اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

‌سرطان معده ارمغان نامبارک مصرف بی‌رویه چه موادی است ؟



اخبار,اخبارا جتماعی , نمک


اخبار اجتماعی  -  مصرف بی‌رویه نمک منجربه سرطان معده می‌شود

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف زیاد نمک سرطان معده را به همراه می‌آورد.

سوسن خدام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از نظر شیوع، سرطان معده چهارمین سرطان در سطح جهان است و مطالعات نشان می‌دهد که افزایش استفاده از غذای شور، این سرطان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده، خشکبار بو داده شده و پنیر که میزان شوری بیشتری دارند را در بروز سرطان معده موثر عنوان کرد.

خدام بهترین راهکار برای کاهش مصرف نمک را تغییر عادت غذایی در دوران کودکی دانست و افزود: می‌توان آرام آرام با الگوسازی درست غذایی در کودکان کاهش مصرف نمک را دنبال کرد و تا کمتر از پنج گرم در روز رساند.

وی تصریح کرد: باید به نمک پنهان موجود در غذاها نیز توجه داشت. برای مثال انواع کنسروها، شورها، ترشی‌ها و تنقلات شور غذاهای آماده و سالادها خود حاوی نمک‌هایی هستند که مصرف آنها نیز میزان نمک رسیده به بدن را افزایش می‌دهد. قطعاً بهترین راه این است که مصرف چنین مواد غذایی را کاهش داده و نمکدان‌ها را از سفره خود دور کنیم.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: استفاده از ادویه‌های معطر، سبزیجات خشک مثل آویشن، نعنا و شوید خشک و حتی آب لیمو، آب نارنج، رب انار و رب نارنج بهترین گزینه برای طعم دادن به غذاها و کاهش مصرف نمک است.

وی با اشاره به آمار 10 سال گذشته کشور و بابیان اینکه براساس این آمار کم خونی و فقرآهن رقم بسیار بالایی داشته اما به واسطه غنی‌سازی آرد با آهن و همچنین اجری آهن‌یاری‌ها این میزان تا 50 درصد بهبود یافت، گفت: هنوز مصرف نمک کاهش نیافته و حتی لازم است که نانوایی‌ها نیز در بعد استفاده از نمک الزاماتی را رعایت کنند. بیشتر انرژی مردم از طریق نان دریافت می‌شود و مصرف یک نان 180 گرمی عملاً 10گرم نمک وارد بدن می‌کند، در صورتی که بدن روزانه کمتر از پنج گرم نمک نیاز دارد.

خدام افزود: اگر در کنار این 10 گرم دریافتی از نانٰ نمک‌های پنهان درون غذاها را نیز در نظر بگیریم، وضعیت فعلی رخ می‌دهد که در آن سه برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌شود.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اراک، راهکار کاهش مصرف نمک را چنین عنوان کرد: کاهش مصرف تنقلات، آجیل‌ها و مغزهای شور و به حداقل رساندن مصرف پفک و چیپس می‌تواند تاثیر بزرگی در کاهش مصرف نمک داشته باشد. همچنین جایگزین کردن میان وعده‌های سالم برای کودکان همچون میوه تازه و حتی میوه خشک و استفاده از دوغ و ماست خانگی، در کاهش مصرف نمک پنهان تاثیر مهمی خواهد داشت.

 

اخباراجتماعی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از سرطان روده و معده با مصرف روزانه آسپرین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افراط در مصرف این ماده = افزایش خطر سرطان معده



سرطان معده,عوارض مصرف زیاد نمک,بیماری سرطان معده,انواع سرطان,پیشگیری از ابتلا به سرطان معده

افراط در مصرف این ماده = افزایش خطر سرطان معده
مصرف زیاد نمک و خوردن مداوم غذاهای شور خطر ابتلا به سرطان معده را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
 بر اساس تحقیقاتی که توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس، به مدت 11 سال  و بر روی 40 هزار نفر در ژاپن انجام شد مشخص گردید که کاهش مصرف نمک خطر ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند.
 با مشخص شدن نتیجه این تحقیق از شرکت های تولید کننده مواد غذایی خواسته شد که مقدار مصرف نمک در محصولات خود را کاهش دهند و میزان دقیق آن را بر روی یرچسب مواد غذایی درج نمایند.
از سال ها پیش ارتباط بین مصرف زیاد نمک و پرفشاری خون و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی- عروقی  و سکته مغزی همواره مورد تاکید متخصصان بوده است.
یکی از مدیران  صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس اظهار داشت: درمان موفقیت آمیز بیماری سرطان معده بسیار دشوار است زیرا در اغلب موارد این بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

وی افزود: این مسئله به اهمیت انتخاب شیوه زندگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان معده اشاره دارد که در این ارتباط می‌توان به لزوم کاهش مصرف نمک در غذا و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات پی برد.
برپایه این گزارش، توصیه شده است که مصرف روزانه نمک درحدود 6 گرم یعنی معادل یک قاشق کوچک باشد. بر اساس مطالعات افزایش سرطان در کسانی مشاهده شد که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می نمودند.
سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است اما دومین سرطان کشنده در ژاپن می باشد زیرا در این کشور مصرف غذا های شور و دودی بسیار رایج است. مطالعات نشان می دهند که علاوه بر مصرف نمک، کشیدن سیگار، مصرف الکل، افراط در مصرف غذاهای فرآیند شده و کنسروها و همچنین مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات خطر سرطان معده را افزایش می دهند.
منبع:seemorgh.com