اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

27 هزار ایرانی چگونه به ایدز مبتلا شدند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,تفکیک جنسیت مبتلایان و علل ابتلا به HIV

 

 اخبار اجتماعی - 27 هزار ایرانی چگونه به ایدز مبتلا شدند؟

  آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشورمان را بر اساس جنس، علت ابتلا و میزان رشد این بیماری در سال‌های اخیر، در این اینفوگرافیک ببینید.

حالا دیگر نامش برای همه آشناست. از کوچکترها گرفته تا بزرگترها، از ساکنان شهرهای بزرگ تا شهرهای کوچکتر و تحصیلکرده‌ها و غیرتحصیلکرده‌ها، تقریبا همه می‌دانند یک بیماری وجود دارد به نام "ایدز" که باید مراقب بود دچارش نشد؛ اما در عین حال آن چیزی را که نمی‌دانند این است که چطور باید مراقب بود.

بسیاری از خانواده‌ها خودشان اطلاعات کمی در این زمینه دارند یا اگر هم اطلاعاتی داشته باشند، ترجیح می‌دهند کار آموزش به فرزندانشان را به آموزش و پرورش و صداوسیما بسپارند، در عین حال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از گفتن بسیاری از حرف‌ها واهمه دارند و در مدارس و کتاب‌های درسی هم جایی برای این قبیل آموزش‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. و نتیجه؟ نتیجه آن چیزی نیست جز این که آمار ابتلا به این بیماری روزبه‌روز بیشتر شود و در کنار این افزایش، سهم ابتلا از طریق روابط جنسی هم افزایش پیدا کند.

آمار نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ایدز در کشور تا اول مهر 92 از مرز ۲۷ هزار نفر گذشته که ۳۳.۲ درصد مبتلایان به این ویروس در سال ۹۱ از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند؛ این در حالی است که در سال 80، انتقال جنسی تنها 10 درصد سبب انتقال ایدز بوده و باید این زنگ خطرها را بیشتر از گذشته جدی گرفت.

در اینفوگرافیک زیر، آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشورمان را بر اساس جنس، علت ابتلا و میزان رشد این بیماری در سال‌های اخیر می‌بینید. جدول تفکیک جنسیت مبتلایان و علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی است که از سال 1365 در کشور به ثبت رسیده‌اند و وزارت بهداشت آمار آنها را اعلام کرده است.
 

اخبار,اخبار اجتماعی,تفکیک جنسیت مبتلایان و علل ابتلا به HIV

اخباراجتماعی  - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
درایران چندنفر مبتلا به ایدز هستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیش از 500 هزار ایرانی مبتلا به آلزایمر هستند



 

 

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: بر اساس آمارهای جهانی تخمین زده می شود که تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر در کشور بیش از 500 هزار نفر باشد.

به گزارش مهر، معصومه صالحی افزود: با توجه به اینکه تاکنون هیچگونه غربالگری در مورد بیماری آلزایمر در کشور به عمل نیامده است و انجمن آلزایمر هم به دلیل کمبود بودجه نتوانسته است طرح تحقیقاتی مربوطه انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد سالمندی در جهان و اینکه هر 7 ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر و دمانس مبتلا می شود، هم اکنون 9/36 میلیون نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در جهان وجود دارد که در دو دهه آینده که جمعیت سالمند ایران حدود 25 درصد جمعیت کشور خواهد بود به تبع آن تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در ایران نیز به بیش از 2 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: سن، مهمترین ریسک فاکتور شناخته شده بیماری آلزایمر است و پس از 65 سال، تعداد بیماران مبتلا هر 5 سال دو برابر می شود.

وی افزود: سابقه فامیلی و ژنتیک در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد برای مثال یک نوع نادر بیماری آلزایمر که بین سنین 30 تا 60 سال ایجاد می شود، ارثی است و نوع دیررس آلزایمر که در سنین بالاتر ایجاد می شود شایعتر است و الگوی خانوادگی در بیشتر این بیماران دیده نشده است.

صالحی گفت: هر عاملی که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد مانند فشار خون بالا کلسترول خون بالا و کمبود اسید فولیک، سطح تحصیلات پایین، ضربه شدید به سر، جنس مونث، مصرف دخانیات، کمبود ویتامینهای A,E,C,B1,B12 ، کمبود فعالیتهای بدنی و ورزش، سابقه افسردگی و استرسهای روانی اجتماعی از علت های اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر است..... /  تحلیل : عصر ایران