودتر می شود و البته این كیفیت در اشخاص همیشه یكسان نیست . ضعف مردی و از دست رفتن نعوظ همیشه با تقلیل میل و هوس یكسان پیش نمی رود و بسیاری مردان مدتی هم پس از آنكه قدرت نعوظ را از دست می دهند هنوز هوس مقاربت و استطاعت تمتع از انزال در ایشان قوی است.بنابر این زن و شوهرهایی كه در ایام پیری باز یكدیگر را جنساً جذب می كنند غالباً نوعی مقاربت ناقص می كنند كه باعث رضایت هر دو می شود.

 

شروع عمل جنسی در چه سنی است؟

 

زن و مرد هر دو بعد از بلوغ قادر به فعالیت جنسی می باشند و آمادگی باروری برای زن بعد از سن بلوغ و شروع عادت ماهیانه بوجود می آید. ولی به دلایل بسیاری بهتر است ازدواج در اوایل سن بلوغ انجام نگیرد بلكه با توجه با شرایط گوناگون بهتر است حداقل سن ازدواج را برای طرفین پنج سال بعد از بلوغ در نظر گرفت.


مرد تا چه سنی قادر به عمل جنسی است؟

 

قدرت باروری مرد تا پایان عمر باقی است ولی دفعات آن بستگی به شرایط جنسی - روحی فرد دارد. مردی كه در جوانی آلوده به مواد غیرطبیعی از قبیل سیگار و مشروبات الكلی و... می باشد باید منتظر باشد كه در پیری دچار عوارض خواهد شد. یكی از بیماری های رایج در ارتباط با مسائل جنسی تورم پروستات می باشد. غده پروستات به هر علت اگر دچار بیماری گردد در قدرت جنسی مرد تأثیر منفی خواهد گذاشت، بهتر است افراد بالای سن پنجاه گاهی جهت معاینه و تست سلامت پروستات به پزشك مراجعه نمایند.

 

البته نوع تغذیه و حالات روانی مرد در قدرت جنسی وی در سنین بالا بی تأثیر نیست و به این امر می بایست توجه كافی مبذول گردد.

منبع : كتاب دانستنی های زناشویی