مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

حضرت داوود(ع) و ویژگیهای او



زندگینامه حضرت داوود (ع),حضرت داوود(ع)

در قران کریم خداوند حضرت داوود(ع) را با ده خصلت بر می شمارد

مشخصات حضرت داوود (ع) و ویژگی‎های او
یكی از پیامبران بزرگی كه علاوه بر قدرت معنوی و نبوّت، دارای حكومت ظاهری وسیع نیز بود، حضرت داود ـ علیه السلام ـ است كه نام مباركش شانزده بار در قرآن آمده است.
حضرت داوود ـ علیه السلام ـ در سرزمینی بین مصر و شام دیده به جهان گشود، او از نواده‎های حضرت یعقوب است و به نُه واسطه به یكی از فرزندان حضرت یعقوب می‎رسد، پدرش «ایشا» نام داشت.او صد سال عمر كرد، كه چهل سال از آن را حكومت نمود.[1]


ماجرای شهرت حضرت داوود ـ علیه السلام ـ  همان طور كه پیش از این شرح داده شد ،آن هنگام شروع شد كه به عنوان یكی از سربازان طالوت، به جنگ جالوت و لشكرش رفت و با سنگی كه در فلاخن خود نهاده بود، جالوت جبّار را كشت.


«ایشا» ده پسر داشت، داوود ـ علیه السلام ـ كوچكترین آنها بود.حضرت داود ـ علیه السلام ـ بسیار خوش صوت بود، به طوری كه وقتی صدایش به مناجات بلند می‎شد، پرندگان به سوی او می‎آمدند و حیوانات وحشی گردن می‎كشیدند تا صدای دلنشین او را بشنوند، او كوتاه قد و كبود چشم و كم مو بود، در میان بنی اسرائیل و در پیشگاه طالوت فرمانده شجاع و با ایمان لشكر بنی اسرائیل، دارای موقعیت عظیم بود، پس از آن كه طالوت از دنیا رفت، بنی اسرائیل حكومت و فرماندهی طالوت را، در اختیار داود ـ علیه السلام ـ گذاشتند، و همه ثروتهای طالوت را به او سپردند، وقتی كه به حاكمیّت رسید، خداوند او را به مقام پیامبری نیز رسانید.[2]


ده خصلت عظیم حضرت داوود علیه السلام
در قرآن، در آیه 15 تا 20 سوره ص، خداوند داوود  علیه السلام  را با ده خصلت ارجمند می‎ستاید، حتی به پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ سفارش كرده كه در برابر گزند مخالفان و بدخواهان همانند داوود علیه السلام صبر و مقاومت داشته باشد.


در آیه نخست (آیه 17 ص) چنین آمده:
«اِصْبِرْ عَلى ما یَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَیْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛ ای پیامبر! در برابر آن چه مخالفان می‎گویند شكیبا باش و به خاطر بیاور بنده ما داوود  علیه السلام  را كه صاحب قدرت، و بسیار بازگشت كننده به خدا بود.»


خصال دهگانه ارجمند داوود  علیه السلام عبارتند از:
1. صبر و مقاومت.
2. مقام عبودیّت و بندگی.
3. قوّت و قدرت معنوی و جسمی.
4. بازگشت و رجوع مداوم به خدا، و رابطه تنگاتنگ با خدا.
5. كوهها در تسخیر او بودند و با او صبح و شام تسبیح خدا می‎گفتند.
6. پرندگان در تسبیح خدا با او هم آواز می‎شدند.
7. آنها نه تنها در آغاز كار بلكه در همه احوال، با تسبیح او هماهنگ می‎شدند.
8. داشتن حكومت استوار و مقتدرانه.
9. علم و دانش سرشار كه مایه بركات است.
10. منطقی گویا، و بیانی لطیف و شیوا.[3]


خداوند گاهی او را به عنوان «نِعمَ العَبدِ» «نیكوترین بنده» و زمانی او را به عنوان خلیفه خود[4]، و نیز به داشتن امتیاز و فضایل[5] علم و حكمت[6] معرفی كرده، و نزول كتاب اخلاقی و مهم زبور را بر حضرت داوود، بر شمرده[7] او را با عالیترین خصلت‎ها ستوده است.


كتاب زبور مشتمل بر نصایح و مناجات و امور اخلاقی است، مزامیر زبور در كتاب عهدین، مشتمل بر 150 فصل است كه هر كدام به نام مزمور نامیده شده و سراسر آن به شكل اندرز، دعا و مناجات است.

 

-----------------------------------

پی نوشت ها

[1]. كامل ابن اثیر، ج 1، ص 76 تا 78؛ بحار، ج 14، ص 14 و 15.
[2]. بحار،‌ج 14، ص 14 و 15.
[3]. تفسیر فخر رازی، ج 26، ص 183 (با استفاده از آیات 17 تا 19 صاد).
[4]. سوره ص، آیه 30 و 26.
[5]. سبأ، 26.
[6]. نمل، 15.
[7]. اسراء، 55؛ نساء، 163. این كتاب در شب 28 رمضان به آن حضرت نازل شد (بحار، ج 4، ص 33).

منبع: andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
حضرت داوود و سلیمان ع پادشاه هستند نه پیامبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف بقایای قلعه حضرت داوود (ع) +عکس


بقایای قلعه افسانه‌ای حضرت داوود (ع) پس از سال‌ها کاوش در بیت‌المقدس کشف شد.

ایسنا: وجود این قلعه که در تورات نیز بارها به آن اشاره شده، همواره مورد مناقشه کارشناسان بوده و برخی آن را نوعی افسانه می‌دانستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بقایای قلعه داوود در منطقه‌ای واقع شده که مالکیت آن همواره بین فلسطینیان و یهودیان مورد مناقشه بوده و بخشی از شهر تاریخی «شورکون» محسوب می‌شود که پروژه کاوش در آن از حدود دو دهه قبل آغاز شده است.

کشف بقایای قلعه حضرت داوود (ع)

کاوش در بقایای شهر تاریخی شورکون از سال 1995 آغاز شده و اکنون باستان‌شناسان موفق به کشف یک دیوار سنگی شامل چند تکه سنگ بزرگ تراش‌خورده هر کدام با حدود 5 تن وزن شده‌اند که به احتمال فراوان بخشی از دیوار اصلی قلعه بوده و حدود 3800 سال قدمت دارد.

پروژه کاوش در محل کشف قلعه داوود برای کشف دیگر آثار تاریخی احتمالی همچنان ادامه دارد.