اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گاو آفریقایی ركورددار بزرگترین شاخ!



گاو آفریقایی ركورددار بزرگترین شاخ

بزرگترین شاخ گاو در جهان متعلق به یك گاو آفریقایی بود كه محیط آن 95.25 سانتیمتر اندازه‌گیری شده است.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «لارچ» در سال 2003 میلادی توانست به دلیل داشتن بزرگترین شاخ جهان كه طول آن به 90 سانتیمتر می‌رسید، ركورد دار شود.

گاوهای هم نژاد «لارچ» به دلیل داشتن شاخ‌های بزرگ شناخته شده هستند اما «لارچ» بزرگترین شاخ را در میان آنها داشت و وزن آن در حدود 45 كیلوگرم است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ثبت ركوردهای جهانی گینس، این گاو هفت سال پس از كسب این عنوان در سال 2010 میلادی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان تلف شد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بزرگترین شاخ های گاو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید گاو سالم بدون شاخ!



تولید گاو سالم بدون شاخ

تولید گاو سالم بدون شاخ!

دانشمندان انگلیسی در تلاش برای تولید گاو سالم و ایمن بدون شاخ هستند تا خطر آسیب‌رسانی به کشاورزان، عابران و دیگر حیوانات را کاهش دهند.

محققان در حال استفاده از شیوه‌های ویرایش ژن برای الحاق یک تکه دی‌ان‌ای در ژنوم گاو هولشتاین، مهمترین نژاد گاو شیری انگلیس به منظور حذف رشد شاخ در این حیوان هستند.

دی‌ان‌ای اضافی از دیگر نژادهای گاو برای تولید یک گاو شیری گرفته شده که از هر جهت نسبت به احشام موجود شبیه بوده اما شاخ ندارد.

جلوگیری از رشد شاخ می‌تواند نیاز برای سوزاندن غدد شاخی توسط کشاورزان را از بین ببرد که کاری بسیار سخت و برای حیوانات بسیار دردناک است.

شیوه مورد استفاده در این پژوهش یکی از اشکال جدید مهندسی ژنتیکی بوده که به دانشمندان اجازه ایجاد تغییرات دقیق ژنتیکی در دی‌ان‌ای را داده و دانشمندان موسسه راسلین اخیرا از این شیوه برای تولید خوکهایی با ژن ویرایش شده جهت مقاوم‌سازی آنها در برابر بیماری استفاده کرده‌اند.

این دانشمندان اکنون در حال کار با اسکات فارنکورگ، استاد ژنتیک دانشگاه مینه‌سوتا هستند که از این شیوه‌ها برای تولید گاوهای هولشتاین بدون شاخ استفاده می‌کند.

فارنکورگ یک نوار کوتاه دی‌ان‌ای از ژنوم گاو آنگوس قرمز که رشد شاخ را سرکوب کرده، گرفته و آنرا در سلولهای بدست آمده از یک گاو هولشتاین موسوم به رندی وارد کرد.

به گفته وی، تاکنون میلیونها سلول اصلاح شده با این شیوه بدست آمده و در گام بعدی از فناوری شبیه‌سازی برای تبدیل برخی از این سلولها به 40 جنین و کاشت آنها در بدن گله‌ای از مادران جانشین استفاده خواهد شد.

هرکدام از حیوانات بدست آمده یک نمونه شبیه‌سازی شده بدون شاخ بوده و فرزندان آنها باید بدون شاخ باشند.

این کار از پتانسیل حذف شاخ از کل نژاد یک نسل برخوردار بوده و می‌تواند سریع‌ترین و چشمگیرترین تغییر ایجاد شده توسط علم در ظاهر یک گاو باشد.

در گاوهای گوشتی مانند آنگوس آبردین، کشاورزان قابلیت رشد شاخ را سرکوب کرده‌اند اما این کار بدون آسیب‌رسانی به شیردهی گاو هولشتاین و دیگر نژادهای شیری غیرممکن است./ایسنا