مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

بزرگترین علل ناهنجاری‌های اجتماعی چیست؟( حدیث )



علل ناهنجاریهای اجتماعی,حدیث,احادیث

بزرگترین علل ناهنجاری‌های اجتماعی چیست؟
برای از بین بردن ناهنجاری‌های اجتماعی، باید علل و انگیزه‌های ایجاد آن را شناسایی کرد چراکه اگر ناهنجاری‌ها در جامعه زیاد شود بنیان جامعه از هم متلاشی می‌شود.


ازجمله علل ناهنجاری‌ها طبق دستورات اسلام،‌ بدسرشتی افراد،‌ بداخلاقی، کینه توزی،‌ خشم، تکبر،‌ حسد و عقده حقارت انسان‌هاست و این‌ها عواملی است که باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و باید آنها را رفع کنیم.


- امام علی (ع) در رابطه با بدسرشتی افراد می‌فرماید: آدم بدسرشت به هیچ کس خوش‌گمان نیست، زیرا که همگان را چون خود می‌پندارد.


- پیامبر (ص) در رابطه با اینکه بد اخلاقی یکی دیگر از عوامل رفتارهای ناهنجار در اجتماع است، می‌فرمایند: خداوند آدم بداخلاق را به توبه موفق نمی‌کند. پرسیدند ای پیامبر خدا (ص) این چگونه می‌شود؟ فرمود: زیرا که وی هرگاه از گناهی توبه کند، به گناهی بزرگتر از گناه اول گرفتار می‌شود.

 

- یکی دیگر از عوامل ناهنجاری اجتماعی، کینه‌توزی افراد است، در این رابطه امام علی (ع) می‌فرمایند: اسلحه بدی و بد رفتاری،‌ کینه‌ورزی است.

 

- امام صادق (ع) می‌فرمایند: خشم، کلید هر بدی است.


- حسد یکی دیگر از عوامل ناهنجاری در اجتماع به حساب می‌آید، در این رابطه امام صادق (ع) می‌فرمایند: محال است حسود خیرخواه باشد.


- تکبر یکی دیگر از عوامل ناهنجاری است، در این رابطه امام صادق (ع) به روایت پیامبر (ص) می‌فرمایند: بزرگترین تکبر، کوچک شمردن ( و بی اعتنایی به ) مردم و نشناختن حق ( و پیروان حق) است.


- عقده حقارت یکی دیگر از عوامل ناهنجاری در اجتماع است، در این رابطه امام صادق (ع) می‌فرمایند:‌ هیچ کس تکبر نمی‌کند و زور نمی‌گوید، مگر برای حقارتی که درخود می‌بیند.

 

---------------------------
پی نوشت:
غرر الحکم /48؛ الحکم 1/540
بحار 73/299
الحکم 1/523
بحار 73/266؛ کافی 2/303
بحار 78/194
اصول کافی 2/310
اصول کافی 2/312؛ بحار 73/225
منبع:الحیات 

isna.ir


ویدیو مرتبط :
سخنرانی دكتر ابهری در مورد ناهنجاری های اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه نوه امام بابت برخورد با ناهنجاری اجتماعی



اخبار,اخبارورزشی,  توصیه نوه امام بابت برخورد با ناهنجاری اجتماعی


 اخبار ورزشی  - توصیه نوه امام بابت برخورد با ناهنجاری اجتماعی

یادگار امام با اشاره به نحوه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی گفت: نهادهای قضایی و نظارتی یا ضابطین آن به شرطی توفیق می یابند که جامعه هدف نیز عمل مورد نظر آنها را ناهنجار تلقی کند.

به گزارش جماران حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با رئیس و اعضای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با اشاره به برخی حواشی در عرصه فوتبال کشور، اظهار داشت: طبیعتا درهر جایی که پول باشد، اگر کنترل وجود نداشته باشد، حواشی پدید می آید و حتما به فوتبال آسیب می زند.

وی با اشاره به اینکه در سایر حوزه ها، نقطه اوج در سنین پختگی است، افزود: نقطه اوج در ورزش همان اول کار است. یعنی یک انسان 18 یا 20 ساله ناگهان تبدیل به سوپر استار می شود، روزنامه ها عکس او را می اندازند، تلویزیون با آنها مصاحبه می کند، هرجا می روند مردم به آنها اقبال نشان می دهند، اگر گل بزند تا مدتی روزنامه ها به او می پردازند و... .

 

لذا نفس شهرت، جذابیتی برای افراد می آورد و طبیعی است که یک جوان بی تجربه که شاید خاستگاه خانوادگی متفاوتی هم داشته باشد، نتواند تحت تأثیر این فضا، خود را مدیریت کند. البته عده ای هم هستند که در حاشیه قرار می گیرند تا از این ورزشکاران سوء استفاده کنند.

حسن خمینی تصریح کرد: در ورزش یک جوان بدون هیچ آمادگی وارد عرصه ای می شود که بشدت پرهیجان و پر حاشیه است. اگر این جوان مدیریت نشود، واقعیات برای او توضیح داده نشود و از او صیانت نشود، طبیعی است که حواشی پیدا می شود.

وی ادامه داد: کسانی که در حاشیه هستند چون پول در کار است، سوء استفاده هم می کنند و بعضا آنقدر متخصص شده اند که بهره های غیر شرعی و غیرقانونی هم برای خود کسب می کنند؛ در حالی که ممکن است خودشان یکبار پا به توپ نزده باشند.

یادگار امام با مهم خواندن نفس شکل گیری کمیته اخلاق در ورزش گفت: به نظر من در برخورد با مسائل تفاوتی بگذارید؛ برخورد با جوانی که احیانا تخلف می کند و ممکن است عمل او از روی ناآگاهی باشد و برخورد با کسی که در فن خود خبره است و می فهمد که کار او چه معنایی دارد، باید متفاوت باشد؛ به یک جوان که تازه وارد شده و مورد سوء استفاده افراد غیر موجه قرار می گیرد، می توان تذکر داد و از او دستگیری کرد، نه اینکه یکباره برخورد کرد.

وی با طبیعی خواندن تخلفات در فضای فعلی ورزش به دلایل این امر پرداخت و گفت: فقط فطرت پاک انسانها و کنترل مجموعه ورزشی از خودش، می تواند مانع تخلفات باشد. در این راستا از طرفی اخلاقیات را باید درون خود ورزشکاران بارور کرد و از طرف دیگر به این کمیته نظارتی و اخلاقی فدراسیون بها داد.

یادگار امام با هشدار نسبت به اینکه اگر در دراز مدت به این موضوع توجه نشود فوتبال ایران بسیار لطمه می بیند، تصریح کرد: وسعت مجموعه فوتبال آنقدر زیاد نیست که از دل یک رقابت، جوانه های سالمی پدید بیاید. لذا فضا به گونه ای می شود مانند یک جنگل انبوه اجازه نمی دهد کسی رشد کند و همه را خفه می کند. ما کشورهای زیادی داریم که گرفتار این وضعیت هستند و با وجود پیشرفته بودن به جایی نمی رسند که نمونه آن فضای رها شده فوتبال ایتالیا در مقابل فوتبال کنترل شده آلمان است.

وی با اشاره به کمیته اخلاق در ورزش، اصل لزوم وجود این مجموعه را مسلم دانست و افزود: راه توفیق کمیته، مانند هر نهاد نظارتی دیگر، این است که قبل از آنکه فعال شود و بخواهد برخورد کند فلسفه وجود آن برای کسانی که موضوع برخورد هستند مسلم باشد. مثلا اگر شما بدون آنکه بدانید، بیمار باشید و کسی بگوید شما مشکل دارید و من می خواهم شما را درمان کنم؛ کسی زیر بار نمی رود! زیرا از این بیماری اطلاع ندارید.

 

اما اگر اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد خود آنها به سمتشما می آیند. وقتی شما به مجموعه در این مورد توضیح دهید خودش اشتیاق نشان می دهد و در این مورد خاص اگر بگویید که این کمیته به نفع همه حتی خود شما که موضوع برخورد هستید، استقبال می کنند. زیرا ممکن است روزی دیگر به خود آن فرد هم اجحاف صورت گیرد و لازم باشد که با آن برخورد شود.

یادگار امام ادامه داد: البته به نظر من اصل موضوع در جامعه ورزش پذیرفته شده است، اما بیش از این باید به آن پرداخت؛ این تخلفات چه اندک و چه زیاد به اصل ورزش و تیم داری ضربه می زند و تبدیل به ناهنجاری می شود. اساسا نهادهای قضایی و نظارتی یا ضابطین آنها به شرطی توفیق می یابند که جامعه هدف نیز عمل مورد نظر آنها را ناهنجار تلقی کند.

وی گفت: اگر شما عمل ناهنجاری را با عنوان ناهنجاری برای جامعه تعریف کنید همه جامعه برای بر طرف کردن آن همدلی می کند. اما اگر از نظر آنها ناهنجاری نباشد هرچقدر برخورد کنید کمتر نتیجه می گیرید و برای جامعه هدف مظلومیت می آورد و جواب عکس می دهد. در خصوص مواردی چون رشوه صرفا معرفی رشوه گیرنده باعث می شود که جمعیت او را به استادیوم راه ندهد!

 

لذا فقط کافی است موضوع را در موارد لزوم اطلاع رسانی کنید. مثلا مواردی از این دست که افراد در مورد هم بد سخن بگویند یا بد لباس بپوشند باید به عنوان ناهنجاری معرفی شود و بزرگان این رشته هم در این کار کمک کنند. پس در برخورد با ناهنجاری ها از جایی آغاز کنید که جامعه آن را ناهنجار تلقی می کند، در غیر این صورت تیغ شما از برش می افتد و در موارد دیگر هم کار شما فایده ای ندارد.

یادگار امام با تأکید بر تناسب جرم و جزا در جامعه گفت:این دو عامل باید با هم متناسب باشد و اگر این تناسب به هم ریخت، بیشترین کسی که نفع می برد خود مجرم است. اگر کسی تخلف کرد و به دو سال زندان محکوم شد جامعه می پذیرد، اما اگر قاضی حکم داد که او را در ملاء عام شلاق بزنند یا به 35 سال زندان محکوم کرد آن مجرم مظلوم می شود و جرم هم در دید جامعه از حالت جرم خارج می شود. باید متناسب با نیاز اجتماعی به جرم جزا داده شود؛ و الا آن جرم در جامعه پذیرفته می شود و در نتیجه آن، قبح فعل «جزا دادن» تبدیل به یک حسن در مجرم تبدیل می شود و حسن مجرم به جرم منتقل می شد و در نتیجه خیلی ها آن جرم را در جامعه از لج ما انجام می دهند که خیلی از ناهنجاری ها در جامعه به همین دلیل رخ می دهد.

وی توصیه کرد: مراقب باشیم که زیاد حکم دادن-مخصوصا در این موارد که اجتماعی است، نه قضایی- باعث ایجاد لج بازی در طبقه مخاطب شما که جوانان هستند می شود؛ زیرا لجبازی و غرور در ذات جوانی هست.

سید حسن خمینی یادآور شد: به نظر می رسد کدهای اخلاقی خوبی در جامعه ما مانند احترام به بزرگتر وجود دارد که در عرصه ورزش، اینگونه کدها را باید پررنگ کرد. مثلا شما اگر در جامعه بگویید که احترام ریش سفید و بزرگتر را حفظ کن، کسی دلیل آن را جویا نمی شود، زیرا جزو مقبولات ذهنی مردم است.

یادگار امام در پایان سخنان خود گفت: در جرایمی که رخ می دهد، بین جرایمی که جامعه جرم می داند و جامعه جرم نمی داند باید تفاوت قائل شد و شروع برخوردها باید با جرائمی باشد که جامعه هم جرم می داند و مراقب باشیم در آن دسته دیگر که جرم تلقی نمی شود،برخوردها متناسب با جرم وهمراه با تذکر و ارشاد باشد که در این صورت اثرگذاری کار بیشتر می شود.

در این دیدار علی اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، عبدالله سمامی، حسین آبانگاه و حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مالک مسئول فرهنگی باشگاه استقلال و عضو فرهنگی فدراسیون فوتبال حضور داشتند و گزارشی را از اقدامات این کمیته ارائه کردند.

در حاشیه این دیدار پیراهن تیم استقلال از طرف بهرام افشارزاده مدیرعامل این باشگاه به یادگار امام اهداء شد.

 

 اخبار  ورزشی  - جماران