اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

47 میلیون ایرانی غذای ناسالم مصرف می کنند



اخبار,اخباراجتماعی,غذای ناسالم

 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 47 میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می کنند که شامل نمک، شکر، چربی ها و فاقد میوه ها و سبزی های تازه است.

به گزارش ایرنا دکتر علی اکبر سیاری امروز در همایش زندگی سالم تر با مصرف نمک کمتر که در انسیتو تغذیه صنایع غذایی کشور برگزار شد اظهار کرد: در ایران بیشترین نمک مصرفی، سر سفره های مردم مورد استفاده قرار می گیرند.

سیاری اظهار کرد: سالانه 5 میلیون نفر در دنیا به علت مصرف سیگار می میرند.

وی یاد آور شد : عدم تحرک کافی افراد یکی از دلایل ابتلا به بیماری های غیر واگیر محسوب می شود و در این زمینه نقش ورزش برای کاهش ابتلا به بیماری ها بسیار موثر است .

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد : مصرف نمک در کشور بیش از حد استاندارد های جهانی است و دراین باره باید برنامه های اساسی برای کاهش نمک در کشور اتخاذ شود .

سیاری با بیان اینکه 20 سال است که دست به نمکدان نزدم گفت: در زمینه کاهش مصرف نمک باید فرهنگ سازی کرده و این فرهنگ سازی را باید از دانش آموزان ، دانشجویان و سربازان پادگان ها و مراکز عمومی شروع کرد تا ذائقه ها تغییر پبدا کند.

وی توضیح داد: مصرف نمک در کشورهای صنعتی اختصاص به غذاهای صنعتی دارد اما در کشور ما نمک علاوه بر اینکه در غذاهای صنعتی و خانگی اضافه می شود بر سر سفره نیز نمکدان آورده می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد : رو آوردن به غذاهای صنعتی و آماده در کشور همانند کشورهای صنعتی غربی این زمینه را فراهم خواهد کرد که در آینده زنان در منزل به پخت غذا نپردازند.

سیاری گفت : مصرف نمک برای بدن لازم و مفید است اما باید توجه داشت که مصرف نمک نباید بیش از اندازه مجاز و تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت : 54 درصد از 10 میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در کشور از بیماری خود مطلع نیستند .

سیاری همچنین در مورد غذای کودکان توصیه کرد : هرکز نباید به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه کرد و مادران سعی کنند از ابتدای کودکی ذائقه آنان را به شوری عادت ندهند.

وی اظهار کرد :استفاده از نمک دریا توصیه نمی شود که البته نمک تقلبی در بازار به عناوین نمک دریا وارد شده است که حاوی آلودگی و فلزات سنگین بوده که برای سلامتی مضر و بیماری زا می باشد.

همایش زندگی سالم تر با مصرف نمک کمتر امروز با حضور متخصصین و کارشناسان علوم تغذیه و صنایع غذایی در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد .


اخباراجتماعی  -  ایرنا


ویدیو مرتبط :
غذای ناسالم گران تر از غذای سالم در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

47 میلیون ایرانی غذای ناسالم می خورند



اخبار,اخباراجتماعی,نمک ها بدون استاندارد


 اخبار اجتماعی  -  47 میلیون ایرانی غذای ناسالم می خورند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمک های تقلبی از دریاچه های ارومیه و قم وارد بازار شده، افزود: 47 میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می کنند.

به گزارش ایرنا، دکتر «علی اکبر سیاری» روز چهارشنبه در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک افزود: مصرف غذای ناسالم به معنای کم مصرف کردن میوه و سبزی، و زیاد مصرف کردن چربی، شکر و نمک است.

وی خاطرنشان کرد: ایرانی ها روزانه بطور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند، در حالیکه باید کمتر از پنج گرم و افراد بالای 50 سال سه گرم نمک در روز مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر مصرف زیاد نمک، مردم باید مراقب باشند تا از نمک های تقلبی استفاده نکنند.

سیاری افزود: یک نوع از نمک ها بدون استاندارد به صورت قاچاق و فله ای عرضه می شود و انواع دیگر نمک های تقلبی به نام نمک دریا، از دریاچه های ارومیه و قم وارد بازار شده در حالیکه نمک های دریا عوارض خطرناکی برای بدن دارند.

وی از مردم خواست مراقب کلاهبرداری افراد سودجو درباره نمک باشند و تاکید کرد: بسیاری از مواد طبیعی مانند نمک دریا، دارای عارضه بوده و نباید بگوییم هر چه از طبیعت آمده خوب است.


 اخباراجتماعی  -  ایرنا