اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرایش سیاسی وزرای دولت تدبیر و امید چیست؟



گرایش سیاسی کابینه حسن روحانی

گرایش سیاسی وزرای دولت تدبیر و امید چیست؟
كابینه اعتدال مایل به اصلاحات

حسن روحانی، رییس‌جمهور وعده داده بود دولت راستگویان و درستكاران تشكیل می‌دهد و برای این موضوع روز گذشته لیست مورد نظر خود را به علی لاریجانی داد تا توسط یكی از اعضای هیات رییسه قرائت شود. لیست وزرا تركیبی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است. البته نام‌هایی نیز هستند كه نمی‌توان آنها را اصولگرا نامید اما در طول دوران مسوولیت خود برچسب اصلاح‌طلبی نیز نداشته‌اند. با این حال حضور افراد كابینه روحانی در دولت‌های قبل می‌تواند وزن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را به خوبی روشن كند.

بیژن نامدار زنگنه، محمود حجتی و محمد علی نجفی و جعفر میلی منفرد، چهار وزیر كلیدی وزارتخانه‌های نفت، جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری هستند كه هر چهار نفر در كابینه سید محمد خاتمی حضور داشتند.

 

علی ربیعی، وزیر پیشنهادی كار، رفاه و امور اجتماعی نیز مشاور سید محمد خاتمی بود كه نقش برجسته‌یی در ریشه كن كردن غده چركین در قتل‌های زنجیره‌یی داشت. محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز با سابقه ریاست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و هدایت تیم مذاكره‌كننده هسته‌یی در دوران خاتمی در ردیف اصلاح‌طلبان كابینه می‌گنجد كه با این حساب این شش نفر را می‌توان اصلاح‌طلب‌ترین اعضای كابینه دانست.

چیت چیان، واعظی و نعمت‌زاده وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و صنعت نیز در دولت سیدمحمد خاتمی در سمت معاون وزیر به فعالیت مشغول بودند كه با این حساب عملا آنها را نیز می‌توان اصلاح‌طلب نامید. طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی نیز با عضویت در شورای پول و اعتبار در دولت خاتمی و عضویت در شورای پژوهشی نهاد ریاست‌جمهوری در همان دوران هم یكی از اعضای كابینه است كه قرابتی با اصولگرایان ندارد.

هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت نیز تنها سابقه مشاور وزیر بهداشت دولت اول خاتمی را در كارنامه دارد كه می‌توان او را یك فرد مستقل نامید. اما از كابینه هاشمی‌رفسنجانی هم در دولت روحانی حضور خواهند داشت كه اگرچه اصلاح‌طلب هستند اما به واسطه پیشینه شان می‌توان آنها را اعتدالگرا نامید.

 

البته در این فهرست تنها دو نام عباس آخوندی و نعمت‌زاده دیده می‌شود كه اولی وزیر مسكن دولت دوم هاشمی بود و دومی وزیر صنایع.با این حال نعمت‌زاده در سال‌های بعد با نزدیكی به اصلاح‌طلبان و معاونت زنگنه در وزارت نفت دولت اصلاحات چهره‌یی به مراتب اصلاح‌طلب‌تر دارد.

 

رحمانی فضلی، مصطفی پورمحمدی، حسین دهقان و سید محمود علوی وزرای پیشنهادی كشور، دادگستری، دفاع و اطلاعات نیز به عنوان اصولگرایان كابینه دولت تدبیر و امید شناخته می‌شوند./روزنامه اعتماد


ویدیو مرتبط :
لاله اسکندری: امید داشتیم در دولت تدبیر و امید اتفاقات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی وزرای دولت تدبیر و امید را منصوب كرد


جت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در احكام جداگانه ای با استناد به اصول هشتاد و هفتم و یكصد و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد مورخ 92/5/24 مجلس شورای اسلامی وزیران دولت تدبیر و امید را منصوب كرد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در احكام جداگانه ای با استناد به اصول هشتاد و هفتم و یكصد و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد مورخ ۲۴/۵/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی وزیران دولت تدبیر و امید را منصوب كرد.

در احكام جداگانه دكتر روحانی برای نصب وزیران كابینه آمده است: امید است با اتكال به خداوند متعال، ضمن هماهنگی با هیات محترم وزیران در انجام شایسته وظایف و مسئولیت‌های قانونی خویش، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در جهت خدمت به اسلام و ملت شریف ایران موفق باشید.

۱۵ نفر از وزرای پیشنهادی در جلسه مورخ 92/5/24 مجلس شورای اسلامی موفق به كسب رای اعتماد از مجلس شدند كه اسامی آنها به شرح زیر است:

- حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دكتر سید محمود علوی، وزیر اطلاعات

- جناب آقای مهندس حمید چیت چیان، وزیر نیرو

- جناب آقای دكتر عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی

- جناب آقای علی جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

- جناب آقای دكتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

- حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری

- جناب آقای دكتر علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی

- جناب آقای مهندس محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت ، معدن و تجارت

- جناب آقای مهندس محمود حجتی، وزیر جهاد كشاورزی

- جناب آقای دكتر حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

- جناب آقای دكتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه

- جناب آقای دكتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور

- جناب آقای دكتر علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی

- جناب آقای مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت

- جناب آقای محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات