اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه كالاهای اساسی همزمان حذف نمی‌شود



 

فرزین: یارانه كالاهای اساسی همزمان حذف نمی‌شود

 

 

سخنگوی كارگروه تحول اقتصادی با تاكید بر این‌كه دولت مصمم به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌هاست، گفت: دولت قصد ندارد یارانه ۱۶ قلم كالای موردنظر لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها را به طور همزمان حذف كند.

 


به گزارش مهر، محمدرضا فرزین با بیان این‌كه برای مراحل اجرایی هدفمند كردن یارانه‌ها، یك بسته سیاستی مشخص وجود دارد، افزود: دولت در نظر دارد برای هدفمند كردن یارانه كالاها چند سبد تشكیل دهد و در مراحل مختلف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آن را اجرا كند.وی با اشاره به این‌كه حتی ۷ حامل انرژی نیز به طور همزمان و در یك سبد قرار نمی‌گیرد، گفت: هدف از این اقدام، جلوگیری از آثار ركودی اجرای طرح است و این نكته اصلی در بسته اجرایی طرح محسوب می‌شود.

 


معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درباره آثار اجرایی طرح گفت: این آثار تا حد زیادی به بسته مدیریتی و اجرایی طرح وابسته است، البته دولت معتقد است لایحه ابتدایی دولت جامع‌تر بود و برای مرحله اجرا مشكل كمتری داشت.فرزین با بیان این‌كه در مصوبه مجلس ارتباط با بودجه سالانه كه مورد اعتراض دولت بود، همچنان حفظ شده است، گفت: در مصوبه فعلی، دولت می‌تواند یك سازمان با ماهیت شركت دولتی تاسیس و كل درآمدهای ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها را به این صندوق واریز كند و براساس سهم بخش‌ها از آن باز توزیع كند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه ثروتمندان تا رفع کسری بودجه یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ذخیره سازی كالاهای اساسی ادامه دارد



 

 

کالاهای اساسی

 

 

معاون وزیر بازرگانی گفت: ذخیره سازی كالاهای اساسی از جمله برنج، روغن و گوشت برای كنترل بازار در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ادامه دارد.

محمد علی ضیغمی، افزود: ستادهای مركزی، استانی و شهرستانی برای ذخیره سازی كالاهای اساسی و حساس برای تنظیم بازار فعال هستند و ذخیره این نوع كالاها توسط مباشران بخش خصوصی در حال انجام است.

وی بدون اعلام میزان ذخیره سازی صورت گرفته اظهار كرد: میزان ذخیره سازی برای كالاهای مختلف متفاوت است؛ در حال حاضر برخی كالاهای مورد نیاز وارد شده، برخی در حال حمل به كشور است و برخی در حال خرید از تولیدكنندگان داخلی است. معاون بازرگانی داخلی در پاسخ به این پرسش كه تا پایان سال، یارانه چند كالای اساسی حذف یا كم خواهد شد، گفت: در حال حاضر كالاهای اساسی كه یارانه دارند شامل گندم، آرد، نان، شیر خانوار و اقلام كالابرگی (روغن و شكر) است ولی هنوز كسی نمی داند كه كدام كالا در سبد یارانه ای امسال حذف یا كم می شود، اما بدون تردید یارانه ها اساسا حذف نمی شودبلكه به جای این كه به كالا داده شود، به افراد به صورت نقدی پرداخت می شود.

وی تاكید كرد: هر نوع تصمیم گیری راجع به هدفمندی یارانه ها از سوی سخنگوی كارگروه تحول اقتصادی اعلام می شود. ضیغمی در مورد تاثیر تحریم ها روی قیمت كالاها گفت: ما از ابتدای انقلاب در تحریم بوده ایم. تحریم هرچند ممكن است برای ما سختی و هزینه ایجاد كند، اما می توانیم با همت و تلاشی كه تولیدكنندگان و تجار دارند، راه های مختلفی را در فضای تجارت بین المللی بیابیم تا حداقل تاثیرپذیری را از تحریم ها داشته باشیم.

معاون وزیر بازرگانی در مورد حذف كالابرگ گفت: كالابرگ حذف نشده است و در حال حاضر به دنبال تامین اعتبار برای توزیع كالای كالابرگی هستیم.

وی افزود: با توجه به بودجه هایی كه برای تنظیم بازار به ما ابلاغ شده، امسال برای بخش كالابرگی بودجه ای پیش بینی نشده بود و در حال مكاتبه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی هستیم تا بتوانیم برای توزیع كالاهای كالابرگی، اعتبار دریافت كنیم.ضیغمی در پاسخ به این سوال كه آیا عدم در نظر گرفتن اعتبار از سوی دولت برای كالای كالابرگی در جهت اجرای هدفمندی یارانه ها بوده است، گفت: خیر، چون احساس نیاز نشده بود، این كار صورت نگرفته است؛ زیرا از آخرین كالابرگی كه اعلام شده بود، هنوز بخشی از آن جذب نشده و ما همیشه كالابرگ را زمانی اعلام می كنیم كه كالابرگ قبلی تسویه حساب شده باشد.

وی در این باره كه ممكن است بخشی از اقشار آسیب پذیر نیاز به دریافت كالای كالابرگی داشته باشند و عدم جذب بخشی از آن نمی تواند دلیلی برای اعلام نكردن كالابرگ باشد، اظهار كرد: به هر حال انجام هر اقدامی هزینه بر است و منابع آن باید از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تامین اعتبار شود.ضیغمی افزود: اتفاقا ممكن است دولت تصمیم بگیرد در شرایط اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از همان اقشار آسیب پذیر توسط همین شبكه كالابرگی حمایت كند. برای همین كالابرگ را حذف نكردیم و همچنان در اختیار مردم است و به محض آن كه تامین اعتبار شد، كالابرگ اعلام می شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در مورد زمان اعلام كالابرگ اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: بستگی به تصمیم جلسات در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دارد.

● كاهش نرخ كالاهای اساسی مورد نیاز مردم

از سوی دیگر، رئیس ستاد تنظیم بازار ماه مبارك رمضان گفت: در ۲ روز نخست ماه مبارك رمضان نه تنها افزایش قیمتی در اقلام پرمصرف مردم مشاهده نشده، بلكه براساس گزارش ها برخی اقلام تا ۴ درصد كاهش را تجربه كرده اند.

سیدجواد تقوی  اظهار كرد: قیمت اقلامی چون قند حبه و شكر به ترتیب با ۲ و ۴ درصد كاهش مواجه و كالاهایی چون حبوبات، انواع برنج و خرما نیز ثابت بوده است.وی نرخ گوشت گوسفندی در استان تهران را ثابت عنوان كرد و افزود: گوشت گوساله نیز یك درصد كاهش قیمت داشت و نرخ مرغ گرم نیز ثابت مانده است.

تقوی با بیان این كه نرخ تخم مرغ اندكی با افزایش مواجه شده بود، افزود: این وضعیت ثابت ماند.

رئیس ستاد تنظیم بازار ماه مبارك رمضان نرخ كنونی زولبیا و بامیه را در ماه رمضان براساس مصوبه كمیسیون نظارت استان ها دانست و ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت برخلاف مصوبه، تخلف محسوب می شود.

به گفته وی، نرخ هر كیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یك ۳۰ هزار و درجه دو ۲۸ هزار ریال تعیین شده است...../تحلیل:جام جم