اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گلایه داوود رشیدی از کم کاری درباره عاشورا


داود رشیدی بازیگری که در سریال «مختار» در نقش «نعمان بن بشیر انصاری» و در سریال «امام علی» در نقش «ابن جبله» به ایفای نقش برای داود میرباقری پرداخته بود در آستانه عاشورای حسینی در ارتباط با بازی بازیگران و فیلم هایی که درباره این واقعه عظیم ساخته شده اند به صحبت پرداخت.

سینما پرس: داود رشیدی بازیگری که در سریال «مختار» در نقش «نعمان بن بشیر انصاری» و در سریال «امام علی» در نقش «ابن جبله» به ایفای نقش برای داود میرباقری پرداخته بود در آستانه عاشورای حسینی در ارتباط با بازی بازیگران و فیلم هایی که درباره این واقعه عظیم ساخته شده اند به صحبت پرداخت.

داود رشیدی گفت: هدف این است که مردم وقتی فیلمی درباره عاشورا ببینند به یاد بیاورند و تصویر عاشورا برایشان مجسم شود که در روز عاشورا یا تاسوعا چه بر این شخصیت ها گذشته است و اگر غیر از این باشد مردم چه می خواهند؟ مردم با دیدن این فیلم های عاشورایی، می توانند خود را در آن فضا فرض کنند.

بازیگر نقش«فضل بن ربیع» در «ولایت عشق» گفت: مخاطبان فیلم های تاریخی علاقه زیادی دارند که داستان ها و واقعیاتی که در آن سالها روا شده است را ببینند و با فیلم های که درباره این حوادث تاثیرگزار در تاریخ ساخته شده اند ارتباط خوب و پیوندی عمیق پیدا می کنند. فیلم های که به حوادث عاشورا می پردازند باید دقت داشته باشند این واقع آنقدر عمیق در ذهن مردم ایران است که نمی توان درباره این فیلم ها کوتاهی و قصوری انجام داد و حتما باید با مطالعه و دقت کافی و پیدا کردن شواهد تاریخی وارد ساخت اینگونه آثار شد.

رشیدی ادامه داد: واقعه عاشورا آنقدر برای شیعیان مهم است که نمی توان داستان آن را هر طور که بخواهیم تعریف کنیم و حساسیت زیادی روی این واقع وجود دارد و برای همین ساخت فیلم درباره این واقع احتیاج به تمرکز و دقت فراوان دارند و مردم ایران ثابت کرده اند که علاقه خیلی زیادی به اینگونه آثار دارند و مخاطبان انتظار دارند واقعه عاشورا را دقیق ببینند و اینگونه است که همذات‌پنداری تماشاچی با افراد حاضر در واقعه کربلا تبدیل به یک عمل آئیینی می شود.

بازیگر نقش «عمرو عاص» در سریال «تنهاترین سردار»گفت: درفیلم های تاریخی که من بازی کرده ام .هر نقشی که در فیلم های تاریخی بر عهده ام بوده با مطالعه از تمام زوایای تاریخی سعی کرده ام به آن نگاه کنم و سعی‌ام بر این بوده که بیشتر مطالبی که درباره آن نقش نوشته را خوانده ام.

رشیدی اظهار داشت:ساخت فیلم های تاریخی بسیار پر زحمت است و به پروداکشن های عظیمی احتیاج دارد و در نسبت با ساخت دیگر فیلم ها احتیاج به گروه بزرگتری برای ساخت فیلم احتیاج است.

داود رشیدی در پایان گفت: به اندازه کافی از ظرفیت قصه و تراژدی عاشورا در سینما استفاده نشده است و ما هنوز تعداد فیلم های خوبی که درباره عاشورا داریم بسیار اندک است. این در حالی است که این واقعه از جنبه های گوناگونی می تواند به تصویر کشیده شود. از نظر ما ایرانی ها و شیعیان خیلی مهم است فیلم های خوبی درباره این حادثه داشته باشیم و متاسفانه باید بگویم که تا به حال که به اندازه کافی در این باره فیلم نداشته ایم. باید بیشتر کار می کردیم.


ویدیو مرتبط :
زمین خوردن داوود رشیدی در افتتاحیه فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گلایه های همسر داوود رشیدی


همسر داوود رشیدی در سخنانی گله‌آمیز از برخی مستندسازان،خبرنگاران (مصاحبه‌کنندگان) گفت: برخی از آن‌ها وقتی می‌خواهند درمورد زندگی داوود رشیدی تحقیقاتی بکنند، همه چیز را بر عهده‌ی ما (خانواده‌اش) می‌گذارند و خودشان هیچ تحقیق و جست‌وجویی نمی‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: همسر داوود رشیدی در سخنانی گله‌آمیز از برخی مستندسازان،خبرنگاران (مصاحبه‌کنندگان) گفت: برخی از آن‌ها وقتی می‌خواهند درمورد زندگی داوود رشیدی تحقیقاتی بکنند، همه چیز را بر عهده‌ی ما (خانواده‌اش) می‌گذارند و خودشان هیچ تحقیق و جست‌وجویی نمی‌کنند.

احترام برومند که در مراسم رونمایی از مستند «دایره داوود» درباره‌ی زندگی داوود رشیدی حاضر بود، با بیان این مطلب ادامه داد: حتی پیش آمده است که آنها برای مصاحبه‌های معمولی هم اطلاعاتی کافی نداشته‌اند.

او در عین حال با اشاره به مستند «دایره داوود» ساخته اردشیر شلیله مطرح کرد: متاسفانه در این مدت حال روحی من طوری نبود که بتوانم کمک صد درصدی به آقای شلیله بکنم، از ایشان بسیار متشکر هستم و خیلی دوست داشتم که کمک بیشتری به ایشان بکنم.

بنابر این گزارش، در مراسم رونمایی از مستند «دایره داوود» که شامگاه گذشته 4 مرداد ماه در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، قرار بود داود رشیدی هم حضور داشته باشد اما به دلیل وضعیت جسمانی نتوانسته بود، حاضر شود.

اردشیر شلیله کارگردان این اثر، علاقه به داوود رشیدی و ادای دین به او را دلیل ساخت این مستند، برشمرد.

این کارگردان در سخنانی یادآور شد: من سال‌هاست به ایشان علاقه‌مندم و با ساخت این مستند فقط می‌خواستم به داوود رشیدی ادای دین کرده باشم که امیدوارم توانسته باشم.

او اضافه کرد: زمانی که من فیلم «فرار از تله‌»ی ایشان را (به کارگردانی جلال مقدم) دیدم، بازی آقای رشیدی را پسندیدم و دوست داشتم.

شلیله یادآور شد: در آن سن و سال من از پیشینه‌ی ایشان خبر نداشتم و نمی‌دانستم که داوود رشیدی در دهه‌ی 40 جزو پیشکسوتانی بودند که تئاتر مدرن را وارد ایران کردند، اینها را بعدا متوجه شدم.

کارگردان این مستند گفت: آشنایی من با ایشان از همان سال‌های پیش از انقلاب بود که داوود رشیدی مدیر واحد نمایش تلویزیون بودند.

این کارگردان با اشاره به سال ساخت اولیه‌ی این مستند با اظهار گلایه‌مندی از مدیران سینمایی دولت قبل گفت: سال 91 من پیشنهاد ساخت این مستند را به مرکز گسترش دادم و با یک رفتار خیلی نامناسب و بد با من برخورد کردند که آزرده‌ام کرد و من هم با این مرکز قهر کردم!

اردشیر شلیله ادامه داد: تا زمانی که مسئولین جدید آمدند و من پیش آقای طباطبایی‌نژاد رفتم که ایشان لطف کردند و تسهیلاتی به من دادند تا بتوانم این مستند را بسازم.

این فیلمساز با اشاره به حال جسمی داوود رشیدی گفت: وقفه‌ای که تا سال 93 برای ساخت این مستند افتاد، به دلیل بد شدن وضعیت جسمی آقای رشیدی در این دو سال، من را با یک شوک مواجه کرد؛ زیرا دیگر نمی‌توانستم چیزی را که از ایشان در ذهن دارم را بسازم و متاسفانه آقای رشیدی با وجود اینکه در فیلم حضور دارند ولی نمی‌توانند صحبت کنند.

شلیله در پایان ضمن تشکر از احترام برومند (همسر داود رشیدی) اضافه کرد: اگر ایشان نبودند این مستند ساخته نمی‌شد. با کمک ایشان ( خانم برومند) بود که پس از کلی رفت و آمدی که برای پژوهش به خانه‌شان داشتم، منابعی در اختیار من قرار دادند که ناچارا به یک ساختار گفتگو محور برای مستند رسیدم.

در بخش دیگری از این نشست، شبنم زین‌العابدین به عنوان منتقد مهمان درباره‌ی این مستند،گفت: در این مستند ما فقط پرداختن به داوود رشیدی را نمی‌بینیم بلکه به نظرم این مستندی برای پرداخت به تئاتر و هنرهای دراماتیک کشور در آن دوره است.

مازیار فکری‌ارشاد هم به عنوان مجری و کارشناس برنامه در پایان این نشست با تمجید از فعالیت‌های داوود رشیدی گفت: اگر آقای رشیدی در طول زندگی هنری‌اش فقط یک نقش «آقاحسینی» را در فیلم «کندو» داشته باشد هم، بر سر کل هنرهای دراماتیک این کشور منت گذاشته است، چه برسد به این الان که ایشان این همه فعالیت بیشتری هم انجام داده است.

مستند «دایره داوود» در مدت زمان 103 دقیقه، قسمتی از زندگی و حرفه‌ی داوود رشیدی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران را به تصویر می‌کشد و در مراسم رونمایی از آن هنرمندانی چون فرهاد توحیدی، پرویز نوری، سیروس ابراهیم‌زاده، کورش سلیمانی، احترام برومند و دیگر علاقه‌مندان داوود رشیدی حضور داشتند.

در این مستند گفتگو محور احترام برومند، لیلی رشیدی، شهلا حائری(استاد دانشگاه)، کیومرث پوراحمد، هوشنگ گلمکانی، پرویز نوری(منتقد سینما)، ثریا نوری، رضا بابک، محمدعلی سجادی(کارگردان)، فاطمه معتمدآریا، مهدی هاشمی، سیروس ابراهیم‌زاده حضور داشتند که هرکدام قسمتی از زندگی داوود رشیدی و یا خاطره‌ای از او را بازگو کردند.

عوامل تولید «دایره داوود» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر، کارگردان و تهیه‌کننده: اردشیر شلیله. صدابرداران: محمود کاشانی و حسام مژدهی‌نیا. تصویربرداران:آرمان فیاضی و فتاح نظریان. صداگذار: قاسم خدابنده‌لو. گوینده: کورش سلیمانی. دستیار کارگردان: اکرم انصاری. مدیر تولید: سهراب شلیله و تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی