اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۷۲۰ کشته و مفقود در تازه ترین آمار قربانیان زلزله و سونامی اندونزی



 

۷۲۰ کشته و مفقود در تازه ترین آمار قربانیان زلزله و سونامی اندونزی

 

تعداد کشته های زلزله ۷.۷ ریشتری و بدنبال آن سونامی ۳ متری در جزایر منتاوای اندونزی به ۷۲۰ کشته و مفقود رسید. سی ان ان به نقل از مقامات محلی اعلام نمود بیش از ۳۷۰ نفر از آسیب دیدگان بشدت زخمی شده و ۱۴۵ نفر دیگر جراحت اندکی برداشته اند. بیش از ۴ هزار نفر از ساکنین مناطق ساحلی اندونزی پس از زلزله ۷.۷ ریشتری اسیر سونامی وحشتناکی شدند که امواج آن تا عمق ۶۰۰ متری ساحل امده و مردم را با خود برده است.

گفته می شود اطلاع رسانی ضعیف باعث شد تا مردم کمی از وقوع سونامی مطلع شده و بهمین دلیل شمار قربانیان بیش از حد تصور بوده است. ظاهرا در زلزله ماه قبل و اطلاع رسانی به موقع از سونامی که هرگز اتفاق نیفتاد اعتماد مردم را سلب نموده و اینبار نه دولتی ها و نه مردم سعی نکردند به هشدارهای سونامی توجه نشان دهند که این خود دلیلی اصلی افزایش شمار قربانیان بوده است.

در سونامی هفته ذشته ۴۲۶ خانه که اغلب انها از چوب بامبو ساخته شده بود به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده است. دلیل اصلی حضور مردم در این سواحل این است که این منطقه دارای امواج زیبایی است که توریستها و موج سواران را از اقصی نقاط عالم به طرف خود کشانده و در آمد خوبی برای مردم بومی منطقه درست کرده است و آنها حاضر نیستند آنجا را علی رغم وضعیت بحرانی و خطرات طبیعی ترک نمایند.

زلزله دوشنبه گذشته ساعت ۹:۴۲ بعد ازظهر به وقت محلی در ۲۴۰ کیلومتری جنوب پادانگ رخ داد.گفته می شود با تلاش امدادگران شمار قربانیان بیش از ۵۰۰ نفر خواهد شد.

 

فوران مجدد آتشفشان

صبح جمعه به وقت محلی مجددا آتشفشان مراپی دوباره فوران نمود . به گفته مقامات محلی گدازه ها تا ارتفاع ۱۵۰۰ متری به هوا برخاست. شمار قربانیان ناشی از فوران نیز به ۴۰ نفر رسیده است و دولت دها هزار نفر از مردم را مجبور کرده تا خانه های خود را ترک نمایند.... / خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
تصاویر وحشتناک از زلزله و رانش افغانستان با یکصد کشته و مفقود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین آمار قربانیان و مصدومان زلزله آذربایجان شرقی / جان باختن بیش از80 تن و مجروح‌شدن 600 تن /



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آخرین آمار قربانیان و مصدومان زلزله / اسامی چهار شهر دارای بیشترین خسارت
آخرین گزارش‌های اعلامی مسئولان حكایت از جان باختن بیش از80 تن و مجروح‌شدن 600 تن در زلزله عصر امروز استان آذربایجان‌ شرقی حكایت دارد.
به گزارش ایسنا، موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران اعلام كرد: زمین‌لرزه مذكور به بزرگی 6.2 ریشتر اهر در استان آذربایجان‌شرقی در ساعت 16:53:15 رخ داد و در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.
پس از این زمین لرزه نیز، 10 پس‌لرزه دیگر به ترتیب وقوع به بزرگی 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ریشتر ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزانده است.
گزارش خبرنگاران ایسنا از شهرهای زلزله‌زده حكایت از آن دارد كه شهروندان این مناطق به دلیل خطر وقوع پس‌لرزه‌، شب را در پارك‌ها ، فضای باز و خارج از منزل سپری می‌كنند.
دكتر غلامرضا معصومی رییس اورژانس كشور در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین آمار مصدومان زلزله عصر امروز اهر و ورزقان استان آذربایجان شرقی را 600 تن اعلام كرد.
وی گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، متاسفانه تاكنون این زمین لرزه 600 مجروح برجای گذاشته است.
وی با بیان اینكه رسیدگی سریع‌ به مجروحان و انتقال آنان به مراكز درمانی در دستور كار تكنیسین‌های اورژانس قرار دارد، گفت: برای تسریع انتقال مجروحان این زمین‌لرزه علاوه بر 17 دستگاه آمبولانس موجود در محل، دستگاه آمبولانس دیگر نیز از استان‌های همجوار به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.
رییس اورژانس كشور افزود: علاوه بر اتوبوس‌آمبولانس‌های مستقر در محل حادثه، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس دیگر نیز برای انتقال مجروحان به مراكز درمانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.
آخرین آمار جان باختگان زلزله تاكنون
همچنین ساعی مدیركل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آخرین آمار جان‌باختگان زلزله امروز استان نیز به ایسنا گفت: متاسفانه براساس آمار اعلامی از سوی فرمانداری‌های مناطق زلزله‌زده، در زلزله امروز تاكنون در مجموع 87 نفر جان باخته‌اند كه
30 نفر از آنها در شهرستان اهر، 40 نفر در شهرستان ورزقان، 10 نفر در شهرستان هریس و هفت تن نیز در حین انتقال به مراكز درمانی جان خود را از دست داده اند.
وی با اشاره با اینكه در زلزله امروز تنها در شهرستان اهر 400 تن مجروح شده‌اند، اظهاركرد: هنوز آمار دقیقی از شمار مصدومان سایر شهرهای زلزله‌زده در دست نداریم اما شواهد حاكی از این است كه تا این لحظه تعداد مجروحان این حادثه در مجموع حدود 600 تن باشد.
به گفته ساعی، چهار شهر اهر، ورزقان، هریس و كلیدر بیشترین خسارات را در جریان زلزله امروز داشته اند.
تحویل 30 جسد ورزقانی به پزشكی قانونی
دكتر صمدی‌راد مدیركل پزشكی قانونی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به تعداد كشته‌های این زمین‌لرزه به ایسنا گفت: تاكنون 30 جنازه از ورزقان به پزشكی قانونی تحویل داده شده است.
به گفته مدیركل پزشكی قانونی آذربایجان‌شرقی احتمال افزایش آمار قربانیان وجود دارد.
مردم شهرهای زلزله‌زده شب را در فضای باز سپری كنند/ تخریب 100 درصدی 6 روستا در زلزله
مدیركل مدیریت بحران آذربایجان شرقی از تخریب 50 تا 70 درصدی 60 روستا و صد درصدی شش روستا در شهرستان اهر خبر داد.
خلیل ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان زلزله ساعاتی پیش شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس اظهاركرد: تاكنون 60 روستا بین 50 تا 70 درصد و شش روستا نیز به طور صددرصد در شهرستان اهر تخریب شده‌اند، اما آمار دقیقی از تلفات و خسارات دو شهر هریس و ورزقان در دست نیست.
مدیركل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اقلام امدادی نظیر امكانات موردنیاز خوراكی و پوشاكی به منطقه اعزام شده است.
ساعی همچنین از شهروندان ساكن استان آذربایجان‌شرقی خواست تا امشب را بیرون از منزل سپری كنند و به اطلاعیه و هشدارهای امدادی كه از سوی ستاد حوادث غیرمترقبه به آنها اعلام می‌شود، توجه كنند.
به گفته وی جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه استان لحظاتی دیگر تشكیل خواهد شد و آخرین تصمیمات برای امدادرسانی و نیز اعلام آمار مصدومان و كشته‌شدگان اعلام خواهد شد.
ترافیك سنگین در محور اهر - تبریز
براساس گزارش پلیس راه‌ کشور، در پی زلزله عصر امروز استان آذربایجان شرقی در حال حاضر بار ترافیكی محور "اهر ـ تبریز" سنگین است.
پلیس راه كشور از رانندگان خواست كه از مسیرهای جایگزین استفاده كنند و با ماموران راهنمایی و رانندگی همكاری لازم را داشته باشند.
تشكیل ستاد بحران آذربایجان شرقی
مرتضی اكبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت و بحران كشور كه پیش از این آخرین آمار مصدومان را 50 تن اعلام كرده بود از تشكیل ستاد بحران آذربایجان شرقی خبر داد.
وی با اشاره به اینكه زلزله اخیر در شهرستان ورزقان از توابع استان آذربایجان‌شرقی رخ داده است، گفت: كانون این زلزله در جاده بین شهرستان‌های اهر و ورزقان بوده است.
به گفته وی قدرت این زلزله 6.2 ریشتر بوده و پس از آن تاكنون 11 پس لرزه با اندازه‌های مختلف 6، 4.1، 4.7 و ... ریشتری رخ داده است.
معاون سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه در این حادثه تاكنون تلفات جانی گزارش نشده است، به مردم توصیه كرد كه آرامش نسبی خود را حفظ كنند و با نیروهای امدادگر حاضر در صحنه همكاری كنند.
اكبرپور با بیان اینكه شورای هماهنگی مدیریت بحران اهر، ورزقان و كلیدر تشكیل شده است، گفت: ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی نیز به ریاست استاندار و مسوولان محلی تشكیل جلسه داده است.
وی خاطرنشان كرد: امدادگران هلال‌احمر و اورژانس در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی به مصدومان این حادثه هستند.
معاون سازمان مدیریت بحران كشور درباره خسارت فیزیكی ناشی از این زلزله، به ایسنا گفت: فعلا نمی‌توان برآوردی از خسارت فیزیكی زلزله اعلام كرد و باید یك یا دو روز از زمان وقوع حادثه گذشته و گزارش‌های دقیق‌تر و كامل‌تری احصاء شود.
درخواست كمك از 3 استان همجوار
معاون اجرایی اورژانس آذربایجان‌شرقی نیز از اعزام تمام پایگاه‌های اورژانس استان به مناطق زلزله‌زده ورزقان، هریس و اهر خبر داد.
دكتر رامین احدی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: از نخستین لحظات بروز این زلزله، تمام پایگاه‌های اورژانس استان كه جمعا 95 پایگاه است به سه منطقه زلزله‌زده ورزقان، هریس و اهر اعزام شدند.
وی با بیان اینكه از استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان‌غربی نیز درخواست كمك شده، اظهار كرد: از ارومیه 30 اكیپ اورژانس، از زنجان اتوبوس اورژانس و از اردبیل نیز دو اكیپ اورژانس درخواست شده است كه این اكیپ‌ها نیز بزودی در منطقه مستقر خواهند شد.
به گفته احدی، تاكنون نیازی برای دریافت كمك از استان تهران وجود نداشته است.
معاون اورژانس آذربایجان‌شرقی همچنین درباره تعداد مجروحان این حادثه نیز اظهار كرد: در حال حاضر نمی‌توانم آماری در این خصوص ارائه كنم.
وی همچنین درباره وضعیت امدادرسانی در تبریز نیز به ایسنا گفت: در تبریز نیازی برای امدادرسانی وجود ندارد.
آسیب دیدن ساختمان جدید دانشگاه آزاد در زلزله
نماینده مردم تبریز در مجلس، با بیان اینكه زمین لرزه عصر امروز در شهرستان اهر و ورزقان در تبریز نیز احساس شد، گفت: براثر زلزله در تبریز، شیشه‌های بسیاری از مكان‌ها تخریب و این حادثه منجر به زخمی شدن برخی افراد شد اما خوشبختانه تلفات جانی در برنداشته است.
علیرضا منادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای هلال‌احمر و تیم‌های امدادی به منطقه اعزام شده‌اند.
وی افزود: البته در شهرستان اهر ساختمان‌های كهنه تخریب شده‌اند و همچنین ساختمان جدید دانشگاه آزاد نیز تا حدودی آسیب دیده است، اما به دلیل تعطیلی دانشگاه آزاد، تلفات جانی رخ نداده است.
منادی تصریح كرد: در شهرستان اهر، فكر نمی‌كنیم تلفات جانی وجود داشته باشد، اما در روستاها احتمال تلفات جانی وجود دارد.
نماینده مردم تبریز در مجلس در پایان خاطرنشان كرد: نیروهای امدادی و هلال‌احمر در منطقه حضور دارند تا كمك‌های لازم را به آسیب‌دیدگان ارائه كنند.
نماینده ورزقان: زیرساخت‌های مخابراتی شهر قطع شده است
الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس با اشاره به زلزله ساعاتی پیش در منطقه شمال غرب كشور به ایسنا گفت: طبق آخرین اطلاعاتی كه ما كسب كردیم همه زیرساخت‌های مخابراتی به هم ریخته و تمامی خطوط قطع شده است.
وی افزود: بیشترین خرابی‌ها مربوط به ساختمان‌ها و منازل است و تاكنون تلفات جانی گزارش نشده اما تعداد زخمی‌ها زیاد بوده است.
نماینده اهر و هریس: مسوولان نیروهای امداد بفرستند
عباس فلاحی بابایی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز از تخریب با شدت بالا در روستاهای حوزه انتخابیه خود پس از زلزله ساعاتی پیش در آذربایجان شرقی خبر داد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین با اشاره به شدت مصدومیت مردم زلزله‌زده در اهر و هریس تاكید كرد: تنها خواسته ما از مسوولان این است كه برای ما نیروهای امدادی و آمبولانس و تجهیزات كمكی بفرستند.
قطع ارتباط زمینی 4 روستا و اعزام 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده
دكتر محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر كه عصر امروز برای سرپرستی تیم‌های امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده به منطقه اهر اعزام شد، پیش از اعزام با اشاره به روانه شدن 66 امدادگر به مناطق زلزله‌زده از قطع ارتباط زمینی چهار روستا در زلزله امروز آذربایجان‌شرقی خبر داده بود.
وی با بیان اینكه بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، در پی وقوع زلزله 6.2 ریشتری و 6 ریشتری در استان آذربایجان‌شرقی چهار شهرستان آسیب دیده‌اند، به ایسنا گفت: شهرستان‌های اهر، ورزقان، مهربان و هریس در این زمین‌ لرزه خسارت دیده‌اند.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینكه بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از تیم‌های ارزیاب مستقر در منطقه، چهار روستای خرمالو، آهن‌لو، حیغه، ورزگاه در این حادثه خسارت دیده‌اند، گفت: ارتباط با روستای ورزگاه واقع در شهرستان مهربان قطع است.
مظفر با بیان اینكه بر اساس آخرین گزارش‌ها سه باب واحد مسكونی در شهرستان «مهربان» تخریب شده است، افزود: خوشبختانه زلزله عصر امروز اهر خسارتی در شهرستان ملكان ایجاد نكرده است.
وی با اعلام اعزام 66 امدادگر از شهرهای اردبیل و ارومیه به مناطق زلزله‌زده، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مجروحان احتمالی این زمین‌لرزه از طریق امدادهوایی به مراكز درمانی منتقل خواهند شد.
تركیدگی لوله گاز در اهر حادثه آفرین شد
دكتر معصومی، رییس اورژانس كشور نیز پیش از این با بیان اینكه براساس آخرین گزارش‌های دریافتی حدود 40 تا 50 تن در اثر زلزله امروز جان خود را از دست داده‌اند از اعزام دو بالگرد و 17 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده خبر داده و در تشریح آخرین اقدامات تكنیسین‌های اورژانس پس از وقوع زلزله امروز ریشتری شهرستان‌های اهر و ورزقان در آذربایجان‌ شرقی گفته بود: پس از اعلام گزارش زلزله و با توجه به نوع گزارش دریافتی، دو تیم امدادی و به همراه یك دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.
وی با بیان اینكه هفت دستگاه آمبولانس نیز برای انتقال مجروحان از اردبیل به مناطق زلزله‌زده اعزام شد، گفت: با توجه به نوع گزارش‌های دریافتی، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز از تبریز به مناطق اهر و ورزقان اعزام شد.
رییس اورژانس كشور با اشاره به اعزام دو فروند بالگرد امدادی به مناطق زلزله‌زده گفت: 10 دستگاه آمبولانس نیز برای انتقال مجروحان از تبریز به اهر و ورزقان اعزام شد.
وی با اشاره به اعزام تیم‌های ارزیاب به تبریز و اهر خبر داده و با بیان اینكه در پی وقوع زلزله امروز ارتباط تلفنی با تبریز و اهر قطع شده ، گفته بود: بر این اساس یك تیم از اردبیل برای ارزیابی به تبریز اعزام شد.
وی با بیان اینكه ارتباط تلفنی با اهر كه كانون زلزله بوده، قطع است، گفت: یك تیم ارزیاب از مشكین‌شهر برای ارزیابی منطقه زلزله‌‌زده به اهر اعزام شد.
رییس اورژانس كشور در تشریح آخرین گزارش‌های دریافتی از مناطق زلزله‌زده در پی وقوع زلزله 6.2 و 6 ریشتری در استان آذربایجان‌شرقی گفت: براساس تماس‌های دریافتی از ستاد تبریز، تركیدگی لوله گاز در اطراف اهر حادثه آفرین شد.
وی با بیان اینكه تعدادی از خانه‌ها در اثر زمین لرزه در اهر تخریب شد، گفت: راه ارتباطی از تبریز به اهر (15 كیلومتری اهر) به علت تخریب قطع است كه آمبولانس‌ها مجبور شدند از مسیر مشكین‌شهر به ورزقان بروند.
رییس اورژانس كشور با بیان اینكه یك دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه پنج دستگاه آمبولانس از اردبیل به اهر اعزام شده‌اند، گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، تخریب‌های ناشی از این زلزله در وستاهای مابین اهر و ورزقان است.
وی افزود: برابر آمارهای دریافتی حدود 25 هزار تن در این روستاها زندگی می‌كنند اما هنوز آماری درخصوص كشته و زخمی‌های این زمین لرزه مشخص نشده است.
برهان، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز درباره این حادثه با بیان اینكه هم‌اكنون ترافیك شدیدی در اكثر معابر شهر تبریز برقرار است به ایسنا گفت: بیشتر نقاط تبریز با قطعی برق روبرو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.
به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، تاكنون آماری در خصوص تعداد مجروحان یا تلفات احتمالی این حادثه مخابره نشده است.
وارد شدن خسارت به دو روستا در زلزله براساس گزار‌ش‌های اولیه
حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعزام تیم‌های ارزیاب این سازمان به دو روستای «خرمالو» و «هریف» خبر داد.
وی با بیان اینكه در پی وقوع زلزله 6.2 ریشتری و 6 ریشتری استان آذربایجان‌شرقی در ساعت 16:53 خطوط ارتباطی با این شهرستان قطع شده است به ایسنا گفت: دو شهرستان «اهر» و «ورزقان» كانون این زلزله بودند.
وی با بیان اینكه دو روستای «خرمالو» و «هریف» در این زلزله آسیب دیده‌اند، گفت: تیم‌های ارزیاب برای ارزیابی اولیه این مناطق اعزام شده‌اند.
مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به ایسنا گفت: تاكنون گزارشی مبنی بر خسارات و همچنین تلفات جانی احتمالی گزارش نشده است.
آماده‌باش نیروهای اورژانس اردبیل
دكتر محمد جعفرزاده، رییس اورژانس اردبیل از اعزام دو تیم ارزیاب از اورژانس این استان به تبریز و اهر خبر داد.
وی به ایسنا گفت: در پی اعلام وقوع این زلزله در شهرستان اهر مقرر شد دو تیم ارزیاب از استان اردبیل به تبریز و اهر اعزام شوند.
جعفرزاده با بیان اینكه دو تیم ارزیاب متشكل از هشت كارشناس و تكنیسین كه به همین قصد دوره دیده‌اند، به محل اعزام شده‌اند، خاطرنشان كرد: یكی از تیم‌ها از پایگاه مشكین‌شهر به سمت اهر اعزام شده و تیمی دیگر نیز از پایگاه نیز به سراب و از آنجا به تبریز اعزام خواهد شد.
به گفته رییس اورژانس استان اردبیل، نیروهای اورژانس در این استان، به عنوان استان معین هم‌اكنون در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت نیاز امدادرسانی به مجروحان حادثه را آغاز خواهند كرد.
رییس اورژانس اردبیل اضافه كرد: تاكنون اخباری مبنی بر تعداد مجروحان و تلفات احتمالی حادثه گزارش نشده است.
آماده‌باش نیروهای مدیریت بحران در زنجان
صفی‌الله كرامتی، مدیركل مدیریت بحران استان زنجان از آمادگی نیروهای بحران استان برای امدادرسانی احتمالی خبر داد.
وی با بیان اینكه این زلزله درشهر زنجان و سایر مناطق استان زنجان نیز احساس شده است، به ایسنا گفت: خوشبختانه تاكنون خساراتی ناشی از بروز این زلزله در استان زنجان مخابره نشده است.
كرامتی با اعلام آمادگی نیروهای مدیریت بحران این استان برای امدادرسانی احتمالی به این حادثه به ایسنا گفت: تاكنون درخواستی از ما در این رابطه نشده، اما نیروهای ما در حالت آماده‌باش قرار دارند و این آمادگی را دارند تا در صورت نیاز امدادرسانی احتمالی را آغاز كنند.
جزئیات بیشتر از زمین‌لرزه امروز شمال غرب كشور از زبان كارشناسان
دكتر فرهنگ احمدی گیوه رییس موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران در خصوص جزییات زمین لرزه حوالی اهر و ورزقان گفت: پس از دو زمین‌لرزه بالای شش ریشتر، پس لرزه‌های كوچكتری در این منطقه به وقوع پیوست.
وی افزود: همچنین پس لرزه‌های بسیار زیادی نیز زیر سه ریشتر در این منطقه رخ داده است.
رییس موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران با بیان اینكه در حال حاضر نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین كرد، گسل شمال تبریز را یكی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد.
دكتر محمد قیطانچی رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران با بیان اینكه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح كرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های كوچك فراوانی وجود دارد كه احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینكه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینكه نمی‌توان به طور دقیق اعلام كرد كه پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان كرد: به احتمال فراوان تا 24 یا 48 ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود.
رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران با بیان اینكه كانون این زمین لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان كرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی كانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، این زمین‌لرزه در بیشتر شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و حتی گیلان نیز احساس شده است.
این خبر تكمیل می‌شود.

ایسنا