اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یادداشت ظریف در فیسبوک: ایران و آژانس برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند



برنامه کاری ظریف در سفر به آفریقای جنوبی، ترکیه و فرانسه

برنامه کاری ظریف در سفر به آفریقای جنوبی، ترکیه و فرانسه
ظریف: ایران و آژانس برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند

ظریف گفت که "ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند که تحول مثبت و مفیدی است، " البته" راه دراز، پرفراز و نشیب و دشواری در پیش است".

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح برنامه‌های کاری خود در سفر به آفریقای جنوبی، ترکیه و فرانسه در صفحه فیس‌بوکش نوشت که در پاریس با لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند.

متن این یادداشت بدین شرح است:
"ساعت 5 و نیم صبح پنجشنبه (9 آبان ماه) به وقت پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی و حدود 7 صبح به وقت ایران عزیز است. دیشب از طریق دبی وارد ژوهانسبورگ شدم، تا در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی شرکت کنم. همان‌طور که می‌دانید آفریقای جنوبی از لحاظ فنی و اقتصادی کشوری قدرتمند و پیشرفته است و پرنفوذترین کشور در قاره آفریقا و یکی از کشورهای تاثیرگذار در سطح بین‌المللی است که پس از پایان آپارتاید دیدگاه‌های مترقی و مستقلی در سطح بین‌المللی داشته و از اعتبار خوب جهانی به دلیل سیاست‌های روامدارانه نلسون ماندلا و دولت او برخوردار شده است.

روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی پس از پایان آپارتاید بسیار خوب بوده و همکاری‌های مفیدی در زمینه‌های مختلف منجمله همکاری‌های گسترده سیاسی و مراودات اقتصادی و تجاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات، معدن و فن‌آوری میان دو کشور برقرار بوده است.

 

در فاصله سال‌های 1373 تا 1387 در مجموع 10 جلسه کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده که نتایج ملموسی نیز در جهت حضور شرکت‌های معتبر آفریقای جنوبی در ایران مانند شرکت ام تی ان (ایرانسل) و شرکت‌های معتبر نفتی و معدنی به دنبال داشته و هم‌چنین به صادرات نفت، کالا و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی ایران به آفریقای جنوبی کمک کرده است.

متاسفانه به دلیل شرایط ویژه سیاسی و فشارهای کشورهای غربی به دولت و بخش خصوصی آفریقای جنوبی، این همکاری‌ها در چند سال اخیر کاهش جدی داشته، به شکلی که وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در 5 سال گذشته حتی اشتیاقی به تشکیل کمیسیون مشترک هم نشان نداده است.

 

به دنبال انتخابات اخیر در ایران، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در مراسم تحلیف ریاست محترم جمهوری شرکت کرد و با تشکیل دولت تدبیر و امید، تاریخی برای برگزاری کمیسیون مشترک پیشنهاد کردند که به دلیل گرفتاری‌های من یکی دو بار به تعویق افتاد و در نهایت برای امروز در سطح وزیران برنامه‌ریزی شد و دو روز گذشته هم کارشناسان عالی‌رتبه دو طرف و تعداد قابل توجهی از فعالان بخش خصوصی جلسات مقدماتی خوبی را برای این کمیسیون برگزار کردند.

دیشب پس از ورود ابتدا به رسم احترام دسته گلی برای آقای نلسون ماندلا که مدت‌هاست در بستر بیماری است، ارسال کردم و پس از آن دیدار بسیار خوب و صمیمی با بیش از 200 نفر از ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی داشتم.

 

در این دیدار بار دیگر نقش برجسته ایرانیان خارج از کشور در دفاع از منافع ملی را از نزدیک مشاهده کردم. ایرانیان آفریقای جنوبی مثل ایرانیان مقیم سایر کشورها، نقش بسیار برجسته و ممتازی در این کشورها ایفا می‌کنند و نمایندگان شایسته‌ای برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ایرانی و خنثی کردن فضاسازی‌های تبلیغاتی علیه ایران داشته‌اند که به یاری خدا و همت همگان این نقش هر روز پررنگ تر و تأثیرگارتر خواهد شد.

امروز هم برنامه کاری فشرده‌ای دارم. به یاری خدا، ساعت 7 و نیم با تلویزیون سراسری آفریقای جنوبی یک مصاحبه نیم ساعته زنده خواهم داشت. سپس با گروه دوستی صبحانه کاری خواهیم داشت و بعد از آن به ملاقات وزیر امورخارجه و بعد همراه با وزیر خارجه آفریقای جنوبی به جلسه کمیسون مشترک خواهیم رفت که احتمالا تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت. عصر امروز (پنج‌شنبه) هم با آقای جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار می‌کنم و پس از آن آفریقای جنوبی را به مقصد استانبول ترک می‌کنم.

انشاءالله صبح فردا (جمعه) ساعت 5 به استانبول می‌رسم. متأسفانه راه خیلی دور است. برای آمدن به آفریقای جنوبی با توقف 4 ساعته در دبی مجموعا 14 ساعت در راه بودیم و پرواز به استانبول هم حدود 9 ساعت خواهد بود.

ساعت 9 صبح فردا (جمعه) با آقای عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه دیدار خواهم داشت که از دهه 70 و از زمان دولت مرحوم اربکان در ترکیه، با ایشان دوست و همکار بوده‌ام. سپس به اتفاق ایشان و وزیر امورخارجه ترکیه در افتتاحیه اجلاس سالیانه پاگواش (یک مؤسسه معروف صلح بین‌المللی) که امسال در ترکیه برگزار می‌شود سخنرانی خواهم کرد و بعد برای دیدار با نخست وزیر و ملاقات‌های کاری با وزیر امور خارجه ترکیه همراه با وزیر خارجه ترکیه به آنکارا می‌رویم. انشاءالله صبح شنبه هم به تهران باز می‌گردم. از این رو بعید است بتوانم تا شنبه شب گزارش دیگری خدمت شما تقدیم کنم.

هفته آینده اجلاس گروه 1+5 را در پیش داریم که البته قبل از آن هم سفری به فرانسه برای سخنرانی در افتتاحیه اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو و ملاقات با وزیر امورخارجه فرانسه و دیگر شخصیت‌های سیاسی و علمی فرانسه خواهم داشت.

 

بحمدالله مقدمات اجلاس 1+5 هم به خوبی در حال برگزاری است. پس از دوسال، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند که تحول مثبت و مفیدی است. همان‌طور که قبلا هم خدمتتان عرض کردم راه دراز، پرفراز و نشیب و دشواری در پیش است، ولی امیدوارم که به یاری خدا و با کمک مسوولان و حمایت شما مردم خوب، با موفقیت و سربلندی طی شود.
خدا نگهدار."

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: دولت تلاش می کند مشکلات تحریم را از راه عزتمندانه حل کند/ظریف: 1+5 نگرانی‌های ایران را برطرف کند



حسن روحانی,محمد جواد ظریف

روحانی: دولت تلاش می کند مشکلات تحریم را از راه عزتمندانه حل کند

روحانی با تاکید بر اینکه تبیین این مشکلات به معنای آن نیست که نمی‌شود آنها را حل و فصل کرد، گفت: همه تلاش دولت این است که این مشکلات تحریم را از راه حل‌های عزتمندانه حل و فصل کند و اگر می‌خواستیم غیر از این باشد خیلی سریع‌تر و بدون این همه رفت و آمد و مذاکره، کار تمام می‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود ریشه در بی تدبیری دارد، افزود: البته دولت به دنبال این است که در برنامه‌ریزی‌ها برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کند. بنده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیدم که باید از اقتصاد کلان شروع کنیم و از ورود بخشی و موضعی به اقتصاد پرهیز کنیم.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دیدار مجمع نمایندگان خراسان رضوی، مشهد را شهری استثنایی توصیف کرد و گفت: مشهدالرضا با همه شهرهای دیگر کشور تفاوت دارد؛ چرا که حرم مطهر امام رضا(ع) در آنجا قرار دارد و افتخاری از این بالاتر در کشورمان نداریم؛ همه رحمت‌های الهی از ناحیه بارگاه ملکوتی امام هشتم به کشور می‌وزد و هر چه داریم از آنجاست.
 
روحانی اظهار داشت: اگرچه لطف همه ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام عصر(عج) همواره شامل حال ملت ایران بوده است اما معتقدم آنکه همیشه لطفش ما را نجات داده امام هشتم بوده و واقعا هر کاری برای مشهدالرضا و زائرین امام انجام دهیم باز هم کم است.
 
وی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین بودجه عمرانی گفت: علی رغم مشکلات تامین بودجه جاری کشور دولت تلاش دارد تا حد ممکن بودجه عمرانی کشور را تامین کند تا فعالیت‌های عمرانی اجرایی شود.
 
رئیس جمهور راه حل اساسی رفع مشکلات اقتصادی را تلاش برای ارتقای منابع درآمدی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم در حال حاضر مشکلی اثرگذار است و گلوگاه‌هایی ایجاد کرده که با وجود سختی عبور از آنها، تلاش داریم گرفتار آن نشویم، اگرچه غیرممکن نیست.
 
روحانی با تاکید بر اینکه تبیین این مشکلات به معنای آن نیست که نمی‌شود آنها را حل و فصل کرد، گفت: همه تلاش دولت این است که این مشکلات تحریم را از راه حل‌های عزتمندانه حل و فصل کند و اگر می‌خواستیم غیر از این باشد خیلی سریع‌تر و بدون این همه رفت و آمد و مذاکره، کار تمام می‌شد.
 
رئیس جمهور اضافه کرد: همه این جلسات و بحث‌ها برای این است که بتوانیم حقوق‌ ملت‌مان را حفظ کنیم و اگر قید عزتمندانه برای توافق و حل مشکلات مهم نباشد خیلی ساده و در یک جلسه می‌شود کار را تمام کرد.
 
روحانی تصریح کرد: طبیعی است که به این ترتیب رسیدن به توافق و حل و فصل مشکلات زمان‌بر می‌شود و البته امیدوارم تا پایان امسال بتوانیم اولین گام را در حل مشکلات برداریم.
 
روحانی تاکید کرد: حصول این مهم فقط با پشتیبانی و کمک همه یعنی مردم، مجلس و هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است و هر چه پشتوانه ما در داخل قوی‌تر شود در مذاکرات قدرت‌مندانه‌تر پیش می‌رویم.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود ریشه در بی تدبیری دارد، افزود: البته دولت به دنبال این است که در برنامه‌ریزی‌ها برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کند. بنده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیدم که باید از اقتصاد کلان شروع کنیم و از ورود بخشی و موضعی به اقتصاد پرهیز کنیم.
 
روحانی مشکل دیگر کشور را کم‌آبی عنوان کرد و اظهار داشت: امسال به خاطر اینکه بارندگی‌ها خیلی دیر شروع شده به طور متوسط نسبت به سال‌های قبل نیز عقب هستیم؛ اگرچه کم آبی مشکلی اساسی و مربوط به همیشه تاریخ ایران است، اما استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی، ساخت سدهای بدون مطالعه و بی حساب و کتاب، باعث ایجاد مشکلات فعلی دریاچه ارومیه، زاینده رود و امثال آن است.
 
وی خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت موضوع کم آبی از معاون اول خواستم تا اولین جلسه شورای عالی آب را برگزار کند و فردا نیز جلسه دیگری به ریاست بنده تشکیل خواهد شد تا راهکارهای خرید آب از خارج، شیرین کردن و استفاده از آب دریاهای کشور یا ممانعت از خروج آب از مرزها مورد بررسی قرار گیرد.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه حدود 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، گفت: باید با استفاده از راهکارهای علمی، روشهای بهره‌وری صحیح‌تر از آب در بخش کشاورزی عملیاتی و فراگیر شود و برای تامین منابع طرح‌های در حال اجرا در این بخش چاره‌ای اندیشیده شود.
 
روحانی به طرح تحول و توسعه شرق کشور نیز اشاره کرد و افزود: طرح اولیه تهیه شده برای این منظور مورد تایید دولت است؛ راه آهن مهمترین بخش از این طرح است که به لحاظ توسعه ، ارتقای امنیت و ایجاد ارتباطات بین‌المللی در منطقه شرق کشور موثر خواهد بود و به دلیل بزرگی و عظمت این طرح وزیر راه وشهرسازی شخصا پیگیر عملیاتی و اجرایی شدن آن است.
 
در این جلسه که دومین نشست از سلسله دیدارهای روحانی با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، نمایندگان شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار، خواف، قوچان، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام، کاشمر، چناران و طرقبه، گناباد، فریمان و درگز ضمن بیان مسایل و مشکلات حوزه های انتخابیه خود، در نامه ای رئوس مشکلات مربوط به استان خراسان رضوی را به رئیس‌جمهور تقدیم کردند.
 

 

---------------------------------------------------------------
ظریف: 1+5 نگرانی‌های ایران را برطرف کند

ظریف با اشاره به روند مذاکرات هسته‌یی کشورمان با گروه EU3+3 (سه کشور اروپایی به اضافه 3) گفت: در این مرحله مهم این است که آن‌ها نگرانی‌های ملت ایران را برطرف کنند. ما به دنبال مذاکره جدی، هدفمند و در چارچوب جدول زمانی مشخص هستیم.

یوگسلاو وینید، معاون وزیر امور خارجه لهستان عصر روز دوشنبه در تهران با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی روابط دوجانبه بین ایران و لهستان، از گسترش همکاری‌های دوجانبه دو کشور در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال کرد.

ظریف با اشاره به روند مذاکرات هسته‌یی کشورمان با گروه EU3+3 (سه کشور اروپایی به اضافه 3) گفت: در این مرحله مهم این است که آن‌ها نگرانی‌های ملت ایران را برطرف کنند. ما به دنبال مذاکره جدی، هدفمند و در چارچوب جدول زمانی مشخص هستیم.

بوگسلاو وینید هم این دیدار با اشاره به روابط پانصد ساله ایران و لهستان، سفر آینده وزیر امور خارجه کشورش به تهران را فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف دانست و نسبت به حصول نتایج مثبت در مذاکرات هسته‌یی ابراز امیدواری کرد.

در این دیدار آخرین تحولات در سوریه و افغانستان و هم‌چنین خطرات گسترش افراط‌گرایی مورد بحث قرار گرفت.