اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 چالش روحانی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری/ آیا او اولین رئیس جمهور تک دوره ای خواهد بود؟!



تقابل روحانی و پوپولیست ها در انتخابات سال آینده، تکرار ماجرای معروف "نقش مار و نوشته مار" خواهد بود. نقاش مار، امیدوار به جهالت مردم خواهد بود و نویسنده مار، دلبسته سوادشان.

جریان مخالف روحانی که از نیمه سال 92 ، قدرت قوه مجریه را از دست داده است، از همان روز نخست، هدف خود را تعریف کرد: "تبدیل حسن روحانی به اولین رئیس جمهور یک دوره ای ایران" .

برای آنها بسیار سخت است که چهار سال دیگر را بیرون از دولت بمانند و چشم به انتخابات سال 1400 بدوزند؛ آنها دولت را می خواهند، هر چه زودتر و در سال 1396.

روحانی برای حضور و پیروزی در انتخابات سال آینده، کار سختی را پیش رو دارد و واقعاً نمی توان گفت که او نیز همانند رؤسای جمهور قبلی و به سنت مألوف، برای بار دوم رئیس جمهور خواهد شد یا خیر؟

روحانی در انتخابات آتی چند چالش جدی پیش رو دارد:
1 - روحانی، برنامه های دولتش را بر اساس یک اولویت بندی منطقی پیش می برد. او و تیمش می دانند که گره عمده اقتصاد کشور در شرایط حاضر، تحریم هایی هستند که به دلیل برنامه هسته ای ایران، به طور ظالمانه وضع شده اند. بنابراین، او بلافاصله بعد از به دست گرفتن قدرت، بدون فوت وقت، مذاکرات هسته ای را دنبال کرد و با برجام، به فرجام رساند تا ایران، اولین کشوری در جهان باشد که بدون آن که مصوبات شورای امنیت را اجرا کرده باشد، صرفاً با مذاکره، آنها را باطل کرده است.

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,روحانی

البته نظام، به دولت اجازه داده بود صرفاً در چارچوب برنامه هسته ای مذاکره کند و لذا تحریم هایی که از سال های اول انقلاب علیه ایران وضع شده بود، همچنان باقی است چرا که دولت اجازه نداشت درباره آنها که ناظر به مباحث حقوق بشر و برنامه های تسلیحاتی ایران است، گفت و گویی انجام دهد.

اینک، روند لغو تحریم های هسته ای آغاز شده است و قاعدتاً تکمیل این پروسه و عادی شدن وضعیت، بسیار زمان‌بر است(از زمان سقوط صدام تا لغو تحریم های سازمان ملل 10 سال طول کشید).این وضعیت کاملاً هم طبیعی است زیرا "از بین بردن"، به لحظه ای است و "ساختن"، به "سالیان": چه انهدام و بازسازی یک خانه و چه تخریب اقتصاد یک کشور و سپس بازسازی آن.

مشکل روحانی این است که نمی توان در اقتصاد "معجزه" کرد و تمام آثار مخرب تحریم ها و سوء مدیریت های گذشته را در کوتاه مدت رفع و رجوع نمود.

بنابراین، رسیدن آثار لغو تدریجی تحریم ها به سفره مردم، زمان‌بر است. اقشار آگاه جامعه، این نکته را می دانند ولی بسیاری از مردم به ویژه در طبقات کم درآمد، واقف بر این ظرائف نیستند و تصور می کنند که معنای لغو تحریم ها، ارزانی و فراوانی فوری است(!) کما این که بعد از توافق هسته ای، برخی در جشن خیابانی، در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر، اسکناس  هزار تومانی داشتند، بدین معنا که با این توافق هر دلار، هزار تومان خواهد شد!

این واقعیت که "بازسازی اقتصاد ایران پروسه ای زمان‌بر است"، دستاویز خوبی برای جریان مخالف روحانی است تا بتوانند با عوامفریبی، تمام آنچه روحانی برای اقتصاد ایران به عنوان کارهای زیربنایی انجام داده را بیهوده جلوه دهند و به مردم القا کنند که روحانی کاری برای معیشت مردم انجام نداده است.

2 - جریان مخالف روحانی نشان داده است که استاد عملیات پوپولیستی است. لذا در برابر روحانی که از عملکرد اقتصادی اش به استناد اقدامات زیربنایی و ماندگاری مانند لغو تحریم ها، افزایش سهم ایران در میدان های مشترک نفتی و گازی، گشایش مجدد سوئیفت، آغاز حرکت سرمایه گذاران به ایران و ...دفاع خواهد کرد، پوپولیست ها می توانند با شعارهای هیجانی و وعده هایی مانند افزایش مبلغ یارانه ها و نظایر این، طبقات محروم و نیز ناآشنایان به مباحث جدی اقتصادی را جذب خود کنند.

خوب یادمان هست که احمدی نژاد وقتی آغاز اجرای طرح یارانه نقدی را اعلام می کرد، چگونه برای مردم در تلویزیون عددسازی کرد و گفت که اگر 20 هزار تومان از مبلغ یارانه کودکان تان را پس انداز کنید،بعد از 15 سال، 50 الی 100 میلیون تومان، پول خواهید داشت و بسیاری حتی یک محاسبه هم نکردند که ببینند چه دروغ بزرگی به آنها گفته می شود.

تقابل روحانی و پوپولیست ها در انتخابات سال آینده، تکرار ماجرای معروف "نقش مار و نوشته مار" خواهد بود. نقاش مار، امیدوار به جهالت مردم خواهد بود و نویسنده مار، دلبسته سوادشان.

3 - مخالفان افراط گرای دولت روحانی - و نه رقبای کلاسیک که اصولگرایان اصیل و سنتی هستند - در "دروغ‌بافی و عملیات روانی منطبق بر آن"، استاد تمام عیارند. آنها نه "یک کلاغ چهل کلاغ" نمی کنند،که "صفرکلاغ چهل کلاغ" می کنند و بر اساس دروغ های خود ساخته، تحلیل و تفسیر و مصاحبه و گزارش می سازند و به مدد رسانه های گسترده ای که در اختیار دارند، سعی می کنند، افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار دهند.

تقابل با حجم عظیم عملیات روانی که احتمالاً با بزرگترین نوع آن در ماه های منتهی به انتخابات آتی مواجه خواهیم شد، کار را بر روحانی و تیمش سخت خواهد کرد به ویژه آن که طرف مقابل، پایبند اخلاقیات هم نیست.

4 - چالش جدی دیگر روحانی، افزایش کارشکنی ها در سال آخر ریاست جمهوری اوست تا چهره ای ناکارآمد از دولت او نزد افکار عمومی ترسیم کنند و آرایش را بشکنند. این وضعیت وقتی جدی تر جلوه می کند که بدانیم بسیاری از نهادهای قدرت، از ریاست جمهوری روحانی رضایت ندارند و آرزومند آنند که فردی مانند سعید جلیلی، عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد. یک ایران تحت تحریم با ریاست جمهوری جلیلی، برای آنها بسیار خوشایندتر از یک ایران رو به رشد با ریاست جمهوری روحانی است.


 اخبار سیاسی -  عصر  ایران /جعفر محمدی


ویدیو مرتبط :
حضور رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم 24 خرداد سال آینده برگزار می‌شود





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اولین اطلاعیه ستاد انتخابات كشور صادر شد

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم 24 خرداد سال آینده برگزار می‌شود

ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد كه انتخابات اولین میاندوره ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه برای انتخاب 4 نماینده همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه بیست وچهارم خرداد ماه سال یكهزارو سیصدو نود و دو (24 /3/ 1392) برگزار می شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن اطلاعیه ستاد انتخابات كشور به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (1)

ستاد انتخابات كشور

به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند انتخابات اولین میاندوره ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه برای انتخاب 4 نماینده همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه بیست وچهارم خرداد ماه سال یكهزارو سیصدو نود و دو (24 /3/ 1392) برگزار می گردد.

اسامی حوزه های انتخابیه وتعداد نماینده مورد نیاز هریك ، عبارتند از:

1- دماوند وفیروزكوه - یك نماینده

2- ایلام ، ایوان ، شیروان و چرداول ،مهران و ملكشاهی- یك نماینده

3- تویسركان- یك نماینده

4- تنكابن، رامسر و عباس آباد - یك نماینده

داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی می توانند از روز شنبه 17 /1/ 92 لغایت روز جمعه 23 /1/ 92 جمعاً به مدت 7 روز در وقت اداری به فرمانداری های مراكز حوزه انتخابیه یادشده یا وزارت كشور و درخارج ازكشور به سفارتخانه ، كنسولگری و یا نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران ، مراجعه و ثبت نام نمایند.

ضمناً به استناد بند ((الف)) ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، اشخاص زیر از داوطلب شدن درحوزه های انتخابیه سراسر كشور محرومند ، مگر اینكه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:

1- رئیس جمهور و معاونین و مشاورین وی .

2- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین وی .

3- مشاورین معاونین رئیس جمهور .

4- رؤسای دفاتر سران سه قوه .

5- وزرا و سرپرستان وزارتخانه ها .

6- معاونین و مشاورین وزرا .

7- مـدیران كل و سرپرستان ادارات كل وزارتخانه ها و مدیران كل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا .

8- اعضای شورای نگهبان و هیأت مركزی نظارت بر انتخابات .

9- رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی .

10- رئیس دیوان عالی كشور و معاونین و مشاورین وی .

11- دادستان كل كشور و معاونین و مشاورین وی .

12- رئیس دیوان عدالت اداری و معاونین و مشاورین وی .

13- رئیس سازمان بازرسی كل كشور و معاونین و مشاورین وی .

14- رؤسا و سرپرستان سازمانها و ادارات كل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونین آنان در سراسر كشور .

15- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی .

16- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی .

17- استانداران .

18- معاونین و مشاورین استانداران .

19- فرمانداران .

20- بخشداران .

21- شهرداران و رؤسای مناطق شهرداری .

22- رؤسا و سرپرستان سازمانهای دولتی .

23- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی .

24- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانكها .

25- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شركتهای دولتی و وابسته به دولت كه حیطه وظایف و اختیارات آنها به كل كشور تسری دارد .

26- رئیس كل بانك مركزی ایران و معاونین و مشاورین وی .

27- رؤسـا و سـرپرستـان بنیادهای ( مستضعفان ، شهید ، 15 خرداد ، مسكن ) ، كمیته امداد امام خمینی (ره) ، نهضت سواد آموزی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حكومتی و رؤسای اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون ، معاونین و مشاورین آنان .

28- شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات .

بر اساس بند ((ب )) همین ماده نیز اشخاص زیر از داوطلب شدن درحوزه انتخابیه قلمرو ماموریت خود محرومند مگر اینكه شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء‌نموده وبه هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:

1- ائمه جمعه دائمی .

2- قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستانها و استانها .

3- مدیران كل و سرپرستان دفاتر و ادارات كل استانها و معاونین آنان .

4- مدیران كل و سرپرستان دفاتر و ادارات كل استانداریها و معاونین آنان .

5- رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونین آنان در استان و شهرستان .

6- رؤسا و سرپرستان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی و رؤسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها .

7- اعضای هـیأت مـدیـره و مـدیـران عـامـل شـركتهـای دولـتی و وابـسته به دولت در استان و شهرستان .

8- سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانكها در استان و شهرستان .

9- سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مركز استان و شهرستان ها .

10- مدیران مراكز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران .

11- اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا .

به موجب بند ((ج)) ماده 29 نیز اعضای هیاتهای اجرایی و ناظرین شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسئولیت خود ، از داوطلب شدن محروم شده اند .كلیه مقامات دارای عناوین همطراز با عناوین مذكور در بندهای (الف)و (ب) مشمول این ماده می باشند .تشخیص همطرازی با معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهورمی باشد.

به استناد تبصره 2 ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، كسانی كه طبق قوانین استخدامی و یا تعهد خدمت ، استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسئولین مربوطه باشد ، قبول استعفا شرط است . همچنین استعفای پرسنل نیروهای مسلح منوط به قبول فرماندهی كل قوا می باشد .

طبق تبصره 4 همین ماده ، جایگزین فرد مستعفی باید از سوی مراجع ذیصلاح بالاتر ، حداكثر به مدت یك ماه بطور رسمی معرفی شود وفرد مستعفی در آن حوزه مسئولیتی نداشته باشد.

ضمناًٌ حسب تبصره5 ماده مذكور ، هریك از مسئولین استانی و شهرستانی نظیررئیس ستاد اقامه نماز و رئیس ستاد امربه معروف ونهی از منكر مشمول حكم فوق ( استعفاء‌) می گردند.همچنین به هنگام ثبت نام ، ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء‌وعدم اشتغال در پست و مقام ومشاغل یاد شده در بندهای (الف) و (ب) و تبصره 5 این ماده ، شش ماه قبل از ثبت نام الزامی است .

با توجه به موارد فوق ، آخرین فرصت جهت قبول استعفاء‌ داوطلبان حائز شرایط انتخابات اولین میاندوره ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 17 /7/ 1391 می باشد و قبول استعفاء‌ بعد از مدت تعیین شده جهت ثبت نام و اعلام داوطلبی مورد پذیرش مراكز ثبت نام نمی باشد./ایسنا