اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

3 هزار تروریست اروپایی در عراق و سوریه


هماهنگ کننده اروپایی مبارزه با تروریسم اعلام کرد: حدود سه هزار اروپایی در قالب گروه های تروریستی در عراق و سوریه فعالیت می کنند.

خبرگزاری ایرنا: هماهنگ کننده اروپایی مبارزه با تروریسم اعلام کرد: حدود سه هزار اروپایی در قالب گروه های تروریستی در عراق و سوریه فعالیت می کنند.

نشریه فرانسوی زبان 'لوتان' سوئیس نوشت؛ 'ژیل دو کرشوو' (Gilles de Kerchove) هماهنگ کننده اروپایی مبارزه با تروریسم که پیشتر در ماه ژوییه (تیر - مرداد) از فعالیت دوهزار اروپایی در گروه های تروریستی در عراق و سوریه سخن گفته بود، این بار این تعداد را سه هزار نفر اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به این که امکان دارد افزایش شمار اروپاییان به دلیل پیشروی گروه 'داعش' در عراق باشد، افزود: بیشتر این افراد از فرانسه، انگلیس، آلمان، بلژیک، هلند، سوئد و دانمارک به عراق و سوریه رفته اند. همچنین تعداد اندکی از اتباع اسپانیا، ایتالیا، ایرلند و اتریش نیز به گروه های تروریستی پیوسته اند.

کرشوو با اشاره به این که 20 تا 30 درصد این افراد به کشورهای مبدا باز می گردند، گفت: چالش اصلی دولت ها در قبال این افراد برآورد میزان خطری است که این افراد برای کشور خود دارند و نیز یافتن راه های مقابله با آن است.

پیشتر 'برنار کزنوو' وزیر کشور فرانسه اعلام کرده بود نزدیک به یک هزار شهروند فرانسوی در قالب گروه های تندرو در سوریه و عراق به سر می برند.

روزنامه بلژیکی 'لِکو' نیز هفته گذشته گزارش داد: حدود 400 شهروند بلژیکی در میان شبه نظامیان افراطی در سوریه فعال هستند واز این تعداد 90 نفر به این کشور بازگشته اند.

کشورهای اروپایی امروز در حالی تدابیر امنیتی ویژه برای مواجهه با تروریست های غربی بازگشته از عراق و سوریه در پیش گرفته اند که در آغاز ناآرامنی های سوریه از گروه های مسلح مخالف دولت 'بشار اسد' حمایت می کردند.


ویدیو مرتبط :
سوریه : کشته شدن تروریست های اروپایی در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میرمحمودموسوی:آیا شصت هزار نفری که در سوریه کشته شده اند، همگی تروریست بوده اند؟



تهران در برخورد با آنکارا درایت به خرج دهد

ترکیه، بزرگ ترین رقیب منطقه ای ایران

دیپلماسی ایرانی: سخنان میرمحمودموسوی تحلیل گر مسائل ترکیه در بخش پرسش و پاسخ نشست ایران و ترکیه، فرصت ها و چالش همسایگی:

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اعتقاد شخصی بنده این است که ما در مورد دعوای شیعه و سنی دچار توهم توطئه هستیم. با توجه به اشرافی که بر بحث شیعه و سنی در منطقه دارم، باید بگویم که تمام مسائل مربوط به بحث شیعه و سنی مربوط به بحث افراط گرایی برخی از شیعیان، افراط گرایی برخی از سنی ها و سیاست های پوپولیستی حاکمیت ها است.

اگر تبلیغاتی هم در این خصوص انجام می شود، تنها در جهت تحمیق مردم است. اگر به داخل کشور به وضع اهل تسنن نگاه کنیم خواهیم دید که وضعیت مناسب نیست. بنابراین باید توجه داشت که دچار این توهم توطئه نشویم.

او در ادامه با اشاره به موضوع مقاومت گفت: ایران موضوع مقاومت را محور نه تنها سیاست خارجی بلکه تمام سیاست های خود قرار داده ایم. این مسئله جای تامل دارد. می توان این مسئله را دوباره مورد بررسی قرار داد و پرسید چگونه است که محور مقاومت تمام سیاست های ما را تحت تاثیر قرار داده است؟ بعید نیست با بررسی مجدد باز هم به همین نتیجه ای برسیم که حالا رسیده ایم. اما باید اجازه داد در این مورد بحث شود.

مضاف بر این که این سوال وجود دارد که آیا محور مقاومتی که از ایران و عراق شروع می شود و به لبنان ختم می شود، تنها شامل شیعیان است؟ در حالی که تنها چسب بندی شیعه در این منطقه حماس و حزب الله است. بنابراین باز هم در این استراتژی جای تامل وجود دارد. آیا به شعار وحدت شیعه و سنی که سر داده ایم، عمل هم کرده ایم؟ می توان به این جریان مقاومت چند جریان اهل تسنن را نیز اضافه کرد.

کار دیپلماسی این است که نتوانسته ایم انجام دهیم. این که ترکیه به طارق الهاشمی پناه داده است، بعد از این رخ داده که ما پیوندهای خود را با بغداد شیعه محکم کرده ایم. به طرف های دیگر هم حق دهیم که در جهت تامین منافع خود حرکت کنند. چگونه انتظار داریم که ما در جهت منافع شیعه هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم اما دیگران این اجازه را نداشته باشند که در جهت منافع خود حرکت کنند؟

میرمحمود موسوی ضمن ابراز نگرانی در مورد اعلام استقلال کردستان در هفته ها یا ماه های آینده گفت در این صورت دعوا میان بغداد و اقلیم کردستان آغاز خواهد شد؛ دو طرف در حال حاضر با پنجاه هزار نیرو در مقابل یک دیگر صف آرایی کرده اند.

اگر این جنگ سر بگیرد، در مورد تداوم محور مقاومت تردید های جدی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر متاسفانه فضای بحث بر سر این گونه مسائل مهیا نیست. دفاع از کرامت انسانی در فلسطین از روزهای اول انقلاب اسلامی و از سال 1342 جزئی از هویت ما بوده است. اما آیا کرامت انسانی تنها به فلسطینیان تعلق دارد؟

مدیرکل سابق آسیای غربی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت آن چه در سوریه در چند ماه اول منجر به ایجاد حرکت شد، واقعا شیطنت های خارجی بود؟ آیا شصت هزار نفری که در سوریه کشته شده اند، همگی تروریست بوده اند؟ مگر می شود که در کشوری شصت هزار نفر تروریست وجود داشته باشد؟ درست است که القاعده جذب شده و امریکا و قطر و عربستان در بحران سوریه دخالت دارند، اما این سوال وجود دارد که روسیه و چین و برخی کشورهای دیگر در این بحران دخالت ندارند؟

او در جمع بندی گفت من معتقدم بزرگترین رقیب آینده ما در منطقه نه عربستان است و نه هیچ کشور دیگری، بلکه ترکیه است. ترکیه ظرفیت های بسیار خوبی دارد و در زمینه اقتصادی نیز بسیار موفق ظاهر شده است. فراموش نکنیم که از سال 2008 به این سو که رکود اقتصادی دنیا را به لرزه انداخت، اقتصاد ترکیه توانسته با رشد هشت و نه درصد به اولین اقتصاد اروپا تبدیل شود.

این ظرفیتی است که ما با آن همکاری و همراهی نمی کنیم. آن چه عده ای می کنند این است که عده ای با خواندن دو مقاله در مورد ترکیه، شروع به فحاشی به حاکمیت این کشور می کنند. میرمحمود موسوی گفت نباید موضع سیاسی کشور را از رسانه های دیگر گرفت. موضع روی منافع سوار می شود نه روی تبلیغات. متاسفانه در کشور این مسئله رواج پیدا کرده که خودمان تبلیغ می کنیم و خودمان نیز به دنبال این تبلیغات راه می افتیم و فکر می کنیم این دیپلماسی است.

در حالی که این خطاست. او گفت با توجه به همسایگی ترکیه با ایران و ظرفیت های این کشور، منافع ایران ایجاب می کند که با این ترکیه بهتر از این رفتار کنیم. درست است که ترکیه عضو ناتو و دوست غرب است اما به هیچ وجه نه نوکر امریکا است و نه نوکر اسرائیل. ترکیه حتی در زمان حکومت ارتش هم نوکر امریکا نبوده است. بنابراین نباید بر این موضوعات تکیه کرد و سیاست کشور را بر این مسائل بنا کرد.

وی در مورد افتتاح دفتر طالبان در ترکیه گفت:  این اقدام به این دلیل است که ترکیه می خواهد در منطقه فعال باشد. این ضعف ما است که چهارمین اجلاس ترکیه با افغانستان و پاکستان برگزار شده و ایران در آن شرکت ندارد. این ضعف دیپلماسی ما است که کشورهای این سو و آن سوی مرزهای ایران با یکدیگر جلسه دارند در حالی که ما در آن شرکت نداریم و با چاوز جلسه داریم./دیپلماسی ایرانی