اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

46 بند اضافه و 115 حكم حذف شد/ بودجه را چه كسی می‌نویسد؟



46 بند اضافه و 115 حكم حذف شد/ بودجه را چه كسی می‌نویسد؟

بودجه در نظام اقتصادی كشورها، آئینه تمام‌نمای فعالیتهای دولت اعم از بخش عمومی و شرکتهای دولتی است. از این رو هرگونه تغییر و تحول هر چند جزئی در بودجه تاثیر گسترده‌ای در متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تورم، بیکاری و رشد اقتصادی می‌تواند داشته و برای مدتهای طولانی سیستم مدیریتی را درگیر مشكلاتی ناخواسته كند.

 

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی طی بررسی لایحه بودجه 91 در اتفاقی بی‌سابقه تاكنون اقدام به افزودن 46 بند و حذف 115 حكم در این لایحه كرده است. این اقدام كم‌نظیر كه مجلس در بخش‌هایی جزء به جزء پیشنهادات و مصوبه‌های جدید داشته است و شاكله لایحه پیشنهادی دولت را آن‌هم در موارد كلیدی مانند هدفمندی یارانه‌ها یا افزایش حقوق‌ها و مسائلی از این دست با تغییرات اساسی تحویل داده است، این سوال را به ذهن متبادر می‌كند كه آیا وظیفه مجلس شورای اسلامی اساسا بودجه‌نویسی است یا باید لایحه پیشنهادی دولت را با اسناد بالادستی تطبیق داده و در نهایت تصویب كند؟ و آیا دولت به عنوان مجری قوانین باید مصوبه‌ای را اجرا كند كه اساسا با پیشنهاد اولیه‌اش تفاوت‌های اساسی دارد؟

 

از سوی دیگر بودجه در کشوری چون ایران که اولا وابسته به درآمدهای حاصل از صادرات نفت است و از سوی دیگر بخش اعظم اقتصاد منطبق بر اهداف دولتهاست، اگر دولتی به دنبال فقرزدایی است، شاهراه آن بودجه است و اگر دولتی به فکر رفاه و رشد اقتصادی است، چاره‌ای ندارد جز توجه جدی و عمیق به بودجه. از این رو قانون بودجه مبنایی حیاتی محسوب می‌شود و تغییرات بنیادین در این سند می‌تواند اجراكنندگان را به مشكلات دامنگیر دچار كند. با توجه به این مطالب و درنظر گرفتن دغدغه‌های اقتصادی دولت‌ها باید گفت بودجه و نظام بودجه‌ریزی از ارکان اصلی تحقق شعارها و برنامه‌هاست و انتظارات مردم نیز بر اساس بودجه‌ تدوین شده شكل می‌گیرد.

 

در این زمینه سالهاست كارشناسان بر این باورند كه باید روال بودجه‌نویسی در ایران اصلاح شود. امروزه در بسیاری از اقتصادهای مدرن، نقش دولت به عنوان عامل تنظیم‌کننده از هر زمان دیگر وسیع‌تر و پیچیده‌تر شده و دامنه آن فراتر رفته است. پیش نیاز طرح و تدوین مقررات موثر این است که مقررات با توانایی‌های کارگزاران دولتی اجراکننده و همچنین با درجه پیشرفت بازار سازگار باشد كه در غیر این صورت دولت نمی‌تواند پاسخگوی بودجه‌ای باشد كه مرجعی دیگر تغییرات شگرفی در آن ایجاد كرده است.

 

براساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه کل کشور، برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی‌ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل سیاست‌ها و به هدف‌های قانونی کشور بوده و از 3 قسمت بودجه عمومی، بودجه شرکت‌های دولتی و بودجه سایر مؤسسات تشکیل شده است.

 

در اصل پنجاه و دوم قانون اساسی که مهم‏ترین سند فرادستی نظام محسوب می‏‌شود، تصریح شده که بودجه‏ سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می‏‌شود، از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‏‌شود، هم‏چنین در این اصل تأکید شده است که هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود. لذا آنچه در قانون اساسی به عنوان مهم‏ترین سند فرادستی نظام، درخصوص بودجه تصریح شده، این است که لزوما تهیه بودجه کل کشور از سوی دولت صورت گیرد. به عبارت دیگر، در برابر الزاماتی هم‌چون تهیه بودجه در دولت و تصویب آن در مجلس، قانون اساسی، ترتیب، تهیه و نحوه رسیدگی را به قوانین و مقررات مربوط محول می‌كند.

 

به گزارش ایسنا، با عنایت به اینکه قوه مقننه نیز در کنار سایر قوا در نظام جمهوری اسلامی طبق اصل پنجاه‌و‌هفتم زیر نظر مقام معظم رهبری بوده و در چارچوب سیاست‏های کلی نظام اقدام به وضع قانون می‌كند، لذا چگونگی ساختار بودجه ضوابط تهیه و تصویب آن نیز متاثر از سیاست‏های کلی نظام خواهد بود و تغییراتی كه مجلس در این لایحه حیاتی اعمال می‌كند، نباید تحقق اهداف بلندمدتی چون سند چشم‌انداز و برنامه توسعه را تحت تاثیر قرار دهد و نه تنها یك سال، بلكه چند سال آینده نیز كشور را درگیر مشكلات كند.

 

با توجه به تغییر و تحولات اعمال شده از سوی مجلس در لایحه بودجه 91، باید دید این تغییرات منتج به چه نتیجه‌ای می‌شود و آیا ثمرات بلندمدتی برای كشور خواهد داشت، یا اینكه این تغییرات بر مبنایی دیگر صورت گرفته است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
حرف اضافه قسمت 46

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله رفسنجانی: باید وابستگی بودجه به در آمد نفت حذف می شد، اما بیشتر شد



 

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی , مجمع تشخیص مصلحت , نفت

 

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از تشکّل‌های کارگری و اعضای خانه کارگر به مناسبت سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی، کارگران را سهامداران اصلی انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به نقش غیرقابل انکار این قشر عزیز در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: کارگران همان‌گونه که در تولید و ارتزاق مردم نقشی اساسی ایفا کرده‌اند، در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و نظام اسلامی نیز ایثارگرانه حضور یافتند و ضربه نهایی را با بستن شیرهای نفت بر روی استکبار و رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی وارد کردند.

به گزارش انتخاب،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نقش قشر کارگر در بعد از انقلاب اسلامی در عرصه‌های دفاع مقدس، سازندگی و پیشرفت و تولید اشاره و تصریح کرد: این تولیدگران نجیب، متدین و زحمتکش همواره در مقاطع گوناگون و حساس کشور احساس وظیفه کرده‌اند و چشم‌داشتی هم جز سعادت و آبادانی ایران عزیز نداشته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مشکلات واحدهای تولیدی و تولیدگران اشاره کرد و آنان را نیازمند حمایت جدّی مسئولین کشور خواند و افزود: تولید، صنعت و کشاورزی کشور در حال حاضر از کمبود تسهیلات و نقدینگی، مواد اولیه، قیمت‌گذاری‌های مصنوعی و تحمیلی رنج می‌برد، به‌گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر لزوم کاهش سالیانه 10 درصدی وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، گفت: بنا بر این بوده که در سال آخر برنامه پنج ساله پنجم، وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی حذف و کشور با درآمدهای مالیاتی، عوارض و تولید و سایر درآمدها اداره شود که نه تنها این امر تحقق نیافته، بلکه وابستگی به نفت بیش از گذشته نیز شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نفت و منابع زیرزمینی کشور را سرمایه ملّی و متعلق به نسل فعلی و آیندگان خواند و با اشاره به درآمدهای بالای نفتی کشور در سالیان اخیر گفت: اگر ما نتوانیم به اندازه هر یک دلار درآمد نفتی و استفاده از ثروت‌های زیرزمینی به همان اندازه در روی زمین تولید ثروت و سرمایه کنیم به فرزندان و آیندگان کشور ستم کرده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر لزوم استفاده صحیح و کارشناسانه از سرمایه‌ها و منابع کشور تصریح کرد: اطمینان دارم که اگر سرمایه‌ها درست و کارشناسانه به کار گرفته شود، بیکار در کشور نخواهیم داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه در آستانه 33 سالگی انقلاب مردم وفادار و متدین ایران انتظار تحقق کامل آرمان‌های انقلاب اسلامی را دارند، تأکید کرد: امیدواریم خداوند به برکت خون شهیدان و ایثارگران، توفیق حرکت در مسیر صحیح و آرمان‌های امام راحل و آنچه استحقاق ملت بزرگ ایران است را به همه ما عطا بفرماید.../انتخاب