اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرانترین قیمت سی ان جی متعلق به کدام کشور است؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,گرانترین قیمت سی ان جی

 

اخبار اقتصادی - ایران دارای گرانترین قیمت "سی ان جی" در دنیاست

رئیس انجمن سی ان جی کشور با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین ناوگان گاز سوز سی ان جی دنیا است، گفت: امروزه به 20 میلیون متر مكعب CNG رسیدیم كه معادل 20 میلیون لیتر بنزین است، در حقیقت حدود سه تا چهار پالایشگاه صرفه جویی شده است، ضمن اینکه اكنون در ایران گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اردشیر دادرس دیشب با حضور در برنامه پایش با موضوع فرصت‌های سرمایه گذاری در تولید و توزیع گاز طبیعی، اظهار داشت: CNG به ساختار و توانمندی‌های صنعت گاز ایران برمی گردد. خوشبختانه در كشور حدود 250 هزار كیلومتر شبكه خطوط انتقال عادی گاز داریم. همچنین 34 هزار كیلومتر شبكه خطوط فشار قوی داریم. امروزه شاهد بزرگترین ناوگان گاز سوز CNG دنیا هستیم. این بزرگترین ناوگان بعنوان جایگزین بنزین قطعاً اتفاق خوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه چرا گاز LPG در كشور با شكست مواجه شد گفت: این گاز یكی از گازهای پاك است و دارای هیچ آلاینده ای نیست. دلیل اینكه نتوانست توسعه پیدا كند این بود كه شبكه تأمین و توزیع و ساختاری كه در جهت انتقال و توزیع این فرآورده بود اشكال داشت.

رئیس انجمن سی ان جی کشور، تصریح كرد: امروزه در نوعی از عصر اقتصاد جهانی قرار گرفتیم كه اقتصاد انرژی بر اقتصاد جهانی قالب شده است و حاكمیت گفتمان كشورهای پیشرفته در بحث انرژی مبتنی بر انرژی محوری است. در حقیقت اقتصاد بسیاری از كشورهای دنیا بر اساس اقتصاد انرژی است و توسعه محوری دارند.

صرفه جویی چهار پالایشگاه
دادرس خاطرنشان كرد: یكی از دستاوردهای ما در ایران خطوط گاز است. امروزه خوشبختانه به 20 میلیون متر مكعب CNG رسیدیم كه معادل 20 میلیون لیتر بنزین است در حقیقت حدود سه تا چهار پالایشگاه صرفه جویی شده است. طی یك دهه گذشته میانگین سرمایه گذاری حدود شش هزار و 500 میلیارد بخش خصوصی و دولتی بود. در مجموع دولت دو میلیارد دلار سرمایه گذاری كرده و 24 میلیارد دلار برگشت سرمایه داشته است.

وی عنوان كرد: زیر ساخت های شبكه گازی و توزیع موجود در كشور از بهترین ساختارهای نصب جایگاه های CNG است. امروزه شاهد این هستیم حتی LNG كه آمده را با روش های جدید LCNG را به شبكه های گازی اضافه كنیم.

رئیس انجمن سی ان جی كشور بیان كرد: گاز بعنوان محور توسعه است و جایگاه های سی ان جی چهار و هفت دهم درصد از كل شبكه 550 میلیون متر مكعب گاز تولیدی را شامل می شود. ولی در مقابل بین 27 تا 28 درصد از درآمدزایی شركت ملی گاز ایران از سی ان جی است.

دادرس اذعان كرد: سبد سوخت حامل های انرژی ما می تواند به 35 تا 40 میلیون متر مكعب CNG تبدیل شود. از طرفی مخزن سازها و كمپرسورسازهای ما به خودكفایی خیلی خوبی رسیدند و به تولیدات ملی دست پیدا كردند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه آیا سی ان جی دارای آلاینده است گفت: این گاز یكی از سوخت های خوب و پاك است.CNG جزء سوخت های دوستدار محیط زیست است و در تمام دنیا دنبال این هستند كه این توانمندی را داشته باشند. ما نباید این مسئله را از یاد ببریم كه بر اساس واقعیت ما در گذشته دومین منابع گازی دنیا را داشتیم كه طی یك تا دو سال اخیر با كشف میادین جدید رتبه اول منابع و ذخایر گاز دنیا را داریم. البته در كل خلاء هایی وجود داشته است و یكی از این كمبود ها تلاش برای یافتن یك سوخت جدید بعنوان جایگزینی برای بنزین بود.

صرفه جویی 20 میلیون لیتری بنزین
رئیس انجمن سی ان جی ادامه داد: برزیل امروزه از نیشكر 23 میلیارد لیتر اتانول تولید می كند. در واقع این كشور توانسته در زمینه یكی از سوخت های جایگزین و تركیب كردن آن با بنزین به خود كفایی برسد.

دادرس گفت: در ایران باید روزی برسد كه بتوانیم حداقل 40 میلیون متر مكعب تولید داشته باشیم و آن 20 میلیون لیتر بنزینی كه باید وارد می كردیم در حال حاضر صرفه جویی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه آیا ممكن است ما نیز روزی مانند برخی از كشورها به این نتیجه برسیم كه موتورهای دیزلی آلودگی كمتری نسبت به CNG دارند برسیم گفت: زنجیره تأمین ما در راستای محور توسعه گاز است. امروزه باك های CNG می تواند یك هزار و 500 كیلومتر پیمایش داشته باشد. لذا گازوئیل در كشور ما 85 سنت قیمت جهانی دارد و ما 10 سنت می فروشیم. بنزین نیز 75 سنت است و هنوز ما با قیمت 23 سنت می فروشیم. گاز هم حدوداً 45 سنت است.

ایران دارای گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا
رئیس انجمن سی ان جی یادآور شد: از نظر داخلی گاز به این جهت توجیه اقتصادی دارد كه ما اكنون در دنیا گرانترین قیمت سی ان جی را در ایران ارائه می كنیم. به این دلیل كه 60 درصد قیمت بنزین ما سی ان جی ما است. در صورتی كه در 28 كشور دنیا چهار رویكرد زیست محیطی، تكنولوژی، اقتصادی و سیاسی دارند. اما امروزه در ایران نسبت قیمت بنزین بهسی ان جی 60 درصد است.

دادرس افزود: شاخص استاندارد جهانی نیز 25 تا 35 درصد است. لذا با توجه به اینكه به نسبت قیمت خانگی 400 درصد، صنایع 350 درصد است ما به حمل و نقل عمومی خود گاز را گران تر می دهیم. این شاخص در دنیا بی نظیر است. بنابراین گاز بعنوان محور درآمدزایی خوبی است. در واقع در كشور ما صادرات به داخل می كنیم. اگر هم صادرات نداشته باشیم آنقدر پتانسیل داریم كه در داخل از آن استفاده كنیم.

وی تأكید كرد: در صورتی كه ما بتوانیم سی ان جی را ذخیره كنیم هر متر مكعب آن 650 برابر یك متر معكب گاز طبیعی است و توانایی و ظرفیت ذخیره سازی را هم دارد. با این پوشش هایی كه در CNG داریم كشور را به یكی از پرچمداران و متولیان گازCNG در دنیا رسانده است.

دادرس ادامه داد: 90 درصد تاكسی های كلانشهرها گازسوز هستند. همچنین 60 درصد حمل و نقل عمومی كه شامل كامیونت، اتوبوس های شهری، وانت های شخصی و وانت های عمومی نوع یك و دو است گاز سوز هستند.

وی گفت: حدود 17 میلیون خودرو و نه میلیون موتورسیكلت در كشور داریم. در مقابل تعداد سه هزار و 500 جایگاه بنزین و دو هزار و 200 جایگاه CNG داریم. مجموعاً به این دلیل كه تعدادی از جایگاه های ما دومنظوره هستند می توان گفت حدود پنج هزار جایگاه داریم.

دادرس در پایان گفت: در كشور تركیه نه میلیون خودرو وجود دارد و در مقابل این خودروها 12 هزار و 800 جایگاه دارند. اما ایران دو برابر این كشور خودرو دارد ولی فقط پنج هزار جایگاه دارد. بنابراین ما در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
گرانترین خودرو متعلق به گلزار-R8

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت سی.ان.جی منوط به تصمیم نوبخت شد



افزایش قیمت سی.ان.جی , قیمت CNG

افزایش قیمت سی.ان.جی منوط به تصمیم نوبخت شد

قیمت سی.ان.جی که قرار بود اواخر مهرماه افزایش یابد به تصمیم‌گیری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری منوط شد.

اردشیر دادرس - رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی - با اعلام این که افزایش قیمت سی.ان.جی منوط به تصمیم‌گیری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور شد گفت:‌ وزیر نفت نامه افزایش قیمت سی.ان.جی را به شورای اقتصاد ارسال کرده است و اکنون منتظر تصمیم معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برای خروج جایگاه‌داران از بحران هستیم.

 

وی اعلام کرد: هفته جاری جلسه‌ای در همین زمینه با حضور مسوولان مربوطه (انجمن جایگاه‌داران سی.ان.جی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و وزارت نفت) و محمدباقر نوبخت - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - برای تعیین نرخ جدید قیمت سی.ان.جی برگزار می‌شود.

 

 در حال حاضر نرخ کارمزد جایگاه‌داران سی.ان.جی برای هر متر مکعب گاز 40 تومان است که انجمن جایگاه‌دارن سی.ان.جی پیشنهاد داده است که این رقم به 85 تومان افزایش یابد اما سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده 75 تومان را برای نرخ کارمزد پیشنهاد داده است.

 

رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی در مورد رقم پیشنهادی وزیر نفت هم گفت: وی تا کنون رقمی را اعلام نکرده است اما امیدوارم با توجه به این که در دو سه سال گذشته رقم کارمزد جایگاه‌داران سی.ان.جی افزایش نیافته است رقم مناسبی برای کارمزد این جایگاه‌ها تعیین شود تا افزایش نیافتن کارمزد در این مدت را جبران کند.

 

در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز سی.ان.جی 310 تومان است که در صورت افزایش قیمت، این نرخ به 345 تا 355 تومان خواهد رسید.

 

پیش از این از 9 مردادماه امسال یکبار قیمت هر متر مکعب گاز سی.ان.جی 10 تومان افزایش یافته بود./ایسنا