اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک گزارش از قطب شمال ایران


هرساله با بارش اولین برف در چهارمحال و بختیاری راه ارتباط دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ در مرز بین استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری با مرکز این شهرستان قطع می شود و تردد مردم روستاهای دهستان از طریق استان لرستان انجام می شود.

خبرگزاری ایرنا: هرساله با بارش اولین برف در چهارمحال و بختیاری راه ارتباط دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ در مرز بین استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری با مرکز این شهرستان قطع می شود و تردد مردم روستاهای دهستان از طریق استان لرستان انجام می شود.

 در چهارمحال و بختیاری که به بام ایران شهرت یافته و اقلیمی منحصر به فرد دارد، شهرستان کوهرنگ برفگیر ترین منطقه استان است که در اکثر اوقات زمستان راه ارتباطی برخی مناطق این شهرستان با مرکز شهرستان قطع می شود و دهستان موگویی یکی از این مناطق است.

مردم دهستان موگویی با بارش اولین برف در دژی از برف گرفتار می شوند و تا بهار سال آینده پشت این حصار سفید زندگی را تداوم می بخشند و ارتباط این منطقه با مرکز شهرستان قطع می شود.

موگویی جزیره کوچک برفی میان استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان و اصفهان است که با این وجود، در بن بست ارتباطی به ویژه در فصل سرما قرار می گیرد.

بیش از چهار هزار نفر در دهستان موگویی در روستاهای صالح کوتاه، خویه، سرآقاسید، چین، دره توت، زرک، لاوه، ای ناز، سوه و بی آبه هر ساله زندگی سختی را در محاصره برف و می گذرانند.

دهیار روستای صالح کوتاه در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت: زمستان در این دهستان، قصه یک عمر تجربه مردمی است که خود خواسته زندگی را به جدالی سخت تبدیل کرده اند و در ایام زمستان چشمانشان تنها خیره به آسمان و یخچال های برفی اطراف است.

سیدموسی درخشان افزود: موقعیت جغرافیایی و بسته شدن راه های ارتباطی در زمستان، دهستان موگویی را به زندان اختیاری تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: وجود گردنه های مرتفعی مانند چما و عسل کشان در شهرستان کوهرنگ باعث شده در فصل زمستان با اولین برف راه ارتباطی موگویی به مرکز شهرستان بسته شود.

درخشان گفت: حتی اگر جاده هم آسفالت شود به علت سقوط بهمن تردد به دهستان موگویی ممکن پذیر نخواهد بود و امدادرسانی به صورت هوایی نیز در زمستان ممکن نیست.

به گفته وی، با بارش برف ارتباط دهستان موگویی با کوهرنگ قطع می شود ولی مردم از مسیری دیگر که به روستاهای استان لرستان متصل می شود، امکان دسترسی به دیگر مناطق را دارند.

درخشان گفت: هرساله از مرز استان لرستان عملیات برفروبی و بازگشایی راه های ارتباطی دهستان موگویی نیز توسط عوامل راهداری لرستان انجام می شد ولی امسال حدود 10 روز است که بازگشایی مسیرهای ارتباطی از طریق استان لرستان نیز انجام نشده و مردم دهستان موگویی در حصار برف گرفتار هستند.

دهیار روستای صالح کوتاه مدعی شد: با وجود تماس های تلفنی و پیگیری های زیاد از سوی مردم با مسئولان شهرستان کوهرنگ و استان تا کنون برای بازگشایش راه دهستان موگویی اقدامی صورت نگرفته است.

یکی ازروستائیان خویه نیز با تایید صحبت های بخشدار صالح کوتاه به گزارشگر ایرنا گفت: مردم این منطقه برای تامین ارزاق، سوخت، نیازهای بهداشتی و درمانی با مشکلات جدی مواجه اند.

فرامرزی تاکید کرد: زندگی در شرایط که روستاهای دهستان موگویی در آن قرار دارد، برای ساکنان بسیار دشوار است و به دلیل بسته شدن تمامی راه های ارتباطی مردم این منطقه دسترسی به جایی برای تامین نیازهایشان ندارند.

وی تصریح کرد: اکثر مردم بخصوص سالخوردگان به دلیل سرمای زیاد منطقه همیشه بیمارند و دسترستی به پزشک و دارو ندارند.

یکی از ساکنان روستای چین نیز گفت: به دلیل شدت سرما به ندرت می توان خانه ای در روستای چین یافت که فردی در آن بیمار نباشد.

مظفر درخشان ادامه داد: امکانات بهداشتی و درمانی نظیر پزشک و دارو در روستای خوی که بیش از سه ساعت با این روستا فاصله دارد، مستقر است.

وی تصریح کرد: یک بهورز نیز در روستای صالح کوتاه درفاصله 20 کیلومتری روستای خویه است که تنها واکسیناسیون کودکان را انجام می دهد.

درخشان ادامه داد: هر سال مسیر روستاهای دهستان موگویی بخصوص روستای چین به دلیل بارش برف بسته می شود که با اقدامات اداره راه معمولا تا دو روز پس از بارندگی ها مسیر بازگشایی می شد اما امسال با وجود گذشت 10 روز هنوز مسیر روستا بازگشایی نشده است.

درخشان افزود: راه ارتباطی دیگر روستای چین نیز که از طریق روستای بزنوید استان لرستان این روستای را به دیگر مناطق متصل می کند در دوماه اخیر بسته بوده و امکان تردد از این مسیر نیز وجود ندارد.

فرماندار کوهرنگ در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت: دهستان موگویی از مناطقی در این شهرستان است که با بارش اولین برف در پائیز و زمستان ارتباط این دهستان با مرکز بخش و شهرستان به مدت شش ماه قطع می شود.

یدالله خالدی در زمینه تامین امکانات دارویی، بهداشتی و موادغذایی این روستا تصریح کرد: با توجه به احتمال بارندگی های زیاد در این منطقه، پیش بینی پزشک مستقر، تامین دارو و مواد غذایی به میزان کافی در این دهستان شده است.

وی گفت: تمامی امکانات رفاهی و خدماتی، سوخت نفت سفید، ارزاق مورد نیاز و مواد تغذیه ای برای مردم این دهستان تامین و قبل از بارندگی و بسته شدن جاده به روستاها تحویل شده است.

فرماندار کوهرنگ ادامه داد: ارتباط تلفنی با این دهستان بدون هیچگونه اشکالی برقرار خواهد بود.

در بارندگی های سال جاری در استان چهارمحال و بختیاری، ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به حدود یک متر رسید.

گرچه هزینه های زیادی برای تامین امکانات رفاهی، بهداشت و درمان، آب آشامیدنی و راه در دهستان موگویی انجام شده اما محرومیت این منطقه فراتر از اقداماتی است که تا کنون صورت گرفته است.


ویدیو مرتبط :
گزارش HispanTv تبریز قطب شکلات ایران chocolate Tabriz

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرگان؛ قطعه ای از بهشت در شمال ایران


این شهر را همه با جنگل ناهارخوران آن می شناسند اما جاذبه های تاریخی دیگری نیز دارد که اغلب از نگاه گردشگران نادیده مانده است.