اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"کرزی" مزدور ایران است، چون هر روز از ایران "معاش" می گیرد!



حامد کرزای,ایران و افعانستان,پارلمان افغانستان

اعتراض عضو پارلمان افغانستان: مگر آقای کرزی مزدور ایران است که برای ساخت سد باید اجازه بگیرد؟

"کرزی" مزدور ایران است، چون هر روز از ایران "معاش" می گیرد!

وقتی رییس جمهور افغانستان از کشوری مثل ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم «معاش» روزانه میگیرد، مسلم است که این کشورها توقعاتی دارند. ایرانی که 11درصد مردم آن زیر خطر فقر زندگی میکنند و یا پاکستانی که کشوری فقیر است، وقتی پول خرج میکنند از آقای کرزی توقع دارند، آقای کرزی باید این را بفهمد که این کمک ها بدون توقع نیست.»

انتخاب  : افغانستان جزء آن دسته از کشورهای منطقه خاورمیانه است که با مشکل کم آبی شدید دست به گریبان است. با اینکه این کشور با کمبود منابع آب روبرو است اما به دلایل مختلف از همین منابع اندک آبی نیز به درستی بهره برداری نمیکند.

برخی از کارشناسان علاوه بر مشکلات مدیریت منابع آب در افغانستان، عدم بهره برداری از منابع آبی مشترک این کشور با همسایه های خود از جمله ایران و پاکستان نیز از عوامل اصلی این مشکل عنوان میشود.

رمضان بشردوست نماینده پارلمان افغانستان در این زمینه با تاکید بر این نکته که بزرگترین مشکل پیش روی افغانستان بحران آب است و احتمال جنگ داخلی بر سر آب در سال های آینده در این کشور وجود دارد، عنوان میکند افغانستان حدود 70 میلیارد متر مکعب آب جاری دارد و حدود 60 میلیارد متر مکعب آن به کشورهای پاکستان، ایران و دیگر کشورهای همسایه سرازیر میشود و از همین 10 میلیارد متر مکعب نیز به درستی استفاده نمیشود.

مقام های افغانستان عنوان میکنند، ایران و پاکستان با استفاده از فشارهای دیپلماتیک و حتی نظامی مانع ساخت و پیشرفت پروژه های آبی این کشور روی حوضه های آبی مشترک میشوند!

چندی پیش حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک برنامه زنده تلویزیونی، ایران و پاکستان را متهم کرد که مانع تلاش های کابل برای ساخت و استفاده از سد بر روی حوضه های آبی مشترک میشوند.

همچنین محمد نادر بلوچ معاون شورای ولایتی نیمروز گفته بود ایران در منطقه دست به تحریکاتی می زنند و موانع عمده را در برابر این پروژه ها ایجاد می کنند!

از سوی دیگر مقامات محلی شرق افغانستان نیز اعلام میکنند پاکستان با شلیک موشک و مانورهای نظامی، مانع ساخت پروژه های آبی در این منطقه است.

با این حال برخی از منتقدین دولت حامد کرزی معتقدند وی اراده کافی برای مقابله دیپلماتیک با کشورهای همسایه خود به خصوص ایران را برای پیشبرد این پروژه ها ندارد.

رمضان بشردوست نماینده پارلمان افغانستان در این زمینه به رادیو فرانسه میگوید:« برای ما مردم افغانستان دو نکته مهم است، اول اینکه من نمیدانم آیا آقای کرزی دست نشانده و مزدور ایران است که باید از ایران اجازه بگیرد تا سد بسازد!

وی می افزاید: نکته دیگر این است که وقتی رییس جمهور افغانستان از کشوری مثل ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم «معاش» روزانه میگیرد، مسلم است که این کشورها توقعاتی دارند. ایرانی که 11درصد مردم آن زیر خطر فقر زندگی میکنند و یا پاکستانی که کشوری فقیر است، وقتی پول خرج میکنند از آقای کرزی توقع دارند، آقای کرزی باید این را بفهمد که این کمک ها بدون توقع نیست.»

این مقام افغانستانی در ادامه تاکید کرد: « راه حل این بحران این است که اول ما در افغانستان رییس جمهور، وزرا، وکلا و سناتوریهایی داشته باشیم که درک و فهم اقتصاد داشته باشند و اهمیت آب را بفهمند و این افراد وطن پرست باشند و قبله سیاسیشان فقط کابل باشد.»/انتخاب

 

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله به ایران فقط دو روز طول خواهد کشید!



 

 

 

حمله به ایران فقط دو روز طول خواهد کشید!

جان بولتون: تنها راه باقی مانده نابودی کامل تأسیسات هسته ای ایران است / حمله به ایران فقط دو روز طول خواهد کشید!

جان بولتون گفت: تنها راه منع ایران از دست یابی به سلاح هسته ای، نابودی تاسیسات هسته ای این کشور است.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت وگو با شبکه عربی زبان "روسیا الیوم " جدیدترین نظرات خود را درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.

جان بولتون از مهمترین چهره های نئو محافظه کار آمریکاست. او از افراطی ترین مخالفان در برابر برنامه هسته ای ایران است و قبل از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، اسرائیل را به حمله به این تاسیسات هسته ای فراخوانده بود.

متن کامل این گفت وگو به این شرح است.

نظر شما درباره راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر البته با تاخیر پنج ساله چیست؟

راه اندازی نیروگاه بوشهر، پیروزی بزرگی برای ایران در مسیر دست یابی به بمب اتمی است. به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که نیروگاه اتمی بوشهر در برنامه ساخت بمب اتمی ایران کاربرد داشته باشد. ممکن است پلوتونیوم  به دست آمده از سوخت مصرف شده در نیروگاه بوشهر در ساخت سلاح هسته ای استفاده شود یا ایران غنی سازی را به میزان مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی افزایش دهد. به ویژه که ایران اعلام کرده است قصد دارد 12 تا 20 نیروگاه جدید به اندازه نیروگاه بوشهر بسازد.

نتایج راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در صحنه بین المللی چیست؟

این اتفاق ایران را به عنوان کشور هسته ای، قوی خواهد کرد و منع دست یابی ایران به سلاح هسته ای را سخت تر می کند. هنگامی که ایران به توانمندی های هسته ای دست یابد ، به قدرت نابودگردی در خاورمیانه و همه جهان تبدیل می شود.

اما ایران گفته است که برنامه هسته ای اش تنها برای اهداف صلح آمیز است؟

البته ایران این مطلب را می گوید و بسیاری نیز این سخن را می گویند اما ایران به صورت مستمر و در طول 20 سال گذشته به آژانس بین المللی انرژی هسته ای دروغ گفته و اطلاعاتی را از این سازمان پنهان کرده است و ساختمان هایی را برای پنهان کردن دلایل دال بر وجود فعالیت های هسته ای، تخریب کرد. ایران تا امروز اطلاعات مهمی را از آژانس و درباره موارد بسیاری از برنامه هسته ای خود مخفی می کند لذا باید گفت که اعتبار ایران در این زمینه به شدت پائین است.

ایران اعلام کرده است هر آنجه را که آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته انجام داده است. به نظر شما نگاه همسایگان ایران به موضوع راه اندازی نیروگاه بوشهر چگونه است؟

ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت کامل همکاری نکرد و این موضوعی است که مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کرد و گفت که معتقد است ایران در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست پیدا می کند . این مدت زمان کمتر از پیش بینی است که توسط دولت فعلی آمریکا مطرح شده است.

به رغم تحریم ها؟

بله . با وجود تحریم ها. زیرا تحریم ها تاثیر گذار نیستند. کشورهایی مانند روسیه ، چین و ونزوئلا وجود دارند که به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا پایبند نیستند و تنها به تحریم های شورای امنیت متعهدند. این کشورها همچنان در زمینه های مهمی از اقتصاد ایران، با این کشور ارتباط دارند. لذا معتقدم راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر یعنی اینکه ایران توانست چیزی را انجام دهد که صدام یا سوریه نتوانستند انجام دهند و آن، دست یابی یک کشور متعهد به نابودی اسرائیل و دشمن دولت های عرب به نیروگاه اتمی است!

ایران نیز در خطر است زیرا نظامیان آمریکایی در مرزهای این کشور مستقر هستند.

دولت ایران می بایست زانو بزند و از آمریکا سپاسگزار باشد که به دو حکومتی پایان داد که بزرگترین تهدید برای ایران بودند یعنی طالبان در افغانستان و صدام در عراق.

آیا معتقدید کمک روسیه به راه اندازی نیروگاه بوشهر ، ترس کشورهای مخالف اهداف هسته ای ایران را کاهش می دهد؟

به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول ندارم. معتقدم اگر با کشورهای عربی منطقه سخن بگویید درک می کنید که آنها به اندازه اسرائیل از دست یابی ایران به سلاح هسته ای می ترسند. حضور روسیه یا چین، آنها را راحت نمی کند ولی آنچه را که می خواهم به روسیه بگویم این است که این کشور معتقد است ایران هسته ای در کوتاه مدت خطری برای روسیه نسبت به آمریکا یا همپیمانانش ایجاد نمی کند.

اما روسیه به ایران در ساخت بمب اتمی کمک نمی کند و نیروگاه بوشهر هم کاربرد صلح آمیز دارد.

تفاوت میان استفاده صلح آمیز و نظامی از انرژی هسته ای، خط بسیار نازکی است. معتقدم روسیه خطرات نیروگاه بوشهر را برای سال های بسیاری درک و از دادن سوخت لازم برای این نیروگاه خودداری کرده بود. به نظرم روسیه به این دلیل دست به این اقدام زد که می خواهد از 20 نیروگاه آینده هم استفاده کند . انگیزه های اقتصادی روسیه را برای ساخت این نیروگاه درک می کنم. بیش از یک میلیارد دلار برای هر یک از این نیروگاه ها و این موضوع در جهان اقتصادی و بازرگانی، معنی دارد. دست یابی ایران به اعتماد و تخصص و آگاهی بیشتر در زمینه تولید سوخت هسته ای، توانمندی های هسته ای ایران را به میزان زیادی افزایش می دهد و سلاح هسته ای را نیز شامل می شود. این موضوع برای روسیه و دیگر کشورها، بسیار خطرناک است.

ایران پس از نیروگاه بوشهر، به کدام سو حرکت می کند؟

معتقدم ایران به میزان زیادی به امکان تولید بمب اتمی نزدیک شده است. در این وضعیت اگر برنامه این کشور را برای غنی سازی مستمر اورانیوم و تولید سوخت هسته ای در نظر بگیریم باید بگوییم که ایران در زمینه انرژی هسته ای به ویژه در زمینه سلاح هسته ای به توانمندی بالایی دست پیدا کرد و این بسیار خطرناک است.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت  که اگر تهران به قوانین بین المللی پایبند باشد از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر حمایت می کند. نظر شما در این باره چیست؟

شما می گوئید که دولت اوباما و دولت بوش هر دو اشتباه می کنند. تا زمانی که به قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای پایبندی وجودداشته باشد، هیچ اعتراضی به ایران نیست ولی من از آینده نگران هستم . هنگامی که ایران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را اخراج کند و کنترل نیروگاه اتمی بوشهر را به دست بگیرد و به دنبال فرآوری سوخت مصرف شده و فرآوری پلوتونیوم باشد و 40 الی 60 بمب اتمی بسازد.

این موضوع به پیش بینی های وزارت انرژی آمریکا مستند است و خیالی نیست. این همه ماجرا نیست. مانند آنچه که کره شمالی انجام داد و بازرسان آژانس را از تاسیسات یونگ بیون اخراج کرد. اگر شباهت میان ایران و کره شمالی را در زمینه موشک های بالستیک و بیشتر برنامه هسته ای کره شمالی ببینیم پس ایران می تواند مسیر مقابل خود را باز ببیند. این موضوع، خطرناک است که کشورهایی که می خواهند هسته ای شوند از بخش هایی از توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای سوء استفاده کنند.

راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر وموافقت ضمنی با ساخت 20 نیروگاه دیگر یعنی اینکه ما راه را در مقابل ایران باز کردیم به صورتی که قبل از این صدام یا بشار اسد به آن دست پیدا نکرده بود.

بهترین راه حل برای این موضوع چیست؟

معتقدم تنها راه برای منع ایران از دست یابی به بمب اتمی ، نابودی تاسیسات هسته ای و تغییر حکومت ایران برای ایجاد حکومت مثال زدنی در ایران است. این تنها راه حل برای بلند مدت است. نمی دانم این اتفاق خواهد افتاد یا نه ؟ معتقدم نتیجه روند کنونی که البته بسیار ترسناک نیز هست ، اقدام ایران برای تولید سلاح هسته ای در آینده ای نزدیک است که در این صورت جهان با کاهش امنیت روبه رو خواهد شد.

آیا حمله نظامی علیه ایران را پیشنهاد می دهید؟

البته . در وضعیت موجود، حتی دولت اوباما هم اعتراف می کند که ایران نیازمند یک سال زمان است تا بمب اتمی بسازد ولی اگر همکاری ایران با کره شمالی را در نظر بگیریم معتقدم که ایران به زمان کمتر از این نیازمند است.

درباره نتایج حمله نظامی به ایران نیز باید گفت اگر اسرائیل به ایران حمله کند تهران حزب الله را به حمله به اسرائیل وادار می کند که در این صورت اسرائیلی ها مورد هدف قرار می گیرند.تل آویو به همین دلیل حمله نظامی به ایران را مناسب نمی داند.

ولی باید بدانیم که روی دیگر سکه این است که ایران بمب اتمی به دست خواهد آورد. درباره واکنش کشورهای عربی به حمله به ایران نیز باید گفت که آنها در آشکار ، مخالفت می کنند ولی در خفا، آن را تایید می کنند.

شما درباره دولت ها صحبت می کنید اما واکنش ملت ها ، متفاوت خواهد بود و آنها این حمله نظامی را نمی پذیرند.

شاهد این مطلب این است که حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای سوریه با سکوت کشورهای عربی روبه رو شد. زیرا با اینکه اسرائیل به یک کشور عربی حمله  و تاسیسات هسته ای اش را نابود کرد ولی کشورهای عربی می دانستند که این تاسیسات هسته ای تنها یک طرح مشترک با ایران بود. کشورهای عربی  نمی خواهند ایران مانند اسرائیل به سلاح هسته ای دست پیدا کند. اگر اسرائیل به ایران حمله کند ، با مخالفت های علنی کشورهای عربی روبه رو خواهد شد اما با اقدام عملی روبه رو نمی شویم زیرا آنها نمی خواهند که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

حمله به سوریه متفاوت بود زیرا این حمله منجر به بروز جنگ نشد اما ایران تهدید کرده است در صورت که مورد حمله قرار بگیرد جنگ گسترده ای به راه می اندازد .

در ایران، حکومت به دور از عقل گرایی زمامداری می کند و نمی توان واکنش آن راپیش بینی کرد اما معتقدم که آنها دست به اقدامی نخواهند زد که منجر به رویارویی مستقیم با آمریکا شود زیرا ایران نگران است نیروی دریایی آمریکا در چند روز به خلیج فارس بیاید. آنها همچنین درباره موجودیت حکومت فعلی در ایران نگران هستند. به همین دلیل معتقدم - البته مطمئن نیستم-  نتیجه حمله نظامی به ایران، حمله به اسرائیل خواهد بود و این مسئله مهمی برای اسرائیل است که به آن توجه می کند.

درباره نتایج اقتصادی چنین جنگی چه می گویید؟ اگر ایران تنگه هرمز را ببندد بهای نفت از 80 دلار به 400 یا 500 دلار خواهد رسید.

خورشید فردای آن روزی که ایران تنگه هرمز را ببندد؛ طلوع نخواهد کرد. اگر ایران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد این وضعیت حداکثر دو تا سه روز طول خواهد کشید زیرا قبل از این زمان، تنگه بازگشایی و نیروهای هوایی و دریایی ایران نیز نابود خواهند شد.

اگر ایران تصمیم بگیرد چنین کاری انجام دهد می بایست نتایج آن را هم بپذیرد مثلا امکان دارد تولید نفت کشورهای عربی به میزان زیادی افزایش یابد تا بازارهای بین المللی بدون نیاز به نفت ایران یا تنگه هرمز، نفت خود را تامین کنند. هیچ کس خواهان حمله نظامی به ایران نیست زیرا گزینه مناسبی نیست ولی هیچکس هم نمی خواهد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد .

اگر چنین جنگی در بگیرد شاهد تغییر و تحولی در قدرت های بین المللی خواهیم بود؟

می خواهم صریح باشم. معتقدم که جنگی در نخواهد گرفت بلکه تنها یک حمله نظامی خواهد بود که به احتمال بسیار، هوایی است و دو روز به طول می کشد تا تاسیسات هسته ای ایران، نابود شوند. معتقدم تغییر در قدرت های منطقه ای زمانی رخ می دهد که شاهد باشیم ایران به بمب اتمی دست یابد زیرا کشورهایی مانند عربستان ، مصر، ترکیه و دیگر کشورها هم به قدرت هسته ای دست پیدا خواهند کرد. در مدت زمان کمی یعنی پنج تا 10 سال خاورمیانه ای با چند کشور دارنده بمب هسته ای خواهیم داشت که این وضعیت، بسیار خطرناک و بی ثبات است..../تحلیل:عصرایران