اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گوگل از ابوریحان بیرونی قدردانی کرد +عکس


سایت گوگل به مناسبت سالگرد تولد ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی عکس مینیاتوری وی را برای قدردانی و یادآوری خدمات او بر روی موتور جستجوگر خود قرار داد.

انتخاب: سایت گوگل به مناسبت سالگرد تولد ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی عکس مینیاتوری وی را برای قدردانی و یادآوری خدمات او بر روی موتور جستجوگر خود قرار داد.



بیرونی در سپتامبر ۹۷۳ میلادی در خوارزم و در بخش تاجیک نشین ازبکستان کنونی که در قلمرو سلسله سامانیان بود به دنیا آمد، و در سال ۱۰۴۸ میلادی در غزنه درگذشت.

آثار علمی ابوریحان بیرونی که ریاضی دان، ستاره شناسان و تقویم شناس برجسته ای بود به زبان های فارسی و عربی نوشته شده است.

او درسن 25 سالگی به گرگان مهاجرت کرد و اولین کتاب خود را در زمینه تاریخ تحت عنوان " الآثار الباقیه عن القرون الخالیه" منتشر کرد. وی پس از بازگشت به خوارزم دیگر کتاب خود " تحقیق ما للهند" وسپس "قانون المسعودی" و "التفهیم لاوائل صناعه التنجیم" را نوشت.

یکی از 300 آتشفشان موجود در کره ماه که هر کدام به نام دانشمندان برجسته نامگذاری شده است به نام او اختصاص یافته است.

ابوریحان بیرونی را از اولین دانشمندانی می دانند که به موضوع "جاذبه زمین اشاره کرده بود. او در تالیفات خود گفته بود" اجسام به دلیل وجود جاذبه پیرامونی به زمین سقوط می کنند."


ویدیو مرتبط :
ابوریحان بیرونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف یک جانور دریایی غول پیکر با گوگل ارث + عکس



 

 

کشف یک جانور دریایی غول پیکر با گوگل ارث

 

وبگرد 36 ساله انگلیسی این موجود دریایی را در زمانی که بی هدف تصاویر ماهواره ای این منطقه بندری را بر روی گوگل ارث می دید پیدا کرد.

 

 

یک جوان انگلیسی با استفاده از تصاویر ماهواره ای "گوگل ارث" موفق شد در آبهای ساحلی لیورپول یک حیوان دریایی بسیار عجیب را پیدا کند.

 

به گزارش مهر، این جوان انگلیسی در تصویر ماهواره ای که توسط "گوگل ارث" از منطقه بندری به نام بارانداز "آلبرت" در لیورپول گرفته شده بود یک حیوان عظیم الجثه دریایی را کشف کرد که بزرگتر از چندین قایق است و در زیر آبهای یخ زده شنا می کند.

 

"سایمون هوبان" یک وبگرد 36 ساله انگلیسی این موجود دریایی را در زمانی که بی هدف تصاویر ماهواره ای این منطقه بندری را بر روی گوگل ارث می دید پیدا کرد.

 

براساس گزارش میرور، "تام کورنول" زیست شناس دریایی گفت که این جانور غول پیکر می تواند یک کوسه ماهی نوع "آسودگر" عظیم باشد که می تواند تا 35 فوت (10 متر و 66 سانتیمتر) نیز رشد کند.

 

این زیست شناس دریایی توضیح داد: "شاید این جانور دریایی یک کوسه پیر باشد که به دنبال جایی برای مردن می گشته است."/عصرایران