مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

احادیثی درباره قضاوت و داوری کردن



حدیث, داوری, قضاوت کردن

امام علی (ع): برای داوری میان مردم ، برترین فرد را از نظر خودت برگزین

 

احادیثی درباره قضاوت و داوری کردن

قال الامام علی – علیه السلام – : لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَةِ بِالظَّنِّ.
امام علی ‏(علیه السلام) فرمودند: قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست.
«نهج البلاغة، حکمت ۲۲۰»

حدیث,قضاوت

امام على علیه‏السلام :
خَمسَةُ أشیاءَ یَجِبُ علَى القاضی الأخْذُ فیها بظاهِرِ الحُکمِ : الوِلایَةُ والمَناکِحُ والمَواریثُ والذَّبایحُ والشَّهاداتُ ، إذا کانَ ظاهرُ الشُّهودِ مَأمونا جازَت شَهادَتُهُم ولا یَسألُ عن باطِنِهم .
پنج‏ چیز است که باید قاضى (درباره آنها) به‏ ظاهِر حُکم عمل کند: ولایت (حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات. هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد.
الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲

حدیث,قضاوت

 امام باقر علیه‏السلام :
إنّ المرأةَ لا تُولَّى القَضاءَ ولا تُولَّى الإمارَةَ .

زن ، نه عهده ‏دار مـسند قـضاوت مى‏ شود و نه عهده ‏دار منصب امارت.
بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۲۷۵ / ۱

 حدیث,قضاوت

 پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
مَنِ ابتُلِیَ بالقَضاءِ بینَ المُسلمینَ فَلْیَعدِلْ بَینَهُم فی لَحظِةِ وإشارَتِهِ ومَقعدِهِ ومَجلِسِهِ .
هر که به داورى کردن میان مسلمانان مبتلا شود ، باید در نگاهها و اشاره کردنها و جاى نشستن و نحوه نشستن خود نسبت به آنها به یکسان رفتار کند.

کنزالعمّال : ۱۵۰۳۲ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰

 حدیث,قضاوت

 امام صادق علیه‏السلام :
القُضاةُ أربَعةٌ : ثلاثةٌ فی النارِ وواحِدٌ فی الجَنّةِ : رجُلٌ قَضى بجَورٍ وهُو یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورَجُلٌ قَضى بجَورٍ وهو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجلٌ قَضى بالحَقِّ وهُو لا یَعلَمُ فهُو فی النارِ ، ورجُلٌ قَضى بالحَقِّ وهو یَعلَمُ فهُو فی الجَنّةِ .
قاضیان چهار گروهند : سه گروه در آتشند و یک گروه در بهشت. مردى که دانسته حکم ناحقّ صادر کند ، این قاضى در آتش است . مردى که ندانسته (و بى ‏اطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته حکم درست و حقّ صادر کند ، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند ، این قاضى در بهشت است .الکافی : ۷ / ۴۰۷ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲

 حدیث,قضاوت

امام على علیه‏السلام :
یَدُ اللّه فوقَ رَأسِ الحاکِمِ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ، فإذا حافَ وَکَلَهُ اللّه‏ُ إلى نفسِهِ .
دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا مى‏ گذارد.

الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱

 حدیث,قضاوت

 امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام
لِشُرَیحٍ: لا تُسارَّ أحَدا فی مَجلِسِکَ ، وإن غَضِبتَ فَقُمْ ، فلا تَقضِیَنَّ فأنتَ غَضبانُ .
امام على علیه‏السلام – خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن.

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵

 حدیث,قضاوت

 امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام
لِشُرَیحٍ: ولا تَقعُدَنَّ فی مَجلِسِ القَضاءِ حتّى تَطعَم .
امام على علیه‏السلام خطاب به شریح- فرمودند: در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى.
الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲

 حدیث,قضاوت

 امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام
لِشُرَیحٍ: إیّاکَ والتَّضَجُّرَ والتَّأذِّیَ فی مَجلِسِ القَضاءِ ، الذی أوجَبَ اللّه‏ُ فیهِ الأجرَ ، ویُحسِنُ فیهِ الذُّخرَ لِمَن قَضى بالحَقِّ.

امام على علیه‏السلام – خطاب به شریح- فرمودند: مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است.

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱

 حدیث,قضاوت

 امام صادق علیه‏السلام :
لا یَطمَعَنَّ قَلیلُ الفِقهِ فی القَضاءِ .
کسى که اندکى فقه (مسائل حقوقى و احکام قضایى) مى داند ، هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد.

بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۲۶۴ / ۵

 حدیث,قضاوت

 پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:
مَنِ ابتَغى القَضاءَ وسَألَ‏فیهِ الشُّفَعاءَ وُکِلَ إلى نفسِهِ ، ومَن اُکرِهَ علَیهِ أنزَلَ اللّه‏ُ علَیهِ مَلَکا یُسَدِّدُهُ .
هرکه ‏جویاى منصب‏ قضاوت باشد و براى رسیدن به آن متوسّل به این و آن شود، خداوند او را به‏ خودش‏ وا گذارد و هرکه مجبور به پذیرفتن آن شود، خداوند فرشته‏ اى بر او فرو فرستد که استوارش بدارد.
کنزالعمّال : ۱۴۹۹۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰

 حدیث,قضاوت

 امام صادق علیه‏السلام :
إنَّ النَّواویسَ شَکَت إلَى اللّه عز و جل شِدَّةَ حَرِّها ، فقالَ لَها عز و جل : اسکُتی ؛ فإنَّ مَواضِعَ القُضاةِ أشَدُّ حَرّا مِنکِ !

نواویس (که جایگاهى است در دوزخ) از گرماى سخت خود به درگاه خداوند عز و جل شکایت کرد . پس خداوند عز و جل خطاب بدان فرمود : ساکت باش ؛ همانا جایگاه قاضیان(ناعادل)، گرمایَش سخت‏تر از توست!.
الفقیه : ۳ / ۶ / ۳۲۲۶ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰

 حدیث,قضاوت

 پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
إنَّ القاضیَ العَدلَ لَیُجاءُبهِ یَومَ القِیامَةِ فَیَلقَى مِن شِدَّةِ الحِسابِ ما یَتَمَنّى أن لا یکونَ قَضى بینَ اثنَینِ فی تَمرَةٍ قَطُّ.

در روز قیامت قاضى دادگـر را مى‏ آورند و چنان حساب سختى از او کشیده مى ‏شود ، که آرزو مى‏ کند کاش هرگز حتّى درباره یک خرما میان دو نفر داورى نکرده بود.

کنزالعمّال : ۱۴۹۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰

 حدیث,قضاوت

 امام صادق علیه‏السلام :
اتَّقُوا الحُکومَةَ ؛ فإنَّ الحُکومَةَ إنّما هی لِلإمامِ العالِمِ بالقَضاءِ ،العادِلِ فی المُسلمینَ ، لِنَبیٍّ أو وَصیِّ نبیٍّ .
از داورى کردن بپرهیزید ؛ زیرا (منصب) داورى در حقیقت از آنِ امامى است که در قضاوت دانا باشد و در میان مسلمانان به عدالت حکم کند ؛ از آنِ پیغمبر یا وصىّ پیغمبر .

الکافی : ۷ / ۴۰۶ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰

 حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
من حکم بین اثنین تحاکما إلیه فلم یقض بینهما بالحقّ فعلیه لعنه اللَّه؛
هر که میان دو کس که داورى بدو برند، داورى کند و به حق میانشان قضاوت نکند لعنت خدا بر او باد.
نهج الفصاحه

 حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
قاضیان فی النار و قاض فی الجنّه: قاض عرف الحقّ فقضى به فهو فی الجنّه، و قاض عرف الحقّ فجار متعمّدا أو قضى بغیر علم فهما فی النّار؛

دو قاضى در جهنمد و قاضى اى در بهشت است: قاضى اى که حق را بشناسد و بدان حکم کند در بهشت است، و قاضى اى که حق را بشناسد و دانسته منحرف شود، یا ندانسته قضاوت کند هر دو در جهنم اند.

نهج الفصاحه

 حدیث,قضاوت

  پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
اللَّه مع القاضی ما لم یجر فإذا جار تخلّى اللَّه عنه و لزمه الشّیطان؛
خداوند یار قاضى است تا موقعى که ستم نکند، وقتى ستم کرد خدا او را رها می کند و شیطان قرین او مى شود.

نهج الفصاحه

 حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا أراد اللَّه بقوم خیرا ولّى علیهم حلماءهم و قضى بینهم علمائهم و جعل المال فی سمحائهم و إذا أراد بقوم شرّا ولّى علیهم سفهائهم و قضى بینهم جهّالهم و جعل المال فی بخلائهم؛
وقتى خداوند براى قومى نیکى خواهد خردمندانشان را بر آنها فرمان روا سازد و دانشمندانشان میان آنها قضاوت کند و مال را به دست بخشندگان دهد و وقتى براى قومى بدى خواهد سفیهانشان را بر آنها فرمانروا سازد و نادانان میان آنها قضاوت کنند و مال را به دست بخیلانشان دهد.

نهج الفصاحه

 حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا ابتلی أحدکم بالقضاء بین المسلمین فلا یقض و هو غضبان و لیسوّ بینهم فی النّظر و المجلس و الإشاره؛
اگر یکى از شما بکار قضاوت میان مسلمانان دچار شود باید به هنگام غضب از قضاوت خوددارى کند و میان ارباب دعوى در نگاه و نشیمن گاه و اشاره تفاوتى نگذارد.

نهج الفصاحه

 حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أخذ الأمیر الهدیّه سحت و قبول القاضی الرّشوه کفر.

هدیه گرفتن امیر نارواست و رشوه گرفتن قاضى کفر است.
نهج الفصاحه

حدیث,قضاوت

پیامبراکرم صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏ آله وسلم می فرمایند :
اِذا حَکَمْتُمْ فَاعْدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحْسِنوا فَاِنَّ اللّه‏َ مُحْسِنٌ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛
هرگاه قضاوت مى‏ کنید، عادلانه قضاوت کنید و هرگاه سخن مى ‏گویید، نیکو بگویید، زیرا خداوند نیکوکار است و نیکوکاران را دوست دارد.

نهج الفصاحه، ح ۲۰۰٫

  حدیث,قضاوت

 پیامبراکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله وسلم :
اِنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ الْعَبدَ اَنْ یَکُونَ سَهْلَ الْبَیْعِ وَ سَهْلَ الشِّراءِ وَ سَهْلَ القَضاءِ وَ سَهْلَ الاِقْتِضاءِ؛
خداوند بنده‏اى را که در خرید و فروش و قضاوت و پذیرش قضاوت آسان گیر باشد دوست دارد.

 

منبع : tebyan-mobaleghin.ir


ویدیو مرتبط :
‫▶ از پیش داوری و قضاوت خودداری کنیم!!♫ ♪ ♪❀♫‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶ گزینه داوری قضاوت دربی ۷۶ مشخص شدند



اخبار,اخبار سیاسی,هاشمی رفسنجانی

تکراری بودن داور دربی برای ما مهم نیست/فقط حق‌وردی و فغانی کاندیدا نیستند

 رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: تکراری بودن داور دربی از نظر ما اهمیتی ندارد.

حسین عسگری در گفت‌وگو با  فارس در مورد اعتراض مدیرعامل باشگاه داماش به نحوه قضاوت تورج حق‌وردی در بازی با پرسپولیس گفت: این مسئله تازگی ندارد در فوتبال ما مد شده که همه علیه داوری صحبت کنند. از رأس هرم تا پایین‌ترین بخش چنین کاری انجام می‌دهند اما نمی‌دانم چرا اعتراض می‌کنند در حالیکه می‌دانند هیچ فایده‌ای ندارد.

وی در مورد اینکه شاید آنها تصور می‌کنند با اعتراض به داوری در بازی بعدی داور با آنها مهربان‌تر رفتار می‌کند گفت: تا کنون چه زمانی چنین اتفاقی افتاده است. من همواره گفته‌ام که امکان ندارد که یک داور در فوتبال اشتباه نکند اما مهم آن است که اشتباه تأثیرگذاری در نتیجه بازی نداشته باشد. در همان بازی پرسپولیس-داماش مدافع تیم داماش توپ را با دست از مقابل انصاری‌فرد دور کرد. البته آن صحنه خارج از محوطه جریمه بود پنالتی اتفاق نیفتاد ولی می‌توانست یک موقعیت خوب برای پرسپولیس ایجاد شود.

وی در مورد اینکه به حق‌وردی در این مسابقه چه نمره‌ای می‌دهد گفت:‌ من تمام فیلم بازی را ندیدم ممکن است همانطور که در آن صحنه داور آن هند را ندید در برخی از صحنه‌ها به بازیکنان پرسپولیس اخطار نداده باشد. اما واقعیت آن است که مدافع داماش توپ را به شیوه‌ای با دست دفع کرد که نه داور و نه کمک‌داور نمی‌توانستند آن صحنه را ببینند. با توجه به اینکه حق‌وردی اشتباه تأثیرگذاری نداشته نمره‌اش خوب می‌شود شاید خیلی خوب نشود اما خوب است.

عسگری در مورد اینکه گفته می‌شود حق‌وردی و فغانی گزینه‌های اصلی قضاوت دربی هستند، گفت: ما 6 گزینه برای دربی داریم از دو سه هفته قبل نیز این گزینه‌ها را زیر نظر گرفته‌ایم. فقط این دو نفر که اسم بردید گزینه نیستند اما واقعیت آن است که هر 30 داور ما نمی‌توانند بازی پرسپولیس استقلال را سوت بزنند.

وی در مورد اینکه ممکن است دوباره محسن ترکی داور دربی باشد، گفت: تکراری بودن داوری دربی از نظر ما هیچ اهمیتی ندارد. این مسئله فقط از نظر بازیکنان مسئولان باشگاه‌ها و تماشاگران و خبرنگاران عزیز مهم است اما برای ما مهم آن است که بالاترین استاندارد در قضاوت را داور در دربی به نمایش بگذارد. تکراری بودن یا نبودن داور برای ما هیچ اهمیتی ندارد و اینگونه نیست که بخواهیم از نگاه احساسی و دلسوزانه بگوییم چون این داور خیلی زحمت کشیده قضاوت دربی را به او بدهیم. در گذشته نیز همینگونه بود. داوری مثل صالحی 7-8 بار دربی تهران را قضاوت کرد بنابراین تکراری بودن داور مهم نیست.

۶ گزینه داوری قضاوت دربی ۷۶ مشخص شدند.

حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری اعلام کرد که 6 گزینه برای قضاوت دربی مد نظر دپارتمان داوری است اما اسمی از این شش داور نبرد.

نام 6 گزینه قضاوت دربی را به دست آورده که آن را منتشر می‌کند.

سعید مظفری‌زاده، محسن ترکی و علیرضا فغانی که هر سه داور اکنون برای قضاوت در خارج از کشور هستند.

تورج حق وردی، احمد صالحی و محسن قهرمانی هم سه گزینه دیگر دپارتمان داوری برای قضاوت دربی 76 پایتخت هستند.

دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس در هفته بیست و سوم لیگ برتر روز جمعه ششم بهمن ماه ساعت 15:30 در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود./فارس