اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

90 درصد دوستی‌ها به ازدواج كشیده نمی‌شود


در این‌باره باید مثلثی وجود داشته باشد که یک راس آن فردی است که می‌خواهد ازدواج کند، راس دیگر پدر و مادر و سومین راس آن مشاوری است که می‌تواند بهترین شرایط را برای انتخاب مناسب فراهم کند.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی در كرسی آزاد اندیشی «تعامل دختران و پسران، چگونه و چرا؟» تعامل بین دختران و پسران با آگاهی والدین را راه حل مناسبی برای انتخاب مناسب همسر دانست و اظهار كرد:

در این‌باره باید مثلثی وجود داشته باشد که یک راس آن فردی است که می‌خواهد ازدواج کند، راس دیگر پدر و مادر و سومین راس آن مشاوری است که می‌تواند بهترین شرایط را برای انتخاب مناسب فراهم کند.

محمود گلزاری، روانشناس و عضو هیات ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در «کرسی آزاداندیشی تعامل دختران و پسران» كه با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، فارس و لرستان و از طریق ویدئوكنفرانس برگزار شد، با اشاره به آمارهای طلاق تصریح كرد:

 یکی از عواملی كه باعث افزایش میزان طلاق می‌شود، انتخاب نامناسب زوجین است که حدود 60 درصد طلاق‌ها به دلیل انتخاب بدون شناخت و به اصطلاح عاشقانه‌های تند است.

گلزاری با اشاره به پدیده ازدواج‌ دانشجویی، افزود: ازدواج‌های دانشجویی كه عاقلانه و با مشورت با افراد بزرگتر و اطلاع خانواده‌ها صورت گیرد، گاهی از ازدواج‌های سنتی بهتر است.

وی نداشتن آموزش بعد ازدواج برای زوجین را دومین عامل بروز طلاق دانست و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جوانان آموزش‌های زندگی مشترک را ندیده‌اند كه این موضوع باعث ایجاد اختلافات شدید و عدم توانایی آن‌ها در حل این اختلافات است.

گلزاری سومین عامل مهم طلاق را نداشتن مشاوره‌ در مواقع ضروری برای کسانی که ازدواج کرده‌اند، عنوان كرد و افزود: این افراد به دلیل نداشتن مشاوره‌های خانوادگی مناسب دچار مشکلات بسیاری می‌شوند.

این روانشناس با اشاره به تحقیقات غربی درباره ارتباطات قبل از ازدواج، اظهار كرد: بررسی‌ها نشان داده است اكثر کسانی که پیش از ازدواج رابطه‌های زیادی داشته باشند، پس از ازدواج نیز دچار مشكل شده و به همسر خود خیانت می‌كنند.

گلزاری همچنین درباره تمایل به جنس مخالف گفت: یکی از مراحل رشد و تحول انسان تمایل به جنس مخالف است. این یکی از الطاف خداوندیست که اگر توسط دختران و پسران به درستی مدیریت و کنترل شود، اثرات خوبی در جامعه خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینكه به دلیل ویژگی‌های جنسیتی، میزان حیاء در زنان بیشتر از مردان است، اظهار كرد: دختران باید سعی كنند در رابطه با جنس مخالف، رسمی برخورد كنند و از به وجود آمدن رابطه‌های عاطفی كه به رابطه‌های جنسی پنهانی كشیده می‌شود، جلوگیری كنند.

به گفته گلزاری، انحرافات جنسی نه تنها لكه موجب از هم‌ پاشیدگی خانواده می‌شود بلكه اعتیاد به موادمخدر و مشروبات الكلی را نیز تسریع می‌بخشد.

90 درصد دوستی‌ دختران و پسران به ازدواج كشیده نمی‌شود

این روانشناس همچنین با بیان اینكه دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج به پدیده ازدواج صدمه می‌زند، بیان كرد: تقریبا ثابت شده كه 80 تا90 درصد این رابطه‌ها و دوستی‌ها به ازدواج كشیده نمی‌شوند و آن‌هایی كه به ازدواج ختم می‌شوند نیز از آمار طلاق بالاتری برخوردارند.

 از طرفی ممكن است پس از ازدواج با شخص دیگر، كسی كه قبل از ازدواج با او رابطه داشته، دست از سر او بر ندارد و همین امر به خیانت منجر شود.

وی همچنین گفت: والدین باید سعی كنند قبل از دانشگاه، رابطه با جنس مخالف را در فرزندان خود كنترل كنند و با آموزش و نظارت برای شناسایی بهتر این پدیده كمك كنند، تا منجر به انتخاب همسر مناسب شود.

گلزاری در پایان افزود: بزرگترین آسیبی كه می‌تواند متوجه پسران و دختران شود در دوران پیش از دانشگاه است و بزرگترین مشکل پدران و مادران با فرزندان‌شان در این سنین ارتباط با جنس مخالف به صورت پنهانی است.

منبع: ایسنا




ویدیو مرتبط :
دوستی قبل از ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدایی سرنوشت 90 درصد از ازدواج‌هایی که دختران بزرگترند



اخبار,اخباراجتماعی, اختلاف سنی زوجین


اخبار اجتماعی - جدایی سرنوشت 90 درصد از ازدواج‌هایی که دختران بزرگترند

یک آسیب‌شناس گفت: از دیدگاه رفتارشناسی، 90 درصد از ازدواج‌هایی که دختر بیش از 4 سال از پسر بزرگتر است، در پنج سال اول زندگی مشترک منجر به اختلافات و تنش‌های رفتاری می‌شود و همسران از هم جدا می‌شوند.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: اگر مردان 10 تا 15 سال از همسر خود بزرگتر باشند، مشکلی ایجاد نمی‌شود و اختلاف سنی دو تا چهار سال زمانی که زن بزرگتر است نیز موجب بروز مشکل نمی‌شود؛ اما اگر فاصله سنی زن و شوهر بیش از این باشد، به علت آنکه زنان زایمان می‌کنند و دچار مشکلات جسمی می‌شوند، امکان به وجود آمدن اختلافات زناشویی بیشتر را فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بر اساس نتایج پژوهش بنیاد صیانت از خانواده که سال گذشته انجام شد، 650 زوج با چهار سال اختلاف سن زندگی با دوامی داشتند ولی ازدواج 740 زوج که زن بیش از 4 سال از شوهر بزرگتر بوده به طلاق انجامیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دو علت دختران پیشنهاد ازدواج با پسران جوان‌تر را می‌پذیرند، اظهار کرد: یکی از این دلایل، توانمندی اقتصادی دختران است که در برخی از موارد دختر، شاغل اما پسر بیکار است.

این رفتارشناس، ترس و وحشت دختران به علت عبور از سن عرفی ازدواج را یکی دیگر از دلایل ازدواج آنان با پسران کوچک‌تر از خود دانست و افزود: ممکن است دختر در سنین پایین‌تر به خواستگارهای مناسب خود جواب منفی داده باشد و پس از گذشت چند سال، سن ازدواج او افزایش یافته باشد و همین امر موجب می‌شود که به درخواست ازدواج پسران کوچک‌تر از خود جواب مثبت دهند.

ابهری در پایان درباره مشکلات رفتاری به وجود آمده بین زوجینیی که اختلاف سنی مناسب ندارند، گفت: معمولا در صورت بزرگتر بودن دختر، او حرف پسر را در زندگی مشترک نمی‌پذیرد؛ چرا که دختران زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند.
اخبار اجتماعی - ایسنا