مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
توصیه های اسلام برای کابوس های شبانه!
امام صادق(علیه السلام) با توصیه مسلمانان برای تغییر موضع از پهلویی به پهلویی دیگر پس از دیدن خواب پریشان آنها را به قرائت آیه 10 سوره مجادله دعوت کرده است.
از جمله موضوعات مطرح شده در قرآن، خواب و خواب دیدن ( رۆیا ) است كه تنها در سوره یوسف به سه نمونه رۆیای سرنوشت ساز اشاره شده است.
با آنكه خواب و رۆیا، بخشی از زندگی انسان است و یك سوم از عمر انسان در خواب سپری میشود و آدمی در عالم خواب با رۆیاهای گوناگون دست به گریبان است، اما هنوز اكثر مردم از حقیقت خواب و خواب دیدن بیخبرند.
خواب، خواب دیدن و تعبیر رۆیا از دیرباز مورد توجه ملتها بوده و هنوز نیز برای انسانها حائز اهمیت است.
دانشمندان، فلاسفه و اندیشهوران، درباره حقیقت خواب و رۆیا ، اختلاف نظر دارند. قرآن كریم كه ریشه همه معارف اسلامی است، از چند رۆیای مهم تاریخی و دارای اهمیت فراوان نام برده ، و همچنین در چند آیه، حقیقت و ماهیت خواب نیز بیان شده است.
پی بردن به حقیقت خواب و رۆیا در واقع پی بردن به حقیقت انسان است، زیرا شناخت خواب و رۆیا، بخشی از شناخت انسان را تشكیل میدهد و گام مهمی است كه در جهت شناخت انسان برداشته میشود.
ما در عالم رۆیا به سفر میرویم، با مردم معامله میكنیم، دوستی یا دشمنی برقرار مینماییم ، چیزهایی به دست میآوریم و یا از دست می دهیم. این صحنههای گوناگونی كه انسان درخواب میبیند چیست؟
برخی از رۆیاهای ما در آینده تعبیر میشود و آنچه در عالم خواب دیدهایم در متن زندگی ما و در عالم بیداری جامعه عمل میپوشد، عجیب است! چه كسی در عالم خواب اتفاقات آینده را به ما الهام میكند و ما را از رویدادهایی كه هرگز تصورش را نمیكردیم با خبر میسازد؟
وانگهی اگر الهام كننده خداوند باشد یا فرشتهای از فرشتگان الهی ، ما كه در عالم خواب به سر میبریم وبدنها بر روی زمین افتاده است، به كدام قسمت از وجود ما الهام میشود؟!
اینها پرسشهایی است كه پاسخ میطلبد و پاسخ درست به آن، راه شناخت بهتر انسان را نیز هموار میكند.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: پس از توصیه به قرائت این آیه شریفه، میفرمایند: در آن هنگام، بگویید «عاذت به ملائکة الله المقربون وانبیائه المرسلون وعباده الصالحون ومن شرما رایت ومن شرالشیطان الرجیم: به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل شایسته خدا پناه بردهاند، پناه میبرم از شر خوابی که دیدهام و از شر شیطان رجیم»
حقیقت خواب
حقیقت خواب چیست و چه میشود كه انسان به خواب میرود؟ در این باره دانشمندان بحثهای فراوانی دارند.
بعضی ، آن را نتیجه انتقال قسمت عمده خون از مغز به دیگر قسمتهای بدن میدانند و به این ترتیب برای آن «عامل فیزیكی» قائلند؛ بعضی دیگر عقیده دارند كه فعالیتهای زیاد جسمانی، سبب جمع شدن مواد سمی مخصوصی در بدن میشود و همین امر بر روی سلسله اعصاب اثر میگذراد و حالت خواب به انسان دست میدهد، و این حال ادامه دارد تا این سموم تجزیه شود و جذب بدن گردد به این ترتیب « عامل شیمیایی» برای آن قائل شدهاند.(ناصر مكارم شیرازی (با همكاری جمعی از نویسندگان )، تفسیر نمونه، 19/428)
زیستشناسان و روانشناسان میگویند: از نظر فیزیولوژیك، خواب حالتی است كه در آن ساختمان زنده به تجدید حیات شیمیایی میپردازد، و در حالی كه حركات متوقف شده و درك حسی نیز تقریباً به حالت خاموشی در آمده است، انرژی كافی ذخیره میكند.
از نظر روانشناسی در هنگام خواب ، فعالیت اصلی در بیداری ـ كه درك واقعیت و واكنش در برابر آن است ـ به حال تعلیق و وقفه موقت در میآید.(امامی، صابر، اساطیر در متون فارسی ، 69.)
جمعی دیگر نوعی « عامل عصبی » برای خواب قائلند و میگویند: دستگاه فعال عصبی مخصوصی كه در درون مغز انسان است و مبدأ حركات مستمر اعضاست ، بر اثر خستگی زیاد از كار میافتد و خاموش میشود.
ولی هیچ یك از این نظریات نتوانسته است پاسخ قانعكنندهای به مسئله خواب بدهد، هرچند تأثیر این عوامل را به طور اجمال نمیتوان انكار كرد
به نظر میرسد چیزی كه سبب شده دانشمندان امروز از بیان تفسیر روشنی برای مسئله خواب عاجز بمانند، همان تفكر مادی آنها است. آنها میخواهند بدون قبول اصالت و استقلال روح ، این مسئله را تفسیر كنند، درحالی كه خواب قبل از آنكه یك پدیده جسمانی باشد یك پدیده روحانی است كه بدون شناخت صحیح روح، تفسیر و تعریف آن دشوار میباشد.
حقیقت خواب از نظر قرآن
قرآن مجید درآیاتی از سوره زمر دقیقترین تفسیر را برای مسئله خواب بیان كرده ،میگوید خواب یك نوع « قبض روح» و جدایی روح از جسم است اما نه جدایی كامل.
به این ترتیب هنگامی كه به فرمان خدا پرتو روح از بدن برچیده میشود و جز شعاع كمرنگی از آن بر این جسم نمیتابد، دستگاه درك و شعور از كار میافتد و انسان از حس حركت باز میماند هر چند قسمتی از فعالیتهایی كه برای ادامه حیات او ضرورت دارد، مانند ضربان قلب و گردش خون و فعالیت دستگاه تنفس و تغذیه ادامه مییابد.(تفسیر نمونه، 19/428.)
در آیه 42 سوره زمر حقیقت و ماهیت خواب اینگونه بیان میشود: « اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا : خداست كه در هنگام خواب جانها را میگیرد و آن كسی كه در هنگام خواب مرگش فرا نرسیده نیز روحش را میگیرد».
و به این ترتیب « خواب » برادر « مرگ » است و شكل ضعیفی از آن، چرا كه روابط روح و جسم به هنگام خواب به حداقل میرسد و بسیاری از پیوندهای این دو قطع میشود.
در آیه 60 سوره انعام نیز حقیقت خواب اینگونه بیان میشود:« او (خداوند) كسی است كه (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) میگیرد ، و از آنچه در روز انجام دادهاید (از تمام كردار و گفتار شما) باخبر است پس شما را در روز (از خواب) بر میانگیزد. ( این نظام خواب و بیداری تكرار میشود ، شب میخوابید و روز شما را بیدار میكند و این وضع همچنان ادامه دارد) تا پایان زندگی شما فرا میرسد. سپس بازگشت شما به سوی خداوند است و شما را از آنچه انجام دادهاید آگاه میسازد.»
« وَهُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاكُم بِاللَّیْلِ وَیَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُكُمْ فِیهِ لِیُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ».
از آیه، چنین برمیآید كه درحال مرگ و خواب ، روح انسان از این عالم به عالم دیگر میرود ، نه بدن انسان.
در حال خواب ، بدن انسان روی زمین است و روح انسان در عالم دیگر سیر میكند و سپس برمیگردد و در حال مردن، بدن روی زمین یا زیرزمین است ولی روح به عالم دیگر میرود و برنمیگردد.(علامه سید محمدحسین حسینی تهرانی ، معادشناسی ، 1/155.)
یكی از شگفتانگیزترین خوابهایی كه در تاریخ بشر اتفاق افتاده و شباهت بسیار نزدیك به مرگ دارد و مجانست خواب و مرگ را به صورت شفاف میفهماند، خواب طولانی و بینظیر اصحاب كهف است. خوابی كه در آن از یك سو قدرت بیانتهای خداوند به نمایش گذاشته شده و از سوی دیگر بهترین و روشنترین دلیل بر معاد جسمانی است.
خواب اصحاب كهف آنقدر طولانی شد كه به 309 سال بالغ گردید و به این ترتیب خوابی شبیه به مرگ، و بیداریاش همانند رستاخیز و این خواب واقعاً از داستانهای تكاندهنده و عبرتآموز قرآن است؛ خوابی كه در واقع برابر با عمر چهار یا پنج نسل از افراد بشر به طول میانجامید.
قرآن كریم درباره اصحاب كهف میفرماید: ( همانگونه كه قادر بودیم آنها را در چنین خواب طولانی فرو بریم، قادر بودیم آنها را به بیداری باز گردانیم ما آنها را از خواب برانگیختیم ) تا از یكدیگر سوال كنند ، یكی از آنها پرسید ( فكر میكنید چه مدت خوابیدهاید؟ )
آنها در جواب گفتند: یك روز یا بخشی از یك روز (ولی سرانجام نتوانستند دقیقاً بدانند خوابشان چقدر بوده لذا) گفتند: پروردگار شما از مدت خوابتان آگاه تر است.» (سوره كهف /19)
خواب و بیداری از نیازهای اساسی انسان است که باید به درستی تنظیم شوند زیرا خواب مایه قوت و پایداری جسم و جان است و اختلال در آنها، روند زندگی عادی انسان را برای انجام وظایف خود با مشکل مواجه میکند.
توصیه به میانهروی در خواب بر اساس روایات
در روایات اهل بیت نیز دستورهای ویژهای درباره رعایت برخی حالتها در انجام دادن کارها و آداب خوابیدن و پرهیز از افراط و تفریط در آن وارد شده است به طوری که رسول خداوند میفرمایند: خدا سه چیز را دوست دارد: کم گویی، کم خوابی و کم خوری (تنبیهالخواطر و نزهةالنواظر، ج 2، 121) و نیز میفرمایند: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم از آن هراس دارم ، پرخوابی است.(الجامعالصغیر، ج 1، ص49)
توصیههای اسلامی پس از دیدن خوابهای پریشان
پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) علاوه بر توصیههای بسیاری که در مورد بهداشت خواب در روایات و احادیث داشتهاند به یکی از مشکلاتی که با عنوان خواب پریشان از آن یاد میشود نیز پرداختهاند به طوریکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هرگاه کسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید و از خواب بیدار شد پهلو به پهلو شود و این آیه را بخواند: «إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُۆْمِنُونَ: چنان نجوایى صرفاً از القائات شیطان است تا کسانى را که ایمان آوردهاند دلتنگ گرداند ولى جز به فرمان خدا هیچ آسیبى به آنها نمیرساند و مۆمنان باید بر خدا اعتماد کنند». ( آیه 10 سوره مجادله)
ایشان پس از توصیه به قرائت این آیه شریفه، میفرمایند: در آن هنگام، بگویید «عاذت به ملائکة الله المقربون وانبیائه المرسلون وعباده الصالحون ومن شرما رایت ومن شرالشیطان الرجیم: به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل شایسته خدا پناه بردهاند، پناه میبرم از شر خوابی که دیدهام و از شر شیطان رجیم».( الکافی، جلد 8، ص 142)
منابع:
صدای شیعه
معارف قرآن
تبیان
ویدیو مرتبط :
کابوس های شبانه
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
کابوس شبانه انگیزه قتل دختردایی
کابوس شبانه انگیزه قتل دختردایی
به گزارش اعتماد، روز 31 اردیبهشت سال 90 ماموران پلیس آگاهی در جریان درگیری مرگباری در پیشوا قرار گرفتند. شواهد نشان میداد جوانی به خانه داییاش یورش برده و زندایی و دو دختر داییاش را با ضربات چاقو بهشدت مجروح كرده است.
ماموران با حضور در محل حادثه با پیكر غرق در خون زن جوانی به نام اكرم و دو دخترش به نامهای عادله و فائزه روبهرو شدند. سه عضو این خانواده بلافاصله به بیمارستان انتقال یافتند اما فائزه به علت شدت جراحات و خونریزی شدید روی تخت بیمارستان جان باخت. با مرگ فائزه پرونده در اختیار كارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی قرار گرفت.
ماموران در جریان بررسیهای خود متوجه شدند عامل این جنایت مرد جوانی به نام علیرضاست كه بدون هیچ انگیزه قبلی دست به این جنایت زده است. تنها متهم پرونده همان روز دستگیر شد و در بازجوییها به ارتكاب این جنایت اعتراف كرد.
او درباره انگیزهاش گفت: شب قبل از جنایت در خواب دیدم همسرم را طلاق دادهام و مادر زنم مدعی بود كه زن داییام به نام اكرم باعث جدایی من و همسرم شده است. صبح كه از خواب بیدار شدم تصمیم به انتقام از اكرم گرفتم. به همین دلیل چاقویی برداشتم و به خانه داییام در پیشوا رفتم. ابتدا به زن داییام گفتم تصادف كردهام.
او تكه پارچهیی برای بستن زخم هایم آورد اما من با چاقو او را مجروح كردم. دختر دایی هایم كه متوجه درگیری شده بودند شروع به سر و صدا كردند و من آنها را هم با چاقو زدم. من قصد كشتن كسی را نداشتم و فقط به دلیل خوابی كه دیده بودم میخواستم از زن داییام انتقام بگیرم. من فكر میكردم اگر زن داییام را بزنم از واقعی شدن خوابم جلوگیری كردهام.
هر چند علائمی از اختلال رفتاری در علیرضا دیده میشد اما معاینههای تخصصی پزشكی قانونی نشان داد متهم به اختلال شخصیتی و بدبینی مبتلاست اما این اختلال در حد جنون نیست. در چنین شرایطی پرونده اتهامی این مرد با صدور قرار مجرمیت و كیفرخواست به شعبه 113 دادگاه كیفری محاكمه استان تهران فرستاده شد.
با وجود اینكه علیرضا از كردهاش پشیمان بود اما در نهایت با درخواست اولیاء دم قضات دادگاه او را به قصاص و تحمل یك سال زندان محكوم كردند. با اعتراض متهم به این رای پرونده برای بررسی بیشتر به دیوانعالی كشور فرستاده شد اما قضات شعبه هفتم دیوان نیز این رای را تایید كردند. بنابر این گزارش در صورتی كه علیرضا نتواند رضایت خانواده داییاش را جلب كند به زودی قصاص خواهد شد.
/ اعتماد