اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

38میلیون نفرسود سهام عدالت دریافت نکرده اند



 

 

38 میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت نکرده اند

 

در حالی كه دعوتنامه سهام عدالت برای 43میلیون نفر از مشمولان دریافت این سهام، ارسال و اطلاعات 37 میلیون نفر از آنها ثبت نهایی شده است، سود سهام عدالت تاكنون تنها به 5.15 میلیون نفر پرداخت شده است.

واگذاری سهام عدالت به منظور تحت پوشش قرار دادن شش دهك جامعه شامل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان فاقد شغل و درآمد، روستاییان و عشایر، كاركنان شاغل در دستگاههای اجرایی و بازنشستگان كشوری ، لشگری و تامین اجتماعی، خانواده ایثارگران، زنان سرپرست خانوار، كارگران فصلی، طلاب، خدام مساجد، قالیبافان، فعالان قرآنی، تاكسی‌رانان و اتوبوس‌رانان شهری و برخی دیگر عناوین از این دست در دستور كار قرار گرفت.

مرحله نخست توزیع سود سهام عدالت از سال 87 برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آغاز و پس از آن تا كنون در چهار مرحله ادامه یافته است. به طوری كه طی این مراحل، 15 میلیون و 467 هزار و 587 نفر از مشمولان، دست كم یك مرتبه سود سالانه سهام خود را دریافت كرده‌اند.

در عین حال طی دو مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت، بیش از 97درصد سود به سهام‌داران پرداخت شده است. اما از آنجا كه درصد تقسیم سود طی دوره‌های سوم و چهارم پرداخت با كاهش مواجه و به ترتیب 53.88 و 41.86 درصد بوده است، در هر مرحله پرداخت سود بر جمعیت سهام‌دارانی كه مطالبات معوقه دارند افزوده شده است.

بر این اساس، بدون درنظرگرفتن مطالبات قریب به 22 میلیون نفر از مشمولان شناسایی شده سهام عدالت كه هنوز برگه سهام خود را دریافت نكرده‌اند، دست بالغ بر 953 هزار و 167 نفر از اقشاری كه می‌بایست طی چهار مرحله گذشته سود سهام خود را دریافت كنند نیز، هنوز از سود سهام عدالت كوتاه است.

به طوری كه 117هزار و 621 نفر از این افراد مددجویان كمیته امداد و بهزیستی، 38هزار و 756 نفر عشایر و روستاییان مشمول، 365هزار و 945 نفر كاركنان آموزش و پرورش و نیز 430هزار و 845 نفر بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی هستند.

گفتنی است طی چهار مرحله پرداخت سود سهام عدالت بالغ بر 970میلیارد و 806میلیون تومان سود میان بیش از 15 میلیون نفر توزیع شده است.

همچنین یكی از مهمترین مشكلات حال حاضر سهام عدالت، عدم پرداخت سود معوقه سهام گروه‌های نخست سهام‌داران عدالت است كه هنوز موفق به دریافت سود مربوط به سال 88 خود نشده‌اند.

به نظر می‌رسد از آنجا كه سهام عدالت با هدف افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند در میان گروه‌های مشمول توزیع می‌شود، می‌بایست روندی كاملا عادلانه بر توزیع سود این سهام حاكم باشد. به طوری كه اولا هیچ یك از اعضای اقشار مشمول در هر مرحله نسبت به دیگری برتری نداشته و سود سهام میان همه مشمولان هر گروه به طور همزمان توزیع شود؛ ثانیا سود معوقه اقشاری كه به دلیل استحقاق بیشتر، زودتر از سهام عدالت برخوردار شدند میان آنها توزیع شود و این موضوع به پرداخت مرحله دوم سود سهام كسانی كه اخیرا به جمع سهام‌داران پیوسته‌آند موكول نشود.


ویدیو مرتبط :
پرونده ی سهام عدالت به کجا ها رسیده و عاقبت سهام عدالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر اقتصاد: جامانده‌ها به زودی سهام عدالت دریافت می‌كنند



 

 

 

جامانده‌ها به زودی سهام عدالت دریافت می‌كنند

 

تهران- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده،جامانده هایدریافت سهام عدالت به زودی سهام خود را دریافت می كنند .

 

'پیمان نوری' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با استناد اطلاعات مركز آمار گفت : حدود 75 میلیون نفر جمعیت دركشورزندگی می كنند وقرار است با برگزاری نشست مشترك وزارت امور اقتصادی و دارایی با مسئولان استانی تصمیماتی برای جامانده های سهام عدالت گرفته شود..

 

وی ادامه داد:تاكنون 43 میلیون دعوتنامه و بیش از 37 میلیون سهم در راستای سهام عدالت توزیع شده و در سال 90 فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم دراین حوزه انجام شود .

 

نوری افزود: براین اساس اقشار مختلف جامعه كه دارای سهام عدالت هستند علاوه بر دریافت اطلاعات مناسب از ارزش سهام آگاهی كاملی درباره انتفاع فردی و همچنین نحوه به كارگیری این سهام در شكوفایی اقتصاد خانوار و اقتصاد كلان پیدا كنند.

 

وی با بیان آنكه، سرمایه های خرد می تواند منشا مناسبی برای شكوفایی اقتصاد كشور باشد، افزود: نزدیك به 50 درصد از واگذاری ها در سال های گذشته در قالب سهام عدالت بوده كه خود از بارزترین واگذاری‌ها به بخش خصوصی (آحاد جامعه) محسوب می‌شود.

نوری تصریح كرد: دارندگان سهام عدالت باید اطلاعات مناسبی را در خصوص تاثیر سهامشان در شكوفایی اقتصاد كشور داشته باشند و برای دستیابی به این هدف در سال آینده سازمان خصوصی سازی به صورت جدی فعال خواهد بود.

 

** امكان خرید و فروش سهام عدالت

 

رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به پرسشی در خصوص فروش سهام عدالت نیز گفت: به جز ارزش سهام دو دهك اول كه مشمول 50درصد تخفیف می شوند ارزش سهام مابقی دهك ها باید از محل سود آوری و بازدهی تهاتر شود.

 

وی با بیان اینكه ‌ تا زمانی كه این تهاتر انجام نشده سهام در وثیقه است و قابلیت خرید و فروش ندارد ، ادامه داد: این سهام تنها در زمانی قابلیت خرید و فروش می یابد كه یا از محل سود تهاتر شده باشد و یا اینكه با پرداخت وجه آن سهام آزاد شود.

 

نوری با تاكید بر ارزش این سهام به دارندگان آن ،‌گفت: برخی افراد سود جو این سهام را با رقمی ناچیز به صورت وكالتی و یا سایر شیوه‌ها خریداری می‌كنند كه همگی خلاف قانون است و سهامداران این سهام باید مراقب باشند.

 

** توزیع سهام عدالت كارگران ساختمانی تا پایان سال

 

معاون وزیر اقتصاد از عرضه سهام عدالت به كارگران ساختمانی تا پایان سال خبر داد و اظهارداشت: میزان سود سهامی كه در مراحل بعدی پرداخت می شود بستگی به رقم و سود شركت هایی دارد كه سهام آنها واگذار شده است.

 

وی افزود: هر چند كار توزیع و واگذاری سهام عدالت در حجم اصلی آن در سال آینده پایان می یابد،اما فرآیند آن از نظر سازمان خصوصی سازی پایان نمی‌یابد ./ایرنا