اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک خورشیدگرفتگی استثنایی در 12 آبان


پدیده خورشید گرفتگی در روز 12 آبان ماه از قاره آمریکا آغاز و با ادامه مسیر در قاره آفریقا به آسیا می‌رسد و در زمان گرفت کامل خورشید در ایران در حال غروب کردن است و تنها 2 ساعت و 28 دقیقه این پدیده در بخش‌های غربی ایران قابل مشاهده است.

خبرگزاری مهر: پدیده خورشید گرفتگی در روز 12 آبان ماه از قاره آمریکا آغاز و با ادامه مسیر در قاره آفریقا به آسیا می‌رسد و در زمان گرفت کامل خورشید در ایران در حال غروب کردن است و تنها 2 ساعت و 28 دقیقه این پدیده در بخش‌های غربی ایران قابل مشاهده است.

اسدالله قمری نژاد، عضو انجمن نجوم ایران با اشاره به جزئیات خورشید گرفتگی آبان ماه گفت: این خورشید گرفتگی در روز یکشنبه 12 آبان ماه از نوع هیبریدی (دوگانه) خواهد بود.

وی با بیان اینکه خورشید گرفتگی‌ها یا حلقوی است و یا کلی، اظهار داشت: در خورشید گرفتگی حلقوی ماه با قرار گرفتن در جلوی خورشید آن را به طور کامل خورشید را پوشش نمی‌دهد از این رو حلقه‌ای به دور خورشید ایجاد می‌شود.

قمری نژاد با بیان اینکه در خورشید گرفتگی هیبریدی خورشید هم به صورت حلقوی و هم به صورت گرفت کامل قابل مشاهده است، ادامه داد: در این نوع خورشید گرفتگی ماه به گونه‌ای خورشید را پوشش می‌دهد که فرصت مناسبی برای رصد مشعل‌های خورشیدی و عکسبرداری از دانه‌های بیلی است.

به گفته وی، دانه‌های بیلی معمولا به خاطر پستی بلندی‌های روی سطح ماه ایجاد می‌شود.

عضو انجمن نجوم ایران یادآور شد: به دلیل ویژگی‌های خاص، خورشید گرفتگی آبان ماه برای کسانی که علاقه‌مند به رصد خورشید جالب هستند، خواهد بود.

مسیر خورشید گرفتگی آبان ماه

قمری نژاد به بیان مسیر خورشید گرفتگی آبان ماه پرداخت و خاطر نشان کرد: این خورشید گرفتگی از جنوب شرقی آمریکا آغاز می‌شود و با عبور از قیانوس اطلس به قاره آفریقا می‌رسد.

وی ادامه داد: این خورشید گرفتگی در قاره آفریقا از کشورهای گابن، کنگو، اوگاندا، کنیا و اتیوپی عبور خواهد کرد و نهایتا در شرق آفریقا با غروب خورشید پایان می‌گیرد.

لیبریا کانون بیشترین زمان رصد خورشید گرفتگی

قمری نژاد با اشاره به زمان آغاز این پدیده نجومی یادآور شد: طولانی‌ترین زمان گرفت کامل در 330 کیلومتری جنوب غربی لیبریا است که مدت زمان آن یک دقیقه و 40 ثانیه است.

وی زمان گرفت کامل در این کشور را 12 و 46 دقیقه UT (وقت جهانی) دانست و یادآور شد: در این زمان عرض سایه 47 کیلومتر است به این معنا که در بازه 47 کیلومتری می‌توان خورشید گرفتگی را به طور کامل مشاهده کرد.

طولانی‌ترین گرفت ساروس بیست و سوم


عضو انجمن نجوم ایران با بیان اینکه خورشید گرفتگی آبان ماه بیست و سومین گرفت از ساروس 143 است، در این باره توضیح داد: هر ساروس عبارت است از یک رشته گرفت‌های خورشید که به طور معمول هر 18 سال و 11 ماه و 8 ساعت تکرار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این ساروس از 72 گرفت تشکیل شده است، ادامه داد: از این تعداد 30 گرفت جزئی، 26 گرفت حلقوی، 12 گرفت کامل و تنها 4 گرفت به صورت هیبریدی است.

قمری نژاد تاکید کرد: خورشید گرفتگی آبان ماه طولانی‌ترین گرفت در ساروس بیست و سوم خواهد بود.

وضعیت رصد خورشید گرفتگی در ایران و آسیا

این منجم با تاکید بر اینکه این خورشید گرفتگی در بخشی از ایران قابل مشاهده است، اظهار داشت: این خورشید گرفتگی در مناطقی از غرب ایران به صورت جزئی قابل مشاهده خواهد بود ولی در زمان گرفت کامل خورشید در ایران غروب خواهد کرد.

وی به زمان آغاز و پایان این گرفت اشاره کرد و افزود: شروع گرفت در ایران به وقت شهر زنجان در ساعت 16 و 50 دقیقه آغاز می‌شود و بیشترین مقدار گرفت در ساعت 17 و 30 دقیقه قابل مشاهده است.

قمری نژاد انتهای این گرفت در شهر زنجان را در ساعت 19 و 8 دقیقه ذکر کرد و یادآور شد: این پدیده در ایران به صورت جزئی در بخش غربی ایران قابل مشاهده است.

وی خاطر نشان کرد: این گرفت در تهران با زمان تقریبی رصد در زنجان قابل مشاهده است

وی اضافه کرد: برای رصد این خورشید گرفتگی همراه با تیمی عازم کشور کنیا خواهیم  شد.

تصاویر اولین خورشید گرفتگی سال 2011 (1389) در ایران







ویدیو مرتبط :
کنسرت بابک جهانبخش بی تو میمیرم 12 آبان 91 babak jahanbakhsh bi to mimiram 12 aban 91

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -12 آبان



245م:سوم نوامبر سال 245 میلادی شاپور یكم شاه وقت ایران از دودمان ساسانی كه در دوران زمامداری خود ایران را ابرقدرت اول جهان كرده بود دستور بنای شهر قزوین را صادر كرد .كار ایجاد این شهر سه سال طول كشید و در اكتبر (جشن های مهرگان) سال 248 میلادی پایان یافت. نام قزوین از طایفه ای به همین نام گرفته شده و یونانیان و رومیان باستان و اینك جهانیان دریای مازندران را به نام این طایفه دریای «كاسپین» می خوانند، زیرا كه منطقه محل سكونت این طایفه آریایی تا دیلمان، گیلان و سواحل غربی آن دریا امتداد داشته است.

شاپور اول در طول حكومت خود چند شهر تازه ساخت كه نام او با پیشوند و پسوندهایی بر آنها گذارده شد اما دستور داد كه شهرتازه ساز به نام طایفه ای كه در آن منطقه سكونت داشت «كسپین» نامیده شود كه این نام به مرور زمان به صورت قزوین در آمده است. در كتب قرون وسطی هم دریای مازندران را دریای قزوین نوشته اند. قزوین در سال 644 میلادی به تصرف اعراب مسلمان درآمد و در قرن 16 میلادی پایتخت ایران شد و شاه طهماسب صفوی عمارات فراوان در آنجا ساخت؛ تا این كه شاه عباس در سال 1598 میلادی پایتخت را از قزوین به اصفهان ـ شهر مركزی ایران منتقل ساخت.

یكی از علل انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان این بود كه درآن شهر، سران قزلباش مادر شاه عباس را كشته و جسدش را به بیابان افكنده بودند و اقامت در قزوین باعث می شد كه هر لحظه قتل فجیع مادر در ذهن او تداعی و وی را متاثر كند.

قزوین در جریان دو جنگ جهانی اول و دوم به اشغال خارجی درآمد و در سپتامبر 1941 توسط هواپیماهای شوروی بمباران شد. رضاخان میر پنج (سرتیپ) از همین شهر عزم تسخیر تهران و برانداختن دولت وقت را كرد. این شهر تاریخی اخیرا مركز استانی به همین نام شده است.

 

والریانوس امپراتور روم كه در جنگ به اسارت ارتش ایران درآمده بود در برابر او به زانو در آمده و التماس می كند

 

1304ش:12 آبان 1304 خورشیدی (3 نوامبر 1925 میلادی)، سه روز پس از خلع دودمان قاجار از سلطنت، دستور انتخاب اعضای مجلس موسسان برای اصلاح قانون اساسی و تعیین تكلیف نظام حكومتی ایران كه جمهوری باشد و یا سلطنت صادر شد. هنوز رضا خان پهلوی كه از سه روز پیش به ریاست موقت كشور تعیین شده بود تمایل خودرا به شاه شدن علنی نساخته بود. وی قبلا چند بار از جمهوری شدن ایران سخن به میان آورده و از این فكرحمایت كرده بود.

 

1311ش:در همین روز درآبان 1311 (سوم نوامبر سال 1932) ایران به نظام «متریك» پیوست.

ازاین روز جای «مثقال»، «سیر»، «من» و «خروار» را گرم، كیلو گرم و تن، و جای « گز ــ ذرع » و «فرسنگ» را متر و كیلو متر گرفت.


1357ش:برغم بركناری 34 تن از مقامات تراز اول ساواك از جمله ثابتی ، وارد آمدن 13 مورد اتهام به سپهبد نصیری كه از پاكستان احضار شده بود و دادن وعده آزادی همه زندانیان سیاسی تا بیستم آذر ماه ، دامنه تظاهرات ضد سلطنت و اعتصابات عمومی در این روز ـ 12 آبان 1357 ـ گسترش یافت و سراسر كشور را فراگرفت و سندیكای روزنامه نگاران به دبیری محمدعلی سفری كه اخیرا دچار مرگ ناگهانی شد برای اعلام یك اعتصاب طولانی به مراحل نهایی كار رسیده بود و تنی چند از وزیران كابینه هم آماده تسلیم استعفانامه شده بودند.

 

ثابتی ( مقام امنیتی )


1358ش:در این روز در سال 1358 دكتر احمد مدنی كرمانی (دریادار) استاندار وقت خوزستان كه بعدا در نخستین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با به دست آوردن میلیونها رای دوم، و سپس از زادگاه خود به نمایندگی مجلس برگزیده شد اخطار كرد: خوزستان را باخون دل آرام كرده ام كه اینك می بینم خودی ها در به آتش كشیدن آن بدتر از بیگانه رفتار می كنند كه اگر به این رفتار خود ادامه دهند كناره گیری خواهم كرد. وی گفته بود كه نیروی دریایی و خوزستان متفقا كلید اقتدار و عزت ایران هستند كه باید آرام بمانند، توسعه یابند و تقویت شوند.

 

مدنی کرمانی


1901م:آندره مالرو Andre Malraux نویسنده، هنر شناس و اندیشمند فرانسوی سوم نوامبر 1901 به دنیا آمد و 75 سال عمر كرد.

مالرو در طول تحصیل در پاریس با زبانهای مشرق زمین آشنا شد و به آسیا سفر کرد و در هندوچین به مخالفان استعمار که اروپاییان اعمال می کردند پیوست و جنبش جوانان " آنام" را سازمان داد و روزنامه ای تحت عنوان "هند و چین در زنجیر" منتشر ساخت.

وی در بازگشت به فرانسه چهار کتاب برضد استعمار نوشت که عناوین آنها از این قرار است: فاتحان، راه و رسم سلطنتی، سرنوشت انسان، فریبکاری غرب.

مالرو سپس به حمایت از جمهوریخواهان اسپانیا برخاست و به دولت فرانسه اصرار کرد که به آنها که سرگرم جنگ با سلطنت طلبان به ریاست ژنرال فرانکو بودند هواپیمای نظامی بفروشد. پس از این که تعداد هواپیماهای فروخته شده به 20 فروند رسید به یافتن داوطلب برای خلبانی آنها سرگرم شد و 20 خلبان داوطلب به دست آورد.

آنگاه به آمریکا رفت و به جمع آوری اعانه برای جمهوریخواهان اسپانیا پرداخت. وی کتاب تازه خود "امید بشر" را به این موضوع اختصاص داد که فیلم سینمایی شده است.

مالرو در جریان جنگ جهانی دوم وارد سازمانهای مقاومت فرانسه شد. یک بار توسط آلمانی ها دستگر و نزدیک بود اعدام شود.

پس از پایان جنگ به سمت وزیر اطلاع رسانی و سپس وزیر امور فرهنگی فرانسه منصوب شد. کتابهای معروف دیگر او عبارتند از: صداهای سکوت، روانشناسی هنر و .... مالرو 23 نوامبر 1976 درگذشت.

 

آندره مالرو


39م:ماركوس لوكانوس (لوكان) شاعر و نویسنده بزرگ دنیای لاتین در دوران باستان سوم نوامبر سال 39 میلادی از پدر و مادری رومی در شهر كردوبا (قرطبه) اسپانیا به دنیا آمد. وی خواهر زاده «سنكا» فیلسوف برجسته آن زمان بود. لوكان از جوانی ساكن شهر رم شد. ده كتاب نظم و نثر از او به جای مانده است از جمله كتاب «در باره جنگ داخلی» كه شرح نزاع سزار و پمپی بر سر امپراتورشدن است. وی در این اثر خود، جاه طلبی و هزینه كردن جان مردم برای رسیدن به سود فردی را به طرزی عبرت آموز سرزنش و محكوم كرده است.

بسیاری از مورخان را عقیده بر این است كه «استوار نویسی» با لوكان متولد شده است؛ زیرا كه نوشته های وی عاری از لفاظی است و در بیان حقایق به ندرت فعل مجهول به كار برده و یا این كه «غیر مستقیم» نویسی كرده و به ملاحظه كاری پرداخته است.

لوكان كه به صراحت لهجه شهرت یافته بود، نخست مورد علاقه و توجه نرون امپراتور وقت قرار گرفته بود، ولی بعدا كه در مجالس و محافل بر ضد كارهای نرون سخن گفت از چشم او افتاد و حتی متهم به مشاركت در توطئه برضد نرون شد و از میان متهمان كه در ملاء عام اعدام شدند وی تنها فردی بود كه به او تكلیف خودكشی شد تا با بی احترامی مدفون نشود كه پذیرفت و خود راكشت. وی حاضر به انكار اتهام نشده بود، ولی گفته بود كه با شخص نرون مخالفتی نداشته بلكه از كارهای او متنفر بوده است.

 

1978م:نوامبر 1978 (نیمه آبان 1357) با اعتراض روزنامه نگاران از سراسر جهان به عبارتی از یك جمله دستور كار بیست و دومین اجلاس عمومی یونسكو آغاز شده بود كه اشاره به روزنامه نگاری دولت داشت. در آن زمان در شوروی و چند كشور دیگر از جمله سوریه، روزنامه های عمومی با سرمایه و مدیریت دولت اداره می شدند و روزنامه نگاران کارمند دولت بودند که کارمند دولت بودن روزنامه نگار مغایر اصول این حرفه است، زیرا که نمی تواند در نوشتن گزارش و مقاله؛ بی نظر و بی طرف باشد و عادلانه عمل کند و به عبارت دیگر به دور از «خود سانسوری» باشد.

در اجلاس قبلی یونسكو در نایروبی (كنیا) هم به روزنامه نگار بودن دولتها اعتراض، و گفته شده بود كه داشتن رادیو ـ تلویزیون برای دولتها كافی است و نباید وارد كار نشریات چاپی شوند و از دولت شوروی خواسته شده بود جز روزنامه های حزبی بقیه نشریات از جمله ایزوستیا را به اتحادیه های روزنامه نگاران این كشور واگذار و یا آنها را تعاونی كند. در آن زمان جز ایالات متحده و سه ـ چهار كشور دیگر، در سایر كشورها شبكه های تلویزیونی دولتی بودند و به این عمل اعتراضی هم نشده بود.

در نوامبر سال 1978 صدای اعتراض، نخست ازسازمانهای حرفه ای مطبوعات فرانسه بلند شد و عالمگیر گردید. اتحادیه های صنفی مطبوعات حرفه ای و سندیكاهای مربوط مداخله دولتها و سازمانهای دولتی را در مطبوعات از جمله نشر روزنامه به عنوان نوعی سانسور ـ سانسور به راهی دیگر ـ محكوم كردند و از كارشناسان حقوق اساسی و استادان علوم سیاسی و حکومت خواستند كه نظر خود را اعلام دارند و تایید شد كه دولتها می توانند رادیو ـ تلویزیون و خبرگزاری ملی، پارلمانها نشریه برای درج اظهارات نمایندگان، شکایات واصله و سایر فعالیتها خود، احزاب روزنامه ارگان و موسسات دولتی مجله تخصصی داشته باشند ولی روزنامه و نشریه حرفه ای كار دولت نیست و كار روزنامه نگار و یا شركتهای حرفه ای است؛ مخصوصا که یک سازمان دولتی حق توزیع و فروش نشریه به صورتی که معمول است ندارد و نمی توان نشریات دولتی و حتی احزاب را به توزیع معمولی داد. توزیع این نشریات باید از طریق پست و یا توسط اعضای داوطلب حزب صورت گیرد و ....

با توجه به این كه مطبوعات قوه چهارم دمكراسی بشمار آمده اند و این قوا در یک کشور منفک از هم باید عمل کنند، با حمایت آمریكا طرحی تهیه شد كه یك نظام واحد جهانی بر رسانه های چاپی حاكم شود و حق دولت از داشتن روزنامه حرفه ای كه نمی تواند بی نظر باشد و نیز فروش روزنامه سلب گردد؛ زیرا كه در آن زمان 144 نوع قانون و یا ضابطه مطبوعاتی در جهان وجود داشت.

این طرح از همان آغاز با مخالفت و تهدید شوروی رو به رو شد و معلق ماند. پس از فروپاشی آن اتحادیه و بلوك شرق، با این که دولتهای دارنده روزنامه عمومی در جهان كمتر از تعداد انگشتان دست شده اند؛ این طرح با پی گیری ملایمتر همچنان در دستور است.

 

دو روزنامه دولتی چاپ تهران


1903م:سوم نوامبر سال 1903 پاناما كه قبلا بخشی از كشور كلمبیا بود اعلام استقلال كرد و كشتی های نظامی ایالات متحده كه به دستور تئودور روزولت رئیس جمهوری وقت این كشور به آبهای پاناما فرستاده شده بودند مانع از مداخله ارتش كلمبیا برای جلوگیری از تجزیه این كشور شدند.

 

دولت وقت آمریكا قبلا پاره ای از اصحاب نفوذ را در پاناما ترغیب به اعلام استقلال كرده بود؛ زیرا دولت كلمبیا به آمریكا اجازه نداده بود كه طرح خود برای ایجاد آبراهی میان دو اقیانوس اطلس و آرام را در منطقه پاناما اجرا كند و كنترل كشتیرانی را در این آبراه تا مدتهابه دست گیرد.

دولت تازه استقلال یافته پاناما اندكی پس از آغاز بكار؛ با اجرای طرح آمریكا موافقت كرد.


1957م:دانشمندان فضایی شوروی سوم نوامبر سال 1957 با ماهواره «سپوتنیك ــ 2 » سگی به نام لایكا را در مدار زمین قراردادند. ماهواره اسپوتنیك ــ 2 دومین سفینه فضا پیمای شوروی بود كه در مدار زمین قرار گرفته بود و در ارتفاع 937 مایلی، هر یك ساعت و 42 دقیقه یكبار كره زمین را دور می زد و وضعیت سگ به زمین مخابره می شد.

این ماهواره همچنین اوضاع جوی را به زمین مخابره می كرد. اخبار مربوط به فعالیت این ماهواره مردم امریكا را نگران ساخته بود كه آیزنهاور رئیس جمهوری وقت برای رفع نگرانی آنان مجبور شد اعلام كند كه پیشرفت فضایی شوروی و پیشی گرفتن آن بر امریكا از این لحاظ فاقد ارزش نظامی است.

 

لایکا پس از بازگشت به زمین


2003م:در سودان هجوم ملخ سیاه و یا به رنگ قرمز پررنگ كه در مركز این كشور مشاهده شده است تا سوم نوامبر 2003 باعث مرگ 11تن و بستری شدن بیش از شش هزار نفر شده بود.

پزشكان اعلام داشته اند كه این ملخ ها هنگام جفت گیری هورمونی را در هوا پراكنده می سازند كه ایجاد نوعی آسم كشنده می كند و راه جلوگیری از آن بكار بردن ماسك و یا خارج نشدن از خانه و در خانه هم پوشانیدن دهان و بینی با پارچه ضخیم است.

 

2004م:«كویان كویچن» معاون سابق نخست وزیری چین، وزیر امور خارجه اسبق این کشور، عضور دفتر سیاسی حزب كمونیست و عضو شورای مدیریت ماكائو 31 اكتبر 2004 در مقاله ای غیر منتظره به زبان انگلیسی از جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری آمریكا انتقاد كرده بود كه می خواهد برجهان حكومت كند.

كویان نوشته بود: «دكترین بوش» جز زور و زورگویی نمی تواند به چیز دیگری تعبیر شود. او می خواهد اراده اش را بر دنیا تحمیل كند، حتی با بكار بردن نیروی مسلح. چین با بكار بردن لفظ ابر قدرت بودن و خواستار مزایای آن شدن مخالف است و چنین روحیه و سیاستی را رد میكند.

كویان با ذكر مثال عراق نوشته بود؛ اگر یك دولت بخواهد بیش از ظرفیت واقعی خود از عنوان قدرت و یا ابرقدرت استفاده روانی كند، با مشكلاتی نظیر وضعیت آمریكا در عراق رو به رو می شود. حمله به عراق لازم نبود . موضوع حمله پیشگیرانه قبل از آن كه به معارضه دیگری منتهی نشده باید از قاموس «امنیت ملی» آمریكا خارج شود. کویان در این مقاله صریحا سیاست دولت جورج بوش را «تلاش بی نتیجه برای حكومت برجهان» خوانده بود.

مقاله كویان كه قبلا یك دهه وزیر امور خارجه چین بود در آستانه سالگرد آغاز نخستین جنگ تریاك، در روزنامه انگلیسی زبان «چاینا دیلی» در پكن انتشار یافته بود. نخستین جنگ تریاك در سال 1839 میان انگلستان و چین آغاز شده بود. انگلیسی ها مدتها بود كه تریاك محصول هند را كه زیر نظر خودشان تولید می شد به چین صادر می كردند و چینیان بامصرف این تریاك معتاد می شدند. چینیان ساكن بنادر محل تخلیه كشتی های انگلیسی كه متوجه خطر خانمان برانداز اعتیاد به تریاك و توطئه انگلیسی ها شده بودند بپاخاستند و صندوقهای تریاك را به دریا ریختند كه بهانه جنگ قرار گرفت . این جنگ كه دو سال طول كشید به پیروزی انگلیسی ها به دلیل داشتن اسلحه برتر انجامید و سبب شد که امتیازات ارضی و نفوذی متعدد در چین به دست آورند.

كویان 76 ساله در مقاله طولانی اش نوشته بود كه آمریکا در اجرای «دكترین بوش» که احتمالا دیگران در دهانش گذارده اند، كشور عراق را اشغال نظامی كرد و با این عمل اتحاد دولتها برضد تروریسم عملا فروپاشید و به سایر همكاری های بین المللی آسیب رسید. این دكترین كه عنوانش را حملات نظامی پیشگیرانه گذارده اند همچنین درگیری های مذهبی و نژادی را شدت و گسترش داده است.

این عضو برجسته حزب كمونیست چین در این مقاله معنی دار كه در آستانه انجام انتخابات ریاست جمهوری آمریكا (دوم نوامبر 2004) كه پرزیدنت جورج بوش یكی از دو نامزد اصلی آن است انتشار یافته از حضور نظامی آمریكا در آسیای میانه و نیز آسیای جنوبی (افغانستان و پاكستان) ابراز عدم رضایت شدید كرده بود.

وی در مقاله اش از جورج بوش به عنوان یك Arrogant (قلدر ـ خودخواه) نام برده كه می كوشد اراده آمریكا را به سایر ملل دیكته كند. كویان از مقاله خود نتیجه گرفته بود كه ادامه این طرز فكر به آغاز یك و یا چند دسته بندی دیگر خواهد انجامید.

دولت آمریكا روز بعد نسبت به مفاد مقاله «كویان » واكنش شدید نشان داد و اعلام داشت كه انتظار نداشت در آستانه انتخابات آمریكا، یكی از معاریف چین در یك روزنامه دولتی این كشور شخص رئیس جمهور آمریكا و سیاست های وی را این چنین مورد انتقاد قرار دهد زیرا كه سیاست چین از دیرزمان بر این پایه بود كه در آستانه انتخابات آمریكا، مداخله نكند و یك نامزد انتخاباتی را این چنین نكوبد. این اقدام مغایر روش سنتی چین بود و دولت آمریكا درباره آن تحقیق خواهد كرد كه چرا؟. دولت چین باید آمریکا را در این زمینه روشن سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا نیز گفت كه درباره مطالب «كویان» با دولت چین تماس گرفته خواهد شد تا روشن شود كه مقصود از نوشتن این مقاله چه بوده است. كویان یك چهره برجسته در چین است و نمی توان مقاله او را نظر شخصی تلقی كرد.

 

Qian

 

2004م:چهار انتخابات یك هفته منتهی به یکم نوامبر 2004 در آمریكای لاتین، از سوی اصحاب نظر، بازگشتی به چپ و ابراز عدم رضایت عمومی از اقتصاد بازار آزاد (سرمایه داری) خوانده شده بود كه ثروتمندان را ثروتمندتر و كم درآمد ها را مستنمندتر ساخته است. تحلیلگران نوشته اند كه توده های آمریكای لاتین اینك بیش از هروقت دیگر خواستار توزیع عادلانه ثروت هستند و نمی خواهند كه ثروتمندان و سوداگران كه فقط به سود خود عمل می كنند قدرتهای حكومتی را در دست داشته باشند.

انتخابات 31 اكتبر 2004 اوروگوئه یكی از این چهار انتخابات بود و مردم این كشور برای نخستین بار یك چپگرا و مدافع توزیع عادلانه درآمد و ثروت را به ریاست جمهوری برگزیدند. با انتخاب «تاباره وازكوئز» به ریاست جمهوری اوروگوئه، این كشور به باشگاه چپهای آمریكای لاتین مركب از برزیل، ونزوئلا، شیلی و آرژانتین پیوست - باشگاهی كه تا حدی تحت تاثیر افكار فیدل كاسترو قرار دارد. در انتخابات محلی آن سال ونزوئلا هم از 23 ایالت، فرمانداران 18 ایالت از میان چپگرایان انتخاب شده بودند. شهردار كاراكاس نیز یك چپگرا است. بعدا بولیوی و چند دولت دیگر به باشگاه چپگرایان آمریکای لاتین پیوستند و اورتگای چپگرا باردیگر رئیس جمهور نیکاراگوئه شد.

 

رهبران سوسیالیست چهار کشور آمریکای لاتین به نشانه اتحاد


2008م:جهان در آستانه آغاز دوران تاریخی تازه ای است. این، حرفی بود که چند اندیشمند و صاحبنظر چهارم نوامبر 2008 و یک روز پیش از انتخابات عمومی آمریکا متفق القول زده بودند و اضافه کرده بودند که جهان، در دوران تاریخی آینده اش یك قطبی (بمانند 17 سال گذشته تا آن زمان) نخواهد بود مخصوصا که جهانیان عوارض یک قطبی آنرا تجربه کرده و بر ضد این وضعیت شده اند.

به اظهار این آگاهان، در خاور دور یك قدرت اقتصادی بزرگ در حال پیشرفت (چین) به وجود آمده است كه تا دهه 1980 انتظار آن نمی رفت. در آسیای جنوبی، هند یك قدرت عظیم تكنولوژیك شده و صادرات مهم آن نیروی انسانی متخصص است: پزشك، مهندس، استاد ریاضی ـ فیزیك، كامپیوتریست و حتی روزنامه نگار و فیلمساز. قدرتی به نام «اوراسیا» ظهور كرده كه قبلا وجود نداشت. روسیه و این بار روسیه ناسیونالیست جایگاه سیصد ساله خود را مطالبه می كند و جایگاه سابق را مطالبه می کند. در

قاره آمریكا، دولت های لاتین این قاره برای نخستین بار در عمر خود عمدتا در دست چپگراها قرار گرفته، متحد شده و گرد هم آمده و به جلب نفوذ روسیه، چین و ایران دست زده اند و به گوش مكزیك می خوانند كه خود را اصلاح كند و از صورت صادركننده عمله، نوكر و كلفت به ایالات متحده و کانادا خارج شود. بحران مالی جاری، و خسته شدن از اعمال نفوذ واشنگتن از طریق «ناتو»، اتحادیه اروپا را در آستانه «استقلال هرچه بیشتر» قرارداده است كه فلسفه وجودیش هم همین بوده است. آفریقاییان كه می دانند قربانی غرب و استعمار اروپاییان هستند دارند به چین، روسیه، ایران، برزیل و هند روی می آورند. آنان می دانند كه مسائلشان نتیجه تقسیمات جغرافیایی است كه خطوط آن را بدون توجه به قبایل، در اروپا ترسیم كرده و نمونه بارز آن مسئله كنگو است كه از آغاز دهه 1960 ادامه دارد. دولت های غرب که سابقه قدرت بودن دارند از دمکراسی و ... به عنوان حربه برای کوبیدن دولت های دیگر استفاده می کنند. با آغاز دوران تاریخی تازه، راهی نخواهد بود جز تجدید نظر در اركانهای سازمان ملل دست ساخت فاتحان بزرگ جنگ جهانی دوم كه در تدوین تمامی مقررات آن، منافع خودرا در نظر گرفته بودند.


1916: انگلستان به تصمیم خودش! از این روز صاحب اختیار «قطر» یكی از امارات خلیج فارس شد كه مردم آن عمدتا از راه ماهیگیری امرار معاش می كردند. قطر كه چند دهه پبعد استقلال به دست اورده و از سرزمین های صادر كننده نفت و گاز طبیعی بشمار می اید تقریبا 4 هزار مایل مریع وسعت دارد و اخیرا به آمریكا حق برخورداری از تسهیلات نظامی داده است.

1918: لهستان از فرصت پایان جنگ جهانی اول و درگیری داخلی روسها پس از انقلاب بلشویکی استفاده كرد، از روسیه جدا شد و اعلام استقلال كرد.

1930: وطن ما ازچنین روزی در سال 1309 خورشیدی دارای قانون حفظ آثار ملی با ضمانت اجرایی سختگیرانه شد.

1947: دولت مجارستان خبرنگار خبرگزاری اسوسییتد پرس (آمریكا) در آن كشور را متهم به جاسوسی كرد واخراج كرد.

1955: (1334 خورشیدی) احمد بهمنیار كرمانی استاد زبان و ادبیات فارسی و مولف دستورنوین زبان فارسی درگذشت.

2004: در انتخابات اوكراین نامزد هواداری از اتحاد این كشور و روسیه كه قرنها با هم امپراتوری روسیه را تشكیل می دادند آراء بیشتری آورد، گو این كه این انتخابات به دور دوم كشانده شد. در انتخابات 31 اكتبر2004، یانوكویچ نامزد هواداری از اتحاد فشرده با روسیه 40 و 12 دهم درصد و نامزد هوادار ادامه راه غرب و پیوستن به اتحادیه اروپا 39 درصد و 18 دهم آراء را به دست آورد.

2004: آژانس دولتی دارو و غذا در آمریكا تصویب كردكه عرضه كنندگان روغن زیتون در این كشور برچسبی بر شیشه ها و قوطی ها حاوی این محصول بزنند كه خواص آن از جمله محافظت از قلب و عروق را به زبانی ساده یادآور شود. بیشتر روغن زیتون مصرفی آمریكا از كشورهای حوزه مدیترانه واردمی شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com