مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

این صلوات را به هیچ وجه از دست ندهیم



صلوات,ثواب  صلوات

 حدیث «اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها ...» از کدام معصوم (علیهم السلام) است؟ می‌گویند سندی ندارد و بسیار علیه این صلوات ضد تبلیغ می‌شود!
اگر چه صلوات‌های متعددی از معصومین(علیهم السلام) برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و سایر معصومین نقل شده است، اما دلیل و لزومی ندارد که حتماً هر صلواتی نقل از یک معصوم باشد.
ذکر «اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها [و السّرّ المستودع فیها] بعدد ما أحاط به علمك» نیز از مرحوم شیخ انصاری نقل شده است که البته نظر به توفیقات ایشان در زیارت حضرت مهدی(عج) بعید نمی‌دانند که آموزه‌ی ایشان باشد.
اما مهم است که با مفهوم «صلوات» بیشتر آشنا شویم تا بدانیم که به هیچ وجه ضرورت ندارد که ذکر صلوات حتماً از معصوم و برای معصوم باشد. انسان نه تنها می‌تواند برای زنده‌ها یا اموات صلواتی بر محمّد و آل محمّد بفرستد، بلکه حتی می‌تواند صلواتی برای پدر و مادر یا هر کسی که بخواهد بفرستد. مثلاً بگوید: «اللهم صل علی ابی – یا امّی»، چنان چه بارها در حق آنان دعاهای دیگر می‌نماید.
الف - صلوات، درود و رحمت الهی است. در قرآن کریم هم فرموده که خدا و ملائک برای نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) صلوات می‌فرستند، پس شما هم بفرستید:
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» (الأحزاب، 56)
ترجمه: خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى‏فرستند اى كسانى كه ایمان آورده‏اید بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبى گردن نهید.
و هم می‌فرماید خدا و ملائکه به همه مۆمنین و شما صلوات می‌فرستند:
«هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُۆْمِنِینَ رَحِیمًا * تَحِیتُهُمْ یوْمَ یلْقَوْنَهُ سَلَامٌ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِیمًا» (الأحزاب، 43 و 44)
ترجمه: اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى‏فرستد تا شما را از تاریكی‌ها به سوى روشنایى برآورد و به مۆمنان همواره مهربان است * درودشان روزى كه دیدارش كنند سلام خواهد بود و براى آنان پاداشى نیكو آماده كرده است.
«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعونَ * أُولَئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (البقره، 156 و 157)
صلوات نقل شده از مرحوم شیخ طوسی (ره) نیز بر همین قواعد بیان شده استوار است و از سنخ صلوات بر محمّد و آل محمّد است و تقاضای درود و رحمت شده است و نه نور هدایت، چرا که خود ایشان مانند سایر معصومین (علیهم السلام) همان نور هدایتی (صلواتی) هستند که خداوند متعال برای خروج مۆمنین از ظلمات به نور فرستاده است. درود و تحیّت الهی از جنس کلام و لفظ نیست، بلکه فعل اوست
ترجمه: [همان] كسانى كه چون مصیبتى به آنان برسد مى‏گویند ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى‏گردیم * بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم] خود ایشانند.
ب - «آیت الله جوادی آملی: صلواتی را كه خدا و فرشتگان بر پیامبر می‌فرستند بر مۆمنان نیز می‌فرستند! ‏مۆمن، به جایی می‌رسد كه خدای سبحان و فرشتگان بر او صلوات می‌فرستند! در ‏سوره احزاب هر دو مسئله بازگو شده است، یعنی هم صلوات خدا و ملائكه بر پیامبر و ‏هم صلوات خدا و فرشتگان بر مۆمنان.‏»
صلوات نور هدایت است. لذا در مورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نفرمود که خدا و ملائکه بر او صلوات می‌فرستند تا «لِیخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» ایشان را از ظلمت به نور هدایت نماید، چون خود ایشان همان «نور هدایت» هستند، لذا فرمود بر ایشان صلوات (درود و رحمت) می‌فرستند و شما نیز بفرستید و کاملاً در سِلم و سلامت، تسلیم او باشید (صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا)، اما در مورد دیگران فرمود که صلوات (نور هدایت) می‌فرستد تا آنان را از ظلمات به نور هدایت نماید. لذا می‌فرماید آنان که به وقت مصیبت خود را نباخته و می‌گویند که ما از خدا هستیم و به سوی او بر می‌گردیم، یعنی وابستگی به این از دست رفته نداشته و نداریم که با مصیبتش (اصابت بلا) خود گم‌کرده و متزلزل گردیم، شامل همان نور هدایت شده و می‌شوند.
ذکر «اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها [و السّرّ المستودع فیها] بعدد ما أحاط به علمك» نیز از مرحوم شیخ انصاری نقل شده است که البته نظر به توفیقات ایشان در زیارت حضرت مهدی (عج) بعید نمی‌دانند که آموزه‌ی ایشان باشد
پ – پس انسان (مۆمن) می‌تواند برای هر کسی از خداوند منّان طلب درود، رحمت و نور هدایت (صلوات) نماید، چنان چه در کلام وحی آموزش داده شده است که چون حضرت ابراهیم (علیهم السلام) خود، فرزندان و والدین و همگان را دعا کنیم:
«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَةِ وَ مِن ذُرِّیتِی رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَاء * رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَی وَ لِلْمُۆْمِنِینَ یوْمَ یقُومُ الْحِسَاب» (إبراهیم، 40 و 41)
ترجمه: پروردگارا مرا برپا دارنده‌ی نماز قرار ده و از فرزندان من نیز، پروردگارا و دعاى مرا بپذیر، پروردگارا روزى كه حساب برپا مى‏شود بر من و پدر و مادرم و بر مۆمنان ببخشاى.
این دعا می‌تواند درخواست مغفرت، گشایش، قبولی طاعات و عبادت باشد و یا درخواست درود، رحمت و نور هدایت (صلوات) باشد و الزامی ندارد که حتماً از معصومی نقل شده باشد.
ت – صلوات نقل شده از مرحوم شیخ طوسی (ره) نیز بر همین قواعد بیان شده استوار است و از سنخ صلوات بر محمّد و آل محمّد است و تقاضای درود و رحمت شده است و نه نور هدایت، چرا که خود ایشان مانند سایر معصومین (علیهم السلام) همان نور هدایتی (صلواتی) هستند که خداوند متعال برای خروج مۆمنین از ظلمات به نور فرستاده است. درود و تحیّت الهی از جنس کلام و لفظ نیست، بلکه فعل اوست.
البته صلوات‌های دیگری برای حضرت فاطمه (علیها السلام) به نقل از معصومین (علیهم السلام) وجود دارد که از جمله آنها صلوات حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) می‌باشد که در «مفاتیح الجنان – صلوات بر حج طاهره» آمده است.
منبع: x-shobhe.com


ویدیو مرتبط :
چگونه فرصت ها را از دست ندهیم؟ (از دست ندهید!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وجه تشابه بارسا و راه آهن؛ دایی:آنها هم برد را از دست می دهند!



 

 

وجه تشابه بارسا و راه آهن؛ دایی:آنها هم برد را از دست می دهند!

 

 

 

کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی سرمربیان تیم های فوتبال داماش گیلان و راه آهن تهران دیشب در سالن کنفرانس مجموعه عضدی رشت برگزار شد و ابراهیم قاسمپور و علی دایی پاسخگوی سوالات خبرنگاران حول محور بازی امروز دو تیم بودند.علی دایی سرمربی راه آهن در ابتدا گفت: شناخت خیلی خوبی از تیم داماش گیلان دارم و در هفته ای که گذشت هم تمرینات خوبی بر همین مبنا انجام دادیم ولی خوشبختانه یا متاسفانه با تغییر کادر فنی از تفکرات آقای قاسمپور یک مقدار بی خبرم وگرنه اگر آقای دینورزاده بودند چون بازیهای قبل داماش را به خوبی آنالیز کرده بودیم با شناخت خیلی بهتری وارد زمین می شدیم اما به هر حال الان شاید دیدگاه و نوع ارنج آقای قاسمپور متفاوت باشد .

علی دایی سرمربی تیم راه آهن تهران ضمن بیان مطلب فوق افزود : با توجه به جایگاه هر دو تیم و شرایط جدول ما آمده ایم تا به سریال ناکامی ها و مساوی های دقایق آخر پایان بدهیم و انشالله که بتوانیم با دست پر به تهران برگردیم. تمام سعی ما در بازی فردا این خواهد بود که بتوانیم سه امتیاز مسابقه را بدست بیاوریم هر چند که بازی بسیار سختی را در شهر رشت و در برابر تیم داماش که هواداران بسیاری را دارد که به خوبی تیم خودشان را تشویق میکنند در پیش رو داریم .

وی در خصوص اینکه چرا تیم او در دقایق آخر به نوعی نظم را از دست می دهد و در دقایق پایانی بازی را مساوی می کند گفت : شما اگر تیم بارسلون را دیده باشید تا دقیقه ۹۰ از آث میلان با نتیجه دو بریک پیش بود اما بازی را مساوی کرد یا در برابر فکر میکنم رئال سوسیه داد بود که با نتیجه دو بر صفر پیش بود اما در نهایت باز دو بر دو مساوی تمام شد ؛ در فوتبال از این اتفاقات زیاد پیش می آید. من همین هفته پیش بود که یک بازی را دنبال میکردم که تیم ۳ بر صقر از تیم مقابل پیش بود اما در نهایت بازی را چهار بر سه واگذار کرد .

ما سعی کردیم در این مدت روی تیم خودمان و نقاط ضعفمان بیشتر کار بکنیم تا در دقایق آخر گل نخوریم. شرایط تیم ما با توجه به وضعیتی که قبلا داشتیم روز به روز در حال بهبود هست . ما به غیر از باخت بدی که در مقابل تیم صبا در خانه داشتیم بازی بد دیگری نداشتیم و انشالله امیدوارم هستیم که من بعد هم روز به روز به شرایط آرمانی نزدیک تر بشویم.

دایی در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد تیم پرسپولیس و مسائل اتفاق افتاده حول محور این تیم هیچ اظهار نظری نکرد و گفت : من سرمربی راه آهن تهران هستم و آمده ام در مورد بازی فردا به سوالات پاسخ دهم. من نمی توانم در مورد مسائل تیم پرسپولیس پاسخگو باشم.

وی در پایان در مورد بازیکنان محروم و مصدوم تیم خود در بازی فردا گفت : ما به غیر از آقای رزاقی راد که از همان اول فصل با ما نبودند و آقای گومز که دچار مصدومیت شده است بازیکن محروم یا مصدوم دیگری نداریم و با تمام قوا وارد این بازی خواهیم شد ..../سایت گل