اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

‌اعمال محدودیت برای افراد بی سواد



اخبار,اخبار اجتماعی ,نهضت سوادآموزی

وی در ادامه افزود: 20 درصد از مبلغ هزینه قیمت تمام شده سوادآموزی بصورت تشویقی، مستقیم پس از قبولی سوادآموزی و کسرکسورات قانونی به صورت متمرکز از سوی سازمان نهضت سوادآموزی به حساب افراد واجدشرایط واریز می‌گردد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اعمال محدودیت‌هایی برای افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی‌(10 تا 49 سال) خبر داد.

عبدالحکیم فیروزی در گفت ‌و گو با ایسنا، با اشاره به مصوبه هیأت وزیران گفت: عدم صدور و تمدیدگواهینامه رانندگی، عدم صدورپروانه کسب، عدم استمرار خدمات سازمان بهزیستی کشور به افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی از جمله این محدودیت‌ها خواهد بود.

وی افزود: این مصوبه به عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید درراستای ریشه کنی بیسوادی در کشور تصویب و ابلاغ شده است و هدف از آن جلب همکاری و مشارکت تمام مسئولان دستگاه‌های عضو است.

فیروزی در ادامه گفت: این مصوبه شامل افرادی است که از ابتدای سال 94 در دوره سوادآموزی ثبت نام نمایند و موفق به اخذگواهینامه دوره سوادآموزی شوند.

وی درخصوص اقدامات تشویقی اظهارکرد: مبالغی به افرادی که موفق به اخذ مدرک سوادآموزی شوند، داده خواهد شد و پرداخت‌های مذکور مربوط به فراگیران واجد شرایط دوره سوادآموزی است و شامل سوادآموزان دوره تحکیم و انتقال نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: 20 درصد از مبلغ هزینه قیمت تمام شده سوادآموزی بصورت تشویقی، مستقیم پس از قبولی سوادآموزی و کسرکسورات قانونی به صورت متمرکز از سوی سازمان نهضت سوادآموزی به حساب افراد واجدشرایط واریز می‌گردد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان در تعریف افراد بی سواد گفت: بی سواد به افرادی گفته می‌شود که توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی و حساب کردن درحد چهارعمل اصلی را ندارند و فاقد حداقل مدرک دوره سوادآموزی یا گواهی قبولی پایه سوم ابتدایی هستند.عدم مهارت اولیه برای روخوانی قرآن نیز مشمول این بند است.

فیروزی در تعریف دوره سوادآموزی گفت: دوره سوادآموزی دوره‌هایی است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد طراحی و اجرای می‌شود. این دوره معادل پایه سوم ابتدایی محسوب می‌شود.

وی همچنین گروه سنی مشمول این طرح را افراد 10 تا 49 سال عنوان کرد.

فیروزی گفت: افراد یادشده در صورتی که بدون شرکت در کلاس‌های سوادآموزی به شیوه‌ی خودآموز باسواد شوند سرانه هزینه تمام شده آموزشی توسط سازمان به آنان برای تشویق پرداخت می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان درخصوص محدودیت‌هایی که متوجه افراد زیر 50 سال بی سواد می‌شود، گفت: از ابتدای سال 1395 در مورد این افراد محدودیت‌هایی به این شرح انجام خواهد گرفت. (الف) راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است افراد بی سواد متقاضی اخذ یا تمدید گواهینامه رانندگی را برای آموزش سواد به سازمان معرفی نماید. صدور و تمدید گواهینامه رانندگی برای اینگونه افراد منوط به اخذ و ارایه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود. (ب) اتحادیه‌ها و شوراهای صنفی مکلفند افراد

بی سواد متقاضی اخذ یا تمدید پروانه کسب را برای آموزش سواد به سازمان معرفی و یا رأساً نسبت به آموزشی سواد به افراد یادشده باهمکاری سازمان اقدام نمایند. صدورپروانه کسب برای اینگونه افراد منوط به اخذ و ارایه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود. (ج) کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور مکلفند افراد آموزش پذیر بی سواد تحت پوشش خود را برای آموزش سواد به سازمان معرفی و یا رأساً نسبت به آموزش سواد افراد یادشده باهمکاری سازمان اقدام نمایند. ارایه و استمرار خدمات به افراد بی سواد تحت پوشش دستگاه‌های یادشده باسواد آموزی توأم خواهد بود.

وی درخصوص آموزش به افراد بیسواد خارجی گفت: شناسایی، جذب و آموزش اتباع بی سواد خارجی با استفاده از اعتبارات مصوب، خیرین و کمک‌های بین المللی با همکاری وزارت کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: شناسایی و جذب کودکان بی سواد در معرض آسیب جهت انسداد مبادی وردی بی سوادی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و موسسات غیردولتی مربوط و حمایت از سازمان و موسسات یادشده واجدشرایط فعال دراین زمینه با پرداخت حداقل 25 درصد از هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب مربوطه است.

وی در پایان گفت: سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشورمکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این تصویب نامه را به پیشنهاد سازمان در لوایح بودجه سالانه پیش بینی نماید.


 اخبار اجتماعی  -   ایسنا


ویدیو مرتبط :
بی سواد و با سواد-need for sperm

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونگی اعمال تغییر در یارانه زوج‌های جوان، افراد مطلقه،تغییر تعداد اعضای خانوار و....



 

پرداخت یارانه, یارانه نقدی

 

با توجه به ابهامات به وجود آمده برای برخی از سرپرستان خانوار درباره چگونگی اصلاح اطلاعات اقتصادی خود و اینكه در صورت هرگونه تغییر در خانواده اعم از فوت، ازدواج، طلاق و ... چگونه باید نسبت به اصلاح اطلاعات خانواده اقدام كرد، بررسی خبرنگار ایسنا نشان داد كه برای دریافت یارانه افرادی كه تاكنون برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نكرده‌اند باید با ارائه اصل كارت ملی كلیه اعضای خانوار به دفاتر پلیس +10 مراجعه كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر فردی در سامانه جمع‌آوری اطلاعات خانوارها ثبت‌نام كرده و به‌رغم معرفی شماره حساب بانك به سامانه رفاهی یارانه دریافت نكرده است و مشكل شماره حساب در بانك‌های عامل حل نشده یا یارانه واریز شده با تعداد اعضای خانوار هماهنگی ندارند برای رفع مشكل باید به شعب بانك عامل یا فرمانداری شهرستان محل اقامت خود مراجعه كنند. در این راستا در شهرستان تهران كلیه سازمان‌های مرتبط با این موضوع در دبیرستان البرز واقع در خیابان انقلاب، چهارراه كالج مستقر هستند.

*تغییر اطلاعات خانوارهایی كه با فوت یا تولد روبرو شده‌اند

اما درباره خانوارهایی كه با واقعه تولد یا فوت روبرو می‌توانند یك ماه پس از واقعه با ارسال شماره ملی عضو متولد شده یا متوفی به سامانه 300000 از ثبت اتوماتیك واقعه اطلاعات كسب كنند. اما در صورتی كه اطلاعات عضو متولد شده یا فوت شده به صورت اتوماتیك ثبت نشده باشد سرپرست خانوار باید نسبت به اضافه كردن اطلاعات متولد و متوفی به دفاتر پلیس +10 مراجعه كند.

*چگونگی دریافت یارانه نقدی افراد مطلقه

براساس این گزارش در صورتی كه طلاق رخ داده باشد و طرفین در صورت جداسازی دریافت یارانه توافق دارند باید به مراكز پلیس +10 مراجعه كنند اما در صورت عدم تفاهم نسبت به جداسازی اعضای خانواده باید فرمانداری شهرستان محل اقامت خود مراجعه كنند. در مورد ازدواج نیز افراد باید به مراجعه به دفاتر پلیس +10 ابتدا باید اعضای موردنظر خود را از خانواده قبلی خود حذف كرده و نسبت به ایجاد خانوار جدید اقدام كنند.

*اشتباه سازمان ثبت احوال درمورد فوت افراد

به گزارش ایسنا، در برخی موارد سازمان ثبت احوال برخی از افراد زنده را فوت شده اعلام می‌كند. بنابراین افرادی كه با چنین مشكلی روبرو هستند باید به سازمان ثبت احوال كشور مراجعه كنند.

*سرپرست غایب

در صورتی كه ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی صورت گرفته باشد و سرپرست به هر دلیلی غایب بوده یا فاقد صلاحیت سرپرستی است و برای نحوه دریافت یارانه در خانوار اختلاف وجود دارد افراد باید به فرمانداری شهرستان مراجعه كنند.

*تغییر در تعداد اعضای خانوار

همچنین در صورتی كه به هر دلیل خانوار به دو یا چند خانوار جدید تجزیه شده یا افراد مایل به تجمیع خانوار یا تغییر در تعداد افراد خانواده خود هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه كنند.

براساس این گزارش، افرادی كه نسبت به دریافت یارانه نقدی با مشكل روبرو هستند می‌توانند با تماس با شماره تلفن 8587 نسبت به رفع مشكل اطلاعات خود اقدام كنند..... / خبرگزاری : ایسنا