اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش فیس بوکی ظریف/ چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای آن نداریم



گزارش فیس بوکی ظریف بعد از مذاکرات ژنو

با کسب اجازه از مردم برای محرمانه نگهداشتن مذاکرات
ظریف: چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای آن نداریم

وزیر خارجه ایران با بیان این که آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم، خاطرنشان کرد: چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده‌ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزییات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می‌داریم.

 دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوکش نوشت:


«سلام دوستان
ساعت 10 و نیم صبح جمعه است. مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آن چه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه‌ای وارد نشود.

در روابط بین‌الملل، محرمانه ماندن جزییات مذاکراتی که در جریان است امری طبیعی و عادی است. معمولا محتوای مذاکراتی بر روی آنتن‌ها می‌رود که طرف‌های مذاکره امیدی به نتیجه آن نداشته باشند و فقط برای فشار سیاسی و بهره‌برداری تبلیغاتی این چنین اقدامی را انجام دهند.

طرحی هم که از سوی بنده در ابتدا ارائه شد و در طول دو روز مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که در هفته‌های آتی در سطح کارشناسی مورد بحث بیش‌تر قرار گیرد، چارچوبی برای گفت‌وگو و رسیدن به فهم مشترک ارائه می‌داد. این چارچوب که مورد توافق قرار گرفت رسیدن به تفاهم در مورد هدف مشترک، گام نهایی و اقدامات ابتدایی جهت اطمینان‌سازی متقابل بود. در مورد محتوای هریک از سه محور هم بحث‌های جدی و خوبی صورت گرفت ولی برای رسیدن به توافق، به گفت‌وگوی بیش‌تر که برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است، نیازمندیم.

همه این موارد می‌باید در بحث‌های جدی و به‌دور از فضاسازی رسانه‌یی مورد بررسی قرار گیرد. البته نمی‌شود توقع داشت که رسانه‌ها در این زمینه سکوت اختیار کنند. هم به دلیل کنجکاوی ذاتی رسانه که امری مبارک است و هم به دلیل برخی شیطنت‌ها که از آن هم گریزی نیست.

دیدم که برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزییات خیالی طرح نوشته‌اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده‌اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه این‌ها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث‌های جلسه ندارد. چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه‌ها خودشان هم طرح را ندیده‌اند و بهتر است اعتبار خودشان را با ادعای اطلاع از طرح خدشه‌دار نکنند.

سر غیب آن را سزد آموختن
که ز گفتن لب تواند دوختن (دفتر سوم مثنوی معنوی)

البته می‌دانیم که گروهی مایل نیستند این مذاکرات به نتیجه برسد. بیش‌ترین واهمه از موفقیت مذاکرات را صهیونیست‌ها دارند و با توجه به حضور پررنگ این گروه در رسانه‌های غربی احتمال تلاش‌های متنوع و بعضی وقت‌ها عجیب و غریب آن‌ها برای برهم زدن مذاکره بسیار زیاد است. حتی دیده‌ایم که تازگی‌ها رسانه‌های صهیونیستی حامی بازدارندگی ایران شده‌اند و هرگونه توافق هسته‌یی را برهم زننده این بازدارندگی توصیف کرده‌اند. این‌ها همه نشانه استیصال جنگ‌طلبان است، و من یقین دارم که حنای این عده رنگی برای مردم ما ندارد.

مطمئن باشید که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم. ولی چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده‌ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزییات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می‌داریم. باید از فرصتی که شما مردم با انتخاب حماسی‌تان به دنیا دادید تا با ایران مقتدر، منطقی و اهل تعامل و گفت‌وگو کنار بیایند، بهترین استفاده واقعی و عملیاتی را بکنیم و گرنه فرصت برای تبلیغات بسیار است.

ضمنا پزشکان دستور داده بودند که یک هفته استراحت کامل بکنم. اما با وجود مذاکرات چنین استراحتی امکان‌پذیر نبود. پوزش می‌خواهم اگر وضع جسمی من باعث رنجش برخی از شما شد. به هرحال از دیروز و پس از بازگشت به تهران، استراحت کامل را شروع کرده‌ام و بنابراین کم‌تر فرصت خواهم کرد گزارش بنویسم. البته استراحت هم که گزارشی ندارد!
روز جمعه تان بخیر و خدا یار و نگهدار شما و ایران عزیز باد.» 

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ظریف: بجای چانه زنی منطقی مذاکره کردیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین گزارش فیس بوکی ظریف از سفر نیویورک



محمدجواد ظریف ,گزارش فیس بوکی ظریف از سفر نیویورک

دومین گزارش فیس بوکی ظریف از سفر نیویورک

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است؛ دومین متن خود را از این سفر در صفحه شخصی اش در فیس بوک منتشر کرد.

متن این نوشته جدید ظریف به این شرح است:

سلام دوستان
روزهای پنجشنبه و جمعه در نیویورک به ملاقات با آقای بان کی مون دبیرکل ملل متحد و آقای یان الیاسون قائم مقام وی، ملاقات با وزیر خارجه اندونزی، ملاقات با رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ، دو جلسه جداگانه دو ساعته توجیهی با سردبیران و اعضای هیئت تحریریه مجله تایم و روزنامه نیویورک تایمز، دیدار سه ساعته بسیار شیرین و غرورآفرین با جمعی از فعالان ایرانی موسسات مطالعاتی آمریکا (به ویژه جوانان عزیز نسل دوم و سوم ایرانی) و دیدار و گفتگو با همکاران در نمایندگی گذشت و شب ها هم کماکان به بی خوابی ناشی از اختلاف ساعت.

هر دو شب هم شام کاری در رزیدانس داشتیم. شب اول با جمعی از سفرای تأثیرگذار اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین نزد ملل متحد و شب دوم با گروهی از صاحب نظران برجسته آمریکایی که در طول ده سال گذشته نقش ممتازی در روشنگری و مقابله با جنگ طلبان و تندروها در آمریکا داشته اند.

امروز و فردا هم که اینجا تعطیل است از صبح علی الطلوع تا پاسی از شب دیدار و گفتگو با اندیشمندان و شخصیت های برجسته سابق سیاسی و فعالین جامعه مدنی در آمریکا و اروپا خواهم داشت که حدود یک ساعت دیگر با صبحانه کاری با آقای خاویر سولانا (سلف خانم اشتون) آغاز می شود و آخرین آنها شام یکشنبه شب با دوست سی ساله ام آقای کوفی عنان خواهد بود و ملاقات های متعدد در این بین منجمله با اخضر ابراهیمی، چند وزیر خارجه و رییس شورای روابط خارجی.

موضوعات مهم در همه این دیدارها تببین دیدگاه استراتژیک و مذهبی ایران در نفی سلاح های هسته ای و کشتار جمعی، ضرورت شکل دادن به اراده سیاسی در غرب برای حل پرونده هسته ای، اثرات منفی تحریم ها بر معیشت مردم همزمان با تقویت اراده آنها برای مقاومت در برابر تحمیل و تضییع حقوقشان، راه های پایان دادن به بحران سوریه از طریق مذاکره و مراجعه به صندوق رای، اوضاع خطرناک منطقه، خطر افراط و فرقه گرایی در منطفه و جهان، محکومیت سلاح های شیمیایی و ضرورت خارج کردن سلاح های شیمیایی از دست گروه های تندرو و تکفیری همزمان با امحای سلاح های شیمیایی دولت سوریه، ضرورت فشار بر اسراییل برای خلع سلاح هسته ای و شیمیایی در جهت ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه و آینده افغانستان بعد از 2014 و ... بود.

مجموعا گفتگوهای خوبی بود و امیدوارم نتایج ملموسی برای کشور و مردم داشته باشد.

تا دیدار مجازی بعدی خدا نگهدار.
نیویورک- شنبه 6 و سی دقیقه بامداد.  /عصرایران