مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
آیا پیروان دیگر ادیان اهل دوزخاند؟
اسلام رستگارى را در جوهر خود انسان جستجو می کند و مىفرماید: اگر این انسان روابط خود را باخدا از طریق نماز عاشقانه و با مردم نیازمند از طریق پرداخت زكات و با جامعه از طریق وفاى به عهد و امانتدارى و با خود از طریق كنترل غرایز و هوسرانىها حفظ كند، به رستگارى رسیده است.
در این مقاله به سه سۆال مهم با توجه به آیات قرآن به طور خلاصه پاسخ خواهیم گفت:
رستگاران چه كسانى هستند؟
با یك نگاه اجمالى به اوصاف رستگاران در قرآن می فهمیم كه:
آنان اهل عبادت و كار خیرند. «ووَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » (حج، 77)
از بخل دورى مىكنند. «وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » (حشر،9)
غافل نیستند و خدا را زیاد یاد مىكنند. «وَاذْكُرُواْ اللّهَ كَثِیرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلَحُونَ » (انفال، 45)
در راه او جهادگرند. «وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » (مائده، 35)
اهل توبه و استغفارند. «وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُۆْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (نور، 31)
و در جامعه، اصلاح گر و آمر به معروف و ناهى از منكرند. (آل عمران، 104)
و به پیامبران خدا ایمان دارند و آنان را احترام و یارى مىكنند. (اعراف، 157)
كوتاه سخن آنكه اگر مىبینیم همیشه در طول تاریخ گروهى به دنبال مكتبهاى مختلف و دانشمندان و عُرفا و مصلحان و فیلسوفان و حاكمان و شاعران مىروند، آرزوى همه آنها رسیدن به رستگارى است كه هركسى آن را در چیزى و كسى مىجوید؛ یكى رستگارى را (همچون فرعون) در زور و قدرت مىپندارد و مىگوید: «قد أفلح الیوم من استعلى» آنكس كه پیروز است، رستگار است كه این تفكّر هنوز در ابرقدرتها وجود دارد.
یكى رستگارى را در هنر و صنعت و جمعیت و داشتن منابع طبیعى و پیشرفت تكنولوژى، توسعه سیاسى، اقتصادى، نظامى، علمى و ... مىداند.
امّا اسلام رستگارى را در جوهر خود انسان جستجو مىكند و مىفرماید: اگر این انسان روابط خود را با خدا از طریق نماز عاشقانه و با مردم نیازمند از طریق پرداخت زكات و با جامعه از طریق وفاى به عهد و امانتدارى و با خود از طریق كنترل غرایز و هوسرانىها حفظ كند، به رستگارى رسیده است.
با نگاهى گذرا به جوامع بشرى به خوبى مىتوان دریافت كه پیشرفتها و توسعههاى گوناگون، ابزار رفاه و آسایش را فراهم كرده؛ ولى از آمار خیانتها و جنایتها و تجاوزها، هوسبازىها و حقكشىها چیزى نكاسته و سردمداران حركت غیرالهى تمام فكر و قدرت پیروان خود را در راه رسیدن به هوس هاى پوچ و بیهوده صرف كردهاند.
بزرگترین نعمت كدام است؟
گرچه از نگاه و دیدگاه بعضى، بزرگترین نعمت، زندگى همراه با رفاه و امكانات و مقام و ثروت و قدرت و محبوبیّت است؛ امّا حقیقت این است كه بزرگترین نعمت آن است كه انسان را به هدف واقعى برساند.
كسى كه انواع نعمتها را داشته باشد؛ ولى به هدف نرسد، مثل كسى مى ماند كه انواع ماشینها را دارد، ولى خود در خیابانها سرگردان است.
بنابراین، بزرگترین نعمت، هدایت الهى و معرفت و اطاعت كامل و داشتن هادیان معصوم و نجات از هوسهاى درونى و طاغوتهاى بیرونى است.
قرآن مى فرماید: «وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا » (مائده، 3) یعنى با آمدن قرآن و پیامبر اسلام و تعیین رهبرى معصوم براى بعد از پیامبر نعمت بر مردم تمام و دین كامل و خدا راضى شد و در ذیل آیه «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» (تكاثر، 8) همچنین امام رضا علیه السلام فرمود: مراد از نعمت، ولایت ما اهل بیت است، خواه در رفاه و زندگى باشد یا در تلخى و شهادت.
با این نگاه است كه فرزند 13 سالهى امام حسن مجتبى علیه السلام (حضرت قاسم) در كربلا در پاسخ به عموى خود مىگوید: مرگ براى من از عسل شیرینتر است؛ زیرا حق را فهمیدم و رهبرم امام معصوم است و هدفم مبارزه با ظلم و جانم را با خدا معامله مىكنم.
آیا پیروان دیگر ادیان آسمانى اهل دوزخند؟
به گواهى آیهى 62 سورهى بقره، اجر هر كدام كه در زمان پیامبر خود ایمان به خدا و معاد داشته و اهل عمل صالح بودهاند، محفوظ است و نگرانى وجود ندارند؛ امّا با آمدن پیامبر اسلام و دعوت او از اهل كتاب، «یَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ ...» (مائده، 19) آنان مأمور به پذیرش اسلام شدند.
بنابراین از پیروان دیگر ادیان، كسانى كه آگاهانه اسلام را قبول نكرده و آن را رد مىكنند و همچنان بر مكتب ناكامل خود باقى بمانند، گرفتار قهر الهى خواهند شد.
منابع:
پرسش و پاسخ هاى قرآنى (ج1) ـ محسن قرائتی
قرآن کریم، سور: مائده، تکاثر، اعراف، آل عمران، نور، انفال، حشر، حج
منبع:tebyan.net
ویدیو مرتبط :
پیروان چه ادیان و مذاهبی نجس هستند؟
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد
ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان»
یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد
حجت الاسلام علی یونسی روز دوشنبه در آیین رونمایی از کتاب ' ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان' در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: خطری که امروز جوامع را تهدید می کند ترور و خشونت است. وی تاکید کرد: راه نجات جامعه بشری و اصلاح آن برگشت به اخلاق دینی و اسلامی و همچنین راه و روش حضرت محمد (ص) و حضرت مسیح (ع) است.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: همه صاحبنظران و محققان در خصوص تاریخ ایران معتقدند که ایرانیان در برخورد با ادیان و فرهنگ های مختلف بردبار و صبور بودند و اکنون نیز به این ویژگی پایبند هستند و در طول تاریخ به رغم تحولات بزرگ همواره این خصوصیت را حفظ کرده اند. یونسی تصریح کرد: قدیمی ترین ادیان توحیدی در ایران بوده است مانند دین زرتشت و همچنین ایران فضای مناسبی برای ادیان یهودیان و مسیحیان از قدیم الایام بوده است.
وی ادامه داد: در ابتدای شکل گیری حکومت هخامنشیان وقتی که بابل بدون خونریزی و کشتار فتح شد از کوروش نقل شده است که با بزرگواری و بزرگمنشی همه ادیان را به امنیت و زیستن دعوت کرد. یونسی اضافه کرد: بعد از فتح بابل تعدادی از پیامبران به ایران آمدند که در ایران نیز مدفون هستند. ایرانیان و دولت ایران همواره ویژگی زندگی مسالمت آمیز با اقلیت های دینی را حفظ کرده اند.
وی اضافه کرد: در عهد عتیق که از کوروش بعنوان پیامبر یاد شده گفته شده است که به یهودیان که بسیاری از علما، فرهیختگان و تجار آن ها اسیر بودند گفت: مختار هستند که در بین النهرین یا بابل بمانند یا به فلسطین بروند یا اینکه در ایران به زندگی خود ادامه دهند. یونسی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز این سنت که ریشه در مبانی ما دارد حفظ شده است.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با تاکید بر مشترکات دینی ادیان توحیدی گفت: ادیان توحیدی بر رابطه انسان با خدا و همچنین انسان با انسان تاکید دارند. وی بیان کرد: رشد جوامع انسانی از این دو رهگذر ممکن است و پیامبران نیز از این دو رهگذر به مردم خدمت کرده اند و برای اصلاح جامعه مبعوث شده و انسان را با روابط اجتماعی آشنا کردند. یونسی با اشاره به آموزه های زرتشت مبنی بر رفتار نیک و گفتار نیک تاکید کرد: پیامبران انسان ها را به خداگونه بودن سفارش می کنند.
یونسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر واژه ایمان در فرهنگ اسلامی گفت: از این واژه امنیت استنباط می شود، مسلمان و مومن کسی است که خلق خدا از دست و زبان او در امان باشد و نسبت به او احساس امنیت کنند. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با اشاره به شرایط جهانی تاکید کرد: خدایا از تو معذرت می خواهیم که گروهی به نام دین تو با خلق تو چگونه رفتار می کنند چرا که به تعبیر پیامبر(ص) بدترین خلق خدا کسی است که مردم از آنها بترسند.
کتاب ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان با همکاری رهبران اقلیت های دینی کشورمان به زبان انگلیسی تهیه شده و به معرفی مراسم مذهبی و فعالیت های اجتماعی پیروان ادیان الهی در ایران می پردازد. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی همچنین در حاشیه آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت زندگی مسالمت آمیز اقلیت های دینی تاکید دارد. حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی افزود: بردباری دینی و زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی از قدیم الایام در ایران وجود داشته است و ایرانیان به این ویژگی پایبند بودند.
یونسی تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در بیانات مقام معظم رهبری همواره بر زندگی مسالمت آمیز اقلیت های دینی و رعایت حقوق آنها از جنبه عملی تاکید شده است. وی با اشاره به رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» که امروز با حضور آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و همچنین رهبران اقلیت های دینی و مذهبی انجام شد، گفت: این کتاب یک سند مکتوب برای اثبات همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در ایران است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر این امر تاکید دارد.
اخبارسیاسی - ایرنا