اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

17 درصد تورم، از مسکن مهر ناشی می‌شود/شرایط نویدبخشی در کشور حاکم شده است



 مسکن مهر ,نرخ تورم

غلامرضا کاتب: 17 درصد تورم، از مسکن مهر ناشی می‌شود/شرایط نویدبخشی در کشور حاکم شده است

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثر نهادهای مالی کشور از رسالت و مأموریت‌های اولیه خود فاصله گرفته‌اند.

 غلامرضا کاتب در نشست تخصصی اقتصاددانان اسلامی و همایش آسیب‌شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی که طی دیروز و امروز در دانشگاه سمنان، برگزار شده است، افزود: یکی از چالش‌های جدی پیش روی سیستم مالی و بانکی کشور همین است که عمده نهادهای مالی از ماموریت هایی که در اساسنامه برای آنها تعریف شده فاصله گرفته و معمولا دنبال کارهای تجاری و اموری هستند که درآمد و سوددهی بیشتری دارد.

 

بطور مثال بانک کشاورزی کاملا از آن رسالت اولیه فاصله گرفته‌اند یا پست بانک که با هدف شکل‌گیری دفاتر الکترونیکی و خرده بانک‌ها در مناطقی نظیر روستاها شکل گرفت امروز از این ماموریت خود فاصله گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی از این نظر نظارت درستی بر بانک ها و موسسات مالی نداشته که نهادهای مالی بر مبنای ماموریتی که در اساسنامه برای آنها تعریف شده حرکت کنند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان افزود: این وضعیت فقط خاص بانک ها نیست بلکه بیمه ها، شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری و دیگر نهادهای مالی با این وضعیت روبرو هستند و همگی به دنبال سوددهی بیشتر هستند و کمتر نهادی است که در راستای اهداف نظام حرکت کند.

وی عدم نظارت بانک مرکزی را در این روند موثر دانست و اظهار کرد: سیستم بانک مرکزی آنقدر متغیر است که کسی به ثبات آن فکر نمی کند. یکی از آسیب های جدی در سیستم بانکی ما این است که موسسات پولی فعالی در بازار کشور وجود دارند که تحت کنترل بانک مرکزی نیستند و عملا هیچ کنترلی بر آن ها نیست. در نتیجه نه تنها انظباط مالی ندارند بلکه همین حداقل های بانکداری غیرربوی را هم رعایت نمی کنند و حتی بر خلاف قوانین با مشتریان عقود مشروط می‌بندند.

کاتب با بیان اینکه بسیاری از این نهادهای مالی کارکرد اقتصادی و تخصصی ندارند، تصریح کرد: مهمترین دلیل این مهم ضعف بانک مرکزی در نظارت، وجود فساد مالی، عدم ثبات در مدیریت و فقدان کارشناسان اعتقادی است.

این نماینده مجلس، تصمیم‌های روزمره را یکی دیگر از چالش های پیش روی اقتصاد ایران دانست و به طرح مسکن مهر اشاره و خاطرنشان کرد: طرح مسکن مهر از این منظر که بخشی از قشرهای آسیب‌پذیر را صاحب خانه کرد کاری ارزشمند بود اما وقتی منابع مالی برای آن تعریف نشد شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که امروز می بینیم 71 درصد کل بدهی بانک ها به بانک مرکزی، بدهی بانک مسکن است که بخاطر مسکن مهر به وجود آمده است. ضمن اینکه 17 درصد تورم ایجاد شده از همین طرح مسکن مهر ناشی می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه به این طرح نگاه علمی و اقتصادی وجود نداشت، یادآور شد: امروزه بخش عمده‌ای این چالش های اقتصادی، رشد بالای نقدینگی، افزایش کم سابقه تورم، افزایش نرخ ارز و... از همین طرح ها نشات می گیرد.

کاتب با بیان اینکه در حال حاضر شرایط نویدبخشی در کشور حاکم است، اظهار کرد: خوشبختانه از شهریور امسال سرمایه گذاری در کشور رشد داشته و با دیپلماسی فعالی که بوجود آمده، پیش بینی می شود تا پایان امسال، رشد سرمایه گذاری از منفی به مثبت تغییر کند.

وی با انتقاد از برخی بی‌برنامگی‌ها در گذشته اضافه کرد: از سال 86 شیب سرمایه گذاری در کشور منفی شد و در سال 90 به یک درصد رسید در حالیکه برای رشد سرمایه گذاری 12 درصد برنامه ریزی شده بود. همچنین در سال 91 نیز رشد اقتصادی منفی 8.5 و رشد سرمایه گذاری نیز منفی 0.22 بود و این مشکلات نشان داد که برای مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان انقلاب باید از دیپلماسی فعال بهره گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین اقدامات دولت یازدهم در سه ماه گذشته را امیدوارکننده دانست و ادامه داد: رشد نقدینگی در مهر امسال 11 درصد بود در حالی که این رقم در مهرماه گذشته 18 درصد بوده است و این رشد جای امیدواری دارد.

کاتب در پایان با اشاره به اینکه پایه پولی کشور در شش ماهه اول سال جاری منفی شد و تورم از 40 درصد به 36 درصد رسید، پیش بینی کرد: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری با تلاش و تدبیر دولت یازدهم، تورم نقطه به نقطه به 30 درصد رسیده که شاهد ثبات در نرخ ارز و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تورم به 17 درصد می رسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با حضور رییس‌جمهور انجام شد؛افتتاح اولین پروژه ویلایی مسکن مهر کشور در استان فارس



 

 

با حضور رییس‌جمهور انجام شد؛افتتاح اولین پروژه ویلایی مسکن مهر کشور در استان فارس

 

همزمان با افتتاح ۱۷ هزار و ۶۴۵ واحد مسکن مهر استان فارس با حضور رییس جمهور، اولین پروژه مسکن مهر کشور که به صورت ویلایی احداث شده است در شهر اوز لارستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد که صبح امروز (دوشنبه) به منظور افتتاح همزمان ۱۷ هزار و ۶۴۵ واحد مسکن مهر به لارستان فارس سفر کرده است، پس از بازدید از بخش های مختلف اولین پروژه ویلایی مسکن مهر در شهر اوز لارستان که در قالب ۶۰۸ واحد احداث شده است، کلید ۳ خانه این پروژه را به صورت نمادین به مالکین آن ها تحویل کرد.

رییس جمهور که در ابتدای ورود مورد استقبال امام جمعه استان، استاندار و جمعی از مقامات محلی قرار گرفته بود، مورد استقبال و حمایت جمع زیادی از مردمی قرار گرفت که در مسیر عزیمت او از فرودگاه لارستان تا شهر اوز تجمع کرده بودند و با شعارهایی نظیر "دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدی" ورود دکتر احمدی نژاد را خوش آمد می گفتند. همچنین مردم شهر اوز نیز با شعارهای "صل علی محمد یاور رهبر آمد" و "صل علی محمد بوی رجایی آمد" حضور رییس جمهور در شهر خود را خوش آمد گفتند.

واحدهای پروژه ۶۰۸ واحدی مسكن مهر اوز لارستان كه برای نخستین بار در كشور به صورت ویلایی احداث شده است به صورت دو طبقه و به متراژ ۱۰۵ متر مربع ساخته شده اند.

برای احداث هر واحد مسکونی در این پروژه ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که از این میزان ۱۰۰ میلیون ریال آورده متقاضی و ۲۰۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات پرداخت شده است.

شهر اوز مركز بخش اوز از توابع شهرستان لارستان است كه در فاصله ۳۴۰ كیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۴۰ كیلومتری شمال غربی شهر لار قرار دارد. شهرستان لارستان به مركزیت لار در فاصله ۳۷۸ كیلومتری جنوب شیراز، واقع شده است...... /خبرگزارى ایسنا