اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۲۴ نوامبر روز سرنوشت ایران و ۱+۵ نیست



اخبار سیاست خارجی - ۲۴ نوامبر روز سرنوشت ایران و ۱+۵ نیست

آخرین دور مذاکرات ایران وگروه ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در وین در هوای سرد وین آغاز شده است. در روزهایی که مردم این شهر مشغول آذین بندی های شهر هستند و خود را آماده مراسم ژانویه می کنند به سرعت به سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات، نزدیک می شویم اماهمچنان اختلافات تا رسیدن به یک نقطه مشترک زیاد است.

اگرچه هدف ایران و گروه 1+5 از ورود به وین رسیدن به نتیجه مناسبی است که حقوق هر دو در آن رعایت شده باشد اما با نزدیک شدن به پایان مذاکرات واژه «ضرب الاجل» بر مذاکرات سایه انداخته است، آنچنان که برخی آن را روز سرنوشت ساز می نامند و بگونه ای شرایط را جلوه می دهند که گویی اگر 24نوامبر فرا برسد و توافق جامع شکل نگرفته باشد دنیا به پایان می رسد.

اختلاف نظرهای جدی در کنار اراده مشترک برای دستیابی به یک توافق (جامع باشد یا نباشد)مهمترین دستاورد این مذاکرات از آغاز شکل گیری آن در دور جدید بوده است اما نمی تواند دودهای سفید را از دور مشاهده کرد، اگرچه در این دور از مذاکرات محل اقامت خبرنگاران از مرکز آستریا سنتر به چاردهای سفید رنگ مقابل هتل کوبورگ منتقل شده است اما هنوز هم امکان دستیابی به اخبار مذاکرات از درون این چادرهای سفید رنگ در مقابل هتل کوبورگ سخت است چرا که طرفین معتقدند دیپلماسی پنهان برای حفظ و صیانت از دستاوردهای شان بسیار مهم و ارزشمند است.

با توجه به اینکه در شش روز باقی مانده به پایان این دور از مذاکرات توسط خبرنگاران که در چادرهای سفید رنگ در ابتدای خیابان theodor herzel platz در شهر وین مستقر هستند بسیار پرکارتر و پرحاشیه تر ادامه خواهد یافت و این خیابان را که در نزدیکی کلیسای stephans platz city معروف به کلیسای سوخته است کانون توجهات جهانی می کند اما شواهد حاکی از آن است که پایان 24 نوامبر پایان این مذاکرات نیست و نخواهد بود و شهر وین و هتل تاریخی کوبورگ همچنان کانون تحولات و توجهات خواهد بود.

در حاشیه نشست تیم فنی ایران به ریاست حمید بعیدی نژاد که با همتایان خود در گروه 1+5 در حال مذاکره بود با علی واعظ روزنامه‌نگار و تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران که در روزهای اخیر از آمریکا به وین آمده است گپ وگفتی شکل گرفت و او نیز معتقد بود که 24نوامبر را نباید روز پایان مذاکرات تلقی کرد و چنین تحلیل نمود که اگر آن روز برسد و توافق جامع شکل نگرفته باشد نباید همه دستاوردهای این مدت را خاتمه یافته تلقی کنیم.

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند در طول یکسال و اندی که از مذاکرات می گذرد طرفین به دستاوردهایی دست یافته اند که اختلافات جدی و چالش های مهم فعلی نیز نمی تواند موجب شود که آنها را نادیده گرفته و بیاندیشیم که روابط ایران با گروه 1+5 به دوران پیش از این مذاکرات بازخواهد گشت.

عقب نشینی 1+5 و پذیرش حق غنی سازی ایران توسط ایالات متحده آمریکا که روزی مدعی بود ایران باید دروس فیزیک هسته ای را از دانشگاه های خود برچیند، یک پیروزی برای ایران تلقی می شود شاید سیروس ناصری عضو اسبق تیم مذاکراتی ایران نیز از همین منظر تحلیل کرده است که گفته است:«از زمانی که آمریکا مجبور شد غنی سازی را در ایران بپذیرد ما برنده این مذاکرات شدیم.من معتقدم هر نوع توافقی انجام شود، ما برنده ایم. برای اینکه آنچه که ماهیت اساسی این مسئله است ادامه غنی سازی ما بوده است. بنابراین آمریکا چرخش اساسی و 180 درجه ای را انجام داده است.»

ظریف در بدو ورود به وین گفت:«روی همه موضوعات اختلاف است، اما موضوع میزان غنی سازی(نه اصل غنی سازی) و نحوه اوج گرفتن به سمت غنی سازی صنعتی وقت همه را گرفته است.ضمنا گرایشی در غرب هنوز فکر می کنند تحریم ها برای شان منفعتی داشته و راه حل است، لذا موضوع تحریم ها نیز مورد اختلاف می باشد.»

سخنان وزیر امورخارجه کشورمان حاکی از آن است که روزهای پایانی مذاکرات بسیار سخت است و ضمن آنکه اختلافات مشخص و برای طرفین ملموس است اما هنوز تصمیم گیری های سخت در پایتخت 1+5 انجام نشده است وگرنه دست یابی به توافق جامع این گونه گره نمی خورد، به همین روی برخی ناظران معتقدند که 24نوامبر پایان مذاکرات ایران و 1+5 نیست و این مذاکرات با شکل و شیوه ای دیگر ادامه خواهد یافت ضمن آنکه در این دور شماره اندازی های رسانه ای که از وین 1 تا وین 6 و7 ادامه داشت پایان یافت و همین امر نشان می دهد که رسانه ها نیز به چنین تحلیل دست یافته اند که این مذاکرات به مرحله شماره اندازی نرسیده است.

به هرحال روز سوم آذر نتیجه مذاکرات چه توافق باشد و چه ایستادگی مقابل زیاده خواهی ها، همیشه این روز به عنوان روز «پیروزی ملی ایرنیان» در یادها باقی خواهد ماند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 اخبار سیاست خارجی - امید هسته‌ای

 


ویدیو مرتبط :
روز سرنوشت ساز ایران و قدرت های جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز سرنوشت ساز برای کشتی فرنگی ایران


رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا در دوحه امروز با برگزاری مسابقات کشتی فرنگی به پایان می‌رسد تا یک دوره دیگر از این رقابت‌های قاره‌ای برگزار شده باشد.

روزنامه ایران ورزشی: قطر که از روز چهارشنبه هفته گذشته میزبان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا بود به اولین تجربه خود در میزبانی از مسابقات امروز پایان می‌دهد. میزبانی قطری‌ها در نوع خود جالب توجه بود.

 آنها که امکانات و شرایط خوبی را برای میزبانی‌های‌شان از رویداد‌های مهم فراهم می‌کنند این بار در برنامه‌ریزی برای مسابقات کشتی دچار مشکلات زیادی شدند و شاید هم کم‌تجربگی در برگزاری مسابقات کشتی آنها را با مشکل مواجه کرده بود. بی نظمی در برگزاری رقابت‌ها مشکل اصلی این رقابت‌ها بود که تغییر زمان شروع رقابت‌های سه وزن اول مسابقات کشتی فرنگی هم یکی دیگر از اتفاقات باور نکردنی بود که در این مسابقات رخ داد.  به هر شکل ممکن فرنگی کاران از روز گذشته به روی تشک رفتند تا مسابقات خود را در سه وزن نخست برگزار کنند.

 روز گذشته محسن حاجی پور در وزن 59 کیلو گرم، رامین طاهری در وزن 71 کیلوگرم و داود عابدین‌زاده در وزن 85 کیلوگرم سه نماینده کشورمان بودند که به میدان رفتند. در رقابت‌های امروز هم فرنگی کاران پر امیدی روی تشک خواهند رفت بلکه بتوانند مقام قهرمانی در قاره‌کهن را به دست بیاورند.

 امروز در کشتی فرنگی 5 نماینده خواهیم داشت که غالب آنها نفرات با تجربه هستند و سابقه حضور در میادین مختلف را دارند به همین دلیل این توقع می‌رود که کشتی‌گیران ما بتوانند عملکرد خوبی از خود به جا بگذارند.

 در مسابقات امروز محمد علی گرایی، پیام بویری، یوسف قادریان، مهدی علیاری و بشیرباباجان زاده کشتی‌گیران تیم ایران در روز پایانی رقابت‌های قهرمانی آسیا هستند که باید دید آیا آنها می‌توانند کشتی فرنگی ایران را به ریل موفقیت برگردانند یا ناکامی تیم ملی همچنان ادامه خواهد داشت و باید این روزها را پایان راه موفقیت‌آمیز این رشته در این سال‌ها بدانیم.

طلا دور از دسترس

اولین نماینده ایران در روز پایانی مسابقات در وزن 66 کیلوگرم و محمد علی گرایی خواهد بود. جوان جویای نامی که برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش زیادی کرد و حالا قرار است نشان بدهد که کشتی فرنگی ایران استعداد دارد و فقط کسی نیست که از این استعدادها استفاده کند. البته او برای نشان دادن شایستگی‌اش کار سختی را هم در پیش خواهد داشت.

بدون شک او دو حریف سخت از کره جنوبی و قزاقستان دارد. هان ریو سو از کره جنوبی دارنده مدال طلای قهرمانی جهان در سال 2013 و آبیک انخسخانوف دارنده مدال نقره آسیا در سال‌های 2013 و2014 . دو کشتی‌گیر قدرتمند که گرایی برای شکست دادن آنها کار مشکلی دارد. مهم‌ترین نگرانی در مورد گرایی به میزان آمادگی جسمانی او بر می‌گردد. این کشتی‌گیر در ماه‌های اخیر بارها وزن کم کرده و این نگرانی وجود دارد که شاید نتواند توانایی‌های خود را به خوبی به نمایش بگذارد.

مهره ارزشمند

در وزن 75 کیلوگرم پیام بویری را خواهیم داشت. جوان شایسته‌ای که پیش از این هم توانایی‌اش را بارها نشان داده و هربار هم بهتر از قبل بوده و حالا قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته باشد. او برای رسیدن به مدال طلا نباید راه آسانی را داشته باشد. در این وزن دلشاد جان توردیف دارنده نقره بازی‌های آسیایی 2014 از ازبکستان، کیم هیون وو قهرمان المپیک 2012، قهرمان جهان 2013، قهرمان بازی‌های آسیایی 2014 از کره جنوبی و ماسخات یرژیپوف دارنده نقره قهرمانی آسیا 2014 از قزاقستان حریفان پیام خواهند بود که نشان می‌دهد چه قرعه سخت و دشواری برای او خواهد بود.

در حسرت طلای 2014 !

در وزن 80 کیلوگرم یوسف قادریان برای ایران به روی تشک خواهد رفت. یوسف سال گذشته هم در این مسابقات حاضر بود و باید مدال طلا می‌گرفت اما او در دیدار فینال بازنده از میدان خارج شد تا یک نقره نصیب ایران شود. به نظر می‌رسد حسرت از دست دادن مدال دوره گذشته هنوز یوسف را راحت نگذاشته و این بار او برای رسیدن به مدال طلا تلاش می‌کند. او مدعی جدی در وزن خود ندارد و شاید مهم‌ترین حریفش خودباوری خودش باشد.

فقط طلا

یکی از امیدهای اصلی مدال طلای ایران در کشتی فرنگی، وزن 98 کیلوگرم است. مهدی علیاری در این وزن در حالی حضور دارد که با عنوان پنجمی جهان در سال 2013 و درخشش‌های زیادی که در سال‌های اخیر داشته فقط با یک مدال طلا می‌تواند ایرانیان را خوشحال کند. او حریف چندان قدرتمندی را هم در این مسابقات پیش رو ندارد و اگر بخواهیم از مارگولان سمبیکوف که قهرمانی آسیا در سال‌های 2005 و 2006 و همچنین دومی آسیا در سال‌های 2008 و2009 و سومی آسیا در سال 2010 را در کارنامه دارد به‌عنوان یکی از حریفان اصلی مهدی نام ببریم باید بگوییم که او هم نمی‌تواند با این سن و سال بالای خود حریف علیاری شود. بنابراین مدال طلای این وزن را باید به نام ایران بزنیم.

یک رقابت تکراری

در سنگین وزن کشتی فرنگی رقابت سختی به وجود خواهد آمد. در وزن 130 کیلوگرم بشیرباباجان زاده نماینده ایران است که در مقابل او نورماخان تنالیف قزاقستانی هم حضور خواهد داشت. تنالیف هر روز با کلاس‌تر از گذشته کشتی می‌گیرد و در مقابل، بشیر هر روز بیشتر افت می‌کند. بنابراین رسیدن به مدال طلای این وزن برای ما مشکل خواهد بود. البته در این شرایط هرگز نباید تنالیف را حریف بشیر بدانیم اما واقعیت این است که تیم در شرایط عادی قرار ندارد و به همین دلیل هم بود که در بازی‌های 2014 اینچئون بشیر مغلوب تنالیف شد. با وجودی که آبروربک ماماسولیف از ازبکستان و کیم یونگ مین از کره جنوبی و مورات رامونوف از قزاقستان در این وزن حضور دارند اما به نظر می‌رسد که بازهم باید منتظر رقابت تنالیف و باباجان زاده برای رسیدن به مدال طلا باشیم.