اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یونسی؛ مانع یارگیری تروریست ها شوید




 تروریست

 

علی یونسی ایجاد فرصت های شغلی و مشارکت سیاسی در منطقه سیستان و بلوچستان را عاملی دانست که می تواند جلوی یارگیری تروریست ها را بگیرد.

به گزارش ایلنا، وزیر اطلاعات دولت خاتمی با تاکید بر اینکه نفوذ این فرد در منطقه کم بوده است، اظهار داشت؛ بی تردید دستگیری عبدالمالک ریگی ضربه هولناک بر پیکره تروریسم کور ضدملی است. اگرچه شاید در کوتاه مدت بقایای این گروهک شرور دست به جنایت هایی هم بزند اما در درازمدت این ضربه برای این گروهک کارساز و تعیین کننده است و برای منطقه شرق کشور بسیار مفید است و الان این فرصت به دست آمده که در منطقه سیستان اقدامات شایسته انجام گیرد. یونسی در بیان این اقدامات گفت؛ باید عمران و آبادانی منطقه و ایجاد فرصت شغلی برای مردم منطقه فراهم شود و نیز فرصت مشارکت سیاسی مردم فراهم شود تا زمینه نفوذ و یارگیری گروهک های شرور و ضدتروریستی از بین برود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نفوذ گروهک عبدالمالک ریگی زیاد بوده است، با رد این موضوع گفت؛ میزان جذب گروهک جندالله بسیار کم بوده است.

یونسی تاکید کرد؛ با اینکه مردم منطقه سیستان و بلوچستان بسیار محروم هستند و تفاوت مذهبی و قومی با اکثریت ملت ایران دارند ولی مردم نجیب بلوچ تمایلی به این گروهک نشان ندادند زیرا مردم بلوچ مانند همه مردم ایران از خشونت، ترور و بی رحمی متنفرند و این خود رمز و راز شکست گروه های خشونت طلب و تروریسم است. علت اصلی شکست سازمان منافقین هم خشونت طلبی و حرکت های ضدمردمی آن بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در زمان وزارت اطلاعات شما این اتفاق رخ نداد و آیا شما با کشورهای منطقه برای دستگیری عبدالمالک ریگی وارد مذاکره شده بودید، اظهار داشت؛ من معتقد نیستم که ایران با همکاری سایر کشورهای همسایه این عملیات را انجام داده است. ظاهر اظهارات مقامات امنیتی این است که ایران مستقلاً این عملیات را انجام داده است.

اگر با سایر کشورها هم انجام داده باشد هیچ اشکالی ندارد و اگر همکاری داشته اند بهتر است اعلام شود زیرا تروریست ها بیشتر در تنگنا قرار خواهند گرفت. وزیر اطلاعات دولت اصلاحات خاطرنشان کرد؛ در زمان دولت آقای خاتمی وزارت اطلاعات چند بار عبدالمالک ریگی را در تور عملیاتی قرار داد که متاسفانه به دلایلی که نمی توان آن را اعلام کرد موفق به فرار شد و شخص من نیز از سوی شورای عالی امنیت ملی و دولت وقت مذاکراتی با پاکستانی ها جهت استرداد عبدالمالک ریگی انجام دادم. حتی آقای خاتمی توسط من پیامی برای پرویز مشرف فرستادند و برای همین هدف نیز به پاکستان عزیمت کرده و با پرویز مشرف و برخی مقامات سیاسی و داخلی پاکستان ملاقات و مذاکره انجام دادم ولی مقامات پاکستانی در آن زمان با این گروه و گروه طالبان مماشات و همراهی کردند و ترجیح دادند با ما همکاری نکنند. یونسی تصریح کرد؛ در حال حاضر دولت پاکستان با همه این گروه ها در حال جنگ است و خیلی طبیعی است اگر دولت ایران بخواهد با آنها همکاری امنیتی انجام دهد آنها نظر ایران را قبول کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همکاری امنیتی با کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان اشکالی ندارد، گفت؛ نه تنها اشکال ندارد بلکه لازم است. اصولاً پدیده ضدبشری تروریسم باید با همکاری همه کشورها مهار شود و دیپلماسی پنهان و امنیتی سازوکار خود را دارد که باید در راستای اهداف امنیت ملی به کار گرفته شود.


ویدیو مرتبط :
یارگیری اصلاحات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مانع دخالت خانواده‌ها شوید



دخالت خانواده‌ها,عروس و دامادها

 

رابطه تازه عروس و دامادها با خانواده‌های طرف مقابل از عوامل مهم در استحكام رابطه همسران است. با توجه به اینکه خانواده اولین و تاثیرگذارترین نهادی است که فرد در آن رشد کرده، والدین قابلیت دخالت مثبت و منفی را در همه مراحل زندگی فرزندان حتی زمانی که آنها مستقل شده‌اند را دارند و البته شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه نیز به این مسئله دامن می‌زند که متاسفانه دخالت های نابجا و نادرست والدین از حیطه‌های مشکل‌زا برای زوج‌های تازه شكل گرفته تا آنجا که آمار بالایی در زمینه طلاق را به خود اختصاص داده است.

والدین دخالت بكنند یا نه؟

در مورد اینکه دخالت والدین حین مشکلات عروس و دامادهایی که تازه عقد کرده اند یا قرار است به زودی زیر یک سقف بروند، باید گفت روانشناسان توصیه می‌کنند والدین، خود را در مشکلات و مسائل فرزندشان با همسرشان دخالت ندهند و بهترین كار این است كه آنها قوه تشخیص داشته باشند که آیا در حل این موضوع کمک‌کننده هستند یا خیر، مگر آنکه فرزندشان مشکل‌ساز باشد که در این صورت بهتر است که خود را درگیر قضیه كنند.

در کل در زمینه بروز مشکلات اولویت مداخله با کسی است که برای زن و شوهر از جایگاه خوبی برخوردار باشد و هر دو طرف او را قبول داشته باشند. مثلا اگر هر دو، پدر داماد یا مادر عروس را قبول دارند فقط نظر او را بپرسند و اجازه دخالت را به دیگران ندهند.

رسمی باشید و صمیمی

این جزو مهارت هایی است که شما باید قبل از ازدواج یا حداقل در دوران نامزدی آن را کسب کنید. دختران و پسران جوانی که تشکیل زندگی مشترک می‌دهند باید بدانند که با پدر و مادر همسرشان هرقدر هم كه صمیمی باشند درنهایت آنها پدر و مادر طرف مقابل هستند و اگر مشکلی پیش بیاید در انتها والدین حق را به فرزند خودشان می‌دهند. بهترین نوع تعامل تازه عروس با خانواده شوهر و تازه داماد با خانواده همسرش، حفظ احترام و فاصله‌ها، احترام گذاشتن به اصول ارتباطی و پرهیز از صمیمی شدن بیش از اندازه است.

زوج‌های جوان با خانواده‌های همسرشان باید یک رابطه رسمی و صمیمی داشته باشند که بهترین شیوه تعامل و برخورد بین آنان در ابتدای زندگی زناشویی است به‌خصوص در 2 سال اول زندگی.

نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک

در باب معاشرت و رفت‌و‌‌آمد زوج‌ها با خانواده‌های طرف مقابل نمی‌توان نسخه خاصی پیچید و این مسئله براساس انتظارات زوج‌ها پایه‌گذاری می‌شود. بهترین نوع حالت دیدارها و رفت‌وآمدها این است که باعث به هم خوردن خلوت‌های دو نفره زن و شوهر نشود.

دیدار از والدین باید بر اساس توافق و رضایت بین زن و شوهر باشد، زیرا این مسئله به هر دوی آنها مربوط است، حتی رفت‌وآمد والدین به خانه عروس یا دامادشان باید به نحوی باشد که برای آنها مشکل‌آفرین نباشد. پدر و مادرها باید گوش به زنگ باشند و به خواست همسر فرزندشان احترام بگذارند و حداقل این مسائل را در سال‌های اولیه زندگی رعایت كنند.

اگر رفت‌و‌آمد با یکی از خانواده‌ها چه خانواده دختر چه پسر خیلی زیاد و بیش از اندازه باشد معمولا منشا درگیری می‌شود. حتی در دوران عقد، اقامت های طولانی مدت شما در خانه پدری همسرتان می تواند زمینه دخالت های آینده خانواده همسرتان در زندگی شما را فراهم کند.

رابطه باید با فاصله و احترام شروع شود و سپس در طول زمان مسیر صمیمیت را پیدا كند. درباره محل زندگی و اقامت زوج‌های جوان پیشنهاد و توصیه روانشناسان این است که محل زندگی زوج‌های تازه نه به هر دو خانواده دور باشد و نه نزدیک.

فرق میان نصیحت و دخالت

برای تمایز و تشخیص بین پند و نصیحت‌های والدین و دخالت باید گفت که رابطه محترمانه‌ای که در آن مرزها رعایت شود، تعیین‌کننده است. اگر در ابتدا روابط بین زوج‌ها و خانواده‌ها محترمانه باشد آن وقت دختر و پسر تلاش والدین برای حل مسئله را به‌عنوان نصیحت و ارائه راهکار می‌پذیرند اما اگر این ارتباط محترمانه نباشد، مسلما آن را دخالت می‌بینند.

یکی از نیازهایی که زوجین دارند این است که در سال‌های اولیه تشکیل زندگی می‌خواهند با والدین طرف مقابلشان صمیمی شوند و بیش از اندازه به معاشرت کردن روی می‌آورند یا در هر کاری از آنها مشورت می‌گیرند و در واقع خود زوج‌ها هستند که این اجازه را می‌دهند که رابطه از حالت احترام خارج شود و این را باید دانست که صمیمیت‌های زیاد درگیری و تنش ایجاد می‌کند.

دخالت خانواده‌های پسران

علل دخالت عمده والدین در زندگی فرزندان”‹شان، حمایت مالی خانواده است که از زمان طفولیت تا هنگام ازدواج یا حتی بعد از ازدواج ادامه دارد. در واقع از نظر من یكی از نكات مهم تاثیرگذار در این مورد مسئله تحصیل و دانشگاه است. دانشگاه یک وقفه زمانی بین تولید و مفید بودن و کارایی فرد در جامعه ایجاد می‌کند.

18 سالگی سن مهمی در اجتماعی شدن فرد است اما حمایت مالی خانواده در دوران تحصیل فرزند را به خانواده وابسته می‌کند. عموما جوانان تا حدود 25 سالگی پا به عرصه اجتماع نمی‌گذارند، در این وقفه کمک مالی خانواده همچنان ادامه دارد تا اینکه دختر و پسر می‌خواهند تشکیل زندگی دهند و برای تشکیل زندگی، هزینه ازدواج و وسایل اولیه که نسبت به 10 سال گذشته هزینه آنها چند برابر شده، محتاج خانواده‌هایشان هستند.

این حمایت مالی والدین آغازگر دخالت در زندگی بعد از ازدواج فرزندان می‌شود. در زمینه اینکه دخالت خانواده عروس یا خانواده داماد کدام‌یک بیشتر است، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد اما در میان مراجعان به‌نظر می‌رسد میزان دخالت خانواده‌های پسر بسیار افزایش یافته و تبدیل به یک معضل شده است.

برگرفته از زندگی ایده آل