اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه 250 هزار تومانی اجرایی می‌شود؟ مین‌گذاری احمدی‌نژاد در زمین اقتصاد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,احمدی نژاد

 احمدی نژاد قصد دارد با طرح شعار ٢٥٠ هزارتومانی دست كم دوازده میلیون رای طبقات محروم را جذب کند.

 گمانه‌زنی‌ها و زمزمه‌ها نشان می‌دهد كه تیم انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد فعالیت خود را برای حضور در رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز كرده است. اولین‌بار سایت انتخاب خبر آغاز فعالیت‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد را رسانه‌ای كرد. هرچند پیش از آن نیز زمزمه‌هایی از گوشه و كنار شنیده می‌شد. آنطور كه انتخاب گزارش داده هدف اصلی احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات 96 جذب آرا حاشیه‌نشینان و طبقات محروم خواهد بود. او قصد دارد با طرح شعار ٢٥٠ هزارتومانی دست كم دوازده میلیون رای طبقات محروم را جذب کند. هرچند این نخستین بار نسیت كه احمدی‌نژاد چنین وعده‌ای را مطرح می‌كند. او در زمان مجلس هشتم نتوانسته بود مجوز یارانه ٢٥٠ هزارتومانی را دریافت كند و تنها توانست ٤٥ هزار تومان یارانه بدهد اما به اعتقاد تیم احمدی‌نژاد، در صورت پیروزی وی در انتخابات، مجلس قادر به مخالفت با شعار اصلی او نخواهد بود.

میراث اقتصادی دولت‌های احمدی‌نژاد
سال 84 درست بعد از شرایط طلایی اقتصاد در دولت اصلاحات که به گواه آمارها بهترین شرایط اقتصادی از نظر نرخ تورم پایین و رشد اقتصادی بالا بود، پدیده دولت احمدی‌نژاد در سپهر سیاست ایران ظهور کرد. محمود احمدی‌نژاد آن روزها با شعار برابری درآمد و عدالت اجتماعی درست روی نقطه‌ای دست گذاشته که دولت‌های رشد، به استناد این موضوع که رشد اقتصادی بالا می‌تواند برابری اقتصادی را به دنبال داشته باشد، کمترین توجهی نسبت به این موضوع داشتند. احمدی‌نژاد در صحبت‌ها و تبلیغات آن روزهای خود طبقات پایین درآمدی از جمله گروه‌هایی که پس‌انداز کمتری داشتند، هدف‌گیری كرد و به سرعت توانست دور اول و دوم ریاست جمهوری خود را با وعده عدالت اجتماعی و پرداخت یارانه نقدی تثبیت کند. این در حالی بود كه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی كشور در دو دولت او به شدت بهم ریخت و آسیب‌های اقتصادی فراوانی به بار آمد، اما پرداخت‌های نقدی رضایت عمومی ایجاد کرده بود.

دراواخر دولت دهم، رسما اقتصاد از مدیریت دولت احمدی‌نژاد خارج شد و مردان اقتصادی دولت قبل توان مدیریت، كنترل و ایجاد ثبات در اقتصاد كشور را از دست دادند. تورم به بیش از 40 درصد رسید و بار سنگین پرداخت یارانه نقدی موجب شد تا دولت قبل بارها دست یاری به سوی بانک مرکزی دراز كند و با استقراض از آن به تعهدات خود درباره یارانه نقدی پاسخ بدهد. در نهایت نیز احمدی‌نژاد دولت را با انبوهی از مشكلات اقتصادی به مانند یك «میدان مین» كه هر لحظه در معرض انفجار قرار داشت، به دولت بعد از خود واگذار كرد.

كار سخت روحانی در دولت‌داری
حسن روحانی در سال 92 با همین شرایط دولت را تحویل گرفت؛ دولتی بدهکار با تعهداتی سنگین در اقتصاد كه طی سال‌های دولت‌داری احمدی‌نژاد مملو از اشتباهات بزرگ بود. دولتی كه علاوه بر مشكلات عدیده اقتصادی در حوزه بین‌الملل گرفتار تحریم‌های اقتصادی بود و مسیر تعامل با جهان بیش از گذشته تنگ و دشوار می‌نمود. با این حال دو سال و نیم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و ریاست جمهوری روحانی بود كه مهمترین تهدید بیرونی اقتصاد ایران یعنی تحریم‌های اقتصادی همزمان با اجرای برجام و بسته شدن پرونده هسته‌ای برداشته شد. هرچند طی ماه‌های گذشته اقتصاددان و دولتمردان بارها تاكید كرده‌اند كه رفع کامل تحریم‌ها و از میان رفتن آثار زیان‌بار آنها نیازمند صرف زمان بیشتری است اما حقیقت این است كه در حال حاضر تهدیدهای حاصل تحریم‌ها کمتر شده است.

در ابتدای كار دولت یازدهم فضای اقتصاد كشور در حوزه داخلی نیز چندان مساعد نبود، به همین علت بود كه تمرکز اصلی دولت بر كنترل، تثبیت و کاهش تورم شکل گرفت. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد كه در حال حاضر نیز رکود به جای مانده از دولت قبل، بار کجی است که هنوز هم با وجود گذشت نزدیک به سه سال از عمر دولت یازدهم، به منزل نرسیده و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی با آن دست به گریبان هستند. تمامی طرح‌ها، بسته‌ها و محرک‌های اقتصادی که سوی دولت یازدهم طی سال‌های گذشته ارائه و اجرایی شده، در عمل تنها می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت رونق نسبی ایجاد کند. حقیقت این است كه هرچند طرح‌های ضد ركود دولت یازدهم با شكست مواجه نشده‌اند اما سراسر موفقیت نیز نبوده‌اند و آنچه مشاهده می‌شود این است كه اقتصاد ایران در گرداب رکود فرو رفته است.

در کنار این مسائل باید یادآور شد که از بخت بد و كاهش شدید قیمت جهانی نفت نیز طی سال‌های گذشته بر گرفتاری‌های دولت یازدهم افزوده است. دولت‌های نهم و دهم در دوران دولت‌داری محمود احمدی‌نژاد قیمت نفت روزهای طلایی یک‌صد سال اخیر را تجربه کردند و درآمدهای نفتی ایران با تمام سال‌های فروش نفت برابری می‌کرد، اما آن درآمدها که خرج شد و از دست رفت و بدهی‌های ناشی از هزینه بیش از درآمد بر روی دست دولت یازدهم گذاشت. حالا دولت یازدهم با برداشته شدن تحریم‌ها ناچار است که نفت بیشتری بفروشد تا بتواند تعهد یارانه نقدی را بپردازد.

مین‌گذاری احمدی‌نژاد در اقتصاد
زمزمه‌ها از وعده یارانه 250 هزار تومانی محمود احمدی‌نژاد که ظاهرا خود را برای رقابت‌های انتخاباتی در دور بعدی ریاست جمهوری با حسن روحانی در سال 1396 آماده می‌کند، این روزها بلندتر از گذشته به گوش می‌رسد. وعده‌ای که شنیدنش خیلی‌هارا وسوسه می‌کند. اما واقعیت اقتصاد این روزهای كشور نشان دهنده این است که این رقم‌ها قابل تحقق نیست. در حقیقت نه چنین پولی وجود دارد و نه آینده بازار نفت، چنین رویاپردازی را می‌تواند به واقعیتی اقتصادی تبدیل کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد كه شاید وعده پرداخت یارانه نقدی 250 هزار تومانی به همه مردم شاید بتواند برای یک یا دو ماه با استقراض از بانک مرکزی به حقیقت بپیوندد، اما تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد كه تبعات چنین وعده خطرناکی قطعا آنچنان وحشتناک است که اقتصاد ایران را به ورشکستگی خواهد کشاند.

محمود احمدی‌نژاد استاد وعده‌های بزرگ بدون توجه به آسیب‌ها و خطرات آن برای اقتصاد و اجتماع كشور است؛ او برای پاسخ به وعده‌هایش از هیچ کوششی فروگذار نیست. اما تجربه سال‌های دولت‌داری او نشان داده كه هرگز به تبعات تصمیمی که می‌گیرد، فکر نمی‌کند و حتی از نظرات كارشناسان نیز كمتر استقبال می‌كند. این ادعا را امروز به سادگی می‌توان به استناد تمام تصمیم‌هایی که در 8 سال دوران ریاست جمهوری‌اش گرفته، به اثبات رساند.

مقابله با وعده یارانه 250 هزار تومانی
اقتصاددانان می‌گویند، تورم بالا در جهت نابرابرتر شدن توزیع درآمد عمل می‌کند. تصمیم درستی که تیم اقتصادی دولت یازدهم از ابتدا گرفت و تاكنون بر اجرای آن اهتمام ورزیده است، در عمل به عدالت اجتماعی کمک بزرگی کرده و این در حالی است كه در سال‌های بعدی می‌توان نتایج این تصمیم‌ها، اقدامات و عملكرد مردان اقتصادی دولت روحانی را ملموس‌تر مشاهده كرد، البته به شرط آنکه این رویه ادامه داشته باشد.

 

حقیقت این است كه دولت یازدهم در شرایط فعلی اقتصاد كشور باید توجه ویژه‌اش را در سال آخر انتخابات ریاست جمهوری به رشد اقتصادی معطوف کند. چراكه تجربه کشورهایی که رشد اقتصادی بالا دارند، نشان می‌دهد که توزیع درآمد با رشد اقتصاد بهبود پیدا می‌کند. به علت اینكه تعداد افرادی که می‌توانند فرصت شغلی پیدا کنند مشاغل جدیدی به دست بیاورند و این موضوع علاوه بر رشد اقتصادی درآمد سرانه کشور را بالا می‌برد و تعداد بیشتری از زیر خط فقر بالا می‌آیند. در نتیجه تمرکز بر این هدف می‌تواند آنتی ویروسی برای وعده یارانه 250 هزار تومانی محمود احمدی‌نژاد باشد.

آمارها نشان می‌دهد که توزیع یارانه نقدی بر ٣٠ درصد جامعه شهری و ٧٠ درصد جامعه روستایی اثر مثبتی داشته است؛ یعنی درآمد در شهر و روستا را بهبود بخشیده است با این حال چون میزان یارانه ثابت مانده در نتیجه مقدار واقعی یارانه نسبت به تورم کاهش پیدا کرده هنوز این خطر که نابرابری بیشتر اتفاق بیفتد، وجود دارد. نکته مهم دیگر که می‌توان از تحلیل آمارهای موجود به دست آورد این است که خانوارهای ایرانی از سال ٨٦ تا ٩٢ کاهش سطح درآمد را تجربه کرده‌اند.

 

در نتیجه به گفته کارشناسان اقتصادی وقتی درآمد خانوارها به‌طور میانگین کاهش پیدا می‌کند، نابرابری افزایش پیدا می‌کند که این موضوع هم باید مورد توجه تیم اقتصادی دولت برای یکسال پایانی عمر دولت یازدهم قرار بگیرد. در حال حاضر تردیدی نیست که مهمترین تصمیم دولت در سال 95 باید تمرکز بر رونق اقتصادی و اهتمام بر رشد بیشتر اقتصادی باشد که می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی منجر شود. اگر دولت بتواند رشد اقتصادی توام با کاهش نرخ بیکاری در پایان سال‌جاری ایجاد کند، افزایش درآمد سرانه وعده 250 هزارتومانی را سرآب خواهد کرد.


 اخبار اقتصادی  -  روزان


ویدیو مرتبط :
هجوم مردم برای دریافت یارانه 45 هزار تومانی - مرداد 1390

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش احمدی‌نژاد به یارانه 250 هزار تومانی


محمود احمدی‌نژاد، در پیامی توئیتری به مباحث طرح شده درباره ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با شعار پرداخت یارانه 250 هزار تومانی واکنش نشان داد.

پایگاه خبری انتخاب: محمود احمدی‌نژاد، در پیامی توئیتری به مباحث طرح شده درباره ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با شعار پرداخت یارانه 250 هزار تومانی واکنش نشان داد.

در پیام توئیتری رییس جمهور سابق کشورمان که برگفته از اظهاراتش در دیدار با اصحاب رسانه در 18 فروردین سال جاری است، آمده: خودشان شایعه یارانه 250 هزارتومانی مطرح کردند و از همین الان رفتند در صف یارانه جا گرفتند.

واکنش احمدی نژاد به یارانه 250 تومانی