اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گلایه پسر ملک عبدالله از شاه جدید عربستان



اخبار,اخبار بین الملل , شاه جدید عربستان

 

گزارش‌های غیررسمی حاکی است که متعب بن عبدالله از تغییرات اعمال‌شده توسط پادشاه جدید عربستان بشدت خشمگین شده و بر این باور است که فریب خورده است.

 به گزارش فارس، «مجتهد» فعال توئیتری که به انتشار اخبار محرمانه خاندان سعودی مشهور است، در جدیدترین پیام خود گزارش داد که «متعب بن عبدالله» پسر ملک عبدالله پادشاه متوفی از انتخاب محمد بن نایف بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولی‌عهد خشمگین است.

بنا بر این گزارش، متعب بر این باور است که رقیبش «محمد بن نایف» از حیله‌ای علیه او استفاده کرده که، پدرش عبدالله برای کنار گذاشتن «احمد بن عبدالعزیز» استفاده کرد؛ یعنی تعیین جانشین برای ولی‌عهد برای اولین بار؛ اکنون محمد بن نایف جانشین ولی‌عهد شده و پس از پسران عبدالعزیز، اولین شاهزاده‌ای است که در یک قدمی سلطنت قرار گرفته است.

مجتهد در ادامه افزود: تلاش‌های دیگری در دست اقدام است از جمله عزل «مقرن بن عبدالعزیز» ولی‌عهد جدید خواهد بود اما باقی اقدامات را اکنون نمی‌توانم فاش کنم چرا که نمی‌خواهم متوقف شود زیرا در اجرای برخی از این اقدامات خیری برای مردم نهفته است.

بر اساس این گزارش، تعیین «محمد بن نایف» به عنوان جانشین ولی‌عهد قبل از دفن ملک عبدالله اقدامی برای بستن راه متعب بود که این ناشی از زیرکی محمد بن نایف است.

از سوی دیگر مجتهد خبر داد که محمد بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات هم از تغییرات روی داده دلخور شده است چرا که روی به قدرت رسیدن متعب جهت توسعه نفوذ خود در عربستان، حساب کرده بود.

متعب بن عبدالله یکی از رقبای خود را احمد بن عبدالعزیز، عموی خود می‌داند که ملک عبدالله او را 6 ماه قبل برکنار کرد و به جای وی محمد بن نایف را وزیر کشور کرد که با این کار عملاً احمد بن عبدالعزیز از کانون قدرت دور کرد و این در حالی است که پس از سلمان او مهمترین فرزند بازمانده از عبدالعزیز بود اما شاه متوفی با برکناری وی تلاش کرد تا جناح رقیب خودش یعنی سدیری‌ها را تضعیف کند و مقرن که شخصیت ضعیف‌تری است به این سمت گمارده شد تا بتواند زمینه برای افزایش قدرت پسرش متعب فراهم شود. اکنون احمد به عربستان بازگشته است و احتمالا رقیب سرسختی برای مقرن ولی‌عهد جدید عربستان خواهد بود.


قبل از آنکه «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه متوفی عربستان سعودی به خاک سپرده شود، تغییر و تحولات مهمی در ساختار قدرت این کشور روی داد که همگی به ضرر فرزندان وی تمام شده است.

«متعب» رئیس گارد ملی، بر خلاف انتظارها هیچ سمت جدیدی نگرفت و حتی مشاور ویژه سلطنتی هم نشد. «خالد التویجری» مشاور شاه سابق و رئیس گارد سلطنتی و رئیس دربار از این دو منصب برکنار و «محمد بن سلمان» پسر پادشاه جدید به این سمت گمارده شد. به جای سمت دوم التویجری که از ریاست گارد سلطنتی عربستان کنار گذاشته شد، سرلشکر «حمد العوهلی» جانشین او شد.

از سوی دیگر «محمد بن نایف» فرزند ارشد نایف بن عبدالعزیز ولی‌عهد متوفی عربستان هم که رقیب متعب پسر شاه سابق است، با حفظ سمت وزیر کشور به عنوان جانشین ولی‌عهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران عربستان انتخاب شد.

محمد بن سلمان علاوه بر ریاست دربار عربستان به عنوان وزیر دفاع جدید عربستان به جای پدرش گمارده شد که این مسئله نشان می‌دهد حالا با به قدرت رسیدن پدرش، او به یکی از شاهزاده‌های تاثیرگذار نسل سوم آل سعود بدل شده است.

برآیند تغییرات اعمال شده در خانواده سلطنتی نشان می‌دهد جناح سُدیری‌ها با تغییرات گسترده علیه مهره‌های کلیدی ملک عبدالله از جمله التویجری، جناح عبدالله (جناح الشِمّری) را به حاشیه رانده و دوباره قدرت را در میان خودشان قبضه کردند.

اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو مرتبط :
ملک عبدالله؛پادشاه عربستان درگذشت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پادشاه جدید عربستان سعودی کیست؟ /پادشاه جدید، پسر ملک عبدالله را برکنار کرد




ملک سلمان؛ از 48 سال استانداری پایتخت تا کرسی پادشاهی

سلمان برخلاف ملک عبدالله فردی سنتی، حامی متعصبان دینی و مخالف روند اصلاحات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است / براساس اسناد ویکی لیکس سلمان بن عبدالعزیز معتقد است دموکراسی برای عربستان سعودی مناسب نیست و باید محتاطانه در مسیر اصلاح اجتماعی و فرهنگی این کشور گام برداشت.

به دنبال درگشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه 90 ساله عربستان سعودی در بامداد روز جمعه، برادرش شاهزاده سلمان که سمت ولیعهدی را برعهده داشت به عنوان پادشاه جدید منصوب شد.

به گزارش عصرایران،  پس از درگذشت ملک عبدالله، چهره های ارشد در خاندان حاکم بر عربستان سعودی یعنی آل سعود و مقامات ارشد این کشور با شاهزاده سلمان به عنوان پادشاه جدید بیعت کردند تا از این به بعد او با عنوان ملک سلمان مورد خطاب قرار بگیرد.

براساس سوابق موجود از عملکرد و گفتارهای سلمان 79 ساله، وی برخلاف ملک عبدالله فردی سنتی، حامی متعصبان دینی و مخالف اصلاحات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

شاهزاده سلمان ولیعهد سابق و پادشاه جدید عربستان سعودی

اخبار,شاهزاده سلمان ولیعهد سابق و پادشاه جدید عربستان سعودیید

"سلمان" هفتمین پادشاه سلسله پادشاهی سعودی است. براساس وصیت ملک عبدالعزیر بنیانگذار این سلسله، پسران وی یکی پس از دیگری باید به عنوان پادشاه بر این سرزمین حکمرانی کنند.

سلمان پسر بیست و پنجم ملک عبدالعزیز است.

مهمترین بخش های زندگی ملک سلمان به این شرح است:

-  1935 :  تولد در شهر ریاض (79 ساله)

- تحصیل در مدرسه ویژه شاهزادگان در ریاض و مدرسه شیخ عبدالله خیاط

- 1954 : انتصاب به عنوان جانشین رئیس منطقه (استاندار) ریاض

- 1955 : انتصاب به عنوان رئیس منطقه (استاندار) ریاض. استعفا از این سمت در سال 1960

- 1963 : انتصاب دوباره به سمت رئیس منطقه (استاندار) ریاض تا سال 2011 (به مدت 48 سال)

- 2011 : انتصاب به سمت وزیر دفاع

-  2012 : انتصاب به عنوان ولیعهد پس از درگذشت برادر بزرگترش و ولیعهد وقت شاهزاده نایف

-  2015 : درگذشت ملک عبدالله و معرفی به عنوان پادشاه جدید
 
او همچنین مالک 10 درصد شرکت رسانه ای سعودی است که روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن زیرمجموعه آن است. گرچه سهم وی از این روزنامه اندک است اما او از طریق پسرش شاهزاده فیصل در جهت گیری های روزنامه به طور جدی تاثیرگذار است.

 براساس اسناد ویکی لیکس سلمان بن عبدالعزیز معتقد است دموکراسی برای عربستان سعودی مناسب نیست و باید محتاطانه در مسیر اصلاح اجتماعی و فرهنگی این کشور گام برداشت.

علاوه بر این، سلمان در دیدار با سفیر آمریکا در سال 2007 گفته بود که اصلاحات اجتماعی و فرهنگی که ملک عبدالله (پادشاه وقت) خواهان آن است باید آهسته تر انجام شوند تا با واکنش شدید محافظه کاران درجامعه روبه رو نشود.

سلمان 79 ساله نیز به شدت از بیماری و ضعف جسمی رنج می برد. او در سال 2010 با سفر به آمریکا تحت عمل جراحی در ستون فقرات قرار گرفت و چند ماه برای درمان و سپری کردن دوره نقاهت خارج از عربستان سعودی گذراند.

 ------------------------------

 

پادشاه جدید، پسر ملک عبدالله را برکنار کرد/ صدور 6 حکم دیگر قبل از اتمام مراسم تدفین ملک عبدالله

پادشاه جدید عربستان سعودی در اقدامی زودهنگام و قبل از تشییع جنازه ملک عبدالله و دفن وی، شش حکم صادر کرد و پستهای کلیدی کشور را تغییر داد.

پادشاه جدید عربستان سعودی در اقدامی زودهنگام و قبل از تشییع جنازه ملک عبدالله و دفن وی، شش حکم صادر کرد و پستهای کلیدی کشور را تغییر داد.

به گزارش «انتخاب» ؛ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی قبل از مراسم تشییع ملک عبدالله ، شش حکم پادشاهی صادر کرد .

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان خالد التویجری رئیس دربار سلطنتی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود فرزند ملک عبدالله پادشاه سابق و فرمانده گارد سلطنتی این کشور را برکنار کرد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود همچنین، حمد العوهلی را به عنوان رئیس گارد ویژه سلطنتی این کشور و طی حکمی، محمد، یکی از پسران خود را به سمت وزیر دفاع این کشور منصوب کرد.

وی محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد و معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور منصوب کرد.

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز در دومین حکم خود ، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز (فرزند خود ) را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.

در احکام بعدی نیز وی خالد بن عبدالعزیز التویجری رئیس دفتر پادشاهی و مسئول دفتر ویژه پادشاه سابق عربستان را از کار برکنار کرد و فرزند خود محمد بن سلمان را با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع، جایگزین التویجری کرد.

پادشاه جدید عربستان سعودی همچنین به حمد بن عبدالعزیز السویلم رئیس دیوان ولیعهدی نیز پست وزارتی داده است و سپهبد حمد العوهلی را به عنوان رئیس گارد پادشاهی سعودی منصوب کرد.

پادشاه جدید سعودی همچنین مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد جدید را با حفظ سمت در ولیعهدی، به عنوان معاون نخست وزیر منصوب کرد.

اخبار بین الملل - عصرایران،انتخاب