اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش ازوضعیت بازداشت شدگان



 

 

وضعیت بازداشت شدگان

 

قصد نداریم گزارش كمیته ویژه مجلس را پیگیری كنیم/ بنا به وظیفه ذاتی كمیسیون‏، مسائل پس از انتخابات و وضعیت بازداشت شدگان را بررسی می‌كنیم.

 

رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: ضرب الاجلی برای گزارش كمیته این كمیسیون در رابطه با وضعیت بازداشت شدگان وجود ندارد. چنانچه لازم باشد گزارش كار این كمیته را به رئیس مجلس ارائه خواهیم داد.

علی شاهرخی نماینده كوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هیاتی كه در این كمیسیون به منظور پیگیری وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر تشكیل شده بود، هنوز در حال بررسی و تحقیقات است.

وی افزود: دیدارهایی با مقامات قضایی، ‌اطلاعاتی و انتظامی صورت گرفته است و این كمیته در حال تكمیل تحقیقات خود قرار دارد.

این عضو فراكسیون اصولگرایان با اشاره به اینكه این كمیته تقریبا همزمان با قرائت گزارش كمیته ویژه پیگیری وضعیت بازداشت شدگان تشكیل شد، در پاسخ به اینكه ایا تشكیل چنین كمیته‌ای به معنای قبول نداشتن گزارش كمیته ویژه مجلس بوده است یا نه؟، گفت: این به این معنی نیست كه ما گزارش آنها را قبول نداریم اما آن كمیته، كمیته مخصوص رئیس مجلس بود و ما خودمان بنابه وظیفه ذاتی كمیسیون حقوقی و قضایی قصد داریم تحقیقاتی نیز داشته باشیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا كمیسیون حقوقی و قضایی گزارش كمیته ویژه را مورد بررسی خود قرار می‌دهد یا خیر ؟گفت: چنین قصدی نداریم و تنها به دنبال تكمیل تحقیقات كمیته كمیسیون حقوقی و قضایی هستیم.


ویدیو مرتبط :
تظاهرات مردم بحرین برای آزادی بازداشت شدگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت بازداشت شدگان



 

 

زندانیان سیاسی

 

مسعود آقایی جمعه شب با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی از زندان اوین آزاد شد. محمد شریف در گفت وگو با ایلنا با اعلام این خبر گفت؛ شب گذشته مسعود آقایی - همسر بدرالسادات مفیدی- که با هم بازداشت شده بودند، از زندان آزاد شد و هنوز از اتهامات ایشان و همسرشان آگاهی ندارم.

وی که وکالت شیوا نظرآهاری را نیز بر عهده دارد، در خصوص وضعیت پرونده وی گفت ؛ از ایشان کاملاً بی اطلاع هستم و هنوز در بازداشت به سر می برد. شریف در مورد پرونده عبدالله مومنی نیز اظهار داشت؛ پرونده موکلم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر در حال رسیدگی است و تاکنون منجر به صدور حکم قطعی نشده است. این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه هنوز برای پرونده مسعود باستانی در مرحله تجدید نظر حکم صادر نشده است، در واکنش به اظهارات رئیس سازمان زندان ها مبنی بر اینکه افرادی که محکوم شده اند دوره محکومیت خود را در زندان رجایی شهر سپری می کنند، گفت ؛ هنوز از علت انتقال مسعود باستانی به زندان رجایی شهر اطلاعی ندارم. در عین حال اگر فرض بر این باشد که محکومین به زندان رجایی شهر منتقل می شوند، حکم قطعی محکومیت باستانی ابلاغ نشده و این دیدگاه حداقل در مورد پرونده های اشخاصی که حکم قطعی در مورد آنان صادر نشده است، مصداقی ندارد.

● آخرین وضعیت پرونده امرآبادی، خانجانی، نقره کار، کاظمی، لیلاز و ساده

همچنین وکیل مدافع تعدادی از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات از آخرین وضعیت پرونده امرآبادی، خانجانی، نقره کار، کاظمی، لیلاز و ساده خبر داد.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهسا امرآبادی در گفت وگو با فارس اظهار داشت؛ روز گذشته همراه امرآبادی به بازپرسی رفتیم که متوجه شدیم دادیار اظهارنظر برخی اتهامات از جمله اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری را از پرونده موکلم کسر کرد. وی افزود؛ پرونده موکلم به اتهام اخلال در نظم عمومی و توهین به رئیس جمهور هنوز مفتوح است، البته هنوز کیفرخواست وی صادر نشده است. علیزاده طباطبایی در خصوص پرونده جهانبخش خانجانی دیگر موکلش بیان داشت؛ دیروز تجدیدنظرخواهی نسبت به پرونده این موکلم کامل شده و به پایان رسید، بنابراین باید منتظر صدور حکم توسط دادگاه تجدیدنظر باشیم. وکیل خانجانی در ادامه خاطرنشان کرد؛ دادگاه بدوی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، این موکلم را به مجموعاً شش سال حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام که در مورد این اتهام به یک سال و اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت که در مورد این اتهام به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. وی در خصوص پرونده صالح نقره کار گفت؛ بنده از وی وکالت دارم اما هرچه در این مدت برای ثبت اعلام وکالت تلاش کردم متاسفانه موفق به این کار نشدم چون در خصوص دستگیرشدگان حوادث روز عاشورا به بعد، ۵ شعبه بازپرسی در اوین مستقر شده است بدون آنکه اعلام وکالت را بپذیرند که این کار غیرقانونی است و ما طی نامه یی به دادستان تهران نسبت به این امر اعتراض کرده ایم اما رسیدگی نمی شود و در نتیجه امکان ثبت اعلام وکالت یا پیگیری پرونده این افراد نیست.

علیزاده طباطبایی به عنوان وکیل مدافع شاپور کاظمی در خصوص آخرین وضعیت موکلش عنوان کرد؛ پرونده این موکلم پس از صدور رای در دادگاه بدوی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر رفته و هنوز حکم آن صادر نشده است. وکیل سعید لیلاز یکی دیگر از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اصلاح طلب در خصوص پرونده موکل خود تصریح کرد؛ پرونده این موکلم پس از صدور حکم در دادگاه بدوی به ۹ سال حبس تعزیری با درخواست تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر به سر می برد و هنوز حکم آن صادر نشده است. وی در خصوص پرونده سجاد ساده یکی دیگر از موکلان خود عنوان کرد؛ سجاد ساده دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران و از فعالان ستاد میرحسین موسوی است که بنا بود روز ۲۷ بهمن ماه به پرونده وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رسیدگی شود که به دلیل درخواست اینجانب به زمان دیگری موکول شد که طبق اعلام دادگاه تاریخ ۲۲ اسفندماه به عنوان زمان رسیدگی به پرونده موکلم تعیین شده است. سجاد ساده از جمله دستگیرشدگان روز ۱۶ آذر است که اقدام علیه امنیت کشور اتهام وی است.