اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گوشت را چگونه مصرف کنیم تا سرطان نگیریم



اخبار,اخبار اجتماعی , سرطان مثانه

براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی بالا می برد.

طبق یافته پژوهشگران ، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز به شدت سرخ شده یا کباب شده، بخشی از رژیم غذایی آنها بود دو برابر کسانی است که گوشت قرمز کم سرخ شده یا کباب شده، مصرف می کنند.

به گزارش مهر، پژوهشگران دانشگاه تگزاس با مطالعه بر روی ۱۷۰۰ نفر دریافتند که این خطر برای کسانی که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استیک و گوشت خوک نمک سود (بیکن) مصرف می کنند، بیشترین است.

اما براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی بالا می برد.

سه نوع عمده از مواد شیمیایی سرطان زا که به «HCA» ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیش از ۲.۵ برابر افزایش دادند و به نظر می رسید که بعضی افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر در برابر این نوع رژیم آسیب پذیرند.

در این مطالعه که طی ۱۲ سال انجام شد، محققان DNA تمامی شرکت کنندگان را تحلیل کرده و متوجه شدند که داشتن ژن های خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخی افراد که زیاد گوشت قرمز می خورند ۵ برابر می کند.

گوشتی که حسابی سرخ یا کباب شده باشد قبلا به سرطان لوزالمعده ارتباط داده شده بود. متخصصان سرطان می گویند که تحقیقات بیشتری برای اطمینان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و اینکه آیا نحوه پختن آن تاثیری دارد یا نه.

متخصصان توصیه می کنند مردم مصرف گوشت قرمز را به ۵۰۰ گرم- وزن گوشت پخته شده- در هفته محدود کنند و به کلی از خوردن گوشت فرآوری شده پرهیز نمایند.

 

اخبار اجتماعی - مهر 


ویدیو مرتبط :
چیکار کنیم تا سرطان نگیریم؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف زیاد كباب گوشت قرمز یكی از عوامل ابتلا به سرطان است



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,گوشت قرمز

یك كارشناس تغذیه گفت: مصرف بیش از حد كباب زغالی گوشت قرمز یكی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان در افراد است.

مینا حسن پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: بافت و مواد گوشت قرمز به واسطه چربی و ارتباط مستقیم با زغال در هنگام كباب، بسیار پیچیده شده و سرطان زا می شود البته همین گوشت قرمز اگر بخار پز یا سرخ شود از میزان سرطان زایی آن كم خواهد شد.


وی به مردم توصیه كرد كه برای داشتن یك سبد غذایی سالم بیشتر از گوشت ماهی و در مرحله بعد گوشت مرغ استفاده كنند و تا آنجایی كه می توانند گوشت قرمز را كمتر مصرف كنند.


حسن پور تاكید كرد: با وجود اینكه گوشت قرمز سرشار از پروتئین و ویتامین و آهن است و برای كم خونی مناسب، اما باید دقت داشت كه به همان اندازه افراط در مصرف آن موجب افزایش كلسترول، فشار خون و سرطان دستگاه های گوارشی می شود.


وی یادآور شد: گوشت ماهی دارای بافتی بسیار نرم بوده و حتی مصرف آن برای كودكان بسیار راحت است ضمن اینكه سرشار از امگا 3 و یك غذای سالم محسوب می شود.


این كارشناس تغذیه گفت: مصرف محدود گوشت قرمز، افزایش وعده های مصرف ماهی و سبزی ها و میوه ها موجب حفظ سلامتی و تندرستی افراد شده و نقش مهمی در سلامت آنان دارد.


وی از خانواده ها خواست كه از همان ابتدا با رعایت فرهنگ صحیح مصرف مواد غذایی سالم، كودكان خود را با تغذیه سالم آشنا كنند و ذائقه آنان را به مواد غذایی نظیر ماهی و سبزیجات و میوه جات عادت دهند.


وی اضافه كرد: رعایت تغذیه سالم، ورزش و تحرك و همچنین پرهیز از مصرف دخانیات علاوه بر حفظ سلامتی و تندرستی افراد موجب شادابی و افزایش طول عمر آنان می شود.
حسن پور افزود: افراد سالم، كارآمد بوده و از بهره وری بالاتری بهره مند هستند و یك جامعه سالم و موفق را تشكیل می دهند.


سرانه مصرف گوشت قرمز به ویژه به صورت كباب در استان ایلام بسیار بالا است.

 

اخبار پزشکی - ایرنا