اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک حسابرسی ساده از 4 سال هدفمندی



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

در حالی با پرداخت چهل و هشتمین مرحله یارانه نقدی، هزینه دولت در این بخش به 186 هزار میلیارد تومان رسید که قانون تنها پرداخت 64 هزار میلیارد تومان از منابع 127 هزار میلیاردی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی طی این چهار سال را مجاز دانسته است.

به گزارش ایسنا، از آذرماه سال 1389 با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی در هر ماه به متقاضیان، همواره کسری ناشی از پرداخت‌های نقدی و نماندن هیچ منبعی برای اختصاص به تولید، بهداشت و هزینه های دولت که در قانون هدفمندی پیش بینی شده بود از مهمترین مسایل پیش روی دولتها بوده است. که البته عدم پایبندی به قانون و تصمیم برای پرداخت یارانه نقدی در دولت قبل که آغازگر فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها بود شروع شد و اکنون با گذشت بیش از چهار سال از کلید خوردن این قانون دولت و مجلس نتوانسته‌اند راهکار مناسبی برای ممانعت از هدر رفت خارج از ضابطه منابع پیش‌بینی کنند.

با وجود تاکید قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اختصاص 50 درصد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در هر سال به توزیع نقدی و غیرنقدی به خانوارها، 30 درصد برای حمایت از تولید و 20 درصد برای کمک به هزینه های دولت با تاکید بر طرح های عمرانی، در این دوران هیچ گاه رقمی به تولید اختصاص نیافت و تنها در سال جاری طبق آخرین آمار ارائه شده رقمی حدود 1500 میلیارد تومان از مجموع 4800 میلیاردی در نظر گرفته شده در بودجه به بهداشت و درمان تعلق گرفته است.

در عین حال با وجود ثبت نام مجدد دولت از متقاضیان دریافت یارانه که به امید انصراف بخشی از یارانه بگیران غیرنیازمند در ابتدای امسال و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی انجام شد اکنون باز هم 76 میلیون نفر در هر ماه یارانه دریافت کرده و ماهانه حدود 3500 میلیاد تومان و در مجموع سالانه رقمی بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان را به دولت تحمیل می کند. این در حالی است که بنا بر آخرین اظهارات رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، از سال 1389 تاکنون حدود 186 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به متقاضیان پرداخت شده است.

نوبخت عنوان کرده که از ابتدای پرداخت یارانه‌های نقدی تا امروز 127 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها منابع مالی تامین شده که دولت برای جبران کسری‌های ناشی از پرداخت نقدی، 47 هزار میلیارد تومان از خزانه، 5700 تومان از بانک مرکزی و 5600 میلیارد تومان از صندوق توسعه به مبلغ درآمد اضافه و به مردم پرداخت کرده است.

این توضیح نوبخت در حالی عنوان شده که طبق قانون باید از 127 هزار میلیارد تومان بدست آمده از حامل ها، حدود 63 هزار و 500 میلیارد تومان به طور نقدی و یا غیر نقدی بین خانوارها توزیع و از 63 هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده نیز حدود 20 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص می یافت. با این حال نه تنها هیچ رقمی از این 127 هزار میلیارد تومان به غیر از پرداخت نقدی به هیچ بخش دیگری نرسیده بلکه در مجموع دولتها ناچار شدند تا حدود 60 هزار میلیارد تومان هم از بخشهای مختلف برداشت کرده و یارانه نقدی خانوارهایی که ثروتمند و نیارمند به طور یکسان در لیست دریافت آن قرار گرفته اند را بپردازند.

بر این اساس در حالی تاکنون 186 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی توزیع شده که طبق قانون سهم این بخش حدود 64 هزار میلیارد تومان است؛ از این رو نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شده خارج از ضابطه تعیین شده قانون برای توزیع 50 درصد از کل درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی بوده است.

این انحراف قانونی که از چهار سال پیش شروع شده و کار دولت فعلی را نیز برای برگشت به اصل قانون و پرداخت های تعیین شده سخت تر کرده است، در حالی مطرح می شود که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مقابل انتقاداتی که به عدم پرداخت یارانه تولید عنوان می شود تاکید کرده که در این شرایط پولی برای دولت نمانده که بخواهد به تولید اختصاص دهد.

نوبخت این را هم یادآوری کرد که برای جبران کسری ها نمی توان قیمت حامل های انرژی را بیش از این افزایش داد، چراکه موجب فشار بیشتر به مردم می شود. از سویی دیگر تنها راه باقی مانده محدود کردن تعداد یارانه بگیران است که آن هم با سختی هایی پیش رو بوده و کار ساده ای نیست.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
درآمدهای بخش هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چندراه ساده براي لاغر شدن در سال جديد



 

 

 

رژیم غذایی

 

 

دست به کارهاي خطرناکي مي زنند و رژيم هايي مي گيرند نه تنها موجب لاغري آنها نمي شود بلکه بعد از دوري از اين رژيم ها دوباره چاقي به سراغشان مي آيد. غافل از اينکه تنها توجه به چند راهکار ساده موجب کاهش وزن در آنها مي شود. به اين توصيه هاي جالب توجه کنيد:

 


*بشقاب هاي بزرگ نخريد:
تحقيقات وسيع روي رژيم غذايي افراد نشان مي‌دهد بيشتر افراد عادت دارند همه غذايي که در بشقاب‌شان ريخته مي‌شود را بخورند. حتي اگر بيش از نيازشان براي رفع گرسنگي باشد. براي پرهيز از اين موضوع محققان توصيه مي‌کنند که هميشه ظروف کوچک‌تري را براي خانه خود خريداري کنيد. ما به 226 گرم نوشيدني، 170 گرم چاي و 170 گرم آب‌ميوه نياز داريم بنابراين لازم است ظروف و يا ليوان خيلي بزرگ را براي منزل خريداري کنيم. البته در مورد بشقاب سالاد استثنا قائل شويد. سعي کنيد ظرف‌هاي سالادي با قطر 17 تا 22 سانتي بخريد. مردم اغلب دوست دارند که بشقاب غذاي‌شان را پر کنند بنابراين آنها هم ماکاروني يا برنجي که در بشقاب با قطري بين 25 تا 30 سانت است را مي‌خورند. در حالي که اين بشقاب با اين اندازه اگر پر باشد براي 4 نفر کافي است.

 

 

*قاشق چنگالي انتخاب کنيد:
محققان همچنين توصيه مي‌کنند قاشق غذاخوري بهتر است که داراي حجمي به اندازه 113 گرم باشد. قاشقي که ميان آن شبيه چنگال خالي است. اين يک راه ساده براي کاهش مصرف غذاهايي مثل گوشت و يا برنج و ايجاد احساس رضايت استفاده از اين قاشق ها است . اين قاشق‌ها در برخي رستوران‌ها وجود دارد.

 

 

*موسيقي بگذاريد:
موسيقي تغذيه‌اي براي روح ما است. مطالعات محققان نشان مي‌دهد که موسيقي تاثيرات قوي روي تقويت خلق و خوي ما دارد، درد را کاهش مي‌دهد و افسردگي ما را بهبود مي‌بخشد. موسيقي ممکن است جلوي استرس‌هاي مرتبط با اختلالات و هيجاني خوردن را بگيرد. البته هر چه موسيقي سريع‌تر باشد، احتمال اينکه سريع‌تر غذا بخوريد بيشتر است پس سعي کنيد به رستوراني برويد که موسيقي آرام‌تري پخش مي‌کند.

 

 

 

رژیم غذایی

 

 

*از آشپزخانه برويد بيرون:
در برخي از خانه‌هاي جديد آراستگي و تجهيز خانه طوري است که يک بخشي از آشپزخانه به عنوان محلي براي کار تعبيه شده .اين کار باعث چاق شدن شما مي‌شود چرا که هم براي انجام کاتان بي‌تحرک خواهيد بود و ديگر اينکه غذاهاي خوشمزه همه در دسترس شما هستند و حتي نيازي نداريد که کمي براي رسيدن به اين غذاها قدم بزنيد. بلند شويد براي انجام کارهايتان به اتاق برويد يا در اتاق ميهماني جايي را براي انجام کار در نظر بگيريد. خيلي از افراد هنگام صحبت کردن با تلفن به آشپزخانه مي‌روند و روي صندلي آشپزخانه مي‌نشينند يا همان جا وسايل کار خود را پهن مي‌کنند. اطراف ما در آشپزخانه پر از خوراکي و غذاست و اين احتمال خوردن را در ما افزايش مي‌دهد.

 

 

*چاق نشدن با خواب خوب:
نداشتن يک خواب خوب شبانه مي‌تواند در توانايي طبيعي بدن شما براي توليد و تنظيم و کنترل هورمون‌هاي کنترل کننده مختلف وزن (گلوکز، کروتيزول و هورمون تيروييدي) اختلال ايجاد کند. اين عدم تعادل سلول‌هاي بدن را به ذخيره چربي بيشتر و کاهش توانايي سوزاندن چربي بدن تشويق مي‌کند. کمبود خواب همچنين باعث مي‌شود که علاقه افراد به کنترل وزن کمتر شود. براي اينکار و رسيدن به آرامش، محيطي خواب‌آور را در اتاق خود ايجاد کنيد. از يک خوشبوکننده روي بالش خود استفاده کنيد. مطالعات نشان مي‌دهد که خوشبوکننده‌هايي مثل عطر سنبل موجب آرامش سيستم عصبي شما مي‌شود و احساس ريلکشن در شما ايجاد کرده و کيفيت خواب شما را بهتر مي‌کند.

 

 

*تلويزيون را مخفي کنيد:
يکي از بهترين راه‌ها براي پرهيز از زياد خوردن و کم ورزش کردن خاموش کردن تلويزيون است مطالعات نشان مي‌دهند که هر چه افراد بيشتر تلويزيون تماشا کنند، کمتر تحرک دارند و بيشتر مي‌خورند و وزن اضافه مي‌کنند. جايي که کودک شما تلويزيون نگاه مي‌کند در وزن شما هم تاثير دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد که کودکاني با تلويزيون در اتاق خواب‌شان بيشتر ممکن است دچار اضافه وزن شوند. تعداد تلويزيون‌هاي خانه را کاهش دهيد و هنگام مصرف غذا از مشاهده تلويزيون بپرهيزيد. اگر تلويزيون در مرکز خانه‌تان است آن را به جايي ببريد که کمتر مورد توجه است يا آن را در اتاق مخصوص سرگرمي که در آن قابل بستن باشد قرار دهيد. روي آن را بپوشيد قبل از روشن کرد آن دقت کنيد که آيا زمان پخش برنامه مورد علاقه‌تان است يا نه. در اين صورت ديگر هر آنچه تلويزيون پخش مي‌کند را نخواهيد ديد.